Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vltavská kouzla

28. 10. 2016
18
42
4027
Autor
Gora

 

~~Vltavská kouzla

 

 Podzim se vklínil do středověkých uliček města. Nad meandrem Vltavy je vyhlídkové místo. Turisté, nejen z blízkého hotelu Růže, kde bydlíval třeba disident Václav, postojí. Hledí na střechy, docihlova a théru vybarvené. Půvab Českého Krumlova, shora pozorovaného, vyniká i na slavných obrazech Egona Schieleho. Odlesky barev, stínů, časů mihotají v sešlapaných schodištích mansard domů. Prádlo  povlává ze šňůr dnes jako tenkrát, když je maloval.
 Máte-li štěstí, dojem umocní zvuky hudby.
 Sedává na nízké zídce a mívá zkřehlé prsty, na hlavě bekovku. Kytarista, a skvělý. Zahrál, spatřil a vyslechl tu na vyhlídce snad všechno. Pouzdro vedle na zemi otevřené, ale největší odměnou je slovo: díky za zážitek! Pokyne na pozdrav.
 A vy si přejete, aby tóny těch melodií zněly i příště a snoubily se s domy a řekou pod vámi, vzdor prchajícímu koloběhu času.

 

 ...............

 

 Od Vltavy, která opouští starou část města, fouká větřík. Vrtošivým rozmarem zdobí hladinu i chodník podél řeky barevnými listy.
 I naše auto se zvolna posunuje kolonou po silnici. Cestou pro pěší, jen o něco pomaleji, jdou lidé.
 Zahlédla jsem ženu. Shrbená pod tíhou nákladu tlačí do kopečka směrem na sídliště  křeslo pro postižené.Vezla dospělého člověka. Podle odhadu měl tak  pětadvacet roků. Takový silák kudrnatý…možná syn. Muž začal prudce rozhazovat pažemi. Matka naklonila hlavu dopředu a odpovídala mu. Zastavili. Pořízek vyskočil, rukama chytil vozítko pro invalidy a přehodil je vysokým obloukem nad zábradlím do Vltavy. Jelo snad příliš pomalu na jeho vkus?
 Otřel  dlaně do kalhot jako po dobře vykonané práci a vykročil k panelovému domovu. Paní chvilku hleděla do řeky za křeslem trčícím z vody, pak přitáhla baloňák ke krku a vydala se za synem. Byli jsme svědky zázraku! Lazar odešel po svých ...
 A ze silnice zaznívala mnohá skřípění brzd namísto potlesku na otevřené scéně. Den přinesl, poněkud tragické, podzimní představení...


42 názorů

Gora
02. 12. 2016
Dát tip

Původní název jsem měla Lazarus, ale zavrhla jsem jej právě kvůli možnosti nekorektnosti:-) Děkuju.


Lakrov
02. 12. 2016
Dát tip

> ...já jen napsala, co jsem viděla...

Je to tak, nic jako "postoj autora" z toho nevyznívá.


Gora
02. 12. 2016
Dát tip

Lakrove, díky...tu větu upravím. No, kdosi mi napsal zprávu o téhle mini, že je to příliš sarkastické a to že není korektní, ale já jen napsala, co jsem viděla:-) Myslím, že se nevysmívám.


Lakrov
02. 12. 2016
Dát tip

Zajímavě zachycená událost formou přípravné a akční kapitolky.  Působí to tak "movsarovsky", ale to asi víš.

V téhle větě ...Podle odhadu měl tak na pětadvacet roků... je možná nějaký zmatek (ale možná ne). Tip.  


Gora
03. 11. 2016
Dát tip

Kolobajdo, díky, jsem ráda, že jsem snad opět pobavila:-)


Kolobajda
03. 11. 2016
Dát tip

Opět se zpožděním, ale přece - je to až k nevíře, kolik máš takových extra zážitků... a umíš je zajímavě podat (a necháváš čtenáře v nejistotě: stalo se - nestalo?)   /***


Gora
30. 10. 2016
Dát tip

No vida, a my, někteří Písmáci, měli v ČK v červnu sraz:-) Děkuju ti:-)


Gora
29. 10. 2016
Dát tip

Evženie: díky ti:-)


Dobře jsi to napsala. Má to jiskru. /T


Gora
29. 10. 2016
Dát tip

Kate3: já děkuju:-)


Gora
29. 10. 2016
Dát tip

IQnick: díky, Blanko:-)


Kate3
29. 10. 2016
Dát tip
Velmi dobře napsané. Až zvláštně abstraktní, přitom konkrétní. Děkuji. Líbilo se. :) Tip.

IQ nick
29. 10. 2016
Dát tip

S tou první romantickou částí to má pěkný grády. Super zážitek! Z tvé miniatury samozřejmě. 

b:-)


Gora
29. 10. 2016
Dát tip

Di. na takové věci se nezapomíná...a děkuju:-)


Diana
29. 10. 2016
Dát tip

Tak to musel být zážitek, k něčemu takovému se dostat! :-) Opravdu "Velký třesk!" ***


Gora
28. 10. 2016
Dát tip

Diano, opravdu, málem kvůli tomu byla hromadná havárka, ten chodník vede kolem Vltavy a hned vedle je silnice...jelo se krokem...a pak to přišlo, ten "velký třesk" ...


