Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

CESTA ČASEM (3) U BABIČKY . . .

08. 08. 2016
20
37
1195
Autor
blacksabbath

Letní prázdniny u babičky. Kdo by na ně nevzpomínal. Jo, tenkrát byly třešně sladší a ukopnutý palec tolik nebolel.

   Babičky chaloupka se skládá z kuchyně, černé kuchyně, parádní světnice a vejstupku. 
V kuchyni se vaří a jí a také tam spí babička a dědeček. V černé kuchyni se udí maso z vepříka. Ve vejstupku jsou na stropě natažené provázky a na ně se věší na podzim jablíčka, aby dlouho vydržela.
V parádní světnici je kosten. Jsou tam uložené parádní hrnky a různé vzpomínky.
Také jsou tam dvě postele, na kterých jsou do vršku nastlané peřiny. Některé jsou pro mě do výbavy.
V parádní světnici spím já, když přijedu. Odestýlání a zastýlání dá velkou práci.
Ráno se musí dát peřiny na okno, aby se slamník nadechl a peřiny provonělo sluníčko. To říká babička.
Dědeček zastýlá. Naskládá jednu peřinu na druhou. Nakonec urovná vršek hůlkou a přikryje vyšívaným přehozem s třásněmi. To je jeho povinnost.
Já mám také povinnost. Králíky. Vyčistit jim a dát trávu. Když máme kůzlátka, jít s nimi na sad, aby se napásla a proběhla. Babička říká, že jsou to puci.
   Když je hezké počasí chodíme se koupat do Dolního rybníka. Skoro každý den přichází pan Trégl. Je tady na letním bytě. Než přijede, teta Havlová mu chalupu vždycky pořádně vysmejčí. Trégl na sobě mívá pruhovaný koupací plášť, na hlavě široký slaměný klobouk a na nohou pantofle. To my chodíme bosky. Někdy má s sebou stojan a plátno. On je malíř. Maluje krajinky.
Když přijedou kluci ze Stupné, my holky po nich pokukujeme. Skáčou do vody z vrby. To my si netroufneme.
   Také chodím s babičkou za dědečkem do lesa. Děda kácí soušky a skládá je do metrů. Najdeme ho pod Kozím kamenem nebo pod Klukem. Tady má povoleno od pana hajného dělat dříví na zimu. Nosíme mu oběd. Buchty ( bramborový knedlík ve tvaru koule) a maso. Sladké on nerad. Prý po něm nemá sílu.
My ostatní míváme k obědu brambory s cibulkou a podmáslí z mléka od naší krávy. Jindy babička udělá šmor a polije ho domácí šťávou z rybízu. To je dobrota! Rybíz pomáhám trhat. V neděli dědeček uřízne v černé kuchyni kus uzeného masa a babička k tomu udělá buchty a zelí ze soudku. Vařit také pomáhám. Míchám brambory a mouku v malém dřevěném korýtku.
   V neděli chodíme do kostela. Tam se mi nejvíc líbí barevná skla v oknech. Po mši jde babička domů a já jdu s dědečkem do hospody u Jungwirthů. Děda tam má už svoje místo a kamarády. Objedná mi párek s rohlíkem a malinovku. Sám si dá pivo a viržinko. Můžu mu z něj vytáhnout slámku. Pak si zapálí a probírá důležité věci.
   Ve vsi mám dvě kamarádky. Chodíme si hrát k nim domů. K Šestákům nechodím ráda. Mají slepice i v kuchyni. Zato k Němcům se vždycky těším. Kamarádka Liduška se správně jmenuje Čížková, ale říká se tam U Němců. Tam toho mají. Vedle vrat je malá komůrka. Tam si povídáme holčičí tajemství. Nejraději chodíme do vejminku. Dostaneme cucavý bonbon a stará paní nám vypráví pohádky. Také si tam hrajeme na princezny, protože máme dovoleno brát si šaty ze skříní.
   Večer babička s tetou Havlů z hospody sedí na lavičce a povídají si. My děti si hrajeme než dědeček zazvoní klekání. Pak babička zavolá : "Alou na kutě, zítra je také den"


37 názorů

Hanko - tohle byla stará mama z matky strany.....tu z otvovo, která bydlela v  malé dědince Šarbov jsem znala jen z vyprávění...ale byli tam ujovia....ty jsem měla ráda...však se dočteš:-)))


8hanka
29. 07. 2021
Dát tip

mne obe babičky zomreli priskoro...prázdniny u babičiek som nezažila, ale keďže som žila na dedine, bolo to vlastne tak trochu ako prázdniy, aj keď sme mali povinnosti v domácnosti primerané veku...nakŕmiť zvieratá, umyť riad, pozametať...a páranie(driapanie) peria som milovala, vždy sa poschádzalo viac žien a pri robote rozprávali strašidelné príbehy, cestou domov som sa pevne držala maminej ruky a neustále sa obzerala, čo ak na nás niečo skočí?


Jarmilo, dědeček byl zedník.....na návsi byla jenom malá kaplička. Tam dědeček zvonil. Vidím, že jsi se začetla do mojí srdcovky....Děkuji!!!!!


Jamardi
08. 03. 2021
Dát tip

Dědeček byl kostelník? Můj pradědeček též. Měl to jako bokovku, byl zemědělec jako všichni ostatní, jen jako kostelník by rodinu neuživil. Též ten zvyk označovat chalupy podle dávných obyvatel tam byl stejný. Tatínek říkal, že když tam přijel poprvé, byl totálně zmatený :)) V našem případě se jedná o Korouhev na Vysočině.


blacksabbath
10. 12. 2020
Dát tip Silene

pššššš....já vím....ale jsem ráda, že jsem tě tady načapala.....mrkající smajlík


d ě k u j i............................................


vesuvanka
30. 10. 2020
Dát tip

Ivi, máš krásné vzpomínky na letní prázdniny u babičky :-))).  Moc dobře se mně četly a zároveň vyvolaly vzpomínky na dětství, kdy jsme jezdívali ke strejdovi na žně. TIP


jsem moc ráda, že jsi "U babičky" pobyla.....:-)))


Aru
18. 09. 2020
Dát tip blacksabbath

já to přelouskám, ale musím se pekelně soustředit :)


blacksabbath
18. 09. 2020
Dát tip Aru

omluva netřeba...ale je mi to líto.....tyhle vzpomínky jsou důležité pro mne...a jednou třeba pro mé děti a vnoučata....jen jsem chtěla ukázat důležitost peřin.....my je měli nastlané jednu na druhé, hoooodně vysoko...a já peří, drhané babičkou, nám v prošívaných dekách dodnes.....mrkací smajlík s úsměvem


Aru
18. 09. 2020
Dát tip

hm, to je možný, tak to se omlouvám


Aru...ale já žadnej rozbitej font nevidím.....není to jen na tvém PC ????


Aru
18. 09. 2020
Dát tip

jo jo, četl jsem, ale ten rozbitý font je brutální na čtení


Gora
18. 09. 2020
Dát tip blacksabbath

Já si vzpomínám, Ivi...


Lakrov....nářečí to není......překlep jak vyšitý.....děkuji za korekci opravím......přeji krásný večer


Lakrov
17. 08. 2016
Dát tip

Má to pěknou atmosféru, jen bohužel takovou nevratnou, takže pro někoho  možná trochu smutnou, což ovšem není tvá vina -- vinen je čas.

 Tady je možná překlep ...chodíme do kostele..., není-li to nějaké nářečí.  Tip.  


jasně........peří drhané babičkou....pod tím se nádherně spí.....


Kočkodan
09. 08. 2016
Dát tip
A dostala jsi ty periny?

wau.....:-)))))))))))).........přeji krásný večer agáto


agáta5
08. 08. 2016
Dát tip

já zase vyháněla krávu ven za vrata... jednou mě ohodila ocasem, na kterým měla hovínko :)

hezké vzpomínání


je to možné........děkuji Aleši a přeji hezký den


"kosten"...moje babička tomu říkala "cinkost" ...asi pozůstatek nějakého německého označení :o)


děkuji...přeji hezký den........


děkuji


děkuji za návštěvu a tip...............přeji hezký večer...:-))


krásný den Kolobajdo.........a děkuji za koment !!!!!


Kolobajda
04. 08. 2016
Dát tip

Úžasné, úžasné a ještě jednou úžasné !!!   /*** Já vyrůstal spíš mezi klukama, ale také jsem většinu času trávil u babičky. No a pak princezničky jsem měl doma, když mi dcerky dorostly do toho správného věku. Někdy jsem z nich byl naměkko. To jsem v dětství neměl. My jsme vytloukai okna a v obecňáku zvonili na zvonky.   : - ))


Přeji hezký den Čudlo a děkuji


Čudla
04. 08. 2016
Dát tip

/*


no...je to už padesát let...a svět...byl tehdá čistější.......Goro.....děkuji......a přeji krásný večer


Gora
03. 08. 2016
Dát tip

Ráda čtu tvé vzpomínky: byl to svět a činnosti, které měly řád a smysl:-)


MKbaby
03. 08. 2016
Dát tip
Je fakt, že ve vzpomínkách člověk vytěsní to nehezké a zbude jen to, na co vzpomíná rád... Hezký večer i Tobě!

... ve vzpomínkách je to také krásné....někdy  i krásnější....děkuji MKbaby...přeji klidný večer


MKbaby
03. 08. 2016
Dát tip
Krásné vzpomínky... škoda, že to nejde vrátit... *

jujda to byla rychlost....ďakujem ....pěkný večer okolku


okoloidúci
03. 08. 2016
Dát tip

... roztomilučké :) ***


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru