Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Školní nábytek

30. 08. 2014
29
33
2769
Autor
Diana

Pro Tebe, mau, snad tě potěší....

Školní nábytek /Paul Arène 1843 - 1896/

Kouzelná byla škola v čase chroustů,
když oknem se dovnitř jarní vítr vlil!
Bláznivých nápadů přinášel spoustu,
vonělo seno, křík ptáků zesílil.
Ošklivé to od nás, pravda, bylo! Lavice,
tak chudě školní, pocítily to nejvíce.
To staré dřevo, prolezlé červotočem,
jak žáci baví se už ví a hlavně o čem.
Kapesní nůž se činil, veliký a ostrý,
nad školním nábytkem nepocítil ostych.
Dlabali jsme všude podezřelé skrýše,
chovali v nich spoustu členů hmyzí říše:
Chrobáka, který břemena rád nosí,
kovařík byl tam, klaun s povahou vosí,
nosatec, pilous i krasec tu úkryt měl -
- a vodomil černý! Toho bych zapomněl!


33 názorů

jorel
15. 11. 2014
Dát tip

líbí


Diana
05. 10. 2014
Dát tip
Zdenda -díky za zastavení. Máš pravdu, já však neodolala, rým se v češtině nabízel :-)

Sarrah
16. 09. 2014
Dát tip
***

Diana
03. 09. 2014
Dát tip
Ahoj, Andulko! Dík za vzpomínku :-)))

macecha
03. 09. 2014
Dát tip
to už je tak dávno, že to snad ani není pravda ...s radostí tipuji .....

Diana
02. 09. 2014
Dát tip
Teď ses, Kubo, prozradil! A příště mi uděláš poradce, až zase dojde na brouky, ano? Já se s tím natrápila! Dokonce jsem ty hmyzáky hledala na Internetu! Ale vodomila "l'hydrophile" nacpal do dřeva sám Paul Arène, viz poslední verš. Díky, že ses tu zastavil a dal si tu práci. Mám radost!

Beezer
02. 09. 2014
Dát tip

Překlad nemůžu posoudit, ale báseň plyne skvěle. Zejména oceňuji tu paletu brouků, ale právě tady tomu nerozumím. Chrobák, nosatec (tedy i pilous) natožpak Vodomil černý mají s životem ve dřevě pramálo společného. Kovaříka a krasce beru a přidal bych k nim tesaříka, roháčka nebo zlatohlávka. To jen tak pro pořádek :-)


Diana
01. 09. 2014
Dát tip
Jéje! Sluníčko! Kde se nám touláš? Díky za milou návštěvu! :-)))

milé..., Dianko *


Diana
01. 09. 2014
Dát tip
Zase máš pravdu, až na toho génia, ale to chápu jako odlehčení kritiky :-). Jenže mne to nutí k co nejvěrnějšímu překladu a k zachování formy - rýmů tak, jak je má originál. Ale ty jsi to moc dobře vystihl. Chtělo by to zachovat ducha a napsat to hezky česky. Tak snad se k tomu vrátím. Díky, zamyslím se.

Armand
01. 09. 2014
Dát tip

wow, ty se pouštíš do náročných svahů! 

Tady by toho bylo víc k vážnější diskusi nad rytmem a slovy, ale přijde mi, že ta báseň je v originále toho typu, který si říká o zcela vlastní verzi v jazyce českém. Tedy ne verzi zachovávající primárně význam a slova, ale ducha. Cítím, že tady je tvým úkolem překročit hranice překladatelství a užít krom svého velkého citu a znalostí jazyků, také svého génia :)


Robinia
01. 09. 2014
Dát tip

Krása, vyvolala ve mně spoustu vzpomínek...


Diana
01. 09. 2014
Dát tip
Díky Jiří, Vítku, Petře, Prosecký, proto jsem si ji vybrala k překladu, mne také okouzlila dávnou vzpomínkou :-)))

nostalgik
01. 09. 2014
Dát tip

Milá, přemilá báseň jak na zapomenutém listu ve staré lavici na školní půdě.

**


byly skoro na každé lavici......


Prosecký
31. 08. 2014
Dát tip

Takže nic objevného.


... geometrický útvar.....:-)


Prosecký
31. 08. 2014
Dát tip

Je, dýchli na mě pžedchůdci prokletých básníků. "Dormeur du val". Tip určitě. Black sabath, co ti psali?  


Petr.II
31. 08. 2014
Dát tip

*


guy
31. 08. 2014
Dát tip
Jé - to je moc bezva připomenutí pradávna .. povedlo se Ti vybrat to nejlepší na tohle období návratů dětí & spol. do školních lavic. Moc půvabná věcička, dík! ***

srozumeni
30. 08. 2014
Dát tip
***

Kočkodan
30. 08. 2014
Dát tip
Jaké je století, to vubec neva, jedno zda vládne se zprava ci zleva, vzdy sedí ve tríde také i dreva, hlavicky dubové, úplná streva.

Diana
30. 08. 2014
Dát tip
Aleši, blacksabbath, Markel, díky za přečtení :-) Opičko, čas školních dní tak rychle uletí! Paul prožíval ho v dávném století, kdy všechno bylo z poctivého dřeva, jak školní lavice, tak i dveře chléva.

Markel
30. 08. 2014
Dát tip

i já po tvé básni s nostalgií vzpomínám *


Kočkodan
30. 08. 2014
Dát tip
Nebyl Paul pred psaním na slunci, v horku? Úplne vynechal drevomorku! apropos Marne hledás broucí partu na zeleze, umakartu. :-)

...vidím ....jak sedím v lavici se zvedací sedačkou....a čtu vzkazy od kluků:-):-):-)....a na konci roku všichni "šmirglujem"


fíha...:o)


Diana
30. 08. 2014
Dát tip
Díky, Bivoji, právě jsem se vrátila z Normandie, tak jsem ještě "v obraze".

BigBivoj
30. 08. 2014
Dát tip

pilná a šikovná...

(škoda že neumím fráninu)


Diana
30. 08. 2014
Dát tip
Mobilier scolaire /Paul Arène 1843-1896/ L'école était charmante au temps des hannetons, Quand, par la vitre ouverte aux brises printanières, Pénétraient, nous parlant d'écoles buissonnières Et mettant la folie en nos jeunes cerveaux, Des cris d'oiseaux dans les senteurs des foins nouveaux ; Alors, pour laid qu'il fût, certes ! il savait nous plaire Notre cher mobilier si pauvrement scolaire. A grands coups de canif, travaillant au travers Du vieux bois poussiéreux et tout rongé des vers, Nous creusions en tous sens des cavernes suspectes, Où logeaient, surveillés par nous, des tas d'insectes : Le noir rhinocéros, qui porte des fardeaux, Le taupin, clown doué d'un ressort dans le dos, Le lucane sournois, mais aimable du reste, Le charançon, vêtu d'or vert, et le bupreste... J'oubliais l'hydrophile avec le gribouri.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru