Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Výborný chleba

10. 04. 2015
9
12
1511
Autor
Oldjerry

Psal se rok 1946 či 1947... nevím přesně, ale už jsme byli svobodní a ještě jsme byli svobodní...

*

Výborný chleba, pane Třešňák...

pronesla paní, tehdy mi trošku připomínající moji mámu. Mistr pekař, k němuž jsem jezdil skoro dva kilometry každé ráno - ještě před školou - na koloběžce, později na kole, pro čerstvé pečivo, zrůžověl jak mladá dívka po prvním polibku.

Děkuju, děkuju, paní Černá... trošku mu to drhlo, dělám co můžu a  co - snad - trochu  umím...

I jen nechte být, pane Třešňák,  není to jen tak, že mi to k vám není daleko přes půl města...

Scénku si pamatuji - i když těžko bych ji přesně časově umístil... ale bylo to asi někdy  v roce 1946 - 1947... to jistě (dřív jsem neměl kolo a později už byl pan Třešňák odporný kapitalista (:-D...)

Teprve po mnoha letech, když mi zkušenost  dovolila nějaká srovnání a hodnocení a také pan Třešňák byl už pár let  ubytován pod rádobymramorovou deskou, mi došlo, že ta pochvala byla za to, že pan  mistr pekařský zdárně završil proces počínající orbou a končící naší snídaní.  Zavrhl jsem formulaci že »jen« zdárně završil... jaképak jen, že?

Sklidil ovšem pochvalu i  za  rolníka, jeho dřinu za pluhem (tehdy ještě většinou taženým koňmi, případně voly), při  sklizni - vázání - tehdy většinou ručně a dokonce i jen povřísly, nakládání na žebřiňák na poli, skládání na patro ve stodole, mlácení - podávání, úklid slámy, odebírání pytlů, doprava do mlýna... za horníka, který dobýval uhlí, za železničáře, kteří ho dovezli, za... výrobce droždí...  za - no dost, to by bylo donekonečna a nakonec bych se do toho mohl zahrnout  i já sám, jehož zásluha byla - zejména tehdy - velice, velice sporná (:-D...

Mlýny už i tehdy byly většinou mechanizované, ale některé práce, třeba manipulace s pytli obilí a mouky byla jen a jen ruční - nejvýš nějaký rudlík, vozík, nebo šoupačka, či skluz...  

Jistě takhle by se to dalo vystopovat zpátky i u všech dalších profesí, řemesel, zaměstnání...  Tohle psaní vzniklo proto, že jsem se  - výjimečně - zamyslel nad tím, co vlastně píšu.  Tentokrát to byla tato miniatura, kde rukama jsem nazval stébla žita a pšenice: 

 

na polích

miliony rukou nabízejí

chléb s tmavou kůrkou ze země

a bílou z potu

 

ráno kosa

odpoledne mlýn

a zítra vůně bochníků

 

stůl, nůž, sůl

 

a pohled zpátky


12 názorů

jejdavilda
19. 04. 2015
Dát tip

Takze pan Tresnak byl preci jen odporny kapitalista*


Oldjerry
13. 04. 2015
Dát tip

Ahoj Lakrove, jsi fajn, žes napsal a chápu, že tě to trochu zmátlo. Kdybych tam nevložil tu pasáž, kterou namítáš, jistě by se zase našel někdo, kdo by mi vyčetl neúplnost, utětí kompletující pasáže, připsání všech zásluh pekaři, když přece...  nepsal jsem to kvůli poplácání po rameni, opravdu jen jako vzpomínku na to i ono...  Ono? - no přece moje dětství...


Lakrov
13. 04. 2015
Dát tip

Zaujala mě ta slovní hříčka v prologu a očekávám vzpomínkovou náladu nebo příhodu, která by takovou náladu evokovala. Následující seznámení s panem Třešnákem té domněncé ještě odpovídá. Odstavec ...Sklidil ovšem pochvalu i  za  rolníka... je trochu nepřehledný, a z toho se až do konce čtení už nedokážu vzpamatovat, takže můj pocit po dočtení je spíš rozpačitý; tuším o čem to bylo, ale nedokážu říci proč... Omlouvám se za nepochopení, vzniklé snad v důsledku nepozorného čtení, nebo pod vlivem prologu a z něj plynoucího očekávání čehosi jiného.


Oldjerry
10. 04. 2015
Dát tip

Zdendo (:-D - ty jsi poslední, pro koho bych něco psal. Už jsem tu za těch deset let zažil pár redaktorů, řekl bych, že jsi lepší autor, než kritik a redaktor dohromady. Vykašli se na mne, prosím tě. Já nemám ambice... věnuj se mladým, ti spíš potřebují tvé sarkastické žblemty...


za obé........velké T(é).....


Oldjerry
10. 04. 2015
Dát tip

Děkuji všem za každé slovo.  I tobě, Zdendo... i když tvé chápání sentimentu svědčí o jisté názorové nedovyvinutosti. Můžeš si myslet co chceš, ale tady je vidět, že ti chybí životní zkušenost - nakonec i já jsem tohle zhodnotil až zcela nedávno a napsal před týdnem. Naštěstí je to komentář, v němž jsi se poněkud svlékl...


Zuzulinka
10. 04. 2015
Dát tip

zaplať pánbů za práce, které nelze mechanizovat...! a za chleba, který je vždycky o dvou kůrkách:)


Kočkodan
10. 04. 2015
Dát tip
Jak vidís, Jardo, vsude jsou komentáre o dvou kurkách. :-)

Diana
10. 04. 2015
Dát tip

Celé pěkné, pravdivé, ale - snad se neurazíš - nejvíc mne nadchla slova prologu. :-)))*


Dept
10. 04. 2015
Dát tip

já bohužel zažil už jen dozvuky té doby, chodili jsme pro mléko k Marušce, pro zeleninu k paní Hladké a řezník Kaňka na mě spiklenecky mrkal a nutil mně říct hovno... bál jsem se ho. Rozumem chápu ten vývoj ale srdce volá po starých pořádcích, kdy potraviny byly dary země a ne chemický průmysl... díky za připomenutí


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru