Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

náčrt reportáže o divadelných chuligánoch

14. 04. 2014
14
14
1694

náčrt reportáže o divadelných chuligánoch

23.03.2014

fanúšikovia brnenského divadla husa na provázku vytvorili družbu so snd bratislava a vkradli sa do budovy trnavského divadla jána palárika. kde sa snažili vyvolať konflikt.

už počas prvého dejstva vhodili na javisko dymovnicu. neskôr začali hádzať stoličkami po hercoch. a napádať normálnych fanúšikov. na tento atak reagoval trnavský kotol protiutokom a vytlačil hosťujúcich fanúšikov von z divadla. tým sa však sa pri ústupe podarilo ukoristiť časť opony a tri trnavské kravaty
zvyšok večera sa odohral v prajnej atmosfére. hrdinom sa stal tomáš maštalír ktorý bol aj napriek miernemu výpadku na konci druhého dejstva vyhlasený za najlepšieho herca predstavenia

01.04.2014

počas včerajšieho predstavenia túlavého divadla petržalka: rómeo júlia a vírus
prišlo k nemilému incidentu medzi hercami a petržalskými ultras
po sérii nevydarených vystúpení kamila mikulčíka
došla divákom trpezlivosť
s jeho opätovným uprednosňovaním
pred obľúbeným martinom meľom
tiežfanušíkovia divadla reagovali na ďalší nevýrazný výkon mikulčíka
oplzlými urážkami na adresu herca
napätá atmosféra vygradoval v 20 minúte keď režisér hry jakub nvota požiadal divákov o upokojenie
diváci reagovali na nvotu mohutným piskotom a skandovaním nvota von!
situáciu sa podarilo upokojiť až privolaným bezpečnostným zložkám
počas zásahu bolo zatknutých 10 najradikálnejších fanúšikov
nikto nebol zranený

07.04.2014

vojna v hľadisku: chuligáni vyčíňali na zápase improligy

euŕópska improliga zažila ďalšiu veľkú bitku fanúšikov. druhé kolo sobotňajšieho zápasu medzi českým národním divadlom praha a malou scénou bratislava (1:1) sa začal o vyše dvadsať minút neskôr. dôvodom bola masívna bitka medzi chuligánmi z oboch táborov a políciou.

čo začalo provokáciami z oboch strán, skončilo vyše dvadsaťminútovou bitkou, keď fanúšikovia dokonca zaútočili aj na políciu. Tá zadržala vyše tri desiatky ľudí, ktorí putovali do ciel predbežného zadržania. Prestávka sa kvôli výtržnostiam napokon pretiahla na 37 minút.

už pred predstavením mala polícia problémy s fanúšikmi malej scény, ktorých pricestovalo do prahy vyše štyristo. cez prestávku ale vyčíňali predovšetkým fanúšikovia v domácom sektore, medzi ktorými bolo mnoho ľudí z poľska.

duel sa napokon odohral, malá scéna v ňom v závere vyrovnávala na konečných 1:1. hostia sú v priebežnej tabuľke na prvom mieste, národní divadlo okupuje priečku poslednú a bude mať veľké problémy so záchranou.

 

09.04.2014

po vyčínaní fanúšikov v hľadisku počas duelu európskej improligy si miestne média kladú otázku na čo sa čaká. zasiahnu kompetentní až keď v hľadisku budú prví mŕtvi? pýta sa emocionálne český denník blesk. slovenská pravda upozorňuje na nedostatok kompetencií organizátorov. tí žiadajú zmeny v zákonoch s možnosťou nepustiť fanúšika do divadla. podľa denníka sme priamu zodpovednosť za daný konflikt nesie svojou nečinnosťou premiér slovenskej republiky róbert fico a vyzýva ho k vyvodeniu osobnej zodpovednosti.

 

chuligáni naopak tieto nepokoje oslavujú a považujú ich za svoje víťazstvo. deti nechajte doma. toto k divadlu jednoucho patrí píše vodca chuligánov divadla aréna a varuje pred modelom z anglického futbalu.

hovorí EDO: "pri vstupe sa preukážeme kartičkou s fotkou. potom si pôjdeme do bufetu kúpiť dva deci vína a späť na svoje miesta. beda tomu kto sa postaví alebo otvorí ústa". a dodáva: "divadlo jednoducho nie je balet. divadlo je živel. "

 

--------------------------------......................................................-----------------------------------------------------------


Historický exkurz: Hoolligans vs. ultras

Počiatky divadelného chuligánstva siahajú do 14.storočia, keď anglický kráľ Edvard II zakázal divadlo, pretože veril, že nedisciplinované správanie sprevádzajúce predstavenia by mohli viesť do sociálnych nepokojov dokonca až k vlastizrade.


Divadelní chuligáni alias hooligans sú výtržníci z radov fanúšikov hlavne divadla a opery. Počas hier, ale aj pred či po nich, v hľadisku, v dopravných prostriedkoch, či v uliciach miest je bežné vandalstvo a bitky medzi ich jednotlivými skupinami a výtržnosti fanúšikov konkurenčných súborov, ktoré si vyžadujú zásahy policajných jednotiek. Chuligáni sú vlastne gangy, ktoré sú sformované so zámerom zapojiť sa do bitiek s členmi chuligánskych skupín, ktoré sa zgrupujú pod klubovou oponou konkurenčného súboru. Skupiny chuligánov hlavne z východnej a južnej Európy môžu byť niekedy prepojené aj na niektoré (hlavne nacionálne zamerané) politické strany, no niektoré sú viac ľavicovo až proti rasisticky politicky orientované. V každom prípade skupiny chuligánov, vyznávajúce politické idey nepatria medzi reprezentatívnu vzorku fanúšikov súborov.

 

Ultras

Ultras alebo Hnutie Ultras je hnutie, ktoré vzniklo v Taliansku v 60. - 70. rokoch 20. storočia, keď niektoré súbory znížili ceny vstupeniek, do určitých častí hľadiska. Ultras sú aktívne povzbudzujúci fanúšikovia, ktorí sa držia niekoľkých zásad: Počas predstavenia si nikdy nesadajú, povzbudzujú členov svojich súborov za akéhokoľvek výkonu, navštevujú najvyšší možný počet hier na svojich aj súperových javiskách.

Neodmysliteľnou súčasťou aktivít ultras, je choreo, teda choreografia, ktorá je najkrajším prejavom priazne k súboru. Môžu ho tvoriť tyčové, obojručné, či sektorové vlajky, balóny, kartóny papiera, alebo rôzne druhu pyrotechniky. Príprava obrovského chorea býva časovo i finančne náročná a fanúšikom nikto nemôže zaručiť, že jeho prezentácia bude úspešná.

 

z chorálov:

dôležitou súčasťou sú chorály 
práve z nich sa dozvedáme niečo o vnímaní chuligánov
na ich tvorbe sa podielali aj klasici slovenskej poézie
z chorálu s názvom žilna je skurevná z pera kamila peteraja
sa okrem dôvodu samotnej skurvenosti žiliny
dozvieme aj pre koho bolo toto mesto stvorené
iný klasik boris filan
napísal hneď dva texty pre bratislavských chuligánov
slovan ten je najlepší a nitra buzerantská je
z ktorých vyčnieva najmä záver prvého z nich
"my sa vás nebojíme/bodneme vás do krku"



 


14 názorů

Antoncek
21. 05. 2014
Dát tip

Fruhling na Hrad!


Fruhling
27. 04. 2014
Dát tip

Bezruč, pičo!



pedvo
15. 04. 2014
Dát tip

Občas mívám doma tyjátr s pořádným rachotem; o diváky není nouze, ovšem ještě se nikdy nezapojili.

Chválím nápad i zpracování. Díla, nikoliv zmíněného tyjátru.


vk
15. 04. 2014
Dát tip

moravske divadlo olomouc odohralo kvoli vytrznostiam posledne dve predstavenia bez divakov

to tam určite pridaj!


moravske divadlo olomouc odohralo kvoli vytrznostiam posledne dve predstavenia bez divakov


kvůli agresivním fanouškům má severočeský Činoherní klub na dvě sezony zákaz hraní na své scéně...

kockodan: traduje sa ze to spravili fanusikovia presporskeho potulneho divadla. kricali pritom: my sme tu doma!


vk
15. 04. 2014
Dát tip

dobrý prenos :-)


Kočkodan
15. 04. 2014
Dát tip
Jedním z nejodpornejsích projevu chuligánství bylo zapálení Národního divadla. :-(

Diana
15. 04. 2014
Dát tip
Líbil se mi ten nápad, ukázat absurditu chování fanoušků v netypickém prostředí...*

Prosecký
15. 04. 2014
Dát tip

Dobrý přenos mezi různými komunitami. Určitě bod. Ani použití tohotodialektu československého jazyka není špatné, protože to je psané jakoby tamním novinářem.


jo jo...zlatej fotbal :o)

jaza
15. 04. 2014
Dát tip

vidim to stejně


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru