Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

3

19. 02. 2014
6
15
1279
Autor
0-negativ

Jas měsíce -

s hlavou dolů,

šlapu po dubech.

 


15 názorů

Houmeles
03. 10. 2014
Dát tip

5-7-5? Já to dodržuju. Ale líbí se mi názor Houslistky. Bože, to už je let:

 

Co je haiku, zdali víš?

Problém jenom zdánlivý.

Bratříček si hlavu láme

jako křesťan nad islámem.

 

Co je haiku? Odpověz!

Pět se-dum pět. Včera. Dnes.

Svět je chaos, všechno mate.

Pět se-dum pět: dogma svaté.

 

Počítej: Pět se-dum pět.

Jinak haiku nedupe -

toho pěkně přidržte se

jako strachu v temném lese.


Darmo-šlap
22. 02. 2014
Dát tip

Ale jo, jorelův názor znám, on na tom staví taky. Říká tomu notace. Notace 5-7-5. Já jsem spíš ovlivněný Santókou, Kerouackem apod. :-)


Můra73
22. 02. 2014
Dát tip

Darmošlap; na počítání stále existuje více názorů, viz komentář nicku jorel tady:

http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=389927

 

 

 


Darmo-šlap
22. 02. 2014
Dát tip

Koprodukční, jestli studujete japonštinu, podívejte se na stránky nejslavnější haiku soutěže www.kusamakura-haiku.jp. Já japonsky neumím, četl jsem anglické překlady, mezi oceněnými dílky jsou haiku z celého světa. Přečtěte si oceněná dílka a zjistíte, že se nedodržuje ani 5-7-5, ba ani počet veršů, jsou tam jednoveršová freeform haiku ale třeba i čtyřveršová dílka. Haiku vychází ze zenu a má důležitější zásady, především konkrétnost, nesubjektivnost, když budete trvat na 5-7-5, najdou se borci, co do těch slabik nacpou cokoliv, aby ukázali svoje poetické schopnosti, své ego, svoji fantazii a vznikne z toho hovadina a ne haiku. Existovaly špičkové stránky haiku teorie, kdyby je jejich autor japhy sobecky nesmazal, mohla byste toho o haiku zjistit opravdu více, než jen 5-7-5.


jakožto studentka japanistiky a milovnice všeho čeho se geniální pan Antonín Líman třeba jen dotkl...jsem stejně pohoršena. pro mě prostě má být haiku 5-7-5, i když vím, že se od toho už odpouští. můj původní komentář byl spíš..nepříliš nadšený povzdech. 


Darmo-šlap
20. 02. 2014
Dát tip

5-7-5 už nutně nejede. Přečtěte si zasvěcené překlady Antonína Límana ve sborníku Chrám plný květů (300 let japonských haiku).

Tangens: šlape po stínech dubů u svých nohou, proto jas měsíce a proto s hlavou dolů.


0-negativ
19. 02. 2014
Dát tip

Nejede, ale možná jednou příjede.


5-7-5? to už ve světě haiku nejede?


Darmo-šlap
19. 02. 2014
Dát tip

Detail:

 

Jas měsíce  -

s hlavou dolů

šlapu po dubech.

 

Jinak pěkné.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru