Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 430 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+7 neviditelných
větve a elektrické dráty
datum / id09.10.2014 / 448676Vytisknout |
autorsnake_01
kategorieVolné verše
témaKaždodenní
zobrazeno1550x
počet tipů24
v oblíbených1x
do výběru zařadilJinovata,
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
větve a elektrické dráty



větve a elektrické dráty

větve a elektrické dráty
	rozřezaly měsíc

před prázdnou boudou
ohryzaná deska nekdejšího
	stolu

zažloutlé šňůry
a rozpraskaná
jablka  kolíčky   
	a zdi

motyka s rodokmenem
	lidských rukou
	vlisovaných 
	do dřeva

vše otisknuto věrně
do hlíny i vzduchu
-
do cestiček mezi záhony
	a do rezavé sněti
	plotu s angreštem
-
pro který už nevyzbyly ruce
	ani kroky

 

 

 




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

02.11.2014 09:13:55dát kritice tipAntoncek

Ano, máš pravdu. Možná, že "jen" psát a psát a psát.........

Přesto mi to nedá, abych nevyjádřil, že s posledních čtených Pavlových věcí je tato pro mne nejpůsobivější.

 

01.11.2014 22:09:27dát kritice tipJinovata

Možná jsem byl hyperkritický, možná ne, to teď nějak sám nedovedu rozeznat. Líbí se mi jednotlivé části i spojující atmo, ale nějak tu filosofii básně moc nevidím. Asi bych ji nepodezíral z plytkosti nebýt posledních dvou řádků. No je to zajímavé.

01.11.2014 16:08:13dát kritice tipAntoncek

vždycky zapomenu avi, tak promiň, j\vatko.

01.11.2014 16:06:46dát kritice tipAntoncek

čau j/vatko!

abych si nemyslel, že v obratu "o podstatě lidství a tak vůbec" nenarážíš na "Stopařova průvodce..."!! To už bys tu poetiku tlačil tak konkrétně někam, kde by třeba ani nechtěla být.....

Ale ne, zkratku chápu. A sdílím i výhradu vůči dovysvětlení.

Ale!! Jak víš, že to nevypovídá, ehm, o tom, co říkáš?! Pro mnohé jo. Pro mnohé naopak tenhle "monument civilní existence" je jeden z mála důkazů smyslu. Já osobně bych spíš postrádal "baroknější kontrasty", ale nějaké napětí tam je. 

Možná, že právě toto máš na mysli. Jinak cítím stejně svébytný básnický svět, jako ten Tvůj, náběh na tu "totalitu" básně.

17.10.2014 10:47:50dát kritice tipvk
redaktor poezie

táto diskusia mi pripomenula jednu kritiku, čo som písal v podobnom kontexte, možno osvetlí môj prístup

http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=442607

16.10.2014 20:20:55dát kritice tipsnake_01
korektor, redaktor poezie

Díky za názory...

 

no, je to expresivní popis atmosféry, která tu zbyde po člověku, popis toho, jak člověk poznamená prostor a jak je prostor i po jeho odchodu jím nasycený... Jsou to obrazy, které dohromady propojuje místo; a zároveň reference na osobu... Tak jsem to napsal a tak to čtu já - nicméně Vaše čtení se může lišit.

16.10.2014 19:58:02dát kritice tipJinovata

Druhý plán: kdyby tuhle báseň  napsal třeba diviš nebo reynek - po použití věcně stejných obrazů -, můžeš vzít jet na to, že by ty básně vypovídaly o podstatě lidství a vůbec. Tady to trochu chybí, nemá to vůbec takovou ambici a je otázka, jakou ambici to tedy má.

16.10.2014 19:54:06dát kritice tipa2a2a
redaktor poezie

vk - děkuji za vysvětlení. Mi osobně, třebaže i tvůj přístup je správný, připadá, že si lze i z měsíčního verše vyčíst spojitost - jednak je zde jakási výrazová spojitost - rozřezaný ...  ohryzaná ... rozpraskaná, ale třeba měsíc jako kdysi celek, dnes už jen zbytky dávného, ale přísně vzato - využití měsíce v dané spojitosti je přece jen trochu tlačené.

16.10.2014 17:00:49dát kritice tipvk
redaktor poezie

napríklad ten prerezaný Mesiac spojiť s vydlaždenou cestičkou aleb oplotom, nech je tam niečo aj pre detektívov :-)

16.10.2014 16:56:05dát kritice tipvk
redaktor poezie

a2a2a: len som zdôraznil Jinovatovu poznámku

Vnímam túto báseň ako pásmo expresívnych opisov a miestami mi tiež pripadajú náhodne, samoúčelne (napr. 1 sloha je len jeden obraz, žiadny súvis so zvyškom). Druhý plán by bola napr. určitá previazanosť, alebo iný (nenapadá mi lepšie slovo) "twist".

Jinovata, ty si myslel čo?

16.10.2014 12:31:58dát kritice tipa2a2a
redaktor poezie

v.k.

Zaujala mne tvá poznámka o druhém plánu obraznosti. Mohu poprosit o vysvětlení, jak to myslíš? Děkuju.

16.10.2014 12:28:58dát kritice tipa2a2a
redaktor poezie

Příjemně působící báseň svou zřetelnou lyrikou, přesto by se dala pročistit, násleně uvedu její přepis v tom smyslu, že jen něco málo vynechám - např. ...lidských... zcela nadbytečný výraz v daném kontextu, ostatně už na to upozornil fakticky Jinovata, já jen doplním, že ...lidských... navíc působí v této lyrice zákoutí zbytečně pateticky, ty ruce mi přijdou nadbytečné i v závěru, neb je to jednak zřejmé a jejich vypuštěním a zdánlivým omezením se na kroky vlastně význam rukou jen zdůrazním. Ale stejně je to krásná báseň, taková, která ctí jazyk a má náladu. Mé formátování neber vážně.

 

větve a elektrické dráty

 

větve a elektrické dráty

rozřezaly měsíc

 

před prázdnou boudou

ohryzaná deska nekdejšího stolu

zažloutlé šňůry

a rozpraskaná jablka kolíčky

a zdi

motyka s rodokmenem rukou

vlisovaných do dřeva

 

vše otisknuto věrně

do hlíny i vzduchu

-

do cestiček mezi záhony

a do rezavé sněti plotu s angreštem

-

pro který už nevyzbyly ani kroky

15.10.2014 21:58:58dát kritice tipper_zay

*!*

14.10.2014 22:56:29dát kritice tipSilene

Ne, ten obraz s rodokmenem je takto úplně v pořádku.

14.10.2014 14:12:40dát kritice tipvk
redaktor poezie

Pripájam sa k Jinovatovi:

Ještě s tou obrazností něco začít dělat v druhém plánu...

12.10.2014 09:47:27dát kritice tipsnake_01
korektor, redaktor poezie

díky za kritiku:

to s tím vzduchem a hlínou opravdu nemá být jinotaj,

má to být zachycení stavu, kdy atmosféra je přítomna ve všem okolo, prostředí je jí plné

a s tím rodokmenem: šlo mi o to zachytit proces, při němž se lidské ruce postupně vpalují do násady motyky, ne o rodokmen, který tím vpalováním vzniká...

 

Každopádně díky za výběr a umožnění toho, aby si text přečetlo víc lidí.

11.10.2014 22:21:56dát kritice tipe.eucrow

jop *

11.10.2014 21:08:31dát kritice tipJinovata

Pěkná hutná obraznost, ale místy to je takové nahodilé. Otisknuté do hlíny i vzduchu působí jinotajně, ale jinotajné to není. Jiné obrazy si na nic než na svou expresivitu nehrají a to působí dobře.

motyka s rodokmenemlidských rukouvlisovaných do dřeva

Jednak bych řekal vlisovanými (rodokmeny), spíš než vlisovaných (rukou). Druhak  ten první obraz říká (i když ne uplně jasně, což je jeho problém) vše, to lisování do dřeva pak působí jako nedůvěra v předchozí obraz a snaha ho vysvětlit ještě taky normální řečí. Jinak bezva. Ještě s tou obrazností něco začít dělat v druhém plánu, i když co já vím, třeba už děláš, nečetl jsem všechny tvoje poslední věci.

11.10.2014 20:39:07dát kritice tipsmyčka
Krása
11.10.2014 17:35:45dát kritice tipgabi

...*

11.10.2014 17:01:43dát kritice tipblacksabbath

jo....vidím násadu mého dědečka a jeho ruce....když pohladily...byly jako struhadlo...a násada  slouží dodnes...vyhlazená rukama co ji držely ještě i po něm...

11.10.2014 12:36:11dát kritice tiprybkaH

jo! ta je  skvělá- hezké metafory:)*

11.10.2014 00:05:21dát kritice tipsnake_01
korektor, redaktor poezie

Oldjerry, díky, vážím si toho...

Blacksabath, přesně natrefeno na (podle mě) nejlepší část básně

Diano a Petře, i Vám díky za zastavení

10.10.2014 15:21:11dát kritice tipOldjerry
korektor

Přimlouvám se u těch,  kteří mohou, aby tomuto dílu  udělili výběr.

10.10.2014 14:55:15dát kritice tipPetr.II

*

10.10.2014 09:11:59dát kritice tipblacksabbath
motyka s rodokmenem lidských rukou vlisovaných do dřeva......nádhera....
10.10.2014 07:49:23dát kritice tipDiana
Přiléhavé metafory. Silná nálada *


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.