Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Miláček

15. 11. 2015
18
21
2509

Zhlédnuto 12. 11. 2015 v Městském divadle v Prostějově

Inscenace hry Guy de Maupassanta Miláček v podání Městského divadla Kladno ukázala, že i regionální scéna se může pokusit o špičkový umělecký projekt a dokázat pravdivost okřídleného rčení, že „i s malým Kašpárkem se dá hrát velké divadlo.“ Zvláště když uvážíme, že k nastudování hry skutečně došlo v prostoru určeném pro loutkové divadlo. Škoda, že se to tak úplně nepovedlo.

Okázale kreativní využití skromné scény (Iva Němcová) a bizarních rekvizit samotnému ději mnoho neprospělo. Rozhazování obleků po jevišti připomínalo inventuru v secondhandu, trhání olbřímích archů papíru a mazlení se se světlomety působilo jaksi rozpačitě. Co mělo v ději vyjádřit provětrávání hromady obludných plyšových srdcí, nechci ani hádat. Nezřídka se zdálo, že režisérovi (Daniel Špinar) se fantazie poněkud vymkla z hlavy.

Představení bylo vystavěno jako leporelo žánrových karikatur, které držely pohromadě jen díky přítomnosti postavy vypravěče, maskovaného za fotografa (Ondřej Novák). Bez jeho komentářů by se divák neznalý předlohy cítil bezradně a zmateně.

Mezi působivým úvodním a kompozičně vydařeným závěrečným obrazem zažívalo publikum mnohé protikladné pocity. Expoziční pohled na zcela nahého chlapa uprostřed jeviště vzbudil nadějné očekávání záhy vystřídané rozčarováním z jakési komentované koláže živých obrazů, jež následovala. Po několika desítkách minut nudy v divákovi počala vzrůstat utěšená naděje, že si dá o přestávce ve foyer konečně sklenku vína. Při korzování s pohárem červeného se dostavilo opět zklamání, že všichni ti, kterým jsme se chtěli pochlubit novým sakem, už zbaběle prchli domů, dívat se radši na tři sta osmdesátý díl Ordinace v růžové zahradě a vrchu nabrala zvědavost, zda druhá půlka představení bude stejně slabá, jako ta první. A byla.

Miláček Georges Duroy (Miloslav König) měl v sobě zpočátku plachost a neotesanost venkovana, kteréžto vlastnosti mu přes veškerou snahu o psychologický vývoj postavy vydržely až do finále. Charismatického svůdníka ani vypočítavého pragmatika mu byl schopen uvěřit málokdo. Snad kdyby nebylo toho jeho extravagantního poskakování a pitvoření…

Charles Forestier (Tomáš Petřík) měl být patrně uměleckým ztvárněním nepřímé úměry k hlavní postavě. Kdysi úspěšný, nyní na smrt nemocný, s ochotnicky přehnaným patosem deklamuje o zhoubě, marnosti a smrti. K velké úlevě obecenstva naštěstí včas umírá a odchází ze scény.

Téměř všechny přítomné dámy byly výjimkou z pravidla, že není ošklivých žen. Prostitutka v kostýmu Playboy girl vážila něco přes metrák a v síťovaných punčochách vilně potřásala celulitickými stehny, emancipovaná a inteligentní žena-vamp Madeleine vypadla spíše jako stranická funkcionářka, představitelka vášnivě roztoužené paní Walterové už byla hezkých pár let v klimakteriu a dokonce i naivní a ztřeštěné zlatomládežnici Suzanne potem rozteklý Dermacol jen velmi neochotně překrýval prohlubující se vrásky.

Když už Miláček vystřídal všechny pózy od okouzlující roztomilosti, křečovité nervozity, vnitřní nezralosti a hysterie až k podlézavosti a vypočítavosti, našel pravou lásku a stoupal vzhůru po stupních vítězů, dění na jevišti naštěstí ukončil ten, který se neuskrovňoval ani nevyčníval, nechyběl ani nepřekážel, prakticky neslezl z jeviště, a přesto nehrál – fotograf komentátor Guy. Namířil na diváky blesk fotoaparátu a se slovy: „Zbývá ještě něco? Ano, smrt. Pořád ta smrt jako závěr,“ udělal - cvak! Díky tomu mohli diváci až do dvanácté řady právem tvrdit, že tak oslnivý závěr ještě nikdy neviděli.

 

Městské divadlo Kladno - Guy de Maupassant, Daniel Špinar: Miláček. Režie Daniel Špinar, překlad Dana Melanová, dramaturgie Ilona Smejkalová, výprava Iva Němcová, hudba Stanislav Abrahám. Hrají Miloslav König, Alena Štréblová, Lenka Zahradnická, Zuzana Mixová, Marie Štípková, Šárka Opršálová a další.

 

 

 


21 názorů

Anita09
03. 02. 2017
Dát tip

Teď to čtu po dlouhé době znovu a i když jsem na tom představení byla, vůbec si  ho nemůžu vybavit. Opravdu to byl nejspíš slabší kousek. Vybavuji si jen téměř prázdné hlediště po první přestávce. A pak choď za kulturou.


jj, ber..., a že právě se k němu zhurta prodírám


Já si k peru obvykle otvírám pivo, ale i tak - beru to jako pochvalu.


je radost sledovat, jakým způsobem si k peru bereš slovo


Ano, všechno zlé je k něčemu dobré.


smyčka
20. 02. 2016
Dát tip
Kdyby bylo všechno dobré, jak bychom to bez toho špatného poznali?

Ostrich - pokud tě recenze rozesmála, účel byl splněn.


Ostrich
13. 02. 2016
Dát tip

Už po dvou odstavcích jsem se dvakrát zasmál, díky - možná by se dalo říci, že nebýt podivného představení, nebylo by ani téhle recenze, takže možná je to vlastně dobré představení?


baaba
10. 12. 2015
Dát tip

Květoň když tepe ...či přesněji "hodnotí" co je mu předloženo, zní to laskavě. Pro ostré slovo by si pravděpodobně nechal koleno vrtat i horizontálně. Přes uhlazenost a obroušenost, se z recenze pár temných tónů line. Početl jsem si...


Ferry
19. 11. 2015
Dát tip

Krásně vyjádřeno, závěr jak od Karla Havlíčka ....                               *


Oldjerry
18. 11. 2015
Dát tip

Literární předlohu znám a vlastním, proto jsem se orientoval i v tomto textu....  *


Zordon
16. 11. 2015
Dát tip

A vínečko? Aspoň to bylo dobré?


Prosecký
16. 11. 2015
Dát tip

Díky. zrovna nedávno jsem v autorádiu poblíž Lanškrouna slyšel, že Kladno vyhazuje ředitele divadla. Chtějí více konzumních a optimisticky lehkých představení. Snad se tedy na nechvalnou ořezdávku města - Záporno - brzy zapomene. T.  


Diana
14. 11. 2015
Dát tip

~~Já už jsem odešla ze tří divadelních představení dobrých autorů, právě kvůli přehrávání, pitvoření a dokonce obscéním gestům a válení se herců po jevišti v místech děje, kde to vůbec není vhodné. Naposledy v Praze z Čapkovy Věci Makropulos. A to v něm hrála Soňa Červená a vstupenka byla za 500,- Kč. Obávám se, že Karek Čapek se v hrobě obrací dodnes. Dnešní honba za rádoby originalitou v součinnosti s módou ošklivosti neprospívá zejména klasikům.... /* 


Viděla jsem v ND poskakovat rusalky, pod nimž se prolamovala prkna. Věřím ti, že Miláček byl úžasný zážitek.     /T


Kočkodan
13. 11. 2015
Dát tip
Já osobně si myslím, že květoňovina v uvozovkách je asi o něco lepší než volovina bez nich.

Kočkodane, ono to představení přes veškerou avantgardnost nebylo tak špatné. Když mně ale i z dobře míněného textu pokaždé vyjde "květoňovina".


Kočkodan
13. 11. 2015
Dát tip
Ani každá návštěva miláčka se přes nahého ne pouze chlapa (nebo právě proto) nemusí úplně povést...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru