Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Haiku Richarda Wrighta

25. 12. 2012
13
6
1430
Autor
snake_01

Zkusím to ještě jednou -

Vybral jsem tentokrát 7 textů Richarda Wrighta, jedná se o výběr z mých dosavadních překladů textů tohoto autora.

Některé texty se ocitají na pomezí haiku a senryu - například zrovna první text o strašákovi na zimním poli.

V každém z předložených textů (podle mého názoru) je možné najít přesah. Nejkomplikovanější přesah z hlediska euro-americké kultury je zřejmě v textu o květech magnolie - zde je třeba vzít v potaz, že v buddhistickém kontextu je "rosa" symbolem pomíjivosti bytí.

KAMENY V RUKOU CHLAPCŮ

STRAŠÁK BYL SHLEDÁN VINNÝM –

ZASNĚŽENÉ POLE

 

 

 

 

OPOUŠTÍ HNÍZDO –

ŠPAČEK CHVÍLI PADÁ

NEŽ ROZTÁHNE KŘÍDLA

 

 

 

 

NESMUTNI, ŠNEČKU,

TVÉ NAPŮL DOMA

JE I NAPŮL VNĚ

 

 

 

 

JAK TIŠÍM SVŮJ HNĚV –

JARNÍ HVĚZDY SE ROZJASŇUJÍ

A NAVRACÍ SE VÍTR

 

 

 

 

TEMNÉ BOROVICE –

ANI ZÁVAN PODZIMNÍHO VĚTRU

NEZČEŘÍ JEZERO

 

 

 

 

PODZIMNÍ SOUMRAK –

PAVOUK ZVOLNA SPRAVUJE

PRASKLINU VE ZDI

 

 

 

 

KVĚT MAGNOLIE

PADÁ JEDEN PŘES DRUHÝ

DO ZAROSENÉ TRÁVY

 

 

 

 


6 názorů

neblaho
05. 06. 2018
Dát tip

Díky


snake_01
25. 12. 2012
Dát tip

S Floydy rozhodně nemá nic společného:

 

Wright se narodil roku 1908 a zemřel 1960, v češtině vyšla v několika vydáních jeho kniha Černý chlapec (Black Boy), ale jako by se zcela zapomnělo na jeho texty haiku, které se v Americe (soudě podle ohlasů na různých serverech) těší popularitě. Wright byl celý život novelistou, esejistou a romanopiscem, ale v posledních dvou letech svého života začal velice intenzivně psát formu haiku. Jedná se o jeho jediný příspěvek na poli poesie. Za dva roky dokázal napsat něco ke čtyřem tisícům textů, z nichž pak 813 vybral pro publikaci v knize This other world, výbor z této knihy můžete nalézt v anglických internetových knihkupectvích pod názvem HAIKU. Více o životě a díle R. Wrighta: http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Wright_(author)


Krásné*


Anděl
25. 12. 2012
Dát tip

Krásné, vybrané přímo do Vánoc bez sněhu v kombinaci s buddhismem...zvláštní atmosféra času i haiku...opravdu krásné. Toto je můj přesah. 


Diana
25. 12. 2012
Dát tip

Hezké. Oslovilo. *


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru