Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Co po jméně... nicméně jaké jméno?

05. 08. 2016
5
17
1363

http://www.vitalia.cz/clanky/nove-ovoce-pluot-je-sladky-krizenec/

Pluot. Divné jméno pro celkem chutné ovoce. Narazila jsme na něj v krámu, kam chodím pro svačinu. Včera.

A od té doby přemýšlím o českém názvu pro něj, protože slovo pluot se mi prostě nelíbí.

Pluot je kříženec švestky a meruňky., slovo pluot vzniklo v anglickém jazyce ze slov plu(me) a (apric)ot.

Analogický postup nejde v češtině uplatnit z prostého důvodu - vezmeme.li první slabiku ze švest (ky) a poslední dvě písmena z (meruň)ky, 

dostaneme  opět švest - ky.

Takže, zkusila jsem různé kombinace, zkusila jsem i nahradit švestky blůmami a  zdse je výseldek:

 

1) švesty

2) švestuňky

3) švestkuňky

4) blůky

5) blůňky

 

a při prohození pořadí slov:

 

6) meky

7) merky

8) mertky

9) merutky

10) mermy

 

a jistě vás napasdnou další...

 

Otázka do diskuse:

Jaký český náízev pro pluoty by se líbil vám? (Můj soukromý favorit je 3, ale já jsem jen noha :-)

 

 



 


17 názorů

Šveruňky. A konec debaty.


Danny
10. 08. 2016
Dát tip
já vymyslel "švestruňky", ale název diskuse mě inspiroval k jinému tématu k diskusi, které bych chtěl otevřít, takže díky.

agáta5
07. 08. 2016
Dát tip

švemerky  :))


careful
06. 08. 2016
Dát tip

...hmm..třeba městky, nebo šveruňky... a vůbec...možná by se to dalo pojmenovat podle místa výskytu, nebo podle vzhledu, majitele největšího sadu, nebo něčeho úplně jiného...nejsme odkázáni na tvoření nových slov jen ze švestek a meruněk, páč nová slova vznikají různě...

...každopádně nevznikají většinou tak, že je někdo napíše na Písmák, púokud je nedokáže rozšířit do terénu...


Aleši, dobře děláš! Jinak všem moc  děkuji za příspěvky a okoidúcímu za rozšíření obzorů  slivuľa je krásné slovo, hezky zní - to mě potěšilo, díky :-)

Admine, nechytej mě za překlep, víš jak se nohou blbě píše? ;-) 


Zordon
06. 08. 2016
Dát tip

Mě napadly "šveruňky" (1. slabika z 1. slova, 2. slabika z 2. slova 3 slabika společná).


samozřejmě jsem "šveňky" nechal nejdřív přihlásit jako průmyslový vzor, než to dám sem...:o)


Citera_Mor
06. 08. 2016
Dát tip

Ano, my totiž s Kristovou_nohou pracujeme v komisi na patentovém úřadě a ve skutečnosti se tímto přiživujeme na vás všech, co sem píšete své návrhy.


přihlašuji do soutěže "šveňky" - složení slova se částečně přibližuje tomu, jak vznikl anglický název...


careful
06. 08. 2016
Dát tip

Ty máš nějakou možnost ten název pak někam nechat zapsat a rozšířit...jako třeba podnikatelský záměr s tím ovocem...nebo proč nad tím vůbec přemýšlet?


Švestkuňky jsou nejlepší,mě hned napadly švestkuňdy....:) za pobavení*

okoloidúci
05. 08. 2016
Dát tip

... ak sa počíta aj hlas zo Slovenska, prihováram sa za švestuňka - v tomto slove "cítim" oba druhy ovocia a slovo mi znie prirodzene :)

analogicky v slovenčine by mohlo byť slivuľa (slivka - marhuľa) :)



Admin A
05. 08. 2016
Dát tip

Mě žádný další náízev nenapsadl :-)


Gerty
05. 08. 2016
Dát tip

Mohlo by se to jmenovat plumošvestka, zkráceně plumoška. Zkrácená verze by byla bez potíží přenositelná i do jiných slovanských jazyků.


lawenderr
05. 08. 2016
Dát tip

líbily by se mi šuňky ... ale asi bych je pak nejedla :o/*


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru