Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 431 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+17 neviditelných
Mým kritikům
datum / id13.08.2016 / 471262Vytisknout |
autorMovsar
kategorieÚvahy
zobrazeno1202x
počet tipů4
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Mým kritikům

Co je mi čas od času vyčítáno: neživotnost textů, resp. postav; „uslintanost“; „plytkost“. To jsou tři více nebo méně srozumitelné výtky. Rozhodl jsem se tedy mým kritikům odpovědět.

Pokusím se za každým z těch argumentů, aniž bych je a priori odmítl, odhalit prostředí, z něhož mohou vyrůstat.


„Mrtvé postavy“ aneb metafyzika smyslu

V mých miniaturách se jen výjimečně vede přímá řeč. Postavy mezi sebou jen výjimečně komunikují živou řečí. Bylo mi doporučeno, abych je nechal mluvit, a tím je zároveň „nechal obživnout“.

Přisuzování zvláštního významu hlasu je známá věc. Derrida ji vysvětluje ve svých úvahách o fonocentrismu: hlas jako původní oblast smyslu a písmo jen jako stopa po tomto smyslu. Proti tomu je třeba, spolu s J.D., vystoupit a říct, že žijeme právě jen v těch stopách, smysl je v textu přímo, není někde za ním v živé (myšleno přímé) řeči postav. Možná proto mi nechybí dialogy, nemyslím si, že by jejich prostřednictvím byly postavy víc živé, nebo - víc autentické a tím blíže smyslu. 


Uslintanost“ aneb strach z lásky

Klíč ke kritikově argumentu leží v slově samém. Jinak řečeno, kritik se usvědčuje volbou výrazu. Tak tedy: uslintanost. Má tím být pohaněn text jako příliš tělesný, v případě mých miniatur (zejména těch sezónních) je pravděpodobně za jejich nepřijetím i implicitně přisuzovaný úmysl zvěcňovat ženství. Mluvčí se tedy chce distancovat od přílišné tělesnosti, přičemž tak činí za užití výrazu zcela tělesného. Kritik jako by právě dočetl Bataillovu Madam Edwardu a v mysli mu uvízla pasáž, v níž vypravěč popisuje vjemy ze setkání s prostitkou v „oné milostné ulici st. Denis“ jako „pach zadnice a nasliněného břicha“. Kritik jako by si liboval v tělesnosti a zároveň si ji chtěl hnusit. Psychoanalytici poměrně často pracují s odporem v jeho obranné funkci. Je tento argument strachem z toho, co přitahuje až tak silně, že se kritik takové síly děsí?


„Plytkost“ aneb pravda jako hlubina

Mám rád civilistní poetiku. Konkrétní svět mi připadá sám o sobě zajímavý natolik, že k jeho popisu nepotřebuji přemíru metafor a jazykových ornamentů. Zatímco ornamentálnost z literatury vymizela téměř beze zbytku a těžko dnes hledat dekadentní básníky typu Jiřího Karáska ze Lvovic, přehnaná metaforičnost, jdoucí až na samotnou mez srozumitelnosti, je stále v kurzu.

Není zde prostor pro kritiku tzv. hlubinných básníků, stopování motivů a odhalování prázdnoty oněch hlubin jejich básní. Svému kritikovi připisuji archaické pojetí pravdy, totiž pravdy jako něčeho ukrytého hluboko ve „věcech samých“. Takovému konceptu už přibližně sto let nikdo rozumný nevěří. K obratu došlo s tzv. filosofií jazyka (doslova „linguistic turn“), která nám ukázala, že pravda je ukryta jen v naší řeči a bytuje tedy nikoli v hlubinách, nýbrž na povrchu, je jen mezi námi jako mluvčími. Úkol básníka, jakkoli jde o patetický výraz, vnímám spolu s Richardem Rortym jako pokus vynalézt nový jazyk, překonat staré konvence a ustavit nový pohled na věci. A k tomu netřeba pouštět se do hlubin, ba naopak je třeba - všímavě - jít po povrchu světa.    




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

17.08.2016 16:25:44dát kritice tipZdenda
V kazde moji ironii je 80% uprimnosti.
(Intelektual tveho kalibru jiste poznal, ktery slavny vyrok parafrazuji.)
17.08.2016 16:16:01dát kritice tipMovsar

zdenda, ač v ironii, něco vystihl (jinak jsem pochopitelně antiesencialista). aleš taky. careful je vedle. i s tou antikou - kdy že to měla jít "do kopru"?

17.08.2016 13:08:07dát kritice tipaleš-novák

no tak uvidíme...:o)

17.08.2016 13:03:52dát kritice tipZdenda
Alesi, alesi, ted jsi pred careful pouzil slovo energie... To nemuze dopadnout dobre. :)

(Sorry, tahle debata me bavi.)
17.08.2016 11:00:46dát kritice tipaleš-novák

a víš o tom, že jakou energii vysíláš, taková se ti vrátí zpátky?

Tak se nediv, když každého považuješ za kreténa a slintala, že se kolem tebe houfují právě takoví...

17.08.2016 09:11:39dát kritice tipcareful

Zdendo: Ano, zejména ty jsi jak já přes kopírák.:D

aleš: ..no, nějaký pipině, co si navíc myslí, že má na svém zadku nějaké zásluhy, nebo celý den maká ve fitku, aby měla pěkný zadek (a hlava pak často zeje prázdnotou) to určitě zalichotí...já si řeknu něco o kreténech, slintalech

17.08.2016 09:06:36dát kritice tipaleš-novák

takže když muž pochválí ženě zadek, ona si to vykláda tak, že si z ní dělá prdel...

hmm...

17.08.2016 09:05:57dát kritice tipZdenda
Ja bych rekl, ze movsar se svoji genialitou, vzdelanim a nadhledem dospel do stadia, kdy poznal samu esenci lidstvi, stejnou v kazdem z nas, a tak uz si vsima jen tech drobnosti, kterymi se od sebe lide odlisuji - velkych prsu, dlouhych nohou, pevnych zadecku - vzdyt co, vevnitr jsme vsichni stejni.
17.08.2016 08:58:08dát kritice tipcareful

Ne, zadek prostě je a jeho vzhled ovlivnit je namáhavé a pro  i nemožné ...slušet je všeobecné označení něčeho, co se proměňuje...tedy dnes ti to sluší, zítra nemusí...

17.08.2016 08:52:43dát kritice tipaleš-novák

i zadek může slušet...:o)

ano, všichni využíváme svobody projevu. Snad ještě nějakou chvíli vydrží...

17.08.2016 08:48:34dát kritice tipcareful

Sluší a hodnocení zadku jsou dvě různé věci...

...jakej mužskej pohled?..takhle se dívat dokáže každý primitiv, i ten s vagínou...jsi taky pěknej sexista a že tobě slintání nevadí, ještě neznamená, že jiným vadit nemůže...dává to do veřejného prostoru a tedy mám stejná práva jako on... on si může psát, já můžu zas odsuzovat... já to nemusím číst, ale můžu a jemu zas může být jedno, co si myslím...,

17.08.2016 08:36:35dát kritice tipaleš-novák

to je dobře, že nenaznačuješ...nech to na čtenáři, třeba on sám zná intelektuálky, které jsou přesně takové, ztotožní si je už sám :o)

Neupírej mužům jejich mužský pohled na svět...Movsar tě nezve na rande, ani tě nenutí číst jeho postřehy...

a přiznej si: tobě to nepolichotí, když ti partner, přítel, manžel řekne že ti to sluší?

17.08.2016 08:31:18dát kritice tipcareful

Jenže já tam rozhodně nenaznačuji, že jsou ty dvě intelektuálky, nebo, že jsou hodné, nebo jakkoli ctnostné... jsou to prostě krávy, které zneužívají hloupého (jednostanného...tedy podle zpráv na iDNES) zákona.

17.08.2016 08:26:55dát kritice tipaleš-novák

careful: svým parodickým textem http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=471343  si ukázala pohled z druhé strany, naprosto přirozený, myslím...jen si tu povrchnot, kterou vyčítáš Movsarovi, vtiskla rovnou do postav...To on nedělá, nepredikuje jejich názory, respektuje jejich osobnost...jen se kochá, no...:o)

17.08.2016 08:21:39dát kritice tipcareful

Ok...pak se zamysleme, proč přibližuje téměř jen obálky žen a přitom si všímá hlavně určitých partií ...jiný důvod než klasickou uslintanost nevidím.

17.08.2016 08:14:05dát kritice tipaleš-novák

hmm...dobrá diskuse...

Movsarovy texty jsou pohledy pozorovatele, městského chodce. Z logiky věci vyplývá, že takový pozorovatel zachycuje vnější stav věcí a lidí...někdy jim připisuje příběhy, které ale jen tuší.

Jak jinak se přiblížit lidské duši než tím, že si nejdřív všimneme vnější obálky té duše?

17.08.2016 07:16:18dát kritice tipcareful

Nj, jenže to nejdřív musel nějakou ženskou znát líp než z ponorky, kde mu ještě žába močila na sklo...

16.08.2016 22:52:50dát kritice tipMartinaR

Samozřejmě máš pravdu, že na tom jak se tělesnost pojme záleží. Ale psaní má oproti vizuálnímu umění výhodu, že může popsat konrétněji i to, co není dostupné zraku. Možná by mi tvoje posedlost tělesností nevadila, kdyby v tvých úvahách byla i nějaká snaha ženám prozumět, něco co to vyváží. Věřím ti, že ty tvoje vyjádření ohledně žen jsou víceméně nějakou oslavou ženského těla, jen to na mně tak nepůsobí, toť vsjo. A co je v koncepci duše a těla přežitého a co ještě platí? Nevím, já zas tak vzdělaná nejsem, ale kromě těla mám i duši, věř nebo ne :).

16.08.2016 21:12:26dát kritice tipcareful

..jo a v antice až hodně pozdě, až když to začalo jít do kopru...bohyním stáli za model muži...

16.08.2016 21:10:16dát kritice tipcareful

Nj, ale to byla primitivní prasata... chceš být primitivním prasetem?

16.08.2016 21:02:15dát kritice tipMovsar

ale už v antice byly i ženy modely. dokonce už dlouho před antikou, v pravěku se modelovaly ženy, později nazvané venušemi. antika jim jen dodala jiné rysy. viz venuše věstonická a třeba ta milétská či knidská.

16.08.2016 20:53:22dát kritice tipcareful

Co mi ten název jen připomíná:D...k posledními komntu: A proto se za starých dobrých času v antice směli znázorňovat jen muži... 

Jinak, ano...tělesnost moc nemusím, páč kam koukneš, tam ti to cpou... všude samá (polo)nahatina...to umí způsobit odpor... jistý druh odporu...myslím, že umění by nemělo být o povrchu (zvlášť v době, kdy nějaký sex, koza atd. vypadne pomalu i z konzervy).

16.08.2016 19:43:58dát kritice tipMovsar

ovšem copak žena není taky tělo? v koncepci dualismu duše a těla je přece jen něco přežitého myslím. přece sochaři nevytkneš, že v ženě vidí jen tělo. ano, vidí. ale to, jak tělo pojme, s jakou láskou a uměním se ho zmocní, může pak mít vliv na vnímání jeho obrazu/sochy.

16.08.2016 13:04:53dát kritice tipMartinaR

Civilní poetika se mi líbí, pokus překonat konvence a  vynalézt nový jazyk je mi sympatický.

Přímá řeč by možná nedělala postavy víc živé, spíš bych řekla víc nezávislé, víc sami za sebe.

No a uslintanost, tak s tou problém mám. Na rovinu ti jako žena píšu, že v reálnem životě bych tě potkat nechtěla. Nemyslím, že se bojím lásky, ale tebe bych se bála. Nějak mám pocit, že v tvém vidění je žena tělo, zas tělo a ještě jednou tělo a snad pak tam jěště něco je, ale to už tě moc nezajímá.

15.08.2016 07:10:24dát kritice tipR. L.
Někteří nikdy nedospějí, viz komentář pode mnou...
15.08.2016 00:38:02dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

R.L.:  Vrrr haf. Raf:-)

  Movsar: promiň, jen se projevil čoklík kotníkový:-((

14.08.2016 23:53:45dát kritice tipR. L.
Koušou Tě, jako "kotníkoví psíčci". Je těžké přiznat, že na Tebe nemají. Tryská to z Tebe jako královský pramen. Budou si muset zvyknout. A ještě, než to mockrát neustojí, si tu jejich "bezmoc" užívej. /*** tip


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.