Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 429 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky (1. 8. 2019)

+9 neviditelných
Psí roky - malá vzpomínka na GG
datum / id13.04.2015 / 454360Vytisknout |
autorFruhling
kategorieOstatní nezařaditelné
zobrazeno1869x
počet tipů1
v oblíbených0x
do výběru zařadilZdenda,
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Psí roky - malá vzpomínka na GG

Myslím, že to už muselo proběhnout novinami, ale přesto bych rád upozornil, že dne 13.4.2015 zemřel Günther Grass, autor Plechového bubínku, potažmo celé Gdaňské trologie, díla, které je dle mého souber nejzasadnějších románů po roce 1950.

Původně jsem zamýšlel nahrát sem nějakou svou starší recenzi, ale ty články jsou s odstupem času neuvěřitelně blbé. Proto jen nabízím prostor zapálit v diskuzi svíčku a v lodičce ji poslat po proudu Wisly.




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

24.07.2019 22:53:28dát kritice tipZdenda

Do knihoven už nechodím. Vždycky se tam zamiluju. Má to tragický konce.

A nemají tam Tichý Don ani Mirbauovu Le jardin des supplices, maximálně ještě Prchající okurku, zkrátka a dobře v knihovnách jsem se zklamal.

24.07.2019 22:40:52dát kritice tipFruhling

Tichý don, chápu tvé trauma. Zkoušel jsi věc zvaná knihovna?

https://tritius.kmo.cz/detail/5412761?search=5acab86d-aca1-4f60-8a14-ffe58228492c&si=15

Když tak u mě doma.

 

 

24.07.2019 22:31:55dát kritice tipZdenda

Měl sehnat, měl sehnat... ale jak?

Od svých osmnácti sháním Tichý Don.

24.07.2019 22:19:56dát kritice tipFruhling

Kočka a myš je cool, pamatuji si jen, že jsem ji četl a to je tak všechno. To nic nemění na tom, že na Oskrara Mezrath tě zdraví a Psí roky by sis měl sehnat. Admin, který tenhle příspěvěk přeřadil je kokot.

23.07.2019 17:07:29dát kritice tipZdenda

Vzpomněl jsem si na tohle dílko v souvislosti se současným oživením místní administrace.

V mezičase jsem přečetl Kočku a myš a taky jsem zjistil, že Psí roky jsou všude vyprodaný.

A taky jsem si uvědomil, že si Plechový bubínek vůbec nepamatuju.

Bůh ke mně není spravedlivý.

26.04.2015 09:54:46dát kritice tipStvN

Je to ostuda, že jsem od něj zatím nic nečetl.

17.04.2015 08:18:38dát kritice tipfrontanabanan

mě teda víc tankuje, když se to zdvojí 

15.04.2015 08:56:48dát kritice tipaleš-novák

tak jo :o)

15.04.2015 08:55:20dát kritice tipZdenda
Ja ti zas jen říkám, ze na diskusi o izraeli nemam ja cas a ty vědomosti.
15.04.2015 08:49:01dát kritice tipaleš-novák

neznám Grassovy názory, jen s ním nesouhlasím v pohledu na Irán/Izrael, který zformuloval v té jedné "básni"...k tomu snad slouží diskuse, ne? :o)

15.04.2015 08:46:00dát kritice tipZdenda
No jo, aleši, jsi expert na geopolitické problémy. A grass byl trapak se zcestnymi názory. Ještě něco jsi chtěl rict?
15.04.2015 08:31:48dát kritice tipaleš-novák

koukám, že dílo se dost upgradovalo...:o)

Nic jsem od Grasse nečetl, jen mě zaujal ten jeho coming out 2006...

A srovnávat Izrael s Iránem je komické.

15.04.2015 08:26:03dát kritice tipZdenda
Alesi, to jsou strašný kecy, co jsi tu poslal. Ja tu nechci diskutovat o sionismu, o politice izraele, o tom, jestli se jen brání, co přesně dělá na západním břehu, jestli má právo ba preventivní jaderný úder nebo naopak nemá ani právo na existenci... Jenom ti řeknu, ze ta báseň Grassovi v mých očích neubírá vubec na vážnosti, naopak bych řekl, ze si ho kvůli ní vazimo něco víc.
15.04.2015 07:27:46dát kritice tipaleš-novák

překlad je dobrý počin. Nicméně k tématu http://neviditelnypes.lidovky.cz/svet-vzpominka-na-gg-0l4-/p_zahranici.aspx?c=A150414_000021_p_zahranici_wag

14.04.2015 20:00:23dát kritice tipZdenda

Koukám, že zfilmoval i můj další oblíbený kousek německé literatury Die Verlohrene Ehre  der Katharina Blum, to si budu muset taky sehnat.

A není bez zajímavosti, že pan Schlöndorff jakoby z oka vypadl hlavnímu hrdinovi seriálu Breaking Bad. Nebo se mi to jen zdá?

14.04.2015 19:56:10dát kritice tipZdenda

ok, tak překladem to asi nebude, prostě to Gunter napsal blbě :)

film mám připravený doma a už asi rok čekám, až na to budu mít správnou náladu; zatím dostali vždycky přednost x-meni nebo něco podobného, asi si ho teď při téhle smutné příležitosti konečně pustím

14.04.2015 19:51:20dát kritice tipFruhling
Uprimne ma nemcina je asi stejna jako tva, nicmene myslim, ze prekladatele (tusim, že Medkovi - nemuzu overit, jsem na ceste), za Plechovy bubinek dostali oceneni.

Btw. film jsi videl? Natocil ho Schloendorff, ktery je znamy jako reziser nezfilmovatelnych kniznich klasik. Podle me je ta adaptace dost dobra.
14.04.2015 19:43:44dát kritice tipZdenda

Nic to, Depte, neznamená. K funkci redaktora neptřebuješ nepotřebuješ žádné autorské ani kritické kvality, stačí napsat StvNovi, že chceš být redaktor.

Máš, Fruhlingu, nějaký názor na kvalitu překladu Plechového bubínku? Já si vzpomínám, že jsem měl během četby určité pochybnosti, ale nemůžu to posoudit - Die Blechtrommel sice v knohovně mám, ale prokousal jsem se sotva na pátou stránku.

 

14.04.2015 19:37:25dát kritice tipFruhling
Admine, proste si připust, zes to posral, odblokuj dilo a ver, ze jsem sdostatek soudny, abych ho tam nenechal valet se tri mesice jako jina veledluzita dila, co se tam na ne prasi. Seknout se muze kazdy.

Jedine, co me mrzi, jsou tve komenty, ktere jakoukoliv moznost v klidu si vzpomenout na jednoho z nejdulezitejsich spisovatelu 20. stoleti, spolehlive zabily.
14.04.2015 19:21:24dát kritice tipDept

poslední dobou mám dojem, že Zdenda píše kritiky mírně nakulenej, akorát ještě potřebuji zjistit, jestli je to dobře nebo ne... Jsem tady krátce a na něco mé rozlišovací schopnoti stačí a na něco zase ne... pokud si přečtu kritiku od někoho, kdo má pod svým nickem redaktor, co to vlastně znamená? 

14.04.2015 16:03:46dát kritice tipZdenda
Ja tím definuju význam výběru.
14.04.2015 15:31:39dát kritice tipAdmin A
admin
Tím akorát degraduješ význam výběru :-)
14.04.2015 13:42:13dát kritice tipZdenda
Funguje. Paráda.
14.04.2015 13:41:10dát kritice tipZdenda
Jo, Fruhlingu, co se seres na hlavní stránku?! Tam patří jen důležité diskuse. Stačí se podívat.

Ja ti dám výběr, aspoň zjistím, jestli to tlačítko funguje.
14.04.2015 12:14:18dát kritice tipAdmin A
admin
Diskutujte si, jak je ctěná libost (což ostatně děláte). Ale netřeba tak činit na hlavní straně.

A překlepy je vhodné opravit před zveřejněním.

Kdyby ses aspoň namáhal něco o GG napsat, jeho život a dílo, třeba...
14.04.2015 10:56:19dát kritice tipZdenda
To ja zas Shandyho stihl ještě na skole, to bylo času dost. Koupil jsem ho v knihovnim výprodeji za 15 korun, nejlepší kauf v zivote, skvělá kniha. Užij si ji.
14.04.2015 10:17:00dát kritice tipFruhling

Tak Grasse mám načteného ještě z doby, kdy jsem hodně četl. Teď se už čtyři měsíce mořím s Tristramem Shandym, který mě nehorázně baví, ale... řekněme, že pracovní trh má na mou zálibu v čtení trochu jiný názor.

Jestli tě to uklidní, tak druhý díl trilogie je fakt tenoučká knížečka na jedno odpoledne :)

Do toho ss nastoupil v 16 letech - v roce 45, kdy už do armády šlo všechno, co mělo nohy, někdy ani to ne. Krom toho co si budem nalhávat, v 16 je člověk pořád ještě tak trochu blbec, takže mi to taky nevadí. Mu se spíš vytýkalo, že tuhle část svého života nezveřejnil dříve, např. při návštěvě Izraele... Je navíc třeba říct, že Grass se dost stylizoval do strážce morálky a ustavičně cepoval Němce za jejich pokrytectví. Ale upřímně, podívám-li se na České autory a převlékání kabátů, tak mě to zas moc netankuje. 

Když zmiňuješ tu románovou zápletku - určitě není bez zajímavosti, že Loupat cibuli (to je ta autobiografie) GG pojal v podstatě jako román, částečně ze třetí osoby, který svým stylem silně upomíná na Gdaňskou trilogii. 

14.04.2015 09:27:41dát kritice tipZdenda
Mimochodem, nijak moc o tom nevím, ale údajně to byl obrovský skandál, kdyz přiznal členství v ss, nějak jsem nepochopil, proč je to tak velká vec, byl konec války, jemu nějakých 18... Mnohem víc by me zajímala ta Kunderova kauza, tady porad vidím romanovou zápletku, která čeká na ztvárnění. Snad se toho vievegh chopí.
14.04.2015 09:21:23dát kritice tipZdenda
Ty nějak moc ctes, Fruhlingu. Ja kdyz vidím, jak jsou ty knížky tlustý... Pro me je přečtení te trilogie úkol minimálně na pul roku - a to me odrazuje. Pomalu se smiruju s tím, ze žádnou dlouhou knihu uz nepřečtu a zůstanu s tím, co jsem stihl zamlada. Tak aspoň ten Blechtrommel se mi do toho vešel.
14.04.2015 08:15:07dát kritice tipFruhling

Admine, seš normální, nebo je tohle jen nějaká forma trollingu? Že mohu diskutovat na zpravodajských serverech je sice pěkné, ale všichni známe tamnější úroveň diskuze. Díílo mám navíc uzamčeno, takže si ani nemůžu opravit překlepy. Prosím zamysli se.

Zdendo, ta trilogie je dobrá, popravdě řečeno se mi Psí roky líbily i krapet víc než Plechový bubínek. Musím nicméně uznat, že ta kniha je víc popisná a spoléhá se spíš na "ducha doby" než na románový drajv alá Plechový bubínek - blíž než k PB má tak k pozdním Širým polím (ty se odehrávají po sjednocení Německa a je to vlastně poslední velký kniha, kterou GRass napsal - nepočítám-li tu autobiografii). 

Na Gdaňské trilogii je každopádně vidět rozdíl mezi vrcholným a pozdním Grassem, díky velkému časovému rozptylu mezi díly dobř mapuje všechny posuny a změny v uvažování a literárních postupech.

Upřímně si myslím, že Grass byl asi poslední spisovatel navazující na tradici velkého evropského románu (do toho Lübecku pošli za mě alespoň pozdrav).

13.04.2015 21:32:28dát kritice tipZdenda

Jo, vole, proč diskutovat o spisovatelích na literárním serveru, pičo?!

Já svoji svíčku posílám po skromné říčce Trave do marcipánové Königin der Hanse.

Mimochodem, četl jsem jen Plechový bubínek, v češtině teda. Líbil. Zbytek trilogie doporučuješ taky, jo?

13.04.2015 21:17:55dát kritice tipAdmin A
admin
To, že Günter Grass zemřel, víme ze zpravodajských serverů, a diskutovat lze tamtéž.


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.