Diana
28. 10. 2016
Dát tip

Mně se tomu jaksi nechce věřit - opravdu se to stalo? Nebo je to jen fantazie?


Gora
28. 10. 2016
Dát tip

:-))) a hezký volný den, Leni


Lnice
28. 10. 2016
Dát tip

chi chi, mě jako první.-)


Gora
28. 10. 2016
Dát tip

Cha...to jediný mne nenapadlo, že vozík nebyl jeho:-)))


Lnice
28. 10. 2016
Dát tip

možná po babičce...-)


Gora
28. 10. 2016
Dát tip

Lnice: no, je to záhada...ale přeci vše nemusí být vysvětlené/itelné/:-) a děkuji:-)


Lnice
28. 10. 2016
Dát tip

mini pro přemýšlení nad vozíkem.-))


Gora
28. 10. 2016
Dát tip

blackie: děkuju za pochopení:-)


všem se nedá pomoci........nechme si kouzlo sešlapaných schodů....vozík z  Vltavy snad potřebnější vyloví..........*/***


Gora
28. 10. 2016
Dát tip

JARUB: nenapravitelný optimismus a ironie...to je můj pohled, v kostce...po  zjištění, že nemohu pomoci všem nešťastníkům světa, zvířatům a lidem:-) Dík za komentáře...


JARUB
28. 10. 2016
Dát tip

Obdivuji tvůj optimistický nadhled (nebo je to sarkasmus?) Ironie toho zázraku je v tom kontrastu s chudák zmoženou, vozík tlačící možná matkou a zvláštně prudkým (naštvaným?) odchodem možná syna... a házení odpadků a smířené následování možná matky.... celé je to pro mě taková dosti pokřivená situace. Jako pozorovatelka jsi to napsala ok, jen přemýšlím, co by to ve mně vyvolalo, kdybych to viděla já...Byla bych smutná a řešila bych, jak odstranit zahozený odpad z přírody... Nakonec by se smutek přehoupl v naštvání nad tím, jací lidé jsou... a nakonec bych se topila v sebelítosti, že zase zachraňuju planetu, když je to každýmu u řitě....   :o)))


Gora
28. 10. 2016
Dát tip

JARUB, vlastně to bylo  překvapivé, snad i pěkné... postavil se na nohy:-)


JARUB
28. 10. 2016
Dát tip

Jo jo, v pohodě, umím si to představit, jen mě to tam vytrhlo nepříjemně z té krásné nálady.... :o)


Gora
28. 10. 2016
Dát tip

JARUB: máš pravdu, ale tak to bylo...jsem pouhá pozorovatelka, nehodnotím, v těchto mini:-)


Gora
28. 10. 2016
Dát tip

Oldjerry: inu, divadelnice se nezapře...a děkuji:-)))


JARUB
28. 10. 2016
Dát tip

Taky mě překvapil ten zvrat v té druhé. Představovala jsem si Krumlov, kytaristu, řeku, vše nádherné, pak paní, co tlačí dospělého syna, takové obětavě melancholické a syn rozhazuje ruce, jako by chtěl něcp říct...a najednou ten zvrat....ten se mi moc nelíbí, je divně surrealistický, skřípe mi... a táhne z něj mrazivo divných nezdravých vztahů zle pocuchaných lidí....

Ale až do zlomu ***


Oldjerry
28. 10. 2016
Dát tip

 

 

 

 

 

Ta druhá je trochu teatrálně zabarvená, ale  možná, že je to důvod, proč vůbec byla napsaná.  Dva kamínky z Krumlovské mozaiky...*

 

 

 

 

 

 

 

 


Gora
28. 10. 2016
Dát tip

Čudlo, díky ti...chtěla jsem dát něco slavnostnějšího, tak snad...


Gora
28. 10. 2016
Dát tip

Kočkodánku, díky ti, po ránu rozesmíváš, ano, křesla zubařská do řeky!


Gora
28. 10. 2016
Dát tip

overe: děkuju za čtení a také krásný den přeju tobě i všem:-)


Gora
28. 10. 2016
Dát tip

Hugoušku, díky :-)


Čudla
28. 10. 2016
Dát tip

Krásné. Povznášející. /*


Kočkodan
28. 10. 2016
Dát tip
Tvoje miniatura není - i pres to zahození - k zahození. Mnozí lidé by zrejme práli podobný osud i kreslu zubarskému. :-)

over
28. 10. 2016
Dát tip

...zůstal bych u toho, že se jednalo o zázrak...krásný sváteční den i celý víkend Ti přeji...over :)


Hugo Ramon
28. 10. 2016
Dát tip

Po ránu - fantázia :-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru