Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Z deníku řemeslníka

10. 05. 2016
17
33
3202
Autor
Gora

"Tady pan Tupý. Něco se nám přihodilo s komínem. Přijedete se podívat? Všude  samej kouř a nemůžeme topit."

Získal jsem od rozrušeného muže po telefonu informaci, že bydlí v domku na kraji jisté vesnice. Abyste rozuměli, jsem odborník na stavby a opravy komínů. Lidé mi zpravidla telefonují, až když je nejhůř a s komínem nastal nějaký problém. Například vyhoří saze nebo dehet a kouř proniká zdmi do bytu. Jako právě teď.

Zastavil jsem autem u rodinného domku  a nějaký mladík menšího vzrůstu na mne mával. Volal:

"Pane, pojďte blíž! Pane, počkejte, zavřu psa do boudy. Kdyby vás, pane, kousnul, dostal bych padesát tisíc pokuty a na to bych, pane, neměl!" Zavřel do kotce statného vlčáka a opět halasil.

"Pane,pojďte dovnitř, zavolám tátu. Kdybyste potřeboval s něčím pomoct,jsem tady a mám, pane, strašnou sílu!"

K brance přišel starší muž v teplácích a podal mi ruku.

"Jsem pan Tupý a to je náš kluk Láďa. A sílu má, pane. Tak honem do baráku, strašně se nám kouří z kotle." Na prahu domku mne uvítala malá kulatá žena. Paní Tupá. Vnitřkem chodby se táhnul hustý dým. S majitelem jsme nahlédli do kotelny. Stařičký spotřebič na uhlí byl zahalen oblakem čmoudu. Musím jít blíž, prohlížím ten zázrak techniky a chci si o něm popovídat s panem Tupým. Ten zkušeným pohybem zašátral v jakémsi tmavém koutě a již si přihýbal z láhve tuzemáku. Podal mi flašku:

"Chcete? Ten kotel je svině, furt kouří." Odmítl jsem alkohol, neboť řídím, a tázal se po dvířkách do komína.Vystoupáme o patro výš. Na dveřích pokoje visí cedule: PRASEČÍ CHLÍVEK. Mladý Tupý se rozhovořil:

"Pane, to je moje cimra, pěkně pod schody. Ty dvířka od komína se mi vůbec nelíbí. Kamarád říkal, že saze se dostanou do prádla raz dva a máma se, pane, na mne bude zlobit!"

"Neboj, Láďo, to zvládneme."

"Nevím, peřina je taky strašně drahá. Až budete mít čas, pane, vylovíte mi šneka?" Ukázal na akvárium pod oknem svého pokoje.

"Když ho vylovíte, uvařím vám kafe, mám modrou Jihlavanku..." Nabídka pití kávy v hutném ovzduší místnosti mne příliš nelákala, ale nechtěl jsem urazit. Ptal jsem se, kde mají půdu, abych komín viděl v plné kráse.

"Pane, ještě nechoďte, ukážu vám z okna naší králíčárnu. A ty chleby s máslem, co vidíte na stříšce, tam hážu já, abych je nemusel jíst. Nemám rád máslo, pane."

"Neotravuj pana mistra. Pojďte, na půdu musíme přes ložnici," pravil pan Tupý. Sundal si z krku klíč a odemknul další místnost. V kleci na zemi se hýbalo cosi jako potkani, z voliéry řvali papoušci. Sotva jsem prolezl ke dveřím na půdu. Dým pronikal spárami v komínu celým domem.

Jsem z práce v terénu zvyklý na ledacos. Desítek koček jsem si nevšímal. Spatřil jsem v poslední dosud neobjevené místnosti paní Tupou. Seděla v obývacím pokoji na gauči zakrytém igelitem, ze svetru jí čouhala stébla slámy a ona chutě obědvala. Pokoj byl do poloviny své výšky zakryt mlhovinou z kouře.

"Paní, vždyť se otrávíte, tady se nedá vydržet, v tom vzduchu," zvolal jsem zneklidněn pohledem na kuckající ženu.

"Večer vyvětráme, my jsme zvyklí, pane. Táto, pojď se taky najíst. Chcete taky?"

Táta hnípnul na igelit vedle mámy a pustil se s velkým apetitem do jídla v druhém kastrolku. Vtom stanul mezi dveřmi Láďa s králíkem v náručí.

"Tak jsem přinesl z králíčárny Ferdu, abyste ho viděl. Až budete spravovat ten komín, nesmíte se dotknout satelitu. Pane, víte, že začala válka? Říkali to v televizi."

"Ten komín nepůjde spravit, asi budeme stavět nový. Záleží, co na to tatínek, Ládíku." Ten přikyvoval. "Tak budeš nosit na půdu tvárnice, když máš takovou sílu."

"Já pomáhám strašně rád, pane. Vyučil jsem se kuchařem, ale nedělám to. Ale to kafe vám uvařím." A kulatá tvář se rozsvítila naprosto bezelstným úsměvem.

S hlavou rodiny jsem domluvil termín bourání starého komínu. Vypil jsem kávu a odjel nalokaný kouře. Přátelsky mi mávali. Zvláštní rodinka. Docela rád je zase uvidím.

 


33 názorů

Gora
20. 09. 2019
Dát tip

Díky, Renato, ano, bylo by to na komiks!!


bixley
20. 09. 2019
Dát tip

Tahle rodinka by se vyjímala jako komiks nebo animovaná groteska. Úplně to vidím, tak skvěle a věrně jsi to popsala. :-))) T.


Gora
09. 04. 2017
Dát tip

Jano, děkuju ti,,,jsem tak nějak všestranná autorka a pozorovatelka života:-)

O karbonylhemoglobinu by jistě věděl své můj muž, odborník na komíny:-)


vesuvanka
09. 04. 2017
Dát tip

Pěkně se četlo a pobavilo mě :-))). Také se těším na pokračování, pokud tedy  rodinka včetně menší ZOO přežila  - on v tom kouři může být obsažen i bezbarvý a bezzápašný, a tím velmi zrádný jedovatý oxid uhelnatý, jehož vdechováním vzniká v krvi karbonylhemoglobin... TIP


Gora
12. 05. 2016
Dát tip

Movsar: myslíš /naši/ kominickou či /moji/ pisatelskou? V každém případě ti děkuju...


Movsar
12. 05. 2016
Dát tip

poctivá a povedená práce! t


Gora
12. 05. 2016
Dát tip

Lnice: jsem ráda, jestli tě rodinka Tupých pobavila: mne rozhodně ano...


Gora
12. 05. 2016
Dát tip

Kolobajda: no na komín až nahoru bych jistě nevylezla, ani já, ani rotwajlerka Gora, to je jistý, a jistý je, že mám radost z tvého zastavení se...děkuju uctivě! A avíza mi klidně posílej, aspoň vím, do kterých dílek se vrátit, většinou si je ráda připomenu:)))


Lnice
12. 05. 2016
Dát tip
Parádní počtení:) tak vše odlož a piš pokračování..:)

agáta5
12. 05. 2016
Dát tip

mě to až tak nevadí, jen vždycky říkám, cože cože, kdo se mnou chce rozprávět:))) hledám a on normální koment pro autora :))))


Kolobajda
12. 05. 2016
Dát tip

Sorry - to samozřejmě nemusím, ale to tady bylo dobrým zvykem, pokud nešlo o komentář nějakého provokatéra, kterého jsme v komentářích neoslovovali. Ale pokud si nepřeješ - není problém. Beru na vědomí.


agáta5
12. 05. 2016
Dát tip

kolobajdo... odkud se bereš své nutkání avízovat všechny v seznamu? .))))))   


Kolobajda
12. 05. 2016
Dát tip

Prezvlečený kominík za Goru - - -  Ha,ha - ty si myslíš, že by měla odvahu vylézt na komín až nahoru?!?

Jinak povídečka si žádá pokračování...   /**


Gora
11. 05. 2016
Dát tip

Květoň Z.: no bude to s nimi ještě napínavé...dnes jsme se o nich ve firmě bavili a je tu vysoká pravděpodobnost lehnutí domu požárem:)))) Dík!


Jééžiš, to je skvělé! ((-:

Už se těším na pokračování. Nezhyne nakonec celá rodina na otravu kyslíkem?


Gora
11. 05. 2016
Dát tip

Děkuji, Aleši, původně napsáno pro soutěž Krychle, pro chabé sebevědomí nedodáno:)))   Ano, ta nerezová vložka má různý stupeň tloušťky: dle druhu použitého paliva je třeba zvolit tu pravou...


bravurní popis :o)

někdy stačí do komína dát nerezovou vložku, nemusí se stavět nový...ale to jako kominice určitě víš :o)


Gora
11. 05. 2016
Dát tip

Kočkodan: tam je vše velmi zvláštní, ale třeba králíci v králíčárně jsou nádherní... děkuju za komentář!


Kočkodan
11. 05. 2016
Dát tip
Mám takové neblahé tusení, ze k uvarení kávy doslo i bez vylovení sneka. Ladislav bude asi moc mekký. Mimochodem - u této rodinky by mne ani moc neprekvapilo, kdyby meli pudu ve sklepe...

Gora
11. 05. 2016
Dát tip

Čudla: a mne potěšilo, díky:)))


Čudla
11. 05. 2016
Dát tip

Pobavilo. /*


Gora
10. 05. 2016
Dát tip

Ještě přidávám info pro nepřejícího kolegu, a je to skandální odhalení mojí identity: ANO,R.L. NESTYDÍM SE ZA TO,PRACUJI V KOMINICKÉ BRANŽI. HEZKÝ VEČER BEZ VELEHÁDANEK PŘEJI.


MKbaby
10. 05. 2016
Dát tip

Je to vidět, že Tě to bavilo, četlo se to samo :-)


Gora
10. 05. 2016
Dát tip

MKbaby: netuším, zda dlouhodoběji zvládnu přerod do řemeslníka, ale bavilo mne to ...děkuju ti!


MKbaby
10. 05. 2016
Dát tip

Ano, i já chci pokračování :-)


Gora
10. 05. 2016
Dát tip

baaba: jsem ráda, jestli ti to připadá legrační...díky!


Gora
10. 05. 2016
Dát tip

gabi: možná by ses divila: jsem velmi všestranná!  Děkuji, cením si toho...


Gora
10. 05. 2016
Dát tip

Evženie: děkuju ti...potěšil mne tvůj zájem 


baaba
10. 05. 2016
Dát tip

...ne docela, nýbrž hóóódně zvláštní rodinka :)


gabi
10. 05. 2016
Dát tip

toto nejde vymyslieť! priznaj sa, gora, že ty si za goru prezlečený kominík *


Jako bych tam s nimi chvíli byla. Moc se mi to líbilo. /T


Gora
10. 05. 2016
Dát tip

Děkuju ti...nemohla jsem odolat:)))


agáta5
10. 05. 2016
Dát tip

tak koukej napsat pokračování, Ládík se mi moc líbí :) a bavilo mě to číst.. mám tyhle lidský příběhy ráda


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru