Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Papírové lodě

14. 01. 2014
7
25
962
Autor
Bonito
Je pozdní léto. Po úzké pěšince vinoucí se mezi vysokou trávou poskakuje malá holčička v červeném tričku. Za ní kráčí vysoký muž. Má široká ramena a na tváři několikadenní strniště. V odpoledním slunci trochu mhouří oči, kolem kterých se tak objevují první vrásky. Husté tmavé vlasy má ostříhané nakrátko a pečlivý pohled by na jeho skráních objevil první šeď.
 
Holčička je spíš drobnější, vzrůstem sahá muži sotva k pasu a kolem hlavy jí poletují jemné blonďaté vlásky svázané do dvou copánků. Přestože jsou tihle dva fyzicky odlišní, na první pohled je zcela zřejmé, že patří k sobě.
 
Holčička se teď na okamžik zastaví a pozoruje pestře zbarveného motýla usazeného na trsu trávy. Váhavě k němu natahuje ruku. Když motýl se zamáváním křídel odletí, holčička radostně zavýskne.
 
Tak dojdou až k potoku přemostěnému několika železničními pražci. Tady se na chvíli zastaví. Jsou u cíle. Muž sundává ze zad batoh. Holčička sahá dovnitř a vyndává několik papírových lodiček. Pak si klekne a opatrně je pokládá na hladinu potoka. Lodiček se zmocní proud a bezpečně je unáší. Za minutu zmizí za zátočinou poslední papírová loď.
 
Muž s holčičkou pomalu odcházejí. Holčička roztahuje ruce a nechává se lechtat stébly vysoké trávy. 
 
Papírové lodě mezitím pokračují na své krátké pouti po vodě. Dříve nebo později se zachytí v rákosí u břehu, rozmočí se a rozpadnou. Kdo by ale lodičku z vody vyndal a opatrně rozbalil, zjistil by, že papír je pomalovaný barevnými pastelkami. Obrázky kreslené dětskou rukou vyprávějí jednoduché příběhy. Dopisy mamince.
 
Z nedaleko stojící olše se k zemi snáší první žlutý list. Podzim klepe na dveře.
 
*****
 
To ráno vypravovala Báru do školky babička. Tatínek byl na služední cestě. Což bylo pro Bářin plán dobře, protože babička nebyla tak pozorná a Báře ledacos prošlo. A tak v nestřežené chvíli propašovala do tašky panenku Jůlinku a dokonce i několik kousků plastového nádobí. Do školky se hračky samozřejmě nosit nesmí. Ale Bára dnes do školky nepůjde. Půjde hledat maminku.
 
Tatínek vždycky říkal, že maminka spí nahoře na obláčku a někdy se na Báru dívá. Bára si na maminku vůbec nepamatovala. Občas se koukala nahoru na nebe, až ji z toho slzely oči. Maminku tam ale nikde neviděla. Často si s ní chtěla povídat. Všechny děti ve školce maminku měly a Báře bývalo smutno.
 
Ještěže má Bára alespoň babičku. Babička má zvláštní a příjemnou vůni, která Báře vzdáleně připomíná jablka. Bára má babičku moc ráda. Najednou ji napadlo, jestli se tatínek nebude na babičku zlobit. Ale pak tu myšlenku rychle zahnala. Až se Bára vrátí domů s maminkou, tatínek bude mít takovou radost, že na všechno zapomene. Bára totiž moc dobře věděla, že tatínkovi maminka taky moc chybí.
 
Tatínek se snažil sehnat Báře náhradní maminku, jenomže všechno dělal špatně. Třeba jako s tetou Martou. Báře se nelíbila hned od začátku. Páchla přesládlou květinovou vůní a smála se protivně vysokým pisklavým hlasem. Společný výlet do ZOO byl k ničemu. Marta se na tatínka pořád lepila a chytala ho za loket. Cestou autem domů se Bára pozvracela. Byla to úplně zkažená sobota. Teta Marta už se naštěstí nikdy neukázala.
 
„Tak ahoj, babi,“ zavolala Bára hned u branky do školky, zamávala a byla pryč. Babička na chvilku zaváhala. Minule Barču vedla až do šatny. Ale holčička už byla skoro u prosklených dveří, uvnitř se svítilo a na stolku byla vidět výstavka papírových čertů, Mikulášů a andělů.
 
„Ahoj Barčo!“ rozloučila se rychle babička a napadlo ji, že když si pospíší, ještě stihne autobus do centra. Už se neohlédla a pospíchala pryč. Bára zatím došla ke dveřím, pak se opatrně vrátila k brance a vyrazila na druhou stranu. První krok vyšel.
 
Bára rychle zamířila od školky směrem ke školnímu hřišti. Všechno šlo zatím jako po drátkách. Hned za rohem se ale Bářin pečlivě připravovaný plán málem zhroutil jako domeček z karet.
 
Přes vysoký živý plot neměla dobrý výhled a na rohu se málem srazila s paní Plašilovou. Bára ztuhla. Začala horečně vymýšlet nějaké přijatelné vysvětlení, ale v tom leknutí ji vůbec žádné nenapadlo. Naštěstí se zdálo, že ji paní Plašilová ani nezaregistrovala. Vedla do školky Honzíka a měla lehce nepřítomný pohled. Když Honzík s paní Plašilovou zmizeli za rohem, Bára se pomalu sebrala a mnohem opatrněji pokračovala dál. Na každé křižovatce se pak pozorně rozhlížela.
 
Tak došla až ke škole, kde se velké děti učí nábosilku. Báru najednou napadlo, že by se na školním hřišti mohla sklouznout na skluzavce. Když ale viděla temné křoví kolem hřiště, dostala strach. Mohla by tam číhat příšera. Přikrčená pod keřem, šílené žluté oči upřené na osamocenou holčičku, cení dvě řady ostrých zubů a z mordy ji odkapává pěna. Bára rychle couvla z tmavého školního dvora a zamířila k hlavní silnici.
 
Přes velkou silnici ještě Bára nikdy sama nepřecházela. Ale brzy ráno žádný velký provoz nebyl. Tak s bušícím srdcem přeběhla na druhou stranu a pokračovala dál čtvrtí plechových skladišť a garážových dílen. 
 
Když tudy tatínek vozil Báru na kole, zdál se to jen kousek. Ale teď si Bára uvědomila, jak je to dlouhá cesta. Dělnické předměstí bylo nekonečné. Lidé kolem spěchali do práce a osamocené holčičky v bílé čepici si nikdo nevšímal.
 
Než došla k areálu opuštěné cihelny, stálo slunce vysoko na obloze. Cesta teď vedla podél vysokého dřevěného plotu, polepeného mnoha vrstvami starých plakátů. Báru začínala zmáhat únava. Prozpěvovala si: „děti lesem běhají, ježka všude hledají“, když si všimla, že dřevěný plot cihelny je na jednom místě provalený.
 
Příšera! Mohla by číhat v té díře. Báře se rozbušilo srdce a pocítila náhlé nutkání otočit se a utíkat do bezpečí školky. Až bude procházet kolem té díry, příšera vystrčí svoji ošklivou zubatou tlamu, zahryzne se Báře do boku, zatáhne ji dovnitř a sežere zaživa. Bářin křik nikdo neuslyší.
 
Příšery číhají na osamocené holčičky, které chodí tam, kam chodit nemají. Schovávají se v keřích a vysoké trávě. Když se Bára jednou na procházce zatoulala příliš blízko k zarostlé zahradě bláznivé malířky Hermíny, všechno se o příšerách dozvěděla. Stará Hermína ji to řekla. O černých bestiích krčících se v trávě, o žlutých očích, o ostrých drápech a o tlamě plné zubů. Hermína smrděla. Smrděla dusivým pachem moči a zkaženého masa. Bára se od té doby zahradě bláznivé Hermíny obloukem vyhýbala. A na příšery si dávala pozor.
 
Teď bázlivě hleděla na díru ve vysokém dřevěném plotě. Možná tam příšera je, přikrčená v tlejícím listí, čeká na svoji příležitost. Báře se rozklepaly nohy. Zatoužila po tatínkovi. V jeho náručí se cítila tak bezpečně. Chtěla si položit hlavu na jeho rameno, nechat se poškrabat fousy, vdechovat vůni dřeva a pilin. Ale tatínek tu nebyl. Jel na služední cestu. A než se vrátí, Bára najde maminku.
 
Rozklepané nohy, zpocené dlaně, zrychlený dech a plicím se nedostává vzduch. Bára se rozeběhla podél té ošklivé díry, taška ji poskakovala po zádech a podrážky bot pleskaly o asfalt. Rychle a ještě rychleji. Když míjela vyvrácená prkna, koutkem oka zachytila černý stín. Příšera! Už natahuje vrásčitý krk, už cení zubiska. Bára chtěla vykřiknout, ale hrdlo měla sevřené strachem. Utíkala dál. Utíkala jako o život. A tentokrát ji příšera nedostala.
 
Bára zpomalila až o hodný kus dál, v relativním bezpečí otevřené krajiny. Lapala po dechu, v boku ji nesnesitelně píchalo a v ústech cítila pachuť olova. Ještě chvíli šla, ale pak si musela sednout pod strom. Nohy měla jako z gumy, odmítaly ji poslouchat.
 
Batoh se ji podařilo otevřít až napotřetí. Vyndala Jůlinku a systematicky před ní vyrovnala plastové nádobí. A potom jí došlo, že pro sebe nemá nic. Byla unavená, měla žízeň a hlad, bála se a chtěla domů. Přitiskla si Jůlinku do náručí a začala plakat. Plakala potichu a přitom houpala panenku. Potom, opřená o hrubý kmen jilmu, usnula.
 
Probudila se asi za hodinu, zkřehlá chladem. Ale trochu si odpočinula.
 
„Půjdeme dál, Jůlinko. Najdeme maminku. Musíš být statečná.“
 
Asfaltová pěšina si vinula mezi poli a loukami. Bára si všimla vzrostlých rostlin šťovíku a vzpomněla si, že listy se dají jíst. Tatínek ji to jednou ukazoval. Zkusila jeden rozžvýkat. Chutnal kysele.
 
Cesta byla dlouhá. Bára žvýkala šťovík a unaveně šlapala dál. Občas kolem projel někdo na kole, ale malé ztracené holčičky si nikdo nevšímal.  Několikrát, když už nemohla dál, si na chvíli sedla do trávy u cesty. 
 
Když došla k věži z betonových panelů, slunce se pomalu začínalo sklánět k západu. Bára rázem ožila. Byla skoro na místě. Dobře to tu poznávala. Tady vždy tatínek nechával kolo a dál chodili pěšky. Už je to jen kousek. 
 
Bára odbočila na úzkou pěšinku vinoucí se v trávě, obarvené podzimem do žluta. Z mírného svahu sešla až k potoku a lávce z železničních pražců. Bylo to neobyčejně krásné místo. Právě sem jezdívala s tatínkem posílat dopisy mamince.
 
Ještě neuměla psát, ale tatínek říkal, že to nevadí. Tak malovala. Malovala všechno, co bylo důležité. Malovala oblíbené hračky ze školky, domeček pro panenky, paní učitelku a děti na výletě, červené kolo kamarádky Alžbětky, tatínka v zelené mikině, dřevěnou kuchyňku od Ježíška, i sousedovu kočku Micku, černou jako uhel. Tatínek potom z obrázků poskládal lodičky. Bára si představovala, jak je unáší proud, jak putují čarovně krásnou krajinou, aby se pak, nějakým zázrakem, dostaly k mamince.
 
Bylo to tak jednoduché, že Bára vůbec nechápala, proč to tatínka nenapadlo už dávno. Když půjde podél vody, musí se k mamince dostat. Stejně jako se k ní po vodě dostávají papírové lodě.
 
Bára teď stála na lávce z dřevěných pražců a dívala se po proudu potoka. Dnes s sebou žádný dopis neměla, dnes se za maminkou vypraví sama.
 
Voda mizela v zelenožlutém tunelu z převislých vrbových větví. Stromy a keře tvořily takřka neprostupnou stěnu. Mírně svažité břehy byly porostlé trávou. Vysokou trávou. Vyšší, než je Bára. Až do té trávy Bára vstoupí, neuvidí ani kousek kolem sebe. A tam někde, přikrčená a schovaná, bude čekat. Příšera. 
 
Bára si sedla na lávku. Chtěla plakat, ale nedostávalo se jí slz. Dostala se tak daleko. Už zbýval jen docela malý kousek.
 
Stébla trav se v čerstvém podzimním větru lehce skláněla, a uschlé žluté listí vrb a olší s tichým šustěním padalo na zem. Na úzké lávce z dřevěných pražců seděla malá dívenka se skloněnou hlavou. Po chvilce se unaveně zvedla a vstoupila do zarostlé džungle popadaných stromů, větví a keřů při břehu potoka. Za několik okamžiků se za ní vysoká tráva neprodyšně uzavřela.
 
*****
 
Markéta měla plné ruce práce. Fotografování západu slunce se může zdát na první pohled docela jednoduché, ve skutečnosti ale vyžaduje pečlivou přípravu. Pokud tedy mají výsledné snímky za něco stát.
Markéta byla vynikající fotografka. Fotografováním se sice neživila, ale publikovala v řadě českých i zahraničních magazínů zaměřených na snímky divoké přírody.
 
Světla rychle ubývalo. Markéta dobře věděla, že na pořízení ideálního záběru bude mít jen několik desítek vteřin. Zrcadlovku měla pevně umístěnou na stativu. Ještě poslední kontrola nastavení správné expozice a jde se na to.
 
Z absolutního soustředění ji vyrušilo nečekané křupnutí větvičky. A další. Teď zřetelně slyšela, jak se něco prodírá houštinou směrem k ní. Na malé zvíře to dělalo až nepřiměřeně velký rámus. 
 
Když se z houštiny vynořila malá holčička, Markéta na focení rázem zapomněla. 
 
Dívenka měla na čele krvavý šrám a někde v mokřinách ztratila botu. V ruce pevně držela panenku a obě dvě vypadaly, že toho mají dnes hodně za sebou.
 
„Ahoj,“ řekla Markéta a napadlo ji, že dnes je s fotografováním konec.
 
*****
 
Bára si zvídavě prohlížela tu neznámou paní, která se na ni přátelsky usmívala. Měla štíhlou postavu a delší kaštanové vlasy, sepnuté barevným šátkem. Nebyla to maminka, tu Bára znala z obrázků. Ale vypadala sympaticky. Bára se opatrně přiblížila.
 
„Ztratila jsem se. Hledala jsem maminku.“ A pak zamyšleně dodala: „Ale myslím si, že tady nikde není.“
 
Bára si unaveně sedla na zem. Už nemohla dál. Zmožená dlouhým pochodem, rty rozpraskané žízní a břicho sevřené hladem. Když ji ta neznámá paní zvedla do náruče, položila jí Bára hlavu na rameno a obličej zabořila do vlasů. Voněla. Příjemně voněla po skořici a Bára si mohla poprvé na chvilku odpočinout.
 
*****
 
Zbytek se odehrával jako rychlý rozmazaný sen. Malinová limonáda a sušenky. Bára nikdy nejedla nic lepšího. V autě té neznámé paní, jmenovala se Markéta, Bára skoro okamžitě usnula. Probudila se doma. Všechna světla rozsvícená a všude spousty cizích lidí. Uplakaná babička a medvědí obětí od tatínka. Bára se snažila všechno vyprávět. Na přeskáčku. O dlouhé cestě, o mamince, o hladu a žízni, o vysoké trávě a křoví, i o příšeře. Tatínek trpělivě poslouchal a Markéta zatím narychlo připravila výborné kuřecí nudličky. Bára pak usnula ve své postýlce, v pyžamu s krtečkem, zachumlaná do červenožluté peřiny až po nos. V náručí pevně svírala panenku Jůlinku.
 
*****
 
Probudila se, s bušícím srdcem, po ošklivém snu. Hluboká noc a černočerná tma. I pouliční lampy už byly zhasnuté. V takové chvíli nejraději utíkala do ložnice za tatínkem. Najednou si ale všimla světla pode dveřmi do kuchyně. Pak uslyšena tlumený smích. Spojila si příjemný hlas s vůní skořice. Chvilku poslouchala, pak se lehce usmála, přivinula k sobě panenku Jůlinku a spokojeně usnula.

25 názorů

Bonito
17. 02. 2014
Dát tip

Pomerančová: Usoudil jsem, že Papírové lodě obsahují příliš mnoho chyb na to, aby se ucházely o „povídku měsíce“. Nominaci jsem proto s díky odmítl.  Každopádně jsem ale rád, že se i přes četné nedostatky snad líbí. A moc děkuji za Tip.


Janina6
10. 02. 2014
Dát tip

To není tím, že by sis nevšimla - ta domluva proběhla totiž u jiného díla (u vyhlášení nominací). Každopádně díky za tvůj zájem o soutěž.


Tak to se omlouvám oběma, zběžně jsme prolétla kometnáře a neviděla jsem. Beru tedy zpět.


Janina6
10. 02. 2014
Dát tip

Pomerančová: dotaz na nominaci už u  téhle povídky byl, autor odmítl.


Mohu nominovat do povídky měsíce?


Bonito
04. 02. 2014
Dát tip

Zordon: A mně se s odstupem času vlastně nelíbí. Původní nápad možná není k zahození, ale samotné zpracování drhne. Každopádně díky za reakci.


Zordon
03. 02. 2014
Dát tip

moc pěkný příběh o hledání a nalézání


Bonito
27. 01. 2014
Dát tip

Jarrda: Zdravím, díky za reakci. Povídka je asi zralá na kompletní přepsání, ale zatím do toho nemám chuť.


Jarrda
26. 01. 2014
Dát tip
Zdravím. Prvních pár řádků jsem se nemohl chytit, ale pak se to rozjelo a začalo se odkrývat, o co tu vlastně jde. Některé detaily by bylo vhodné vynechat, ale nejsou překážkou ve čtení. Na někoho může text působit pro svou jednoduchost strojeně a nepřirozeně, rozhodně to není tak strašné. Vyjádřit textem co se odehrává v mysli dítěte je těžké, protože jsme již zapomněli dětsky myslet. Námět povídky je dobrým nápadem. Závěr se mi líbí. Díky jeho otevřenosti se čtenáři nevnucuje doslovné vyřešení zápletky. Palec nahoru.

Bonito
22. 01. 2014
Dát tip

StvN: Mrzí mě, že se povídka nelíbila. Je to starší kousek a jsem si vědom spousty chyb a nedostatků. Tak si k nim ještě přidám přeslazenost, strojenost a nepřirozenost. Každopádně díky za reakci.


StvN
21. 01. 2014
Dát tip

Text je preslazeny, je strojeny a neprirozeny. Vety typu "pečlivý pohled by na jeho skráních objevil první šeď" svedci o tom, ze se autor snazi napodobovat to, co si mysli ze se tak obycejne pise, z cehoz plyne ta strojenost a neprirozenost. Asi jako kdyz se clovek oblekne do satu, ktere sam normalne nenosi a jsou mu nepohodlne a snazi se zapadnout do spolecnosti, o niz vi, ze do ni nepatri. 


Bonito
19. 01. 2014
Dát tip

DavidPetrik: Díky za rozbor i všechny rady. Vážně si jich cením. Technický popis je moje profesní deformace, pokusím se na svém stylu zapracovat.


DavidPetrik
15. 01. 2014
Dát tip

Vzit se do detskeho zpusobu nahlizeni a uvazovani neni snadne. Jako dospeli se snazime zpetne osvojit detskou mysl skrze tlustou cocku dospele, zkusene mysli. Vetsina pristupu k osvojeni detskeho uvazovani proto spadne do kyce: na detskou mysl dospely nahlizi jaksi zvnejsku, vnima deti jako roztomile, dojemne.

Tento text sice nespadl zcela do pasti kyce, ovsem za cenu plocheho, nezucastneneho opisovani detskeho vnimani. Uvazovani hlavni hrdinky je nabizeno prilis technicky: takhle by holcicka uvazovala, reagovala - nahlizeno okem pozorovatele, ktery neni zucastneny.

Text trpi technicnosti i v jinych ohledech: popisy postav a realii pusobi chladne, nezucastnene - jako kdyby autor svuj text neprozival, pouze zaznamenaval. To povidku ochuzuje o empatii. Sblizeni se s hlavni hrdinkou tak prichazi az ke konci. Predchozi text ctenari neumozni se prilis ztotoznit s divcinym udelem. Samotne divcino putovani je neumerne dlouhe: jako nastroj anticipovatelne pointy je zbytecne roztahane - po jiste dobe cesta neni napinava.

Kvalitou textu je kazen, s niz nespadl do explicitniho dobreho konce: zaver poskytuje nadeji, ale nechava ctenari prostor pro jeji dotvareni - nenuti ho k prijeti dojemneho. Zaujala me take akcentace detskeho vnimani cichovych vjemu: detske vnimani je tak autenticke.

Doporucil bych se osvobodit od technickeho popisu realii (kolik vterin bude fotografce zbyvat na foceni, podrobny popis otce, ktery neni nosny, pro text dulezity apod.) a kazdopadne nezacinat text pasivnim popisem. Pro jednotu textu je dobre udrzet stejny slovesny cas: neskakat z pritomneho do minuleho, z trpneho rodu ven a zpet. Take bych se vyvaroval nekterych useku, ktere svadi k dojemnosti a tedy ke kyci: motyl na trsu travy apod.


Bonito
14. 01. 2014
Dát tip

Diana: Děkuji. V něco takového jsem ani nedoufal.


Bonito
14. 01. 2014
Dát tip

Prosecký, Lakrov: Věta „...publikovala v řadě českých i zahraničních magazínů...“ není neobratná ani nešikovná, je úplně strašná. Což jen podtrhuje, jak důležitá je zpětná vazba. Protože některé věci sám autor prostě nevidí. Takže díky za každého čtenáře i za každou reakci.


Diana
14. 01. 2014
Dát tip
Moc pěkné. Dojalo mne to.*

Prosecký
14. 01. 2014
Dát tip

Zapomněl jsem dát Lakrov avízo.


Prosecký
14. 01. 2014
Dát tip

Lakrov:

Já prostě neumím tak dobře analyzovat jako ty. Tvoje kecy rozodně nejsou zbytečné. Všem nám pomáhají.

Samozřejmě že v textu jsou nějaké neobratnosti. Zrovna "publikovala v řadě ..." je trochu enšikovné vyjádření.

Úloha příšery?

Bonito:

Já bych mě nepřeceňoval.


Bonito
14. 01. 2014
Dát tip

Lakrov: Chtěl jsem nějak oddělit úvopdní část, ale přítomný čas byl špatný nápad. Příště to zkusím jinak. Díky za reakci i za tip.


Bonito
14. 01. 2014
Dát tip

Zuzulinka: Díky za reakci. Na přílišnou reportážnost si příště zkusím dát pozor. 


Lakrov
14. 01. 2014
Dát tip

Úvod mě poněkud rozčiluje tím násilným "monotónním" přítomným časem. První, co ve mně trochu přebije tenhle odpor, je zmínka o dětských kresbách a věta "Dopisy mamince"; z níž začínám tušit, že povídka bude mít i (onen zprvu postrádaný) čtvrtý rozměr -- čas.

Od druhé (hvězdičkami oddělené) kapitoly začíná mít příběh spád.

Začátek (třetí?) kapitoly o Markétě působí tak trochu oficielně (asi hlavně kvůli větě ...publikovala v řadě českých i zahraničních magazínů...). Není ovšem vyloučené, že je to, ta "oficielnost" záměrná. Ale jestli tuším, co tušit začínám, pak pro mě ten příběh právě v průběhu oné krátké "fotografické" kapitoly stoupl v ceně. Po dočetení už tedy jen ocenění, které předchozí čtenář dodal bez zbytečných keců :-)


Bonito
14. 01. 2014
Dát tip

Prosecký: Tip od zkušeného autora ohromně potěší. Takže díky.


Zuzulinka
14. 01. 2014
Dát tip

pěkné, chvílemi až reportážní, hlavně ze začátku, což mě zpočátku trochu rušilo... já jsem hold Hrabalovská a Balabánovic... co se povídek týče...:)*


Prosecký
14. 01. 2014
Dát tip

Tip.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru