Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Přírodní lyrika

Výběr: Jinovata, Eli.Benett, tóru.u, Markéta
03. 09. 2012
30
30
5347
Autor
egil

VII/2012; z cyklu Lyrické básně

 
 
 
 
 
Přírodní lyrika
 
 
Najdi si stromek a vlčáka.
Ze stromu otrhej listí a z vlčáka srst.
Chvilku ta holátka pozoruj. A potom z plných plic,
                                  z plic teplých odstínů,
zakřič: Jsem podzim!
 
Zvol vhodné lepidlo.
Ne příliš řídké; a už vůbec ne přespříliš husté.
Průsvitné radši než průhledné.
 
Vlčáka polepíš listím, větývky pokryješ srstí.
 
Hleď, strom! teď zaštěká.
Vlčák, až otevře mordu, poslušně vydáví jablko.
Anebo:
Proboha, skáceli vlčáka
                   - v ošatce šťavnaté bulvy: smutný, psí pohled.
Stromek mě poslouchá na povel!
                   - na podzim odevzdá míček
                    a zjara jej přinese zpět.
 
Neboť jsem podzim,
milé děti,
a tak to chodí, tak pěkně a zvláštně to chodí
v mém světě.
 
 
 
   

30 názorů

Janina6
12. 09. 2012
Dát tip
To je překrásné. Chtěla bych umět psát tak šíleně :-)

sopran: přece o tom to je - proč se po válce rozvíjelo umění absurdního? - asi aby se člověk nějak symbolicky (tzn. v jiném ontologickém modu a s jinými důsledky) vypořádal s tou prožitou hrůzou a měl chuť dál něco dělat. - egil tu dělá něco podobného. - první byla hrůza světa, ve které nemá on prsty. - ale byl do ní namočen, tak se s ní (a potažmo čtenář) srovnává, třeba, jako jeden z možných výkladů. - mám pocit, že tu snad nechtěně hlásáš něco o teorii odrazu a realisticky věrném zobrazení skutečnosti ("strom" v textu = strom za oknem)

egil
09. 09. 2012
Dát tip
cyklus už je napsaný.. tohle je jen součást(ka)

nevím, proč mě u lepidla napadá stále "a už vůbec ne přespříliš hnusné", asi proto, že lepidla bývají normálně hnusná. - u téhle básně vnímám tenounkou hranici mezi výpovědí samozřejmého a banálního a výpovědí s nápadem. - jde to po okraji, ale drží se to. - matení tělem (např. "Průsvitné radši než průhledné.") je tak akorát. dobře sis pohrál se spadaným listím a olysalou srstí. - docela mě zajímá, jestli je tohle slepý meandr, nebo jestli z něj lze dostat více.

berg
06. 09. 2012
Dát tip
Tahle se mi líbí, protože má "lehkou pérdel", určitou dávku vtipu a dobrej nápad. Sice mi, na rozdíl od Mimoně, přijde poslední sloka skoro zbytečná, ale jináč fajn. **

Max Hutar
06. 09. 2012
Dát tip
Ta názornost mě trochu unavuje, líbila se mi poslední sloka, která by bývala mohla dostat víc prostoru osekáním zbytku, právě na úkor oné názornosti. Ale jinak to dobře funguje, především pro tu poslední sloku. Tip.

egil
05. 09. 2012
Dát tip
Máš zjevně velmi přesnou představu, jak by báseň, v níž by lyrickými subjekty byli nějací Mat a psychoPat, měla vypadat... Líbí se mi. Je tvá. Napiš to!!! Bude to jistě pozoruhodné.

egil
04. 09. 2012
Dát tip
A co jako teď očekáváš? Že se seberu a pojedu obsadit Polsko, abys pak mohla říct - já to říkala? To radši s Patem spravíme nějakej stromek.

egil
04. 09. 2012
Dát tip
...nebo Pat k Matovi?

egil
04. 09. 2012
Dát tip
sopran: "adolf" by PSOVI nic takového nikdy neprovedl... ani obrazně. bez ohledu na to, co za zrůdnosti prováděl, resp. nechal provádět s lidmi. ve fašistickém Německu byl paradoxně vypracovaný jeden z nejpropracovanějších a nejpřísnějších zákonů na ocharnu zvířat - jak absurdní... (nemyslíš-li tedy nějakého jiného, tvého, privátního adolfa).

egil
04. 09. 2012
Dát tip
....ale chápu, že to tak třeba může působit - chybí kontext celku cyklu Lyrické básně (dohromady aktuálně sestává asi z dvanácti textů, které zde budu postupně publikovat). Nechci nikoho "poučovat" (vyjma sebe). +drobný spoiler (doporučuji přeskočit): A je v tom i kus (i sebe)parodie. Autor-demiurgos, personifikace krajiny atd.

egil
04. 09. 2012
Dát tip
ne.

egil
04. 09. 2012
Dát tip
ne.

vk
04. 09. 2012
Dát tip
akoby si svoj prístup k poézii (Kritikem na Písmáku) prepisoval do šlabikára

Zbora
04. 09. 2012
Dát tip
Fajn, taková škádlivá.

trochu psycho... hledám a pátrám ... snad se ještě vrátím ...

Petr.II
03. 09. 2012
Dát tip
jo, ... *

vilokod_K
03. 09. 2012
Dát tip
Zdá se mi to hodně odvážné, ale nakonec mne to pobavilo. Představy absurdních výměn...

Stavák
03. 09. 2012
Dát tip
***

Jinovata
03. 09. 2012
Dát tip
Poloha uřitele/básníka mluvícího k dítěti potvrzena. Jako koncept do začíná promlouvat. Co je na téhle básni ceného leží z velké části v účasti na načaté poetice. Tím to není jen hra.

sveřep
03. 09. 2012
Dát tip
Stromek mě poslouchá na povel! - na podzim odevzdá míček a zjara jej přinese zpět. !

krása**

Elvien
03. 09. 2012
Dát tip
Zajímavý napád, byť trochu morbidní. Jen mi přijde, že je to tolik epické, až to téměř není báseň. Ale to je pouze osobní dojem.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru