Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

OSTROV NIŠINOŠIMA

Výběr: a2a2a
24. 11. 2016
21
29
2051
Autor
vesuvanka

Z mého pozorování na internetu...

OSTROV NIŠINOŠIMA

Teď v listopadu je to přesně tři roky, co jsme si mohli přečíst zprávu , že se v Tichém oceánu, asi 950 km od japonského ostrova Honšú, rodí podmořskou erupcí nový ostrůvek. V této oblasti to není nic zvláštního, ale ne každému ostrůvku, který vykoukne nad hladinu, je dopřán život. Aby nebyl ostrůvek rozmetán vlnami, musí být erupce silná a trvalejší, kromě popelu musí podmořský vulkán vyvrhovat i lávu, která po vychladnutí je pevná a dobře odolává náporu vln.

 

 

Ostrůvek roste ...

 

Japonský ostrůvek se měl k životu velmi čile, chrlil popel, rozléval lávu, rozrůstal se a už v lednu 2014 se spojil se sousedním menším ostrovem Nischinoshima (Nišinošima), takže nedostal oficiálně nové jméno, jen v Japonsku je někdy nazýván Nijima. Starší ostrov, k němuž se nový připojil, vznikl spojením tří maličkých sopečných ostrůvků při erupcích v roce 1973-1974.

 

 

Podmořská erupce začíná ...... a spojení ostrůvku s původní Nišinošimou v lednu 2014

 

Sopečná činnost nového ostrůvku skončila v září 2015. V říjnu 2016 na něj vystoupili japonští geologové a biologové. Nainstalovali zde seismografy a prozkoumali osídlení ostrova florou a faunou. Nijima (Nová Nišinošima) je tvořen téměř černým, čedičem, v jehož vzorcích byly nalezeny pěkné krystaly augitu.

 

 

Pohled do centrálního kráteru po erupci ...... a procházka po nově zrozeném pobřeží

 

Místy roste vysoká tráva, žijí zde různé druhy hmyzu a usídlili se tu i ptáci. Trvale zde hnízdí terej maskovaný (Sula dactylatra), který se živí rybami. Hnízdí přímo v sopečném popelu. Kromě tohoto tereje byli pozorováni i drobní ptáci podobní vrabcům. Ptáci se podílejí na rozšíření života na nových ostrovech tím, že roznášejí peřím a trusem semena rostlin.

 

 

Terej maskovaný ....... a jeho mláďata narozená již na ostrůvku

 

Zrození ostrova a jeho osídlení životem je velkým zázrakem přírody a člověku dává jedinečnou možnost sledovat vývoj života na mladých vulkanických horninách.

 


29 názorů

vesuvanka
23. 12. 2019
Dát tip

Juliáne, zdravím a děkuji za přečtení a milou odezvu :-)))


vesuvanka
29. 11. 2016
Dát tip

Liduško, zdravím Tě a děkuji za zastavení a milou odezvu i přání :-))) Ze zrození ostrova a z jeho dalšího vývoje i po stránce živé přírody jsem měla obrovskou radost.


Alegna
29. 11. 2016
Dát tip

Janičko, moc ráda jsem, že ses s námi podělila, tvůj příspěvek  je precizní, oku i duši lahodící a ještě poučí.

Hodně sil do dalších :)


vesuvanka
27. 11. 2016
Dát tip

Štírko, potěšila jsi mě svojáí návštěvou a milými slovy, děkuji i za Tip a zdravím :-)))


Štírka
27. 11. 2016
Dát tip

Janicko, dekuji za skvele pripravenou informaci. Umis to :-) t***


vesuvanka
26. 11. 2016
Dát tip

Milý Jirko, zdravím Tě a děkuji za zastavení a milá slova :-))). Byla jsem příjemně překvapena zájmem a odezvou písmáků, kteří na mě nezapomněli, a dokonce i některých nových.


a2a2a
26. 11. 2016
Dát tip

Milá Janičko, tvé, zde specifické psaní pokaždé osvěží a v reakcích vygeneruje spoustu písmáků, kteří tě mají rádi.


vesuvanka
25. 11. 2016
Dát tip

Big_George, zdravím a děkuji za návštěvu a milá slova :-)))


vesuvanka
25. 11. 2016
Dát tip

blacksabbath a over, zdravím a  děkuji za přečtení a milou odezvu :-)))


over
25. 11. 2016
Dát tip

má se k světu...to ostrovní miminko...móc pěkné :)


Kráááááása...................*/***


vesuvanka
24. 11. 2016
Dát tip

Diano, Oldjerry, Gerty, Markel, Karpatský knihomol', Adriano a fialko a Zboro,

zdravím vás a děkuji za zastavení a milá slova :-))) Mám velkou radost, že se dílo líbilo. Ostrov sleduji od jeho zrození - také jsem mu držela palce, aby přežil - ani ostrovy to nemají jednoduché, o svůj život musí tvrdě bojovat, a Nišinošima bojoval. Byla jsem příjemně překvapena, když jsem se nedávno dočetla, že na ostrově už  hnízdí terejové, tak jsem zapátrala dál a dostala inspiraci. Ostrov budu sledovat dál.

Oldjerry, děkuji za upřesnění polohy ostrova.


Zbora
24. 11. 2016
Dát tip

Ahoj Jano :)


Oldjerry
24. 11. 2016
Dát tip

Ostrov je asi 1000 km jižně od Tokia a asi 80 km západně od ostrůvku Ogasawara. Je to malinké, na Google mapě je na jihozádním okraji ostrova oblak páry, zřejmě je to foto z doby, kdy  tekla láva do moře...


fialka...
24. 11. 2016
Dát tip

Takové zprávy potěší. Velký dík za zprostředkování :-)


Milá Vesuvanko, moc děkuji za avízo, je to krásný a poučný příběh o to víc, že je skutečný. Vynikající fotky doplněné tvým skvělým komentářem. Vulkanická láska a můj velký obdiv. AB, T*


zaujímavé, držím ostrovu palce, nech sa mu darí


Markel
24. 11. 2016
Dát tip

Janičko, moc zajímavé, ráda se dívám na podobné programy v TV, tohle jsem tam ještě neviděla. Líbí se mi ty změny na pokožce matky Země, měj se pěkně a díky *


Gerty
24. 11. 2016
Dát tip

Paráda, sem se obrázky vešly akorát :-) Tak ještě jednou dk za zajímavou reportáž.


Oldjerry
24. 11. 2016
Dát tip

Jsem rád, že tě tu  vidím, Janičko... a děkuji za skutečnou zajímavost.  Jak se zdá, stará vulkanická láska  lety nerezaví...  drž se, jsi moje ikona...


Diana
24. 11. 2016
Dát tip

To je přímo fascinující! Díky!*


vesuvanka
24. 11. 2016
Dát tip

Goro a Petře II, potěšili jste mě svojí návštěvou a milou odezvou. Díky a zdravím :-)))


Petr.II
24. 11. 2016
Dát tip

jo, ... *


Gora
24. 11. 2016
Dát tip

Moc zajímavé...ráda jsem se podívala:-)


vesuvanka
24. 11. 2016
Dát tip

Aleši, mám radost, že se Ti líbilo, děkuji a zdravím :-)))


pěkné!!!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru