Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Beznadejny pribeh

17. 01. 2000
22
0
3191
Autor
Katerina

Nasleduje kratka povidka, kterou jsem dala dohromady na jare 1994. Omlouvam se za chybejici hacky a carky, casem se na to da zvyknout :-))

Prselo a byla zima. Prodavac u stanku stal na svem miste za pultem – jako ostatne kazdy den – ackoliv nic nenasvedcovalo tomu, ze se mu ten den neco podari prodat. Stal a chvel se zimou a proklinal sve zamestnani, ke kteremu ho privedly nepriznive okolnosti. Kabat mel zapnuty az ke krku a ruce mel hluboko v kapsach. Pripadal si hloupe, ze zacatku ho jeho postaveni dokonce ponizovalo, ale zvykl si snaset neprizen s jakousi fatalistickou odevzdanosti. Jiz nekolik mesicu staval den co den na tom samem miste u vychodu ze stanice metra. Najednou zpozornel a obratil svou pozornost jednim smerem: spatril zenu, kterou vidaval skoro kazdy den – rano pred osmou, kdyz vchazela do stanice metra kolem jeho pultu a odpoledne po pate, kdyz se tou samou cestou vracela. Vzdy ji potaji sledoval, nemohl od ni odtrhnout oci. Ona si ho nikdy nevsimla, pokazde chvatala s ocima uprenyma pred sebe a nejaky prodavac u pultu s novinama ji mohl byt ukradeny. Prodavac novin ji vsak kazdy den vyhlizel a kdyz prochazela kolem, na par okamziku se pro neho zastavil cas. Pripadala mu nadpozemsky krasna, bohyne prevlecena za urednici. Na tech par okamziku cekal cely den, predstavoval si, ze se na neho jednou podiva – nemel tuseni, co by v tom pripade delal, nejspis nic – a kdyz nesla, nebo se dokonce par dnu neukazala, byval trpce zklaman a svet pro neho ztracel barvy. Nekdy se mu o ni dokonce zdalo a stejne jako ve skutecnosti, i v jeho snech pro neho byla nedosazitelna; lesni vila ktera se rozplyne do nenavratna jen co se k ni priblizi. Prselo a byla zima. Prodavac novin necitil chlad a doterne vlhko, dychtivym zrakem sledoval zenu, do ktere byl zamilovany. Stal nepohnute, jen jeho oci neurcite barvy uprostred smutneho a vecne zamraceneho obliceje ozivly a ruce v kapsach se mu roztrasly. Zena nahle zamirila k jeho pultu s novinami. Byla zachmurena a mela semknute rty, byla unavena po dlouhe a nudne pracovni dobe. Prodavace si sotva vsimla, chtela jen koupit neco na cteni. Ten sklopil oci, najednou se lekal toho ze je tak blizko. Tep citil az krku a ruce mu uplne zmalatnely. Vytusil jeji spatnou naladu a byl tim nervoznejsi; bez hnuti cekal az si vybere nejaky casopis. Byl tak zmateny, ze misto do dvou stovek ji vratil pouze do stovky, coz tu zenu – 'jeho' zenu – popudilo tak, ze mu vynadala; dokonce se k ni pridala jedna prihlizejici duchodkyne. V prodavacovi by se byl krve nedorezal, nevzmohl se nez na trapnou omluvu. Miloval ji i v tom okamziku a kdyz ji vracel i tu zbyvajici stokorunu, jejich pohledy se konecne na okamzik stretly. Zena vzala penize a casopis a odesla. Prodavac se dival na jeji vzdalujici se zada a ten pohled mu pusobil tryznivou bolest, znasobenou litosti, ze se pred ni ztrapnil a ze na neho byla neprijemna. V prubehu vecera zenu opustila mracna nalada, ale neco po ni zustalo, neco rusiveho k cemu se porad musela vracet. Neco ji trapilo a ona nevedela co, nekolikrat se pristihla, ze je duchem nepritomna. Dokonce ji to nedalo ani spat. Divila se, co se s ni deje, nikdy nemivala problemy se spanim. Az k ranu, kdyz ponekolikate usinala, v duchu videla neci oci, ktere na ni hledely se zvlastnim vyrazem. Od te chvile ty oci pred sebou videla porad, ten znepokojujici pohled ji pronasledoval. V tom pohledu byla bolest a laska, byla si jista, ze to byl pohled nekoho, kdo je do ni zamilovany. Ale kdo? Uminila si, ze to za kazdou cenu zjisti. Nasledujiciho dne si vzpomela na sve predsevzeti a hledala puvodce sveho nepokoje. Kazdemu koho v praci potkala se nenapadne divala do oci, ale k nikomu ten pohled ktery ji v duchu pronasledoval nemohla zaradit. Ke konci pracovni doby uz si na toho neznameho nevzpomela, jako obvykle se musela snazit, aby jeji prace na ten den byla hotova a ona mohla jit domu. Cestou ze stanice metra sla jako vzdycky kolem prodavace novin, jeji pohled k nemu zabloudil uplnou nahodou. Prodavac ji samozrejme sledoval: jejich pohledy se setkaly. Byl to on! Nemohla se mylit, vzpomela si na udalost predesleho dne. To poznani ji ohromilo jako blesk z jasneho nebe. Prodavac novin a bohyne prevlecena za urednici na okamzik zkameneli, pak sklopil zrak. Odvratila se od neho a pokracovala na ceste domu. Sve trapeni pokladala za vyresenou vec – zahada prestala byt zahadou a ona na vse brzy zapomela. Ale ne nakratko: oci prodavace novin ji opet nedaly spat. Ani si nevsimla jak vypadal, videla jen ty jeho oci. Musela na neho myslet. Znovu si vzpomela, jak mu den predtim vynadala. Proto se spletl pri vraceni penez, byl do ni zamilovany - a ona se na neho tak utrhla! Stydela se za sve chovani, mela vycitky svedomi a zase celou noc poradne neusnula. Rano si rekla, ze se mu aspon omluvi. Rano sla svoji obvyklou cestou na metro, uz z dalky vyhlizela pult s novinama. Byla pevne rozhodnuta se mu omluvit a odcinit tak svou vinu. Zbavi se toho nemeho pohledu a konecne se poradne vyspi. Prodavace novin vsak na svem miste nezahledla, zustal po nem jen prazdny pult. Proste zmizel. Zena se zklamane rozhlizela, byla rozcarovana, ale zaroven byla rada, ze je zbavena neprijemne povinnosti. Pres den se ji opet podarilo na celou zalezitost zapomenout. Tentokrat videla jeho oci ve snu. Bylo v nich neco, cemu nemohla odolat, byly nalehave, trpici a milujici. Nasledujici den se porad v myslenkach vracela ke svemu snu. Vedela, ze se ji ho nepodari vypudit z mysle, navzdy se u ni zabydlel. Kazdy den se rozhlizela, jestli se zase neobjevi na svem obvyklem miste nebo kdekoliv jinde, ale marne. Stejne dobre se mohl propadnout pod zem. Chtela se mu omluvit, aby ji prestaly pronasledovat jeho oci, ale po nejake dobe uz nevedela, co by mu rekla, proste ho chtela najit. Napadlo ji, ze se do neho zamilovala. Jen kdyby ho tak nasla… Prodavac novin se na svem obvyklem miste uz nikdy neobjevil. Zena chodi po stanicich metra a hleda sveho prodavace novin. Najde ho nekdy?
Joen_B
22. 01. 2005
Dát tip
Je to moc pěkný, TIP!

Sirius
28. 05. 2003
Dát tip
Bylo by to dobrý i jako úvod k něčemu většímu, ale na druhou stranu by se to pak mohlo snadno zvrhnout v břečku z červený knihovny. Takže takhle je to akorát!

Hackman
04. 01. 2003
Dát tip
posli mi echo na adresu, hackman@seznam.cz poslu ti ji

Katerina
28. 12. 2002
Dát tip
Hackmane, napiš :-)) ráda porovnám....!

Hackman
20. 12. 2002
Dát tip
pripomina mi to jeden pribeh plukovnika co prodaval ve stanku noviny:))) mozna bych to mel taky napsat :))

LaMouette
09. 11. 2002
Dát tip
jasně že najde..:-))))*

Seregil
03. 10. 2002
Dát tip
Ano oči dělají velmi mnoho ... A ten příběh je zdařilý...minimálně pocity jsou tam rozepsány dost autenticky .. Jen ten konec mi tam moc nesedí, myslím, že poslední dva řádky by tam mohly klidně chybět a pointě by to vůbec neuškodilo...

Rajče
09. 01. 2002
Dát tip
Víc se zaměř na detaily, aby příběch působil věrohodněji. Jinak dávám tip za příběh

Deltex
30. 06. 2001
Dát tip
TO ... TO JE ABSOLUTNÍ NÁDHERA!!!!!!!!!!!! TIP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

viz Wopi... píšeš skvěle !!! /ale to už jsem někde říkala :-)/ PIŠ PIŠ PIŠ !!!! I*I

Wopi
18. 06. 2001
Dát tip
Tip. Daly by se vytknou drobné stylistické nedokonalosti, ale to, že jsem to dokázal přečíst z monitoru a nemusel to hnát na papír je tipové. To, že jsou zjednodušeni je v pořádku - je to jako schématická kresba, kde nemusí být vykreslena každá podrobnost, ale jen hlavní tvar, který je důležitý. Jinak: Fandím jim už kvůli tomu, že si všimla těch očí a poznala zamilovanost. Kolikrát já si mohl oči vykoukat a nic...

Carodej
22. 02. 2001
Dát tip
Já chci chci chci, aby se potkali!!!! Zařiď to, Ježíšku!!!!

Eowyn
14. 02. 2001
Dát tip
Ja porad rikam, ze povidky mas mnohem lepsi nez poezii :)) Moc se mi to líbí. Ale moc nevim, jak bych to zkritizovala, má to sice trosku smutný konec ale nechala bych ho tam. Je to neco jinýho než obyčejný ohraný happy endy. Potkali se a žili spolu šťastně až do smrti, to by nebylo ono, se mi to líbí, tak ti dam Tipa :)))

Katerina
31. 01. 2001
Dát tip
Pampelin: nejak se mi podlamuji kolena, ale neboj, zvladnu to!! :-))) Katerina / Amitabha

pampelin
29. 01. 2001
Dát tip
Kloubouk dolů i přes ten rychlený závěr.Titip jak...Mechelen:-) P.S:Stáváš se mým tajným potěšením,uneseš to?:-))

Katerina
22. 11. 2000
Dát tip
Kangi, naznacujes snad, ze tvorove zeny jsou povrchni, bez jakekoliv hloubky a naznaku smyslu? Co by te povidce podle tebe dodalo tu hloubku a ten naznak smyslu? No, do nirvany to ma urcite daleko, ale ze by to bylo povrchni??? Povrchni je chodit kolem a nevidet.

Kangi
22. 11. 2000
Dát tip
proč to považuji za mělké? v příběhu se vyskytují dvě postavy jediné myšlenky a pocity Muže by se daly shrnout do dvou bodů: 1) ráno a večer přichystat a sklidit ten svůj krám 2) toužebně vyhlížet ve stanovenou hodinu onu Neznámou Žena je jěště chudší: ráno a večer rychle do práce a domů postrádám jakýkoliv náznak snění, hlubšího a víceméně jakéhokoliv pocitu krom onoho naivního zamilování se, vnímání a starost o okolní svět Nadějný je pouze konec, kdy si Žena uvědomí, že není zde jen ona sama a prohlédne, že potřebuje DRUHÉHO ČLOVĚKA

Katerina
22. 11. 2000
Dát tip
a to postrada smysl a je to povrchni? nic vic nez tohle jsem tim rict nechtela, napsala jsem to na zaklade jednoho okamziku ve snu, ktery se mi zdal :-))

Kangi
21. 11. 2000
Dát tip
velice nadějný Beznadějný příběh - rozhodně umíš psát, nicméně je to celé velmi povrchní, bez jakékoliv hloubky a náznaku smyslu ale je to o tvoru zvaném žena a ten je již asi takový a já dávám FLEK!

Skleboun
19. 11. 2000
Dát tip
Katerina: neni zac .)) Snazim se chapat.

Skleboun
18. 11. 2000
Dát tip
Nadhera! Zni to spis jako pohadka, ale koneckoncu, proc ne? Jsem rada, ze to nema konec typu Beverly Hills...To by ho jen zkazilo. Davam tip!

Katerina
18. 11. 2000
Dát tip
Skleboun: Diky!! Jsem rada, ze me chapes ;-))

Magdalena
06. 11. 2000
Dát tip
Tato povidka zustane mou nejoblibenejsi

J
04. 11. 2000
Dát tip
Míjení, když nejsme permanentně bdělí, líbí se mi kritika od xpired.

Regins
24. 06. 2000
Dát tip
Myslím,že tak to chodí často,i když je to smutný,ta žena propásla svoji chvíli a už ji těžko polapí. Možná někdy, líbí se mi to ,je v tom romantika, hzký líčení pocitů U mě také s Tipem

Nick
12. 06. 2000
Dát tip
to je úděl romantika: cigareta září do noci, chmurný pohled, hlavou se stahují mračna vzpomínek...*

Anonym
22. 05. 2000
Dát tip
je to klasický námnět plný bolesti, lasky a beznaděje z ní.Líbí se mi to . Je to plne naděje na příští setkaní a zaroven strachu z nicoty a všednosti každodenního života.jen jednu otazku setkají se?

sidi
18. 05. 2000
Dát tip
Tahle drobnokresba "obyčejností" je to co mám rád!, jak to že jsem tě objevil až dnes? :-) Snad jen, souhlasím s Eternalem, ten konec je jakoby trochu nedotažený.

Miroslawek
10. 05. 2000
Dát tip
Když jsem byl mladší (nesmělý, neopeřený teenager), každé jaro jsem v MHD a na jiných místech, často zažíval takovéto kratinké beznadějné příběhy. Tvůj styl se mi velmi líbí, jen mám opět výhrady k začátku. Sice jsi to zkoušela uhrát na autorčin záměr, ale nesežral jsem Ti to ;o)))) Nápad, zápletka i závěrečná pointa - bez výhrad. "Ale ne nakratko" mělo být asi "Ale ne nadlouho", nakrátko mne to zmátlo ;-D Opět Ti dám TIP, tohle stojí za přečtení, možná je to ještě lepší než Neděle. Skvěle, jen tak dál.

Eternal
01. 05. 2000
Dát tip
Pěkná povídka, cosi mě to připománá, možná realitu :o)) Jen ten konec se mě zdá rychle ukončený. Vnímavý člověk pozná hodně z jediného pohledu. Nejvíc se pozná z linií obličeje, charakter se dá vyčíst z ruky, a když si je člověk něčím opravdu jist, tak to je pro něj víc než pravda.. a začne pro to žít.

Anonym
17. 02. 2000
Dát tip
Nikdo nevymyslí příběh, který napsal život. Všechno je reálné, jen my si myslíme, že to není možné. Tak proč ne....všechno je o snech a jejich hledání o tom je život to ostatní je pro ekonomy bláznivé...

xpired
19. 01. 2000
Dát tip
No, milá Kateřino, povídka se mi líbí, trošku mi nesedí seběvědomí ženy, která si byla jistá, že je do ní někdo zamilovaný, a ty oči v jejích snech působí hodně nadsazeně, pochybuji, že by v dnešní uspěchané (mimo jiné) době kdokoliv vnímal oči a pocity nebohého prodavače, ale budiž, to jsou jenom mé osobní dojmy. Určitě pokračuj, držím palce.

Saša
18. 01. 2000
Dát tip
Lidé se mimoděk - záměrně míjejí
být milý k druhému - to oni nechtějí
někomu darovat úsměv či slovo milé
to jsou jen bláhové snivé chvíle
...

Saša
18. 01. 2000
Dát tip
Vracím se k tobě děvče zase
snad se i on vrátí i ní v čase
snad jednou najde její duše klid
snad se i potkají a spolu budou žít
Tohle já nemám rád milá Katerino
příběhy bez konce nejsou moje víno
víno, to musí slunce v sobě mít
je to však můj názor jak toužím svět mít ...
:c))

Katerina
18. 01. 2000
Dát tip
Nad pripadnym pokracovanim jsem uz premyslela, mozna to casem dostane nejakou konkretnejsi podobu, ale nejaky happy-end ve stylu Beverly Hills & spol? No nevim...

Tom
18. 01. 2000
Dát tip
to je ale vděčné téma, to okamžité zamilovávání se. Akorát nechápu, jaktože věděl, že je zrovna úřednice...ale libí se mi na konci vyjádření pocitu, že se cítila zbavena nepříjemné povinnosti, ačkoli bych to raději viděl jako příjemnou povinnost

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru