Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Uspávanka s Lunou

Výběr: Albireo
27. 02. 2002
10
0
1595
Autor
Elyanne

Až usneš (bude to jen chvilka),

chci zašeptat ti do spaní,

kde v noci jak ty Slunce spinká,

dřív nežli přijde svítání.

 

Za horou, co má klobouk sněhu

a mašli na něm z mraků má,

pro Slunce má svou všechnu něhu

maminka, co ho zhasíná.

 

Zavře mu očka, zlíbá čelo

a zafouká mu na líčka.

Slunce naposled zazářilo -

už svítí jen jak svíčička.

 

Matička sedá do kočáru,

na cestu nocí vyráží,

jemný svit dětské tváře žáru

se od té její odráží.

 

Celou noc jeho hlavu v klíně

schovává, hladí po skráních

a před každičkým temným stínem

své zlaté dítko ochrání.

 

Slunce je její první synek,

ostatní dítka dcerky jsou -

Hvězdy, jež svítí do okýnek

a matičce na cestu tmou.

 

Matička stříbrné má vlasy

a tvář má bílou jako sníh.

To Luna je, co stíny plaší

a provází ty, co jen sní.

 

Podívej se, už kočár její

vyjel na cestu nebeskou,

kde pro ni jen hvězd písně znějí

a do dálavy něžně zvou.

 

Slunce už spinká, vidíš, kloučku,

a tak už ani nehlesni!

Jen spinkej též, já polehoučku

půjdu teď hlídat tvoje sny.


Bacil
12. 03. 2002
Dát tip
Tohle je ohromně něžné, snad jen rýmy by to chtělo ještě malinko vypilovat...

Elyanne
01. 03. 2002
Dát tip
Merle: Tento týden jsem četla Skácela, takže jsem ovlivněna jím, jí možná také. Ale ani on, ani ona nejsou mým vzorem, co se týká uspávanek.

Merle
01. 03. 2002
Dát tip
poplatnosti vzorům se jde jen těžko vyhnout. ale budiž :)

Merle
28. 02. 2002
Dát tip
Elyanne: chápu, že pro tvé rýmy a pro tvůj obsah jsou ty slova podstatná, ale nejsou to dobrá slova. jsou příliš často "zneužívaná". pokud se mají použít v básni, musí to být nápaditěji, a nesmí jich být tolik pohromadě. dojem který měl být (odhaduji) něžný se spíš mění v "kuci kuci ťu ťu ťu" vzor? znám jen jednoho člověka, co píše uspávanky a jeho vliv tady je jasně patrný. netroufal bych si nějakou napsat.

Armand
27. 02. 2002
Dát tip
děkuji sestřičko, za anděla strážného, za něhu... :)

Drakkan
27. 02. 2002
Dát tip
3/5 ufff... doufám, že to těm detem budeš číst Ty, jinak by se asi nedočkali konce :-))) ALe jinak hezké...

dandandydan
27. 02. 2002
Dát tip
Mam radsi tajemne ukolebavky: "Cikan pluje ve sve lodi, pluje noci tmou, houpy hou"

papouch
27. 02. 2002
Dát tip
jenom tiché -píp- abych nevzbudil :-)

Albireo
27. 02. 2002
Dát tip
To mi zní, jako by to napsal Sládek. To myslím jako pochvalu! Je to krásné, dětem se to musí hrozně dobře poslouchat. Díky, že jako jedna z mála písmáků píšeš i pro děcka. 4-5/5 na Drakkanově stupnici. Tip a Výběr.

Merle
27. 02. 2002
Dát tip
tak svíčička mě teda rozhodila :) promiň, ale to už je fakt hustý. slovu luna se taky radši vyhni, podobně i líčka a matička. poslední sloka je perfektní, ale zbytek nedosahuje tvýho vzoru (ale já bych si na tohle netroufal).

Elyanne
27. 02. 2002
Dát tip
No, jasně. Místo matička jsem tam klidně mohla dát maminka, což by asi v tomhle případě bylo lepší. Místo líčka jsem mohla napsat tváře, ale rýmy tváře - záře mě moc nebaví. (Tím nechci říkat, že by snad tyhle byly nějak objevné...) Svíčička. Co máš proti svíčičce? Je to pro jánevimtřebačtyřletý dítě. Mám mu tam psát, že Slunce pohaslo? To spíš pochopí, že už nesvítí jako sluníčko, ale jenom jako mrňavá svíčka. Luna. Jiný název pro měsíc v ženském rodě? Hmmm? Poslední sloka? Ve vedlejších verších se opakuje stejné slovo, kloučku - polehoučku je v uspávankách taky občas používané, žádná novinka, nehlesni - sny se zrovna dvakrát nerýmuje. A co víš o mém vzoru? To by mě zajímalo ze všeho nejvíc. Na co by sis netroufal?

jůůů*

Stevenson
27. 02. 2002
Dát tip
.. a je to hezke.. a s temi svicickami a vubec.. a kafe se k tomu muze pit i bez cukru.. a to bych potreboval i ja.. takze T.)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru