Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Prajská soda

21. 07. 2016
10
19
917
Autor
Kolobajda

Matka mých dětí pochází z Ludgeřovic. Tudíž z Prajské. Když jsem byl u nich poprvé na očumovačce, moje budoucí mě varovala: Připrav se na to, že občas nebudeš rozumět. A já: Co? Když mi ani ostravské, ani karvinské nářeči nečiní žádné potíže?  ---  No jak myslíš... A hned v předsíni mě budoucí tchýně zaskočila: "Nale synku, vitej! Vejšše uače!" No a co teď? (to jsem si měl vzít papuče)

 

(*pozn. aut.: pokud vám to přijde kapánek primitivní, uvedu jako příklad běžný hovor mezi tchánem a tchýní na oslavě - a slavit bylo vždy co)...  - Tuž Rozka co robiš, tak lyj Rozka lyj, bo se čmi! - Ty Kareu, a ty už něpij, bo jak piješ, tak ši huupy! - (A pak se zpívaly německé písně)

Prajská soda - kellner

Tuž to jak jach robiu kelnera v Dakovičkach U Řigoly, tuž tež tam raz přišeu taki jedyn, fajnu košulu, kravatlu, puki na galatach, buty špidlate… a poručiu še francuzki koňak. No ja še na něgo dživam a pravim še: Ja Alfred, tuž na teho še davej pozur - je to jakiši džiune, to sem tu ešče něvidžeu…  A tež že ja. A jak un tak šedžeu a rozhližau še - tuž ja po nim po očku tež. A un naraz še zvednul, a pomale šeu do zachoda. No a ja tež pomale za nim.  Chvilu byuo čicho a potem cuš zašramoce. A juž mi to byuo  jasne: mušim za nim! Vlezu do teho smradu, a co něvidžim? Okinko odevřite - a chuap nikaj! Tuž tež vyskočim na to okinko a vidžim - tyn chacharski zaškvara učika přes dvurek - i hup na murek! Tuž ja tež z teho okinka zeskočiu a přeučikau tyn dvurek, i tež hup na murek! A zaš vidžim, jak přeučikau přes tyn dalši dvurek a zaš hup na další murek. A tuž ja za nim… (tady se to může klidně 3 x zopakovat, podle trpělivosti posluchače)… přeučikam přes tyn dvurek i hup na další murek. A za nim – zaš hup na dvurek – a tym pyskem do teho betona…


19 názorů

Horác
25. 07. 2016
Dát tip

Dobráá. Hodně podobné "au" jsem slýchal kolem Liptova na Slovensku, i když v řádné Slovenčině.


Jak se do toho člověk dostane, jde to docela dobře.    :-)))/T


Jak se do toho člověk dostane, jde to docela dobře.    :-)))/T


jedna polovina od Kletě.......druhá zo Šarbova......


Kolobajda
21. 07. 2016
Dát tip

Z kadži ši? Od Trebišova? Kdze še urodzila matka Ježišova?


.........vo me krv rusinska...ja rozumim barz dobre.......*/***


Kolobajda
21. 07. 2016
Dát tip

Ale ano - já ti to věřím, reku - mám kámoša z Kopčan...  A s tím přízvukem opravuji: na předposlední slabiku...


okoloidúci
21. 07. 2016
Dát tip

temné "L", ktoré znie ako u, je aj súčasťou záhoráckeho nárečia. používali ho moji rodičia a starí rodičia a ako dieťa predškolského veku aj ja :)


Kolobajda
21. 07. 2016
Dát tip

Přátelé - děkuji za výdrž při potrápení mozkových závitů.  Okolku: Tato řeč je směsí staré němčiny, ostravského nářečí a waserpolštiny - typické je vyslovování  tvrdého (temného "L", které zní jako u). Např: Un mjau chaupu... (měl domek). A pak silný přízvuk na poslední slabiku. 15 let jsem poslouchal prajské vtipy - a některé fakt dobré...   : -))


Čudla
21. 07. 2016
Dát tip

Až jsem se zapotil, nežli jsem to přelouskal.. /*


okoloidúci
21. 07. 2016
Dát tip

... je to ako mix vychodniarskeho, záhoráckeho a slováckeho nárečia - úplne perfektne sa tomu dá rozumieť :)


Lnice
21. 07. 2016
Dát tip

jo, muž má nějaké předky z Prajské, takže by rozuměl víc než já.-)


Gogin
21. 07. 2016
Dát tip

jo do Prajzské se chystám...a dávám TIP


agáta5
21. 07. 2016
Dát tip

takhle hutorili na východě Slovenska - vůbec jsem jim nerozumněla :)


jo, to funguje i v Čechách: pražáci mají na chalupe trávník, vesničani beton...:o)

jo, pysk a písek je něco jiného, chápu :o)

 


Kolobajda
21. 07. 2016
Dát tip

No - já už dlouho na Prajské nebyl... Ale v té době na dvorkách u domků byly zásadně vybetonované plochy (bo to fakt bylo nejlevnějši). A pyskem do betona = hubou na betonový dvorek... ale to ty tak schálně provokuješ - viď?


MKbaby
21. 07. 2016
Dát tip

Já to chápu tak, že spadl tlamou do betonu :-D


MKbaby
21. 07. 2016
Dát tip

No nazdar :-D


myslím, že to chápu...

akorát nevím, jestli písek do betonu se na Prajské považuje za vtip?


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru