Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Poezie noci

21. 06. 2016
21
53
4095
Autor
Gora

         Houpavá zrezlá lucerna
          načrtla vitráž okenní
          měsíci lehce nevěrná
               Vyplouvá maják úsvitů

          příbojem v rytmu inferna
          Vyhlížím  větu    poslední 
           v tvé poezii  živelna
               a veletočích návratů

          kdo z koho   kdo z koho

                         koho

 

 

          Houpavá zrezlá lucerna
          načrtla vitráž okenní
          měsíci lehce nevěrná
               Vyplouvá maják úsvitů

          příbojem v rytmu inferna
          Vyhlížím  větu    poslední 
          v tvé poezii  živelna
               a veletočích návratů

          kdo z koho   kdo z koho

                          

          

          


53 názorů

Gora
20. 03. 2019
Dát tip

Radovane, děkuji, zkoumala jsem - v prvním roce své , na starší kolena, nenadále vypuknuvší psavecké vášně, jaké jsou v poezii možnosti, a dle komentářů je jasně vidět, že mi pomáhala valná část Písmáků... děkuju i tobě, ale je to přehnané - slovo krásná:-)


houpavá zrezlá lucerna

zasvítila do černa

můra slintá

zahynu

a to nejdu do plynu

 

PS

jen rádoby vtipná asociace, kterou se nikterak nesnažím umenšit krásu tvé básně


Gora
25. 09. 2016
Dát tip

Růži, děkuju:-)


RUZIGEL
25. 09. 2016
Dát tip

Zajímavé.Poezie živelna....**


Gora
26. 06. 2016
Dát tip

Safián: děkuju! K tvým slovům se budu vracet :) V této básničce mi hlavně šlo, jak píšeš, o zachycení  jistého pocitu melancholie.Mrzí mne, že onen nutkavý pocit zůstal kdesi v zádveří:(     Děkuju.


Safián
26. 06. 2016
Dát tip

Problém posledního verše není v nedostatku nebo přebytku slov, je prostě v porušení metra. To je porušeno v poloze, kde čtenář, očekávající doznění melodie, je vyrušen její poměrně drsnou přerývkou. Melodie je rozvinuta v osmislabičném českém jambu zakončeném vždy mužským rýmem. Závěrečný verš ale metrum porušuje a je navíc zakončen žensky. Obávám se, že žádné přeskupení slov tady nepomůže.

 O rýmování bych řekl, že nic neplatí absolutně. Rým rodí rým a ovlivňuje hybnost básně. Proto je důležitý jeho vztah k veršovému nebo větnému přízvuku. Jsou-li v souladu, báseň zní naléhavěji a je svižnější. Tady může najít dobré místo i gramatický rým (může být echem, stupňováním  atd)

 Často se stává, že básníci dobrého rýmování a hledači neotřelých rýmů na tento vztah zapomenou (nebo o  něm ani neví). Výsledkem je, že  báseň neběží k cíli, ale začne se rozlévat. Pro vykreslení nálady je to dobré, ale jinak to básni obvykle příliš neprospívá. Tady se ovšem báseň rozlévá díky důkladnému rýmování gramatickými rýmy. A to už tak pěkné není. Kdyby se ti podařilo udržet náladu ( k zachycení nevyslovitelného a vyvolání nutkavého pocitu, že stojím na prahu, je přece jen daleko) i v závěrečném verši, někteří by ti to, se zdviženým prstem arci, odpustili.

Všiml jsem si genitivek. Dnes se odsuzují, ale básníci usilující o stručnost je často používali (např. Závada). Tady mi znějí trochu nepatřičně, jako závan zcizujícího abstraktna.

Je stále na čem pracovat. Jen tak dál.


přerývanej (rým) není střídavej, takže...

 


Gora
24. 06. 2016
Dát tip

J.P. a já byla na ty veletoče tak hrdá:)  Vážně, díky za rady,,,ten střídavý verš tedy raději nee?


Gora
23. 06. 2016
Dát tip

Evženie: děkuji moc:)


I mně se líbí. /T


tak ono je to i tím, že přerývanej rým (abcb nebo abac)

mě vyloženě nerajcuje, a když v něm pak navíc k uvidění

obraty typu majáky úsvitů/ veletoče návratů,

mám vystaráno 

 

a co s nima? pryč s nima, když to jen trochu jde :)

 


Gora
22. 06. 2016
Dát tip

Kolobajda: hohoho...ani mi Ho nepřipomínej:))) chci mít klid...ale vtipně jsi mi poradil, díky:)))


Kolobajda
22. 06. 2016
Dát tip

Kdo z koho - HOHOHO... no a co se tak zeptat na hodnocení - radu - posouzení R.L  ??? Ten by to určitě rozčísl...   : -))


Gora
22. 06. 2016
Dát tip

Jaroslav P. tak mi poraď, co s nimi, a které máš na mysli? Díky!


Gora
22. 06. 2016
Dát tip

Jardo, děkuju za nahlédnutí:). Jednou mi pod něco psal Safián, že i velcí básníci běžně používali/jí/ gramatické rýmy:)))


ty gramatický rýmy věc žerou


MKbaby
22. 06. 2016
Dát tip
Kratší verse je lepšejší :-)

Gora
22. 06. 2016
Dát tip

Kočkodan: stačí tvůj ostrovtip, a je vymalováno. Díky moc!


Kočkodan
22. 06. 2016
Dát tip
Já jsem chtěl také odevzdat svůj hlas, ale nemohu najít urnu... Mám jít s tímhle komentářem do háje? (mrk)

Gora
22. 06. 2016
Dát tip

agáta:) celý život je vlastně kdo z koho, je mě trvalo tak třicet let, než jsem to pochopila:(


agáta5
22. 06. 2016
Dát tip

kdo z koho kdo z koho

šustí

srdeční echo

obúder

kdo z koho kdo z koho ...  

jsem vítěz!!!!!

 


Gora
22. 06. 2016
Dát tip

Stázka: tak ještě mne napadlo ukončit takhle:  ko-ho   ale to si dělám bžundu:))) a tobě, Stázi, díky:)


Gora
22. 06. 2016
Dát tip

Diana: děkuju ti, Di:)


Diana
22. 06. 2016
Dát tip

Hezké, působí spontánně a lehce *** 


Horác
22. 06. 2016
Dát tip

No jo. Toho nedořečenýho je pořád dost i "bez"  ...


Gora
22. 06. 2016
Dát tip

aleš: díky, vida, jedno slůvko...


ta kratší verze má v sobě silněji zachycené to nekonečné kývání lucerny... hlasuji pro tuto variantu.

v delší verzi došlo zřejmě k návratu. Nebo k jednomu z návratů...


Gora
22. 06. 2016
Dát tip

aleš: původní verze je v prologu: hlasování bez účasti státního notáře může začít:-)


jak můžeme hlasovat, když si nepamatujeme tu původní verzi? dej ji do prologu, třeba...pro porovnání...nebo do komentu :o)


agáta5
22. 06. 2016
Dát tip

muhehehe


Gora
22. 06. 2016
Dát tip

Tak já nevím, asi dám hlasovat, přátelé milí:)))


Horác
22. 06. 2016
Dát tip

agáto, takhle mi tam ale chybí ten pocit chtěného nedořečeného...


Gora
22. 06. 2016
Dát tip

Asi jsi měla pravdu. No a pokud se ti na mém výtvoru nelíbilo jen jedno slůvko, je to pro mne velká čest.


agáta5
22. 06. 2016
Dát tip

áááá, teď je to z mého pohledu dokonalý!! :)))


Gora
22. 06. 2016
Dát tip

agáta5: tak dám na tebe: mažu...děkuju moc


agáta5
22. 06. 2016
Dát tip

já si to čtu vždycky nahlas... prostě mi tam přijde to poslední slovo navíc :)  čtu znovu a pořád hihi


Gora
22. 06. 2016
Dát tip

Horác: děkuju, že čteš mé pokusy:)  


Horác
22. 06. 2016
Dát tip

Efektivně prožitá krátká letní noc, noc, noc...


Horác
22. 06. 2016
Dát tip

Hmm..-)


Gora
22. 06. 2016
Dát tip

agáta5: děkuju, žes početla:))) to poslední tam mám hlavně kvůli počtu slabik /8/v dílku a jako nedořečenou otázku:)   


agáta5
22. 06. 2016
Dát tip

ten konec je jako ozvěna... čeče, mě se to moc líbí :)   (poslední "koho" bych mázla)


MKbaby
21. 06. 2016
Dát tip
Asi fakt nejsem :-)

Gora
21. 06. 2016
Dát tip

No tak asi nejsi suchar:))) a to je fajn


MKbaby
21. 06. 2016
Dát tip
Chtěl jsem psát báseň suchopár, ale to mi nejde :-)

Gora
21. 06. 2016
Dát tip

Tak raději piš suchopár, ať nenastoupíš cesty zmar:((((  a DÍK


MKbaby
21. 06. 2016
Dát tip
Chtěl jsem psát báseň živelna, však do cesty náhle cihelna vstoupila mojí fabii. A tak se nejspíš zabiji ;-)

Gora
21. 06. 2016
Dát tip

Kočkodan: nikdy neříkej nikdy:-)  a děkuji moc


Kočkodan
21. 06. 2016
Dát tip
K poezii živelna jsem se já ve své tvorbě ještě nedopracoval. A už asi nedopracuji...

Gora
21. 06. 2016
Dát tip

Čudla: děkuju:)


Gora
21. 06. 2016
Dát tip

blacksabbath: já mám radost, že se ti líbí:) děkuji!


Čudla
21. 06. 2016
Dát tip

/*


.........................líbí se mi............*/***


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru