Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nohy mé políbily dálku...

22. 01. 2013
7
16
2042
Autor
Delfín

Jen jsem se tak zasnil při poslechu country písní...

 
 
Nohy mé políbily dálku
podrážkou prošlapanejch bot,
s únavou svou jsem sváděl válku,
však obzor sladce vábil: "Pojď!"

Den, zdá se, má už na kahánku,
župánek z růží obléká,
les šumí tichou písní vánku,
před paní noci pokleká.

A ta jej v samet pláště halí,
protkaný něžným stříbrem hvězd,
hbitě vybalím stan svůj malý
na místě schůzky vodních cest.

Z potoka vodu nabírám si
a do kotlíku sypu čaj,
pak při kytaře zazpívám si
písně, co všichni trampi znaj.

Ohýnek vesele si praská
a voda šťastně klokotá,
na srdce tiše ťuká láska
k té, o níž často se mi zdá...
 

16 názorů

Delfín
18. 02. 2013
Dát tip

   Díky za návštěvu i za podrobný rozbor, Janinko! Jen bych rád vysvětlil, že tohle dílko mělo jaksi napodobit právě ten styl starých country písní. Na country radiu se pravidelně scházejí zpěváci, mí vrstevníci i starší, které pamatuji ještě z Finále trampských port u nás v Plzni. Zaznívají tam veselé historky z natáčení, vzpomíná se na ty, co tady už nejsou a hrají se staré hity, které třeba už teď ani neuslyšíš. Tak jsem si prostě zahrál na dávného textaře...;o)

"Cliché" byl svého času výraz pro šikovný zlepšovák francouzských tiskařů, kterým se o dnešních vymoženostech ani nesnilo...;o)

Víš, já nezatracuji ani ty staré a naivní písně se stokrát obehranými výrazy, protože jsou nositelkami pohody a jakýmisi dobíječkami energie.  Stejně jako různé melodie primitivních národů dokáží navodit změněný stav vědomí, kdy si člověk odpočine a nabere sil. Kdežto když poslouchám třeba Xindla X, mám pocit jakoby zařezávali podsvinče hodně tupým nožem...Mám rád ledacos, ale nesmí mi to drásat nervy a sluch, což právě dnešní takyhudba dokáže perfektně!

Mimochodem, nahlédl jsem letmo k Tobě a docela se mi tam  líbilo. ;o)


Janina6
26. 01. 2013
Dát tip

Kromě "župánku z růží" je to velká přehlídka otřelých klišé. Taky si ráda zazpívám s kytarou u ohně, ale proč zpívat pořád stejnými slovy o tom samém?

U rýmu bot - pojď není sice zvuková shoda dokonalá, ale aspoň jsou to dva různé slovní druhy. Gramatické rýmy jako dálku – válku, kahánku – vánku, hvězd – cest, kde patří obě slova ke stejnému slovnímu druhu a shody se dosahuje stejnou příponou při skloňování, jsou obecně považované za nekvalitní. Sem tam se takovému rýmu nevyhne asi nikdo, ale problémem je, když je jich text plný, působí to pak banálně, říkankovitě. (Navíc některé takové rýmy už jsou ohraná klišé samy o sobě – např. neblaze proslulá „láska – páska“, ale třeba i tvoje „dálka – válka“ nebo „hvězd – cest“.) Co takhle být trochu originální a svůj?


Delfín
25. 01. 2013
Dát tip

Heřman: To je ověřený! Zkoušel jsem to sám...;o)


Delfín
24. 01. 2013
Dát tip

Díky za ****! To mi připomíná, že jsem je mohl dát nahoru nad text, kvůli romantice noční oblohy...;o)


Delfín
24. 01. 2013
Dát tip

Heřman: Třeba by to bylo vhodně pro takový ten posilovací stroj, kde stojíš a šlapeš a zárověň ruce hejbají těma pákama...;o)


Delfín
24. 01. 2013
Dát tip

Vampirelord:

A o vyvolání toho pocitu pohody šlo především!;o)))


Delfín
24. 01. 2013
Dát tip

Snake 01. Díky! Snažil jsem se to oživit i netradičními obrazy, i když na těch tradičních taky nějak lpím...Inu, vzpomínky...;o)


Delfín
24. 01. 2013
Dát tip

Ano, Diano! Když je táborák a dobrá parta, tak se i nějaké to skřípání ztratí...;o)


Delfín
24. 01. 2013
Dát tip

Hynajs: Taky nejsem žádnej Wilda Dubský či jiní osvědčení textaři! Takže to nikomu nenutím...Ostatně je víc písní, které já taky nedovedu zazpívat, protože je tam jaksi víc slabik než tónů a vždy se divím, jak to tam ten zpěvák dokáže vtěsnat...;o)



Vampirelord
23. 01. 2013
Dát tip

Mně se to líbí......dávám Tip. Cítím z toho tu pohodu a vůni lesa....


snake_01
22. 01. 2013
Dát tip

Některé obrazy jsou velice tradiční a časté, ale jiné naopak zajímavé a (alespoň pro mě nové, např.: den župánek s růžé obléká

nebo: na místě schůzky vodních cest.

 

Není to sice jednoznačné, ale dám Tip.


Diana
22. 01. 2013
Dát tip
Já bych to zpívat chtěla, hlavně kdyby byl táborák, kdyby byli kamarádi....-)))*

hynajs
22. 01. 2013
Dát tip

zpívat bych to u nás na osadě nechtěl..

některé rýmy krutě skřípou


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru