Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Sapfó

Výběr: Lyryk
05. 12. 2016
19
27
1284
Autor
Umbratica

 

 

 

Sapfó

Zdendovi

 

Už ani zrcadlo nepoznává

odmaskovanou královnu

která se na nic neptá

jen konečky zestárlých kloubnatých prstů

soucitně hladí

tvář odloženou do chomáčků vaty

 

- Verše jsou ostnaté dráty

verše jsou dráhy střel

co věčně hledají ztracený cíl

verše jsou zlomené dřevce

verše jsou úponky modrého svlačce

zvadlé na zhaslém paprsku

 

Mé básně - planoucí hromničky

obloze bez bouří nabízejí

signifikantní prostředníček

 

 

Fragment I

Jinovatovi

 

Proškrtáš báseň

a ve změti čar

se krčí tu a tam osamělé

zapomenuté slovo

 

Prý se mu dýchá líp

ted' mezi pomlkami

než druhdy za pochodu

v semknutém šiku

 

Verš který je ti volný

už nehledá přístav

jen vzedmutou plachtu

vítr co krade z pavučiny

křídlo mrtvého motýla

 

 

Fragment  II

 

Ve tmě zima

v zimě tma

nepohostinný prosinec

ulic a parků

řeka a půloblouk mostu

půl těla pantera

v bezhlavě černém skoku

do mlhy na druhém břehu

 

- Tam kde sis včera ochočil racky

házíš dnes černým labutím

zbytečně bílý chleba

 

 

 


27 názorů

Umbratica
15. 12. 2016
Dát tip

mperdiku,

Tvoje chvála mě velmi potěšila.Děkuji.Jsem ráda,když v některých lidech moje básně vyvolají takovou rezonanci. To si pak řeknu : nepíšeš zbytečně.

 

Jinovato,

beatnický princip automatického psaní,jaký uplatňují autoři "pásem",jako je Řehák,používám jen velmi málo. Asi to nejde natrénovat,musí to přijít samo.Posledním produktem takovéhoto způsobu psaní je Zámek. - Když umřel Cohen,půjčila jsem si jednu jeho sbírku. - Byla noc,už jsem nad jeho knihou usínala a najednou se mi v hlavě "ozvala" ta báseň. Jen jsem si ji zapsala a teprve postupně od té doby zjišt'uji,co ta báseň vlastně znamená.


mperdik
12. 12. 2016
Dát tip

brilántní. Vskutku vyzrálý básník. Nádherné obrazy, melancholie... Tip (nejlepší co jsem tento měsíc z poezie četl.)


Jinovata
12. 12. 2016
Dát tip

Je to otázka - někdo, třeba Jakub Řehák,  razí přístup zaznamenat proud jak přišel a nesahat. On si to může dovolit, i když je to zahrávání si s ohněm. Většina autorů ten první nálev nemá zas tak dobrej. A dost jich to umí revizemi rozepsat a vypracovat v dobré básně. Často s pomocí redaktora. Že se tobě nedaří básně vědomě zlepšit, znamená, že jsi asi spíš ten prní typ. V tom případě mou dávnou proškrtávačku ber jen jak kritiku podle mne slabých míst - bez doporučení zalátat to, když to tak neumíš dělat. Můžeš se to buď naučit a nebo se zlepšit v tom psaní na první dobrou - a nebo ignorovat mou kritiku jako pouze můj názor. Jak je libo.


Umbratica
12. 12. 2016
Dát tip

Jinovato,

člověk ale přece musí vědět,kdy má pustit báseň z ruky. Často jsem dodatečně pilovala už zveřejněné básně tady na Písmáku a vždycky opravené básně dopadly hůř než "originál".


Jinovata
12. 12. 2016
Dát tip

Není na tom nic divného, tak to dělá většina lidí. I já. Napíšu něco, co má v sobě dobré jádro, ale okolo nastelu balast. Ze začátku trpím tzv. autorskou slepotou, takže mi báseň připadá geniální i tak. No ale za týden už to tak jasné není - a hned vidím, tohle umazat, místo toho napsat tohle, tohle celé škrtnout a jejda, napadl mne celý nový verš či dva... no a je to mnohem lepší! Kdo tohle nedělá, tak je buďto nechybující génius a nebo jeho autorská slepota trvá.


Umbratica
12. 12. 2016
Dát tip

Lyryku,

moc děkuji za výběr.

 

Jinovato,

vidím,že si nikdy rozumět nebudeme.Dopisovat seškrtané fragmenty znova "do celku" - to je tak překvapující rada,že už se tě raději nebudu nikdy na nic ptát.


Lyryk
09. 12. 2016
Dát tip

verše jsou zlomené dřevce


Jinovata
09. 12. 2016
Dát tip

No já říkal, že škrtat nestačí, že je třeba dopsat to do celku.


Umbratica
08. 12. 2016
Dát tip

Kočkodane,Diano,Čudlo,

díky a - žádný komentář není zbytečný.


Diana
05. 12. 2016
Dát tip

Líbí se mi všechny. i když každá báseň má jiný charakter, nevybrala bych si.  Povedlo se! ***


Čudla
05. 12. 2016
Dát tip

/*


Kočkodan
05. 12. 2016
Dát tip
Podle mne uz prvních 24 hodin zcela jasne ukáze, ze tento muj komentár byl naprosto zbytecný. :-)

agáta5
05. 12. 2016
Dát tip

já dnes jen "hihi" :) 


Umbratica
05. 12. 2016
Dát tip

Ano,Muamarku,

mně se zase líbí,že přemýšlíví lidé jako ty si toho všimnou.


Muamarek
05. 12. 2016
Dát tip

Líbí se mi, že pod vrstvou metafor vedeš vlastně dialogy...


Umbratica
05. 12. 2016
Dát tip

Díky haijine,

je pro mne celkem překvapivé,že právě báseň pro Jinovatu vzbuzuje takovou pozornost. Brala jsem Fragmenty jenom jako takový přívažek k Sapfó.


PS: ospravedlňujem sa Jinovatovi za preklep


Umbratica
05. 12. 2016
Dát tip

Knihomole,

moc děkuji,udělal jsi mi radost. Přehodila jsem výhybku a píšu zase trochu v "minimal artu". Pokud se najdou i jiní spokojení čtenáři,něco v minimalartu časem přihodím. 


Fragmenty sú úžasné, ten prvý, venovaný Jinvatovi podľa môjho subjektívneho pohľadu je najkrajšia báseň, akú som od teba čítal. Sapfó nebudem komentovať. /- /*** /*


srozumeni
05. 12. 2016
Dát tip
Jo, je to takové jasné a srozumitelné, dokonce i pro mě. Hezký den.

Umbratica
05. 12. 2016
Dát tip

Srozumeni,

je to taková balada o štrtání.

 

Goro,jsem autorka vázaného verše,ale ten už neletí,tak ,bohužel,musím psát veršem volným. - I tak připadám mnohým stále archaická a nesoučasná.


Gora
05. 12. 2016
Dát tip

Ano, a to o volném verši je velmi vtipné:-)))


srozumeni
05. 12. 2016
Dát tip
Mně se nejvíc líbí Jinovatovi...***

Umbratica
05. 12. 2016
Dát tip

Díky Goro,

co je zbytečné a co není zbytečné ukáže až čas. Já většinou vůbec netuším,jak to s mými básněmi nakonec dopadne. To.o čem si myslím,že je dobré,neuspěje a to ,co považuji jenom za hříčku,úspěch má.


Gora
05. 12. 2016
Dát tip

Úderné dráhy střel:-)

Nejvíc se mi asi zamlouvá závěr poslední...jak zbytečné věci mnohdy činíme:-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru