Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Cheb

01. 08. 2016
18
51
4303
Autor
Gora

 

 

 

 

      Cheb

 

     V mléčném baru zvaném Mlíčňák slouží výloha jako skvělá pozorovatelna dění na pěší zóně, která spojuje vlakové nádraží s  náměstím.  Je ráno a kakao zde, v tuto brzkou hodinu nabízené, má zvlášť dobrou chuť..

      Prázdninové dopoledne a pusto. Obloha plná olova. K osvědčenému stanovišti, lavičce před Priorem, se šourá první bezdomovec. Ve třech igelitkách poponáší svůj svět. Starostlivě vzhlíží k nebi: jen aby nepršelo.  Pohledem blýskne také do výlohy mléčného baru. Chuť kakaa zhořkla.

     Opačným směrem z náměstí k vlaku kráčí dáma v nejlepších letech v kostýmku barvy holubičí šedi. Chůzi modelky na vysokých podpatcích se nedá nic vytknout. Dokonalý klapot, oblečení, kabelka a mejkap. Predátorka na lovu úspěchů dne. Nevyžádaný oční kontakt s bezdomovcem, který se ještě více nahrbil. Možná zatoužil stát se neviditelným.      Poprchává.

     Dívka v  teplákové soupravě a teniskách starorůžové barvy svou rychlochůzí předhonila dámu. Dešťovým kapkám na spleteném copanu učinila přítrž nepromokavá kapuce, spěšně hozená přes hlavu. Ranní jogging se sluchátky v uších pokračuje. Růžovou bublinu soukromí nic nanarušilo.

     Malé pekařství. Majitelka otevřela dveře dokořán. Čím jiným než omamnou vůní přilákat zákazníky? Ve výloze se na podnose směje vedle obřího kynutého pečiva výrazná cedule Honzovy buchty za pouhých sedm korun.        A milý úsměv prodavačky již je zdarma.

     Nehtová studia vyrostla na hlavní třídě rychleji než houby po dešti. Manikúra, pedi, kadeřnictví, tři v jednom. V každém z nich mnoho vietnamského personálu. Z původní lidové hospody Na růžku je ten nejluxusnější. Éterické bytosti usilovně pracují pod bedlivým dohledem pana šéfa nepřehlédnutelného v oranžové košili. Rituálně omývají chodidla německých zákaznic a švitoří mezi sebou rodným jazykem. Samy jsou svému podniku nejkrásnější reklamou. Bílou pleť děvčat rozsvěcuje naděje.       Za přepážkou dříme v pohodlném křesílku mladý Vietnamec. Noc byla zřejmě náročná. Otevřeným oknem v patře nad salonem se do pěší zóny nenápadně mísí odér acetonu, tak typický pro vaření pervitinu.

     Začíná běžný den v Chebu. Dvacátý osmý červenec dva tisíce šestnáct.  


51 názorů

Gora
05. 03. 2021
Dát tip

J.Františku, díky - jsem ráda, že to tam znáš... ano, Cheb se proměnil k lepšímu, jako ostatně jiná zanedbávaná města. V hospodě Na Růžku jsem v 15. letech celý měsíc umývala černé  nádobí a loupala brambory... děs, ale dobrá škola života...


V Chebu jsem bydlel když bylo ještě staré město prázdné po nucených vystěhovalcích, Na Jánském náměstí. V hospodě na Růžku se učil můj kamarád kuchařem a jednou ve skladu odcizil láhev becherovky. Naše parta čtyř se rozešla domů po čtyřech. 

S nostalgie jsem se tam nedavno zastavil. Oprýskané domy září novotou. 

Tip.


Gora
11. 08. 2016
Dát tip

Lakrov: popisnost poopravím, i to "strojené kakao", ale musím říci, že je fakt nejlepší, co jsem kde měla:-)  Děkuju mockrát za čtení mých věcí.


Lakrov
11. 08. 2016
Dát tip

Zajímavé drobné postřehy z pozorování raního města. Snad jen trochu "nemastné - neslané" ve srovnání s jedním ze zdejších autorů,  jehož texty mi to způsobem záznamu připomíná.  (V poslední době ho ovšem nečtu, neb se v mých očích zkompromitoval.)  První odstavec možná působí trochu popisně  (...která spojuje vlakové nádraží s historickým náměstím...)  či strojeně (...kakao zde chutná výtečně...)  


Gora
07. 08. 2016
Dát tip

No já tě tu registrovala, když jsem přišla, koncem 2015, a od tý doby moc ne:-(   Děti vyžadují své...


Gora
07. 08. 2016
Dát tip

Hlavu vzhůru: když nejde o život...


Gora
07. 08. 2016
Dát tip

Medvídku, díky:-))) a jsi mladší, o dost...


Gora
06. 08. 2016
Dát tip

Podle jmen výše napsaných budeme podobné věkem:-) děkuju moc. Cheb je mé rodné město, současné jsem ztvárnila v mini Český Krumlov, kde jsem v červnu i uspořádala sraz nás, Písmáků z klubu Neumětelů /Aleš a spol.:-)/ Děkuji za čtení a obsáhlý koment. PS: gumu jsem taky skákala..


Gora
03. 08. 2016
Dát tip

Skarabea: můj úmysl byl zachytit právě obyčejný den v mém rodném městě. Máš pravdu v tom, že stále mám co zlepšovat. Děkuji moc za tvoji pozornost:-)


Skarabea
03. 08. 2016
Dát tip

je to také obyčajné..niežeby obyčajní muselo byť nutne nudné a zlé,  možno keby si zachytil zaujímavejšie detaily, ktoré by si nikto iný nevšimol, nejaké iné súvislosti, viac sa pohral s jazykom

 


Gora
02. 08. 2016
Dát tip

Kolobajdo, o buchty nešlo / v prvém plánu/:-)  děkuju moc...


Kolobajda
02. 08. 2016
Dát tip

For Gora: aura dětství, národovectví a sentimentality je tam. Pitvat se v názvu buchty je blbost. Tobě přece šlo o něco úplně jiného. A to se ti povedlo.   /**


Gora
02. 08. 2016
Dát tip

Waldštejn je v Chebu i po staletích velmi populární postava, ale pečivo s jeho jménem zatím neprodávají...máš buňky mozkové podnikavé, Kočkodane:-) a děkuju


Kočkodan
02. 08. 2016
Dát tip
Honzovy buchty jeste docela jdou, hlavne ze se tam po vzoru Solnohradu neprodávají Wallensteinovy koule...

Gora
01. 08. 2016
Dát tip

Oldjerry: děkuji moc...


Oldjerry
01. 08. 2016
Dát tip

zajímavý pohled, trochu popisný, ale při té slovní úspornosti to holt! jinak nejde *


Gora
01. 08. 2016
Dát tip

blackie: je příjemné pozorovat při práci někoho, koho práce baví:-) a děkuji


 A milý úsměv ............. je zdarma............*/***


Gora
01. 08. 2016
Dát tip

Evženie: moje rodné město balancuje na hraně - ve dne relativně spořádaný život, zato v noci bují kriminalita/prostituce, drogy/, i tak je mám v srdci:)


Gora
01. 08. 2016
Dát tip

IQ nicku, děkuju mockrát:)


V Chebu jsem sice ještě nebyla, ale s tebou na chvíli ano.  /T


IQ nick
01. 08. 2016
Dát tip

Krásně poetický pohled na svět z Mlíčňáku u kakaa... b:-)


Gora
01. 08. 2016
Dát tip

kuča: prima, děkuji


kuča
01. 08. 2016
Dát tip

U nás jsou buchty zkrátka buchty. Text je fajn. *


Gora
01. 08. 2016
Dát tip

Čudla: díky moc za čtení a psaní:-))


Čudla
01. 08. 2016
Dát tip

Hezké postřehy. /*


Gora
01. 08. 2016
Dát tip

MKbaby: děkuju za zastavení...


MKbaby
01. 08. 2016
Dát tip
Líbí... vidím ty lidi, cítím kakao i čerstvé buchty a říkám si, že mne zase bude pálit žáha, ale co s tím, když jsou tak dobré... :-)

Gora
01. 08. 2016
Dát tip

Marcela.K.: děkuju moc:)


Marcela.K.
01. 08. 2016
Dát tip

panoramatická fotografie :-)


Gora
01. 08. 2016
Dát tip

bříza bělokorá: musíš mi prostě uvěřit-smajlík nepřipojuji. Děkuju za názor.

 


Gora
01. 08. 2016
Dát tip

return-of-ca-2: děkuju za čtení a ocenění hvězdičkou


*


Gora
01. 08. 2016
Dát tip

Stázi, to bude asi u vás na venkově:-))) v Chebu zbytečně popisné a dlouhé...a v Krumlově neznámé...zatím:-)


Gora
01. 08. 2016
Dát tip

Je to takové zaklepání na auru dětství, národovectví a sentimentality, tím si vysvětluji ono přídavné jméno u pečiva do plněné buchty utvarovaného. Zřejmě úspěšné poklepání, šly na dračku. Děkuji.


Prosecký
01. 08. 2016
Dát tip
01.08.2016 11:00:31 Prosecký

Já pokládám tento název (existuje v různých variantách. Třeba ve Slezsku se jim říká Honzíkové buchty) za hanobení češtiny. zaprvé nevíme, s jakými buchtami Honzík na cestu vyrazil. Zadruhé na těchto buchtách je podstatné, že jsou kynuté. Ostatně žádné jiné ani nemáme, takže úplně stačí označení "buchty", případně v Sudetech "Buchteln" (to se ovšem Chebu netýká, protože to bylo svobodné město).                                                   Připojování adjektiv je pleonasmem podobně jako "lidová demokracie", "Daviscupův pohár" nebo "soukromý podnikatel/zemědělec". 

Ale to nijak nesouvisí s kvalitou tvého díla. Tip jsem už dal.

 


okoloidúci
01. 08. 2016
Dát tip

Goro, keď sú korálky krásne, stačí ich aj málo :)


Gora
01. 08. 2016
Dát tip

okoloidúci: náhrdelník nemá mnoho korálků - málo času...snad někdy příště, a děkuju:-)


Gora
01. 08. 2016
Dát tip

Stázka: děkuju za zastavení:-)


Gora
01. 08. 2016
Dát tip

Prosecký: až v Aši jsou /asi/ Honzovy buchty... Honza na cestách..děkuju


okoloidúci
01. 08. 2016
Dát tip

... krásny náhrdelník miniatur z Chebu :) ***


Prosecký
01. 08. 2016
Dát tip

Tak slovní spojení "Honzovy buchty" už dorazilo i do nejzápadnějšího cípu naší vlasti (nevím jestliv Hranicích u Aše je nějaká pekárna). Bože můj!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru