Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Anima

08. 09. 2016
17
23
1185
Autor
Umbratica

Pojmy animus a anima zavedl do psychologie C.G.Jung.Animus je mužskou složkou ženské duše,anima je ženskou složkou duše mužské.

 

 

 

Anima

 

Uprostřed noci

probuzen v půli snu

uvízl mezi dvěma světy

a zmaten zaváhal

kam že se vrátit

 

Snad ze světla do tmy ?

Do temné špeluňky dvakrát čtyři

na postel k předoucí lednici

na které tikal zlovolný budík

a strašil fosforem na ručičkách ?

 

Či ze tmy do světla ?

Na letní louku pod červnovou třešeň

mezi kvetoucí kopretiny

přes které kráčela jemu vstříc

nadějně jakási víla ?

 

Sen z hlavy zvolna vyprchával

z paměti zmizela "divoženka"

on zase vrůstal do svého světa

jak mrkev do záhonu

on zase vrůstal

do černozemě všední tmy

do "poezie" pantoflí a prášků na talířku

do čmáranice v plném diáři

 

- Byl praktický člověk

tak proč by četl Junga ?

 

Když zazvonil budík

vstával už s hlavou dočista prázdnou

zhmotnil se mezi čtyřmi zdmi

sám jako vykřičník za právě smazanou větou

 

Po sté už zavraždil kohosi v sobě

- Byl praktický člověk

tak proč by četl Junga ?

Měl přece

             tolik povinností !

 

 

 

                   


23 názorů

Umbratica
12. 09. 2016
Dát tip

Kočkodane,

čte mě alespoň několik lidí tady na Písmáku. O nějaké expanzi bych mohla uvažovat, jen kdybych změnila žánr a začala psát kuchařky nebo detektivky.

 

Whitesnake,

i to je možné řešení.Taky se občas ráno rozhlížím z postele,kam že jsem se to zase vrátila.

 

haijine,

jsem vždycky ráda,když mě někdo z čtenářů bere vážně a zamyslí se nad mým výtvorem. - Koncept duše jako "mystického androgyna" převzal Jung z alchymie,kterou se podrobně zabýval a renesanční alchymisté jej zase převzali ze staročínského taoismu,konkrétně od Starého mistra Lao c'.

 

Břízo,Safiáne,

"praktičtí lidé" pracují na svém úspěchu,proto (téměř) esoterického Junga nečtou. A k tomu "zhmotňování "- jakožto budhistka věřím,že hmota objektivně neexistuje,proto mě nijak nedojímá její současný kult,to náboženství hmoty,které nás obklopuje.Hmota je pouze představa mysli v průběhu karmy. - Z tohoto hlediska - když nabývám vědomí,zhmotňuji se ,jakož i celý svět kolem, ve svém vědomí.

Safiáne,Gongóra je můj miláček a sama pro sebe si píšu kulteranistické sonety. Krásně rokokové Samoty jsem přečetla jedním dechem. Ale snad si nemyslíš,že poezie á la Gongóra by se hodila pro Písmák.

 

Lyryku,

příště se budu snažit,aby se Jung v Umbratice rozplynul. To ale nevyvolá diskusi,když ho nikdo nenajde. Doufala jsem v daleko větší diskusi,ale jsem vděčná i za tu ,která nastala. Moc ráda bych se na Písmáku někdy dočkala skutečné diskuse. Dnes ale na diskuse není doba,každý si hájí jen své ego "ověnčené" nějakými názory.

 

Agáto,

vítej na lodi "mystických androgynů".

 

Tapeto,Čudlo.Lnice,

moc děkuji za tip a chválu.

 

 


Čudla
10. 09. 2016
Dát tip

/*


Safián
09. 09. 2016
Dát tip

Autorka v závěru, jako by přestala věřit poezii a pocítila potřebu své verše vysvětlit, vystoupila z básně a probudila čtenáře lépe než budík na lednici. Kdyby vynechala praktického člověka (a junga) a skončila verši "Když zazvonil budík, vstával už s hlavou dočista prázdnou" měli bychom před sebou čistý tvar a mohli se dohadovat, zda to, co všichni známe, je vyjádřeno dostatečně silně. Nakonec i ten Jung, pro toho, kdo by ho tam chtěl vidět, by tam byl. Takto se báseň změnila v jakousi instruktáž ve verších. Intelektuálnímu oku to možná lahodí, ale je to čistý kalkul. Kdo by ve chvíli, kdy mu zvoní budík, pomyslel na Junga? Nic proti vzdělanostním prvkům v básních, jenom je potřeba přetavit je v poezii.To se dnes nějak nedaří. Přitom už před 400 lety to skvěle zvládnul Góngora a ve 20. století by se našla řada dalších.


Lnice
09. 09. 2016
Dát tip

moc hezké.-)


agáta5
08. 09. 2016
Dát tip

dobrý :) takhle přemejšlím furt


Lyryk
08. 09. 2016
Dát tip

Více Junga než Umbraticy .)


Sny mohou být neúprosné pravdy...o tom ....co nám v tomhle materiálním světě chybí.......*/***



 hm hm *


Tapeta
08. 09. 2016
Dát tip

!!*


Whitesnake
08. 09. 2016
Dát tip

znovu, protože jsem se vypřeklepoval z podoby: výborné... jen na konci prvního oddílu jsem maně četl "kam že se to vrátil" - což by mi sedlo víc, když už mě podvědomí takto navedlo :-)

 

 


Kočkodan
08. 09. 2016
Dát tip
Snad prijde cas, kdy prakticky vsichni obyvatelé Ceské republiky budou císt tebe... Alesi, o tom zpívala v 80. letech skupina Alphaville v písni Forever Jung.

okoloidúci
08. 09. 2016
Dát tip

... veď hej, neprotirečím Ti. dobre napísané morality (na rozdiel od povýšeneckého poučovania) mám rád, obvykle bývajú veľmi podnetné.


Umbratica
08. 09. 2016
Dát tip

Já možná občas i jsem "moralistka"(už mi to tady pár lidí vyčítalo),ale v tomto případě si myslím,že je to pro každého materialistu spíš jen jeho škoda,že vnímá tak nějak jen půl tohoto světa. Myslím si,že člověk se o duchovní věci nestará dokud se mu daří,dokud je úspěšný - protože úspěch je dnes pro mnohé to nejdůležitější. - Může ovšem přijít i neúspěch.prohra,těžká nemoc a mnohý najednou třeba začne číst podstatně jiné knihy. - Například C.G.Junga.


okoloidúci
08. 09. 2016
Dát tip

Umbratico, veď preto som použil úvodzovky :). na jazyk sa mi tlačilo aj "moralita", no tomu slovu by asi bola (nenáležite) prípísaná negatívna konotácia.


Umbratica
08. 09. 2016
Dát tip

V tomto případě,Goro,nejde ani tak o znalosti jako spíše o "konfesi"jungiánky.


Umbratica
08. 09. 2016
Dát tip

aleši,

já jako částečná Němka(nebo spíš Rakušanka) jsem potomkem Junga zaručeně.

 

okoloidúci,

není to ani tak úvaha jako spíše trpké konstatování situace zarytých materialistů.


Gora
08. 09. 2016
Dát tip

Obdivuju tvé znalosti a schopnost využít je v poezii:-)


všichni Němci (možná i Rakušani...) jsou potomci Junga. svědčí o tom fráze z německé mluvnice

"...früher, als ich noch Jung war..."


okoloidúci
08. 09. 2016
Dát tip

... výstižná poetická "úvaha" s jungiánsko-psychologickým koloritom :)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru