Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Třetí nevyprovokovaná úvaha státního zaměstnance

06. 11. 2016
8
34
1878
Autor
Vitex

 

 

V ulici, kde poslední tři roky bydlím, poblíž školky a lékárny, je bordel. Cestou z práce chodím většinou právě tudy, kvůli aleji platanů a relativně menší koncentraci od psů prochcaných omítek. Občas tak zahlédnu holky, co v nočním podniku pracují, vyhazovače, zákazníky, ráno uklízečky a dokonce i dvě malé děti s maminkou, jejíž muž či ona sama to všechno asi vlastní a bydlí tam.

K večeru, když po té ulici jde v protisměru mladá žena, více méně jakéhokoli vzhledu, skoro vždycky si počkám, otočím se nenápadně a podívám – zajde do těch dveří nebo ne? A modlím se, aby ne.

Nedávno jsem šel zamyšlený. Dokonce jsem si asi něco tiše zpíval a nevnímal okolí. Na rohu jedné ulice jsem se skoro srazil s dívkou v teniskách, kalhotech a šedé sportovní bundě s velkou kapucí přes hlavu. Nádherná tvář. Usmála se a já taky, vypadal jsem jistě trochu přiblble. Ale bylo mi to jedno. Pokračoval jsem po chodníku a pobrukoval si dál, možná něco od Talking Heads. Na přechodu jsem se zastavil a dívka vedle mě - konečně jsem si všiml, že šla celou dobu za mnou, ale měla tak tichý krok. Už jsem se na ni radši ani nepodíval, protože jsem teď přiblble vypadal už zcela určitě (nebo minimálně jako mizerný zpěvák). Za zebrou jsem zahnul do platanové aleje, v noci zcela nezelené, listy se chvěly ve valérech šedé, přibarveny jen vybledlou oranžovou pouličních lamp. Přestože jsem šel už mlčky, zapomněl jsem znovu na dívku i všechno kolem. A když jsem pár kroků za bordelem uslyšel cvakání kódu, bzučák a třísknutí samozavíracích dveří, padl na mě děs.

Prostě jsem to nečekal. Tentokrát. Vůbec.  Vypadala totiž jako studentka z humanitních věd, která ve volném čase běhá po horách nebo zajde na festival filmů o lidských právech. A byla krásná. Tím nenápadným oblečením se snažila učinit neviditelnou, protože v jakémkoli normálním modelu by zářila jako slunce.

Samozřejmě, že si holky na studiích přivydělávají, to mi kamarádi z Karlovky prozradili dávno. Známá z protějšího baráku se zase dala do řeči přímo s těmi „od nás“ a zjistila, že jde převážně o svobodné matky. Děsivé je to, jak se ta dívka s kapucí tvářila klidně. Jak bylo jasné, že to, co dělá, se jí vlastně netýká – dělá to vlastně někdo jiný. A i kdyby to dělala ona, není na tom přece nic divného. Je to jako jakákoli jiná práce.

Jednou jsem šel po tom samém chodníku. Řidič s vyhazovačem kouřili za branou. A v krásném černém Mercedesu seděla krásná znuděná holka, prohrabovala se v telefonu, zabalená do obrovské červené mašle, jako dárek. V něčem to bylo přesné. Žena-věc.

Nedívám se na porno. Je to ještě děsivější. Ženy, které by mohly být ženami, ale nejsou, protože ženu ženou dělá muž tím, jak se k ní chová. Tam se k nim a ony sami k sobě chovají jako k něčemu, co skoro není ani člověk. A čím jsou jejich tváře krásnější, tím beznadějnější smutek zasévají. Vypadají jako ženy, neustále tak diváku připomínají, že by jimi mohly být, ale rozhodly se být jen kusem masa s několika otvory.

Dávno před vynálezem „postkoitální cigarety“, v období němých filmů, bylo možné vidět jako metaforu úspěšného svádění rozdupání bezbranné květiny (v plném květu) někde v záhonku. Je to symbol banální a směšný, ale jde k podstatě věci. Je směšný, protože se nikdo necítí být květinou, ani pošlapán. Po květinách dokonce už ani nikdo netouží. Směšný je i osamělý chodec, který se vyděsí, když potká krásnou holku mířící na noční směnu.

Přesto musím pořád myslet na básníka Piera Paola Pasoliniho, který už začátkem sedmdesátých let naříkal nad „antropologickou mutací“, po které už člověk není člověkem, je jiným živočišným druhem, přestože jako člověk pořád vypadá. Uplakaný prorok Pier Paolo. Prorok rozdupaných květin, přestože buzík a komunista. Tomu se jednou budou smát nejvíc.

 

 


34 názorů

xardaska
17. 11. 2016
Dát tip

jsem tu úplný nováček,ale tohle jsem si přečetla opravdu s chutí


Lakrov
11. 11. 2016
Dát tip

Zaujalo mě to námětem, bavilo mě to číst, souhlasím s názorem, který je tou  krátkou povídkou nejprve nepřímo naznačován  (ke konci pak dost drsně sdělen větou ...být jen kusem masa s několika otvory...)  Jen závěr je tak nějak "rozplizlý", ale stejně  tip.  


Prostě jsem to nečekal. Vypadala jako vyhozená studentka medicíny, která ve volném čase škrábe brambory nebo zajde převzít mrtvolu. A byla krásná.

Tím nenápadným oblečením se snažila učinit neviditelnou, protože v jakémkoli jiném modelu by zářila jako radioaktivní látka.

Text je plný vágních popisů a stereotypizace.


Vitex
07. 11. 2016
Dát tip

careful:

Někdo domyslí, jiný nedomyslí.

Postava nebazíruje na kráse, dokonce kvůli ní (???!) dívce ani nepřidává implicitně vnitřní hodnoty, to by mohl spíš kvůli tomu, jak je oblečená, z toho ale vyvozuje jen, že možná běhá po hodách a možná chodí na filmy o lidských právech, což ale stejně nijak nesouvisí s vnitřní hodnotou.

Ty vole, na tohle fakt nemám čas... :-)


careful
07. 11. 2016
Dát tip

..ne, nedomyslí... ostatně ani mimo jiné by to extra nevytrhlo

...to že postava bazíruje na kráse a přidává takové ženě imlicitně vyšší vnitřní hodnoty, či hodnotový potenciál, prostě rovná ženy zas jako  věci podle jejich vzhledu..,. postava je tak možná přirozeně smutná, ale je to tedy i primitiv...což se k rádobyinteletuálskému úvahovitému vyznění prostě nehodí... dokonce se to vyloženě tluče

..tvůj vtip mi jako vtip nepřišel, už jen proto, že se tu jeden pán oháněl tím jaký/á je feminista-feminiska a jeho názor feministický, naprosto vážně:)(a psal taky pěknou blbost)


Vitex
07. 11. 2016
Dát tip

careful:

Ta debata mě nebaví, protože vztahovačně bazíruješ na blbostech, které si tam ke všemu ještě dosazuješ sama. OK, mohl bych k té problémové větě přidat do závorky "mimo jiné", ale myslel jsem si a myslím si dál, že drtivá většina čtenářů to nepotřebuje, protože si to domyslí.

Ženy, které vypadají dobře, text nijak nestaví nad ty, co dobře nevypadají. Krása konkrétní ženy jen umocňuje smutek v hlavní postavě, když si představí (nebo přímo vidí, v pornu), že se ta žena chová jako věc. Čím to je, to nevím. Chlapi to tak prostě asi mají. A já nechci psát korektně, ale věrohodně.

A to, žes vzala vážně ten vtip s feministkama, jenom potvrzuje, že tahle dabata nemá smysl.


careful
07. 11. 2016
Dát tip

mě to, že tě nebaví zajímá asi stejně jako tebe, žes napsal něco, co mě uráží

... nepiš kraviny a nebudu tě nudit tím, že ti budu vysvětlovat, jak velkou velkou kravinu jsi napsal!... tvé dílo není feministické vůbec v ničem...naopak staví ženy, co vypadají dobře, nad ty, co tak nevypadají a tvrdí, že ženu ženou dělá muž...což je tak možná tvé "nadřazené" přáničko.... samozřejmě máš možnost se k mým postům nevyjadřovat...nebo mě zablokovat ... to ale na blbostech, cos v díle napsal, nic nemění


Vitex
07. 11. 2016
Dát tip

careful:

Jak jsem psal, už mě ta debata nebaví. Ale aby bylo jasno, to já jsem feministka, ne ty :-)


careful
07. 11. 2016
Dát tip

..pak taky nechápu, že Ratko a Milica něco dost ostře kritizuje, ale dá tomu tip...buď automaticky zaškrtává...nebo zapomněl napsat, že se mu na tom něco líbilo... já tady nechápu věcí:DD


careful
07. 11. 2016
Dát tip

..já furt nechápu, proč to neustále hazíš jen na ženy!!!, když to samé dělají i muži a věta o tom, že ženu dělá muž svým chováním mě přímo uráží (ať už jsi tu blbost myslel jakkoliv)...

...jinak také nechápu, že ze sebe někdo dobrovolně dělá věc, ale některé lidi to tak i baví, nebo nic jiného prostě neumí, protože stejně žádný kloudný obsah nevedou...smutné je, jen když je k tomu někdo nucen/nemá jinou možnost... ať už ho k tomu nutí kdokoli, nebo cokoli...


Vitex
06. 11. 2016
Dát tip

Dík všem.


K3
06. 11. 2016
Dát tip

Souhlasím s Gorou ale is Car  i s Tebou. Líbí se mi jazyk, způsob psaní který vyvolává polemiky. Ono je to veliké téma,  bod zlomu, kdy se to stane poprvé a chuť pozlátka potom je tak mámivá a slaďoučká, že všechno ostatní jde stranou. Nepřál bych ti abys dopad jako Pasolini.


Vitex
06. 11. 2016
Dát tip

careful:

Právě v tom Pasolinim přece...! :-) Například. A v těch kytkách z němých filmů (přestože samozřejmě i v době němých filmů existovaly prostitutky). A to, že je tam něco fuj, si tam dosazuješ sama. Pro mě nejsou fuj prostitutky jako "padlé ženy" nebo nevím co. Pro mě je děsivý ten moment, když se žena (z jakýchkoli důvodů, a ty se samozřejmě dají vždycky nějak pochopit a já jsem schopný je pochopit) dobrovolně stává věcí. V tu chvíli (u prostituce to vidí jen zákazník, u porna ze záznamu kdokoli) žena není ženou, protože je kusem hadru, buchtou, štětkou, ničím, čímkoli. A to je děsivé. V druhém sledu je pak děsivé, že v dnešní době to děsivé připadne už čím dál míň lidem (asi proto, že čím dál víc lidí čumí na porno už od čím dál nižšího věku).

Promiň, neber to osobně, ale mě tahle debata už nebaví. Když to tam nevidíš, neuvidíš to tam, ani když ti to budu vysvětlovat dalšími a dalšími větami. Na tyhle písmácký debaty, které nemají šanci neskončit nedorozuměním, už jsem moc starý (přestože jsem tak mladý).


Oldjerry
06. 11. 2016
Dát tip

Bez ohledu co je a co by mělo být and i co bylo a nebylo tip.  Žena je to, co z ní dělá muž tím, jak se k ní chová... ***


careful
06. 11. 2016
Dát tip

To tam je přesně kde?  Prostitutky byly vždycky a vždycky to byly i ty, co na to nevypadaly..třeba Dáma s kaméliemi....jo, jen to porno je celkem novinka, ale tomu se tam věnuje jen malý kousek... kde se tam mění doba, muži, ženy? 

...celou dobu tam je postava, co mocně řeší, že nějaká holka, co mu tak nejdřív nepřišla je prostitutka a pak jen to, jak je to celé fuj... a nakone Pasoliny, který tam ani moc nepasuje..krom toho, že natáčel věci o nechutném sexu...pokud tam vidíš srovnání s minulostí a změnu žen a mužů, tak to tam vidíš asi sám


Vitex
06. 11. 2016
Dát tip

careful:

Jenže pro mě je to spíš o tom, jak se doba mění. Jak se mění ženy. Jak se mění muži. Povrchní čtení a povrchnost díla jsou dvě různé věci. Fakt si myslíš, že by mě překvapilo, kdyby mi někdo řekl, že prostitutky můžou v civilu vypadat i jako úplně normální holky? (??????)


careful
06. 11. 2016
Dát tip

To trauma ber trochu v uvozovkách...jde o vyznění tvého textu...nekritizuje ani tak prostituci, ale spíš to, jak může být prostitutka..tedy tak pokleslá osoba (jak z toho implicitně vyznívá), normálně vypadající hezká slečna... proto to působí povrchně a nevyzrále...


Vitex
06. 11. 2016
Dát tip

careful: Tak ty jsi frustrovaná a já mám trauma. Jsme na tom stejně. Podáme si ruce?


careful
06. 11. 2016
Dát tip

.. a ženu dělá ženou muž je něco, o čem si můžeš jít poklabosit do vedlejší povídky s názvem Perla:D...tam jsem kritizovala obsah  a hned jsem "flustrovaná"... prej...


careful
06. 11. 2016
Dát tip

..kdyby na ní zapomněl, tak o tom nepíše... ta konkrétní storka mohla být vymyšlená, nebo upravená... ale myšlenky jsou z tvé hlavy... pokud jsi to  teda psal ty... je to prostě trauma z toho: je to prostitutka a já bych to do ní neřekl...

.. pak se tam částečně řeší chování v pornu, což už je jiná kapitola...mimochodem jsem o tom psala taky:D


Vitex
06. 11. 2016
Dát tip

Ratko: 

Naopak, ve třinácti by mu nic nedošlo a děsivé nepřipadlo.

 

careful:

Nevím, co si řekla - je to jen literární postava. Ale ten týpek z povídky si to myslel. A asi ji nechtěl nikam pozvat, když jí nezastavil a neřekl jí to. Naopak šel dál a okamžitě na ni zapomněl, protože sice byla krásná, ale stejně ho v tu chvíli nezajímala. A nechápu, co myslíš tím "mám problém se s tím smířit, protože jsem to na ní hned nepoznal a líbila se mi... " - s tím bych třeba já opravdu neměl problém, je to o něčem jiném.


careful
06. 11. 2016
Dát tip

Jak víš, co si dívka řekla? Třeba má ráda sex a děsně ji ta práce naplňuje...

Já z toho textu, nemusel jsi ho zbytečně přepisovat, vnímám to, co si myslíš ty...

jé, hezká holka...ona se mi líbila, možná bych jí někam pozval a bum, ona to je prostitutka a já mám problém se s tím smířit, protože jsem to na ní hned nepoznal a líbila se mi... a tedy jsem předpokládal, že je "slušná"


Vitex
06. 11. 2016
Dát tip

careful:

Tak polopatě. Týpek jde po ulici. Zpívá si písničku. Málem se srazí s pěknou holkou. Holka se na něj usměje. Jde dál a dál si zpívá, protože si myslí, že jde sám. Ale ta holka v nenápadném oblečení, ale s moc pěknou tváří, jde náhodou dál za ním, protože jde zrovna stejným směrem. Týpek si toho všimne až na přechodě pro chodce. Cítí se trochu blbě, protože ho určitě celou dobu slyšela, jak si debilně zpívá. Jde dál a myslí si, že holka pokračovala dál jiným směrem. Myslí si, že ji nikdy už neuvidí a hned na ni zapomene. Přece jen ale mezi nimi byla už jakási interakce, vznikl jakýsi minimálně vztah - minimálně si o ní něco pomyslel - "asi holka, co ve volném čase běhá po horách". Když pak slyší zvuk dveří od nočního klubu  a uvědomí si, že ta holka byla asi prostitutka, nešokuje ho ten fakt samotný, ale kontrast toho, jak dívka působila předtím, a toho, kam zrovna mířila. Kontrast vyjadřující to, s jakým klidem ta holka bere to, co dělá. A nebyl to klid vycházející z rutiny nebo smíření, ale z toho, že si dívka řekne něco jako "dělám něco, co do mého života ale ve skutečnosti nepatří, vlastně to vůbec nedělám, dělá to jiné mé já...". To je taky jen týpkova teorie. Zbytek jsou jen související asociace, když se týpek snaží svůj děs rozklíčovat, protože ho samotného ten pocit překvapil. Dokonce ho nakonec prohlásí za směšný.

Z čeho jako usuzuješ, že se někdo bojí, že by někdo mohl naletět prostitutce, která na to nevypadá? :-)


careful
06. 11. 2016
Dát tip

Aha..takže ty se vlastně bojíš toho, že bys mohl naletět prostitutce, co nevypadá jako klasická prostituka... protože jsi porchní... to je postatou téhle povídky, úvahy...nebo co to je... 

...no já jsem taky povrchní...líbí se mi náctiletí hoši v těžkých botách a drsňáckejch hadrech... a přesně proto se s lidma radši bavím takhle, kde mě jejich věk, pohlaví a ksicht nemusí vůbec zajímat.... pěknej mladej kluk může pochopitelně  být úplně stejný debil, nebo génius jako kdokoli jiný... a stejně tak může prostitutka vypadat jakkoli a být žena nebo muž... že ty se necháš oblbnout zjevem, je tvá chyba... tím neobhajuji prostituci... 


Vitex
06. 11. 2016
Dát tip

:-D :-D 

careful: Přiznám se, že jsem tam tu větu dal naschvál takhle. Jen volně asociativně - Dělá-li (mimo jiné!) ženu ženou muž tím, jak se k ní chová, má žena svým chováním přimět muže, aby se k ní choval tak, jak  by měl. Muže dělá mužem třeba to, jak se chová k ženám (mimo jiné a například!). Mužští prostituti mě tak neděsí, možná proto, že jsem muž. Neděsí mě ani "klasicky" frivolní až vulgární prostitutky. A už vůbec nikoho z ničeho neobviňuju, především ne svobodné matky. U těch mě, přiznám se, přece jen něco trochu děsí - ale nesouvisí to s nima a s morálkou, ale se sociálním systémem, ve kterém žijeme... Přemýšlel jsem na kurzívou u některých slov "žena" v textu, ale nešel jsem do toho - někomu by to možná pomohlo. Ošklivkám se omlouvám, nemyslel jsem to tak.


careful
06. 11. 2016
Dát tip

...a muže mužem dělá, jak se k němu chová žena...nebo jiný muž?

...nebo mužer dělá prkenice?.... 

...technicky je to jasný, co koho čím dělá...i když v některých případech ani to ne... každopádně ta tvá věta zní odporně a řekněme že snad i nadřazeně...jako, když se ke mně nebude nějaký muž chovat, já netiším nevím, jak...asi mu otevírat dveře, tak už nejsem žena... jsem tedy pak muž, nebo co jsem...to jako záleží na něm...prostě fakt blbá věta... a oškluivky asi můžou být prostituky, protože jsou to míň lidi a míň ženy...aha...


careful
06. 11. 2016
Dát tip

..ženu ženou, dělá, jak se kní chová muž?? ..já teda netuším, co dělá ženu ženou, ale tohle mi zní na přesdržku... krásnější...jak povrchní...

..jinak matkám samoživitelkám někdy asi nic jinýho nezbude, pokud nechtějí, aby děcko skončilo v děcáku... a prostituci dělají i muži...víš, že většina mužů, co hrají v gejpornech, prý vůbec nejsou gejové?

 


Vitex
06. 11. 2016
Dát tip

Gora:

Asi jo. Ale dyť je to jedno :-)

 

aleš: 

Pěkná asociace. To mě těší. A asi to sedí i víc k tomu Pasolinimu. Obával se ztráty schopnosti opravdově se radovat u všech bez rozdílu.


dobrý úhel pohledu...

ono se to dá ale i zobecnit, takových profesí, kde     " ...to, co dělá, se jí vlastně netýká – dělá to vlastně někdo jiný..." je spousta...

a je celkem jedno, kterou část těla zrovna kdo ve své profesi "prodává"...


Gora
06. 11. 2016
Dát tip

Ráda jsem četla, v mnohém souhlasím s názory "státního zaměstnance". Jen na povídku by to asi měl jinak zpracovat...tohle beru jako úvahu, fejeton?


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru