Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

SVAŘÁK Z MOTÝLÍCH KŘÍDEL

22. 12. 2015
4
16
682
Autor
Lilie

Na plátek pomeranče špetku lásky místo skořice,

přeji ti čistě, bez pozlátka.

Jenže štěstěna, ta lůza vratká,

schopna je usoužit i toho, kdo je prosycen.

 

Tak proč tu špetku? Proč vůbec to přání?,

vidím ti na rtech bez hlasu.

Mám sklony stranit úžasu

a nic bych neměnil, byť to jednou těžce zdaním.

 

Srkáš ten svařák z hrnku s reklamními motty,

když ticho našlapuje kolem nás.

Buď tu svíci adventní už zhas

nebo se na prach rozpadnu, jak v mrazu motýl.


16 názorů

Miroslawek
13. 01. 2016
Dát tip

blacksabbath: ano... a když dotyčnému jeho sluch a cit nestačí, je třeba mu to nějak (objektivně a konkrétně) ukázat. Samozřejmě, že mu to v tvém případě hraní či zpěvu mohu "ukázat" výrokem, že je to příšerně falešně. Ovšem, je mu takový výrok k něčemu, pokud to sám neslyší? To je pouze výraz rezignace, zlomená hůl... a ne, že ji občas nelámu ;)

Lilie: ano, jasně, proto jsem se ptal. Ony obavy z poznání jsou totiž vcelku rozšířený blud. Naopak svazuje právě neznalost. Ale samozřejmě ti nemohu bránit ve znovuvynalézání kola, jakkoli mi to přijde nesmyslné.


gabi
09. 01. 2016
Dát tip

...*


Lilie
06. 01. 2016
Dát tip
Věřte, že to není odmítání teorie z trucu, ale z obavy z dalšího svázání. Jak jsem již psal, mně to vnitřně rytmicky nevadí,pokud to jde (podle mého) zarecitovat. Naopak hledám vybočování. Přijde mi to jako oživení, pokud to neruší. A mě to neruší. Jinak bych to nepustil na svět. Kdo to cítí jinak, tak ho to logicky ruší. V každém případě si hrozně cením vašeho času, který jste mi věnovali.

Markel
01. 01. 2016
Dát tip

za poslední *


víš...ani k hraní nepotřebuji notový zápis, i když noty číst umím....mě stačí sluch a cit....ale chápu Tvůj postoj k veršům vázaným.....přeji hezký den.............


Miroslawek
27. 12. 2015
Dát tip

Není vůbec potřeba chodit přes velká a malá X. Ta teorie slouží pouze k popisu rytmického průběhu a tedy také k tomu, jak ukázat, kde tvůj vnitřní cit pro rytmus selhává. To máš podobně jako s notovým zápisem. Většina hudebníků jej ovládá, ale jsou muzikanti, kteří ne a nijak jim to nebrání ve skladbě skvělých melodií.

Na druhou stranu se k těm korespondenčním pravidlům vzešlých už z Dobrovského (Boehmische Prosodie, 1795) stejně hlásíš, ať už jsi si toho vědom či nikoli. Proto mi ta tvá nechuť porozumět řemeslné podstatě toho, čemu se léta věnuješ, přijde poněkud zábavná. Brání snad znalost teorie oné zábavě, jak bych mohl z tvých slov dovodit? A proč by měla?

 


i bez X x ,,,,,,,,u mě dobrý .......TIP


Lilie
24. 12. 2015
Dát tip

Když mi to takto někdo rozebere, nelze než uznat, že je to podle zmiňovaných pravidel rozbité ... 

Jenže já to vždycky dělal jen pro zábavu ... Píši podle mého nějakého vnitřního rytmu a buď to někdo cítí podobně nebo ne ... Možná mám arytmii ... :o) ... ale přes velká a malá X na to jistě nikdy nepůjdu ... A to není snižování teorie!!! V žádném případě!!! Ale nevládnu jí a ani nechci.

V každém případě jsem stál o kritiku a dostal ji ... Děkuji


Miroslawek
23. 12. 2015
Dát tip

dark matters: promiň


Miroslawek, práve si na mňa urobil fakt dojem!


Miroslawek
23. 12. 2015
Dát tip

Podle řádu? Tak to Lilie doufáš špatně, jakkoli nahlas.

 

X- přízvučná slabika, x - nepřízvučná

S - silná pozice, W - slabá pozice

 

přeji ti čistě, bez pozlátka.

Xx x Xx X xxx = W0S1 W1 S2W2 S3 W3S4W4 = čtyřstopý jamb ženský (4JŽ)

Jenže štěstěna, ta lůza vratká,

Xx Xxx x Xx Xx = S1W1 S2W2S3 W3 S4W4 S5W5 = pětistopý trochej ženský (5TŽ)

Ve druhé strofě máš na stejném místě dva čtyřstopé jamby mužské (tj. OK), ve třetí pak opět jamb a trochej proti sobě.

 

V oné druhé strofě jsou ovšem v nesouladu pro změnu vnější verše

Tak proč tu špetku? Proč vůbec to přání?,

x X x Xx x Xx x Xx = čtyřstopý daktyl

a nic bych neměnil, byť to jednou těžce zdaním.

x X x Xxx x x Xx Xx Xx = zde (ve zvýrazněné části) nám k případnému daktylu jedna slabika chybí. Kdyby tam měl být jamb jako ve strofách ostatních, tak naopak jedna slabika přebývá... a to by musel být jamb i ve verši prvém.

Nevím jaký v tom mohl být záměr - s rytmem se dají dělat různé, někdy i podivuhodné věci - ale musí to jako celek fungovat, a to si dovolím tvrdit, že v tomto případě nefunguje. A co nefunguje, je rozbitý.


Lilie
22. 12. 2015
Dát tip

:o(( ... Děkuji ... Ostuda ... Ale co už ... Opravit ... :o)


Gora
22. 12. 2015
Dát tip

Mám za to, že máš hrubku ve slově MOTÝLÍCH.....


to by som chcel teda pocut....


Lilie
22. 12. 2015
Dát tip

Rytmus mám rozházený záměrně a doufám, že i podle jasného řádu. Věř, že jsem to nahls četl několikrát ... V každém případě to není obhajoba, každému se líbí něco jiného.


zle napisane /rozhadzany rytmus -- schvalne si to skus precitat nahlas/ + gyc


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru