Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

o tobectví

03. 12. 2012
6
6
2201
Autor
Danny
Rád bych v této úvaze představil další svoje soukromé slovo: "tobectví" - jde o složeninu dvou slov, "sobectví" a "ty", čili dalo by se ve zkratce říct "sobectví orientované na někoho jiného, než je onen sobec". Sobectví orientované na někoho jiného? Není to protimluv? V tomto případě není: Situace je taková, že osoba postižená tobectvím se snaží druhému člověku jakoby "pomoct": ovšem pomoct nikoli proto, aby z toho měl prospěch onen člověk, ale proto, aby se cítil líp daný tobec. Takový druh pomoci je kvalifikován jako tobectví tehdy, když taková "pomoc" vlastně škodí: tlačí toho, komu se "pomáhá" do nějaké horší situace, než kdyby daný tobec svoje tobectví potlačil. A také je kvalifikovaná jako tobectví pouze v případě, když je "pomáhanému" nucena. Krásný ilustrační příklad by se dal najít v rodině, kde rodiče tlačí na svého potomka "pro jeho dobro" například do nějakého zaměstnání nebo způsobu života. Ale je to "ten nejlepší život" podle jejich představ a nikoli jeho: mají dobrý pocit, že pro něj udělali to nejlepší - a kvůli tomuto pocitu potomka k dané situaci nutí. Tomu to následně škodí tím, že je tlačen k tomu, aby si vybral jinou budoucnost, než sám vnitřně chce. Tobectví je totiž narozdíl od klasického sobectví ošidné v tom, že tobec nemá kvůli svým činům výčitky svědomí, protože "přece jedná v zájmu toho druhého" a nikoli ve svém vlastním. To je ovšem iluze, protože jde o "pomoc" poskytovanou a vnucenou, proto, aby měl dobrý pocit tobec a o člověka, kterému je "pomáháno", vlastně jde až ve druhé řadě. Dalším příkladem tobectví by mohla být snaha měnit nějakého člověka, například v partnerském vztahu: partnerovi se nelíbí nějaká vlastnost druhého partnera a tak vyvíjí nějaký tlak, aby se onen změnil: tvrdí, že ho chce "motivovat", ale je to proto, že on sám chce, aby partner takový byl. Opět pravděpodobně nemá výčitky svědomí, protože "přece jedná v jeho zájmu a pro jeho dobro." Má úvaha se ovšem nesnaží říct, že bychom neměli pomáhat ostatním pro svůj dobrý pocit: neměli bychom pouze druhé k této své "pomoci" nutit a touto "pomocí" jim vlastně ubližovat. Například tento článek - je jeho psaní (a obecně pomáhání lidem na nějakém internetovém fóru) tobectvím? Sám mám jistě dobrý pocit, když jej píšu a pocit, že pomáhám: ovšem v mojí definici jsem za jednu z charakteristik tobectví definoval nucení: a kdo nechce, prostě článek přestane číst (nebo danou radu na fóru přelétne očima) a není tlačen k tomu, aby daný text nutně přijal a nutně se jím řídil. Takže pomáhejme ostatním, to rozhodně ano: ale svoji pomoc jim nevnucujme proti jejich vůli.

6 názorů

Alexka
17. 02. 2013
Dát tip

Přečetla jsem a musím jen souhlasit. Rodiče a parneři při své touze dát to nejlepší, to velmi často zašmodrchají.

Já se ale nutit nenechám a často se stavím na zadní. A to je hned oheň na střeše!


LadyLoba
04. 12. 2012
Dát tip

jo jo "touha po moci"  zní stejně jako "touha pomoci"


tohle má dost do sebe co jsi napsal 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru