Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nejsi svoje dcera?

24. 07. 2016
15
35
804
Autor
Yozam

„To je opravdu tvůj hlas?“ zeptal se mě muž, se kterým jsme se poznali na jednom literárním serveru.

Rozesmálo mě to:„ Proč?“

„Kdybych nevěděl kolik ti je… nejsi svoje dcera?!“

Odpovídám se smíchem: „To tedy opravdu nejsem, bohužel.“

 

Nemyslím si, že jsem až tak stará, přesto musím uznat, že na mladou paní už opravdu nereaguji.

V tramvaji hledám volné místo a neurážím se, když mě mládí pustí sednout.

Nerada se fotím.

Momentky sice dokáží podržet okamžik, ale já se při jejich prohlížení cítím divně.

To přece nejsem já – ta paní podobná mojí tetě, u které jsem trávila jako dítě každé velké prázdniny.

Máme stejné oči i úsměv, ale moje teta přece byla stará….

 

Stáří.  Je mi blíž, než mládí, které uteklo, jako když se zatočí vítr a zvedne holkám sukně.

Čeká za pootevřenými dveřmi. Sedí na židli a oteklé nohy opatrně zvedá na polštář vycpaný vzpomínkami. Au…

Přesto ho vítám.

Nepotřebuji si lhát, vím, kdo jsem a proč.

Najednou nespěchám a kupodivu mám víc času, než dřív.

Už vím, co chci, co můžu a co nemusím.

Netrápím se zbytečně malichernostmi.

Vím také, že všichni lidé, které mi život postavil do cesty, byli zkouškou - někteří trestem, jiní darem.

Darem je samozřejmě moje rodina.

Z ostatních „dárků“ se stali přátelé.

Špatné vytěsňuji, zapomínám. Milé uchovávám.

Mám se raději, skamarádila jsem se s tou dívkou uvnitř mne a často spolu sedáváme na zahradě, koukáme na nebe a povídáme si. Vymýšlíme si, kam letí letadla, která linkují stříbřenkou oblohu, hledáme ve větvích sousedovy třešně schované straky, počítáme roky, když zaslechneme v dálce kukačku… Mám ráda ty chvíle, kdy vánek proběhne kolem záhonu a zanechá za sebou vůni levandule a máty.

Dnes už vím, že není nutné utíkat – čas nás vždy předhoní, je lepší občas počkat a nechat ho jen pomalu plynout.

Už se nerozčiluju, když nestíhám vše tak, jak bych měla, ani když mi někdo nerozumí. Jsem svojí paní. Já rozhoduji o tom, kdy, jak, s kým.

 

Z knih se zase staly mé milé společnice a sny si nezakazuji.

Proč bych nemohla tančit se svojí první láskou a povídat si s tou poslední?

 

Stáří mě baví. Nabízí mi klid, rozvahu, radost, upřímnost.

Vím, že i můj život bude mít konec.

Vrásky neřeším. Namísto drahých krémů jdu raději s dětmi na zmrzlinu.

Mám ráda svoji povadlou kůži i brýle na čtení.

 

Ta dívka uvnitř mne svoji tvář také neřeší.

 Jen občas zvedne telefon a zasměje se…

 


35 názorů

Gora
13. 02. 2017
Dát tip

Baví mne to číst, jsem na tom podobně se svými pocity. A také dík za tvůj komentář u dílka páně Movsara. 


Petr333
10. 09. 2016
Dát tip

našel jsem až dnes a přistihl se. že mě bavilo číst a přemýšlet o textu


Čudla
10. 09. 2016
Dát tip

Líbí /*


Yozam
26. 07. 2016
Dát tip

Děkuji :) už jsem si tu připadala jako v čekárně u psychiatra ;)


bez komentu........*/**********


Yozam
26. 07. 2016
Dát tip

:)) tak moc děkuji za osvobození, rudoarmějče.


Yozam
26. 07. 2016
Dát tip

Proč používáte slova v jiném významu, než mají? Proč jste jízlivý? Jste nějak frustrovaný? Pomáhá Vám to? Uleví se Vám, když někoho takhle zkritizujete? Opakujete mi tu stále dokola to samé.  

 

 

 

 

 


Yozam
26. 07. 2016
Dát tip

Děkuji za radu, ale mě psát baví. Jestli to Vás nebaví číst, je Váš problém. Pak si běžte raději povídat do čekárny Vy. Je vidět, že si povídáte rád. 


Yozam
26. 07. 2016
Dát tip

Zdendo, jestli si takhle povídají ženské v čekárně u doktora, tak to bych tam měla zajít častěji - pro inspiraci ;)


Yozam
26. 07. 2016
Dát tip

Lakrov, to těžko, když jsem to psala v sobotu, ale možná jste slyšela jak si vyprávěji dvě babky v čekárně u lékaře ;)

 

 


Lakrov
26. 07. 2016
Dát tip

Celkem trefné, Zpočátku odlehčené,  směrem ke konci pak jakési smíření s tokem času.   Tip.

P.S. Nebylo už to tu?


Yozam
26. 07. 2016
Dát tip

Pedvo, já vím kdo jsem :) Jen prý mám takový "neodpovídající" hlas.  Díky za legrační zamyšlení nad mým povídáním.


okoloidúci
26. 07. 2016
Dát tip

Yozam, sa obzerám, že koho oslovuješ v množnom čísle, nabudúce prosím tykať, vďaka :) a pri chôdzi čítam len texty, čo ma moc nezaujmú, pri tomto Tvojom som sa zastavil :)


Yozam
26. 07. 2016
Dát tip

Okoloidúcí děkuji, že když jste šel kolem, zastavil jste se. Nebo čtete při chůzi? :)


Yozam
26. 07. 2016
Dát tip

Careful, děkuji za informace. Jen nevím, proč bych někoho měla mít neoblíbeného, když ho neznám. A děkuji za kritiku.


Yozam
26. 07. 2016
Dát tip

Zdendo, tady je to jen o literatůře - myslíte uměleckou, čili krásnou? Takže toto je  dle Vás  jen takové povídání - takže něco, jako to o pejskovi a kočičce od Čapka?


pedvo
25. 07. 2016
Dát tip

Pokud si ten člověk není jist, nejsi-li svoje dcera, a ty si připadáš jako svoje teta, jevíš se mi jako svoje prateta. Až si budeš připadat jako svoje babička, mohla bys už zdětinštět natolik, že bys byla na úrovni své vnučky. Na tolik pra… už si ani netroufnu.

Protože se to hezky četlo a má to svůj obsah, tipnu si.


agáta5
25. 07. 2016
Dát tip

okoloidúci, súhlas :)


okoloidúci
24. 07. 2016
Dát tip

... pre tých, ktorí už majú niečo za sebou, pekne a výživne napísané  :) *

tým, čo im je more po kolená, tento text nič nepovie.


careful
24. 07. 2016
Dát tip

No, extra korektní to zrovna není, ale celkem běžný to tu je... ale klidně můžeš napsat, že si to nepřeješ (a většina lidí dál pokračovat v ot nebude), mazat komentáře, co si myslíš, že jsou nevhodné, nebo případně lidi, co tě otravují, dát k neoblíbeným a nebudou ti moc k dílu napsat nic...


Yozam
24. 07. 2016
Dát tip

To je tady zvykem? Jak to souvisí s textem, že si tu povídáte?


agáta5
24. 07. 2016
Dát tip

tak něco taky písni a hned jsem tam :))


agáta5
24. 07. 2016
Dát tip

líbí se mi tahle zpověď :))  dobře napsaný a po dočtení se tady za monitorem usmívám... já ti tip dám hned... dávám je ráda :))


careful
24. 07. 2016
Dát tip

Ha, tohle by mohlo dostat tady asi tak milion tipů ( jen za téma)... jako není to špatný... pokud to dostane míň než deset, tak přihodím...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru