Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Matěj

08. 11. 2015
10
26
2443
Autor
Gora

   Obyvatelé farmy na kopečku prožívali klidné odpoledne. Koťata se honila za dlouhými brky dobráckého Pávíka, který s nimi kamarádil. Líbila se jim páví barevná vlečka. On zase ze zvědavosti občas klovnul do jejich misky s jídlem, ba i mléko ochutnal.

   Horský kozel Matěj s kozou Madlou a několika potomky se pásli na prudkém svahu.Jsou zvyklí na skály a velké kopce.Pohybují se po pastvině s jistotou cirkusových akrobatů. Zrovna teď se Matěj postavil na zadní a s nakloněnou hlavou vybídnul své kozí společníky k souboji. Jedno z mláďat se nechalo zlákat , a za chvíli se ozývaly rány, jako by někdo sekyrou podtínal strom. Prásk a bum...

- Tati, koukni, jak se perou...a že nespadnou...zastavují se děti a zvědavě hledí nahoru na kopec. Kdysi mohly pozorovat i kůzle se sádrou na noze. Zlomilo si ji při první vycházce s maminkou Madlou ven. Uklouzlo na čerstvém sněhu. Ještě že mělo další tři kopýtka!

 

 

 

   Se Zvířecím vrchem sousedí stará opuštěná zahrada. V malé chatě bydlí pán. Nikdo jej nezná. Mezi lidmi je viděn málokdy. Zahrada zarůstá plevelem a planou pnoucí se růží. K chatě vede  nízké loubí, kudy dospělý člověk jen těžko projde. Tajemné místo, odkud se za úplňku ozývá vytí psů...

 

 

 

   Slunce se kloní k západu a nasycené kozí stádo přichází k chlívku. Brzy půjdou spát. Kůzlata po odpoledním dovádění sotva pletou kopýtky. Vůdce stáda Matěj zahání jedno po druhém dovnitř. Tak alou na voňavé seno a odpočívat! Ještě poslední zavrtění pod břichem mámy kozy, mlaskání při pití mlíčka, a všichni spokojeně usínají.

 

 

 

   Z vedlejší zahrady je slyšet štěkot. Tři psi bouchají řetězy, na něž je starý pán před časem uvázal. Mají hlad a touhu po svobodě. První pes se rozběhnul a trhnul řetězem. Dnes se to podařilo.  S chrastícím železem na krku vybíhá ze zahrady. Další dva uvěznění kamarádi  to zkoušejí jako on: rozběh a trhnout, a ono to jde! Tři zoufale hladoví psi plemene husky utekli nelidskému pánovi. Potřebují ulovit něco k jídlu. Blíží se ke kozímu chlívku.

 

 

 

   Matěj uslyšel podivné cinkání. Jedním pohybem vyskočil na všechny čtyři. Je po spaní. Také kočka zalezlá v krmelci prchá pryč. Dveře zůstaly otevřené i v noci, aby stádo mohlo už za úsvitu jít na pastvu. Najednou se mezi zvířaty objevilo šest kulatých svítících bodů. Oči zdivočelých psů. Vrčí, cení zuby. Cítí potravu. Koza Madla tiskne kůzlata ke krmelci a chrání je vlastním tělem. Jako každá máma by za mláďata dala život. Kozel Matěj se velkýma rohama ohání proti vetřelcům a povedlo se mu vytlačit psy ze dvířek. Tady zůstal stát. Nesmí jít ani dovnitř, ani ven, i když ho  psi chtějí vylákat. Měli by volnou cestu k mláďatům. Matěj bojuje za své stádo. Jak dlouho je ještě dokáže bránit?

   Farmářka uslyšela štěkot cizích psů a mečení koz. Popadla do ruky baterku a utíkala nahoru na Zvířecí vršek. Velcí psi se nejprve otočili proti ní, a až když uchopila vidle opřené o chlívek, zalekli se a utekli.

   Po rušné noci přišlo další ráno. Matěj dovedl své stádečko na louku a lidé z ulice se opět těšili z pohledu na kůzlečí dovádění.

 Psí útočníci byli  pochytáni a v útulku pro nalezená zvířata se dosyta najedli. Časem si tři  sourozence vzali majitelé psích spřežení a utvořili z nich smečku do saní. Minulost na řetězu se stala jen zlou vzpomínkou...


26 názorů

Gora
05. 01. 2022
Dát tip

Ivi, díky:-)


já jsem sem zabloudila...ale naprosto správně!!!!!!


Gora
04. 01. 2022
Dát tip

Díky i tobě, Karle:-))


K3
04. 01. 2022
Dát tip

Nějak jsem tohle napínavé čtení tenkrát opomenul, či co. Tak alespoň teď. Moc hezky jsi to napsala. Maťěj je /byl/ správný kozel.


Gora
04. 01. 2022
Dát tip

Díky za čtení a komentář, Lakrove...


Lakrov
04. 01. 2022
Dát tip

"Zvířátkové" drama s dobrým koncem se mi líbí a dětem jistě taky. Nedorozumění vedoucím k tragédiím máme kolem sebe dost, což je důvod, postavit dětem ten jejich svět hezčí a bezpečnější, i když někdy trochu v nesouladu s realitou.


Gora
25. 05. 2016
Dát tip

Mefisto, ty chodíš asi jen v noci... rozhodně díky za přečtení. No někdo dá osm děl za noc /R.L./, někdo za dvanáct roků/ jistý čertík/, někdo za dva měsíce - já...Dobrou noc v pekle /nebo ráji?/


Gora
03. 02. 2016
Dát tip

Děkuji ti!


Gora
26. 01. 2016
Dát tip

Kočkodan: jsem ráda, že se líbilo, odezva je pro mne nejdůležitější.


Kočkodan
26. 01. 2016
Dát tip
Já jsem uz o trochu starsí nez Lenciny deti, ale líbilo se mi to také. Hlavne ten happy-end. Na mne bys doufám vidle nebrala. No, vlastne by zálezelo na mém chování...

Gora
29. 12. 2015
Dát tip

Děkuju, milé překvapení...


Lnice
13. 11. 2015
Dát tip

tak já se těším, že jim přečtu od tebe další:-)


Gora
13. 11. 2015
Dát tip

No to jsem strašně ráda, já to mohu číst jen těm zvířátkům...tak další jejich příběhy budou následovat, odezva je pro mne v tomto případě to nejdůležitější...díky, Leni...


Lnice
13. 11. 2015
Dát tip

Goro, jak jsem slíbila, tak jsem přečetla dětem...:-) A myslím, že budeš určitě ráda, když ti napíšu, že se jim to líbilo:-) Stejně tak i Kryšpín:-)*


Gora
09. 11. 2015
Dát tip

Tak mi pak písni, prosím...děkuju.


Lnice
09. 11. 2015
Dát tip

různě, ale budu to číst 4-letým a sedmiletému


Gora
09. 11. 2015
Dát tip

Díky, Lnice, a taky Kryšpína , a kolikaleté děti máš ?


Lnice
09. 11. 2015
Dát tip

milé:-)

přečtu to doma dětem a pak ti řeknu, co na to říkaly:-)


Gora
09. 11. 2015
Dát tip

Kolobajďásku, díky...minule jsi psal, že Kryšpín je málo akční, a tak jsem přitvrdila...


Kolobajda
09. 11. 2015
Dát tip

Hezké, citlivě napsané - pro všechny generace... (Zdenda by byl jiného názoru)   : -))    /**


Gora
08. 11. 2015
Dát tip

Moc díky...


:)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru