Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

Novinky (1. 8. 2019)

+6 neviditelných
Svět podle Movsara
datum / id19.11.2016 / 474083Vytisknout |
autorGora
kategorieÚvahy
témaKaždodenní
zobrazeno1602x
počet tipů16
v oblíbených0x
do výběru zařadilLyryk,
zařazeno do klubůzrcadlo Písmáka,
Svět podle Movsara

 

 

     Jsme občané dvou světů, napsal  německý filosof Gadamer. Tváří v tvář napětí mezi metodou a pravdou se přimlouvá za návrat k dávné hloubce filosofie, jejímž středem je řeč, hra s řečí, ba hra řeči samé, která se v ničem nepodobá formální hře podle pravidel, ale naopak týká se pravdivosti obsahů, jež jsou ve hře a oslovují nás.


     Přijímám výzvu  autora Movsara a hraju tu hru. Tak tedy: jak asi vypadá jeho svět, svět vyzyvatele Movsara? Neptejme se metafyzickou otázkou, kdo je kdo, není to v tuto chvíli podstatné.


     Základními atributy jeho virtuálního světa jsou:  nadhled umožněný sečtělostí,  nepokoj, touha. Vyhodnocuje  přečtené  bažením  po neklidu mysli a srdce. Podvědomým hledáním toho, čemu se říká krása.
Vědění skrývá v sobě také osten ješitnosti a  „kazatelství“ - není nic snadnějšího než si protichůdný názor, byť i dobré víře, pěkně podat, za účasti všech těch nastudovaných filosofů...je to jen hra slov, anebo ne tak docela?


     Virtuální svět autora Movsara se zdá být, stopováním jeho hormonálních pramenů, světem věčného hledače.  Prolíná světem skutečným,  glosátorsko – loveckým instinktem vedeným,  a obrazným světem v počítači,  zacykleným  v neklidných až podezíravých představách. Vždy však osamělým.

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

23.11.2016 07:55:11dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Hugoušku, díky, zasmála jsem se tvé gaučové reakci...zejména:-)

23.11.2016 06:17:22dát kritice tipHugo Ramon

Gori, čumim jako péro z gauče :-) moc pěkně jsi se otřela o zběsilost v srdci, o motory schopné hníst STAROU živnou půdu páně Movsarovu

... i ona odsuzovaná ješitnost a kazatelství jsou často dobrým stimulem pro důsledné pokračování v hledání otázek, nikoli odpovědí (nejdřív je nutné správně položit dotaz)

jsi odvážná a šikovná :-)

21.11.2016 21:23:56dát kritice tipK3
redaktor prózy

Já se zmínil o Kokořínsku protože jsem tam odmalička jezdil k tetě na prázdniny. Je to rezervace, rostou tam hlavně listnáče, duby, buky, břízy ale i ostatní. Vysočinu znám taky, ale zas ne tak moc. Dík za odpověď.

21.11.2016 19:01:10dát kritice tipDiana

Karle, potěšil jsi mne. Souzníme v duších. Já zase nedám dopustit na Vysočinu. To je esence krásy a radosti. Prostor! Barvy! Obloha! Nejvíc nebe je vidět na Vysočně :-).

21.11.2016 18:56:35dát kritice tipK3
redaktor prózy

To mě těší. :).

21.11.2016 14:14:50dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Karle, vlastně jsme to zde ještě naplno nevyslovili, ale tvojí zásluhou mi ono slovo vytanulo na mysli: tolerance, pokud je možná, nemyslím úplně bezbřehou. Jako ten vysoký strom vůči nízkému. Díky i tobě:-)

21.11.2016 14:09:55dát kritice tipK3
redaktor prózy

Abych nezapoměl, rád jsem si přečetl všechny ty filozofické postřehy, Irč. Dík.

21.11.2016 14:03:15dát kritice tipK3
redaktor prózy

Já se přidám k Dianě. Aby náhodou její poznámka neodezněla bez povšimnutí. Ona má pravdu. Přečíst dobrou knihu a nemusí být ani nijak moc filozofická, nebo si poslechnout dobré slovo, nemyslím pánbíčkaření ale spíš moudré slovo srozumitelné pro všechny. To pan Halík i ostatní které měla Diana na mysli umí.

To je to, co nám chybí. Může za to samozřejmě nedávná doba. Ale hlavně naše vlastní nadutost. Neschopnost přijmout názor drruhého. Neschopnost smířit se s tím co máme a co nám stačí. Neschopnost vzdát se stále narůstajícího konzumu...

Já mám k panu Halíkovi daleko ale řeším to tím, že chodím často do lesa. Les mě inspiruje, protože je v něm plno moudrosti. Zajděte do  starého lesa, do kterého člověk moc nezasahuje, třeba na Kokořínsko a rozhlídněte se. Žijou tam tisíce stromů vžech možných druhů, různého stáří a velikosti. Slabí rostou vedle silných, nízké vedle vysokých. Každý má své místo. Občas některého smete vichřice a o to víc se potom daří slabému a neduživému. Je to přirozený koloběh.  Dokážou žít vedle sebe.

21.11.2016 12:28:39dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Možná o něm i napíšu, aby mu to nebylo tolik líto:-)

21.11.2016 12:25:48dát kritice tipaleš-novák

jo, to je dobrý postoj...:o)

21.11.2016 12:23:39dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

No, nejdřív jsem se nafoukla, jako že to příliš nafouknul:-) a zas mne to přešlo. Myslím, že mne tajně miluje, Zdenda:-)))))

21.11.2016 12:21:48dát kritice tipaleš-novák

 tak jsem rád, že jsem to dobře pochopil...:o) myslím, že tohle se Movsara nedotklo, je dostatečně nad věcí...

to u Zdendy je ta ironie mnohem zřetelnější, až by mohla působit jako posmívání...ale ve skutečnosti je to spíš pochvala...:o) 

21.11.2016 12:16:00dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Aleši, chtěla jsem ironizovat movsarovské časté citace filosofů, tak proto. Ale dost jsem promýšlela slova, abych nezranila:-) A s tím zrcadlem je to myslím fakt dobrej nápad, to myslím vážně...teď jen aby se ještě někdo přidal.

21.11.2016 10:52:19dát kritice tipaleš-novák

úvodní odstavec "světa podle Movsara" se dá svým způsobem taky brát jako náznak ironie... skoro jako by to psal Movsar sám...?

což ale nebudiž bráno jako negativní vymezení vůči autorce, naopak. 

Jen víc takovýchto  "světů podle někoho" ... 

20.11.2016 22:13:00dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

On každý má ze svého pohledu pravdu...jeden, že se mu to nelíbí a brání mne, druhý má jiný smysl pro ironii, tak se mu to líbí...s tím nic nenadělám. A závěr jsem napsala úmyslně, udělala jsem v nadsázce jen to, co ode mne Zdenda očekává:-)

A Evženie má pravdu v tom, že jsou na tohle specialisté a je obtížné jen dle díla někoho hodnotit, sama jsem to zkusila:-)

20.11.2016 22:06:15dát kritice tipMovsar

ono t oprávě je naopak. písemný projev může říct (proč hned "soudit"..)daleko víc než autentický projev. je to stará iluze hlasu jako dechu/ducha, něčeho, co je blíž skutečnosti. takže, goro, nemá pravdu, byť v tom zdendově obrazu jsi zareagovala přesně: každý máš pravdu.  

20.11.2016 21:44:21dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Evženie, máš pravdu...a děkuju:-)

20.11.2016 19:53:32dát kritice tipEvženie Brambůrková

Určitě je odvážné pouštět se do charakterizování neznámé osoby jen podle písemného projevu a jeho náplně.

Domnívám se, že na to jsou specialisté, ale zhostila ses toho dobře. /T

 

20.11.2016 13:10:35dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

a2a2a: děkuju za příspěvek do diskuse a děkuju všem za nadhled zde projevený. Ráda se k některým myšlenkám budu vracet. Všem pěkné nedělné odpoledne:-)

20.11.2016 12:05:53dát kritice tipa2a2a
redaktor poezie

Gora, jsou lidské skutky, které nám nemohou být a nesmí být vhod, ale které neovlivníme, aniž bychom stokrát chtěli. Mnohdy jen proto, že neznáme všechny příčiny, jindy proto, že se zdají a možná i jsou mimo naše možnosti. A přesto jsou zkouškou, za které ještě v pozemském životě dostaneme vysvědčení. To dostaneme i při naší neúčasti. A pak je tu možná ještě možnost dalšího soudu na Soudné lavici, ale tím se nemusíme trápit, poněvadž důkazní materiál sbíráme již nyní a další nebude.

20.11.2016 10:23:48dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Oldjerry: díky té staré živné půdě, bez níž by nevzniklo nic kvalitního v přítomnosti. Díky:-)

20.11.2016 09:37:27dát kritice tipOldjerry
korektor

Ale, Irenko... mladý muž, pokud je disponovaný jako Movsar a další, kteří dnes zrovna nejsou na programu (:-D,  je schopen přinášet nové myšlenky, pohledy a postupy - já a mně podobní nejvýš tak upozorňovat, že to, co je nové, muselo mít nějakou STAROU živnou půdu...

Některé  jejich myšlenky a kroky jsou za mantinelem toho, co jsem ochoten přijmout, ale to jsou mé mantinely a nikoho jiného... co nesnáším je v podstatě ničím neoprávněný despekt, či snad dokonce opovržlivost něčím, co člověk nezná a které tudíž pramení jen z okamžitého nepochopení, případně absence snahy věci, postoje a názory zatím nepochopené podrobit anylýze...

19.11.2016 22:49:18dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Oldjerry: děkuju ti za snahu mne pochopit. Někdo by měl napsat o tvém, dle mne pozoruhodném světě:-)

19.11.2016 22:39:19dát kritice tipOldjerry
korektor

Definitoricky uchopená analýza - kritická...  i obhajovací. Názor se bude různit podle toho, jak člověk bude stát ve vztahu k dílům - zda bude  míjen, dotčen, nebo jeho středem.  Jak šťasten, kdo se vymyká... *

19.11.2016 21:11:15dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Kočkodane, překlep, no:-) a děkuji, že čteš i mé filosofické stati v uvozovkách:-)

19.11.2016 19:35:09dát kritice tipKočkodan
Goro, musím ti udělat malé kázání, že jsi sepsala a uveřejnila tuto úvahu.

Taktéž by sis měla dávat větší pozor na své podvědomí – viz úvod komentáře v 17:54 hod. (mrk)
19.11.2016 19:02:10dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Bigu, já některé četla, a myslím, žes to pojal ve velkém stylu s důkladností sobě vlastní...poctivá práce:-)

19.11.2016 19:00:38dát kritice tipBig_George

Nějakých pět let zpátky jsem se pokusil víceméně nevážně zmapovat jednu jedinou kategorii - písmácké blbůstky.

To jsem si dal!

19.11.2016 18:26:35dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

:-))))

19.11.2016 18:09:46dát kritice tipMovsar

to bych musel žít dvakrát. anebo by to musela být placená funkce. ostatně, proč ne: chce někdo napsat výzvu k povinným platbám do fodnu písmáka, z nichž by část šla na plat kronikáře?

19.11.2016 18:03:22dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Ne , to právě čeká na někoho, jako jsi ty...už asi podruhé jsi to tu někde zmiňoval, potřebu kronikáře P. Byly by to skvostné legendy, tím tvým stylem psané...ty šarvátky bys taky podal skvěle, jsem přesvědčená:-))

19.11.2016 18:00:10dát kritice tipMovsar

nepřeháněj. do dějin těžko. má písmák vůbec nějakého kronikáře/archiváře? ne toho elektronického, ale skutečného, který by systematicky poznamenával zdejší dějiny a přepisoval ty šarvátky, slavnostní chvíle a úspechy a pokroky do legend?

19.11.2016 17:54:43dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Movsar: zalíbala se mi tvá myšlenka na datování Centrálního mozku Písmáka, má vtip...ty už do dějin vejdeš:-)

19.11.2016 17:52:06dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

agáto: díky...nechci nikomu ubližovat, ale Movsar dal podnět:-)

19.11.2016 17:50:36dát kritice tipMovsar

jen do toho. možná si to někdo myslí, ale já ten návrh nemyslel jako přestřelku na způsob bellum omnium contra omnes. ale - jako hru.-

19.11.2016 17:47:27dát kritice tipagáta5

skvělá úvaha.. trošku opatrná, ale podle gory super:)asi se přidám...

19.11.2016 17:31:27dát kritice tipMovsar

tak to jsou kazatelé z profese. já měl na mysli spíš nejrůznější kritiky, bořiče mýtů, rozvraceče mravních kýčů. taková nejvýraznější postava v tomhle "oboru" byl asi nietzsche.

19.11.2016 17:29:01dát kritice tipDiana

Movsar - neplatí to obecně pro všechny. Část společnosti, nijak malá počtem  (vím to, patřím k ní), naopak vyhledává "mravní vedení", ať už četbou knih nebo účastí na přednáškách a případně i na kázáních. Poslechnout si takového Prof. mons. Halíka nebo Mgr. Marka Váchu Ph.D., je zážitek, inspirace a podnět k přemýšlení. Mohu doporučit :-)

19.11.2016 17:27:38dát kritice tipBig_George

Asi jo, Ale byla škoda nevyužít tak skvostné nahrávky.

19.11.2016 17:24:24dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Bigu, díky, víš, jak jsem to myslela:-)

19.11.2016 17:22:38dát kritice tipBig_George

Goro, oficiální úvaha není úplně nejlepší termín. Vypadá to jako kdybys měla ještě úvahy neoficiální, potažmo úvahy skryté, které by třeba nemusely být s oficiální úvahou v souladu.. :-))))

Ne, to byl samsosebou vtip. Ale každé písmenko, které sem vypustíš, je oficiální. Ať chceš nebo ne.

19.11.2016 17:21:54dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Movsar i Big_George: dobré poznámky:-)

19.11.2016 17:19:39dát kritice tipBig_George

Movsar, dobrá poznámka!

Jestli si to ti mravní vůdci/kazatelé tak trošku nezavinili sami. Ono to vůdcovství/kazatelství tak nějak z podstaty věci možná vede k pocitu nadřazenosti a jedinosti vlastní pravdy.

Zapomeneš se ptát, zapomeneš pochybovat...a je zaděláno na malér.

19.11.2016 17:16:38dát kritice tipMovsar

je třeba ptát se, jak se to stalo, že lidem náhle přestalo kázání/mravní vedení vonět.  

19.11.2016 17:14:01dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Bigu, díky ti, ano, ješitní jsme všichni a pozorovatelé života také.Jinak bychom asi neměli o čem psát. Však je to moje první "oficiální" úvaha tady:-))

19.11.2016 16:45:59dát kritice tipBig_George

Ono se to vcelku jinak než hra pobrat nedá....

Hezký je to pojetí kázání jako nenáboženského projevu. JInak se napsané dá vztáhnout na většinu těch, co se snaží písmenky něco vyjádřit....

Ambice být kazatelem mě vždycky trošku zneklidňovala. Podobně jako být guru.

To je něco, co má spojitost s ohýbáním osobností a před tím mi bliká nějaká varovná kontrolka.

Ovšem dílo beru.

 

TvonBG

19.11.2016 15:59:31dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Jiří, pevně doufám, a děkuju Lyrikovi:-)

19.11.2016 15:57:26dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Písmák má do katechismu poměrně daleko:-), ale proč ne, a rovnou mám tip na "šéfa", a tím nemyslím až toho na nebesích:-)

19.11.2016 15:55:54dát kritice tipa2a2a
redaktor poezie

Gora, kéž by tato hra byla hrou, která by měla vlídné rozuzlení. Vstupní kapitál máš.

19.11.2016 15:42:38dát kritice tipGora
redaktor poezie a prózy

Aleši:   ale ne, je to jen hra:-)

19.11.2016 15:40:51dát kritice tipMovsar

s tím kazatelstvím se ztotožňuju. není to ve společnosti oblíbená disciplína a ani písmácká komunita v tom není jiná. ale je pravdou, že k občasnému kázání zůstává tolerantní. ostatně, když už to vyplynulo, proč nerozhojnit žánry a nepřidat "kázání" mezi vážně? míněnou póezi/prózu?

 

19.11.2016 13:24:40dát kritice tipaleš-novák

hmm, tak to je odvážný počin...



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.