Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

další úvaha pro znalce přechodníků - automechanická

10. 11. 2012
10
25
2147
Autor
aleš-novák

inspirovaná Víťou Marčíkem v Rožmitále

brýle si

přiopravě

kleje

při opravě


25 názorů

LV
13. 01. 2013
Dát tip

kleje klejem


VH64
13. 11. 2012
Dát tip

Diana

Ale vůbec ne, žádné srandičky. Mně je divné, že neumím rozlišit dokonavost a nedokonavost u téhle dvojice v přechodníku. A pro případ, že bych někde dělal chybu, jsem se vás ptal, jak to vidíte.

Ona se totiž dvojice opravě a opravuje nabízí, jen opravě nechce potvora vzniknout, když jedu podle návodu.


Diana
13. 11. 2012
Dát tip

VH64 - i ty vtipálku! Srandičky, což? A já ti málem naletěla! Teď ses tedy předvedl :-)))


VH64
12. 11. 2012
Dát tip

Diana

Je to trochu složitější, popíšu níže, teorii zvládám, ale někdy člověk, i když postupuje podle návodu, jak to nemá zažité, netrefí stejně správný tvar - a proto jsem se vas ptal.

Je to tak, že přechodník přítomný od nedokonavých sloves vyjadřuje současnost dvou dějů - "Skáče z okna, mává nám na pozdrav.", zatímco přechodník přítomný od dokonavých sloves vyjadřuje předčasnost budoucího (nebo časově neurčeného) děje - "Skoče z okna, bude padat volným pádem."

Pak jsou ještě přechodníky minulé - Skákav z okna, mával nám na pozdrav.", Skočiv z okna, padal volným pádem."

Ale u těch opravit a opravovat mi to dává stejný současný - opravuje.

 


A.H.
12. 11. 2012
Dát tip

Napsalas to s naprostou přesností. Tedy nezbývá než souhlasit. ;)


Print
12. 11. 2012
Dát tip

Bavíš:-)*


Diana
12. 11. 2012
Dát tip

Já bych už dnes na češtinu rozhlasu, TV a dokonce ani herců nesázela. Například správné tvary "sis" a "ses" nepoužijí, to by je snad bolelo.  To je samé: "proč jsi se ptal? Jak jsi si všiml.." - a to zas bolí do uší mne. :-(. 


zajímavé ale je, že jsem ten tvar skutečně odposlechl v divadle Víti Marčíka kdybyste neznali, tak www.teatr.cz ). Jmenovalo se to Labyrint světa a bylo to inspirované J.A.Komenským...takže i čeština tam byla ponechána v archaické podobě...možná proto mi zrovna toto slovo uvézlo v hlavě :o)


zase jsem o něco chytřejší :o)


Diana
12. 11. 2012
Dát tip

VH64 - opravit je dokonavé sloveso a z dokonavých se tvoří přechodník minulý. ten bude mít tvary "opraviv, opravivši, opravivše". Zatímco opravovat je nedokonavé sloveso, z nedokonavých se tvoří přechodník přítomný a ten bude mít tvary::"opravuje, opravujíc, opravujíce". Aspoň pokud se nemýlím - a doufám, že nikoliv. Souhlasíš, korektore Ondro? :-)


pardon, to nebylo pro AH ale pro VH :o)


AH: mě se na to neptej, já přechodníky jen zneužívám ke svým "jazykovědným" pokusům :o)


VH64
12. 11. 2012
Dát tip

Diano, Aleši, A.H.

Já bych si toho nevšiml, ale jsa vystaven přechodníkům, stávám se šťourou a badatelem, když Diana upozornila, zkusil jsem si sám vytvořit přechodník od opravit a opravovat - to cítím jako dokonavé a nedokonavé - a překvapilo mne, že je stejný. Je to opravdu tak, nebo jsem někde něco udělal špatně?


A.H.
11. 11. 2012
Dát tip

Souhlas s Dianou. Má svatou pravdu. :)


Zejmě zručný znalec*


Toscana
10. 11. 2012
Dát tip

Tak z tohohle jsem fakt jelen :-)) *t


Kočkodan
10. 11. 2012
Dát tip

Zákazník pozdeji do úctu brejlíce

v servisu zabíjet prál by si nejvíce.


Čudla
10. 11. 2012
Dát tip

/*


Zordon
10. 11. 2012
Dát tip

Skvělá až absolutní hříčka *


Benetka
10. 11. 2012
Dát tip
Pro mě dobrý.Sice asi nespisovné,ale někdy není na škodu pravidla ignorovat... ;-)

Diana: nevadí, aspoň jsem to zkusil :o)


Diana
10. 11. 2012
Dát tip

Nojo, ale ten přechodník má být "opravuje" a když zavřu obě oči tak SNAD "přiopravuje". Tentokrát nic, nic ;-)))

To je jako kdybys utvořil přechodník od slovesa míti "on mňa" místo "on maje". :-)


při opravě kleje brýle si přiopravě? to jde?


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru