Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

pohled pod led

Výběr: a2a2a, snake_01, Lyryk
06. 12. 2016
36
60
5400
Autor
aleš-novák

mrazivý den

je ideální na procházku

městem co už není

i po zádech z toho přechází mráz

jdeš po ledové pláni Jezera

a pod tebou

zaniklé domy

tramvajové koleje

divadlo

lázně

 

proměnili město na uhlí

uhlí prohnali komínem

jen nepatrný rozdíl

ve srovnání s vypálením Lidic

 

a na břehu

jako varovný prst

věž

kostela na kolečkách

 

 

město Most

město samá voda

město Atlantida


60 názorů


AFRODITA
04. 04. 2020
Dát tip

***, ano úsměv mi zamrznul na rtech, i to jsi ty...


Umbratica
20. 05. 2019
Dát tip

Zvláštní, že mi tahle tvá básnička v době svého zveřejnění nějak unikla. Ano, má to cosi společného s mou " Přehradou". - Dodatečně tip.


atkij
02. 10. 2018
Dát tip

:)


tak díky za brouzdání...tady stojí za čtení i diskuse...


atkij
02. 10. 2018
Dát tip

Občas si brouzdám po ZV a objevuju. A objevila se...:)


týjo, jak si to objevila? Takovou pochmurnost...?


atkij
02. 10. 2018
Dát tip

Hm, působivé!



vesuvanka
14. 02. 2017
Dát tip

Krásně napsané a smutné, také jsem tam byla... TIP


jejdavilda
12. 01. 2017
Dát tip

No Aleši, přečet jsem si tvé vysvětlení srovnání Lidic a Mostu, ale i tak se mi to jeví dost přehnané


Oldjerry: srovnání je jen obrazné, samozřejmě že lidské tragédie spojené s oběma likvidacemi se srovnat nedají.


Diana
30. 12. 2016
Dát tip

Ano přesně! Znám to tam!***


Oldjerry
30. 12. 2016
Dát tip

Aleši - Most znám taky a znal jsem trochu i ten starý... byl jsem tam, než byl obětován, jistě více, než  padesátkrát... naposledy myslím  1973... pamatuji kostel na starém stanovišti a pár hospod (Modrá hvězda, REPRE, U pošty,  Pivovarská...V Lidicích jsem v hospodě nebyl... vůbec nikdy jsem v Lidicích nebyl - bylo mi 5 let, když zanikly)...


Oldjerry
30. 12. 2016
Dát tip

Protestuji proti srovnání s Lidicemi: lidičtí nešli bydlet někam jinam a namnoze ještě do zdravějšího prostředí, chlapi byli zastřeleni na místě a ženy s dětmi putovaly do Osvětimi a podobně.  Bydleli jsme v Kladně v patře a kouř z pět kilometrů vzdálených Lidic jsem viděl jako pětiletý kluk (i když tenkrát jsem houbec věděl, co to je a znamená).


tak ještě drobná poznámka na vysvětlenou:

v Mostě jsem se narodil, pamatuju i to zbourané město. I když jsem tedy od malička bydlel v tom "novém" Mostě. Teď už jsem dlouho mimo, ale nedávno jsem se do těch míst znovu zatoulal a viděl to Jezero z výšky, z rozhledny hradu Hněvín. Zamrazilo mě.

Až tam někdy pojedete kolem, obětujte půl hodiny času, na Hněvín se dá vyjet až nahoru autem...ten výhled za to stojí.


navštívení? hmm,,,


děkuji všem za reakce, i za nesouhlasné.


Lyryk
22. 12. 2016
Dát tip

Já se přikláním k důvěře autorovi, že tím nemyslel nic nekalého; je vlastně dobře, když s námi ještě něco otřese; po nějaké době jsem si ale uvědomil, že stále záleží i na tom, kdo co říká, co za ním stojí; ale bohužel také nedorozumění z neznalosti stále hrozí.


Háber
14. 12. 2016
Dát tip
pekné *

Josephina
11. 12. 2016
Dát tip

tak tohle je bonbička!


Markel
09. 12. 2016
Dát tip

pěkná zamyšlenka, hmota nade vše :-(( *


Zbora
08. 12. 2016
Dát tip

Snažím se poukázat na to, že zvěrstvo nacistické a zvěrstvo komunistické má hodně společného,  o osudech "nevinných" lidí se rozhoduje otočením palce nahoru nebo dolů...

Jako kdyby dnes to bylo výrazně jiné... možná jen líp maskované za výrazy jako demokracie, trh nebo nedejbože svoboda.

Text se mi vcelku líbil. S těmi Lidicemi jsem měl ale taky problém. Na mě osobně je to dost velká síla, přes kterou se asi nedokážu úplně nezávisle přenést. Trochu mi to navíc připadá jako směšování víceméně materialistického a čistě etického hlediska dohromady a konfrontace kontextu dvou vzásadě rozdílných dob s ideálem (nebo spíš náhledem) doby dnešní. Nechci o tom moc diskutovat nebo se nějak obhajovat. Prostě to tak mám.


a2a2a
08. 12. 2016
Dát tip

Ratko a Milica, nepodezírejte autora ani mne, že byhom si neuvědomovali význam a tragédii Lidic, které, podobně jako Osvětim jsem opakovaně navštívil. Proto jsem přiznal, že jsem se nejprve polekal, ale také odmítl uvěřit, že by autor byl hloupý a hledal jsem smysl jeho metafory. Tvá tvorba zde navíc dává tušit hloubku tvých emocí a lze ti rozumět a také ti musím za tento projev osobní angažovanosti poděkovat. Autor však neztotožňuje osudy obou míst, ale zvůli těch, kteří o nich rozhodovali. 


a2a2a: máš pravdu, některé motivy jsou tu zdvojené. Ale Atlantida na konci není jen symbol zaniklého města, spíš města tajemného, skrytého pod vodou... to je trochu protiklad k lidické paralele, proto bych ten motiv rád zachoval.


R+M: paralela "prohnání komínem" a "vypálení" spočívá v ohni samotném. Most byl proměněn na uhlí, Lidice rovnou na uhel...

V případě Mostu šlo o oheň zdánlivě užitečný, pár let bylo někomu teplo nebo mohl doma svítit žárovkou.

Je to ale důvod k vyhození celého města do povětří?


R+M: už jsem to tu psal: srovnání Mostu a Lidic je přehnané záměrně. Snažím se poukázat na to, že zvěrstvo nacistické a zvěrstvo komunistické má hodně společného,  o osudech "nevinných" lidí se rozhoduje otočením palce nahoru nebo dolů...

Ta nesnesitelná lehkost, s jakou šlo město k zemi, je možná způsobená i tím, že "místní" se moc nebránili, neměli tu kořeny, přišli po válce na místo původních, německy mluvících...


snake_01
07. 12. 2016
Dát tip

RaM: mám za to, že paralelu s Lidicemi zbytečně zveličuješ a to ti zabraňuje postoupit v textu dál a hlouběji. Možná je to pro tebe natolik ožehavé téma, že ti to překáží v percepci umělecké složky textu, pak se hold nedá nic dělat, každý text není pro každého a každé téma nepůsobí na každého stejně - ostatně i to je východisko. Mně osobně například ta paralela nepřekáží ani trochu... 


a2a2a
07. 12. 2016
Dát tip

Srovnání s Lidicemi jsem se nejprve polekal, pak jsem se snažil nalézt smysl a nalezl, myslím, že tento obraz není, jak se nabízí, tím hlavním, ale je provokující a inteligentní současně.

Hlavním je kostel na kolečkách, ovšem je pokažen podle mne zbytečnou poslední slokou. Jednak je tam dablované přirovnání - Lidice - Atlantida ve významu zániku, samá voda je rovněž fakticky opakovaná metafora obsažena v zamrzlém jezeru, ta je ovšem (jezero) výtečná a podobně rozmělnňující je i verš s mrazem na zádech. Ovšem ten obraz s Lidicemi je skutečně odvážný i krásný. Místo poslední sloky, kterou byh vypustil bych prostě báseň nazval Město Most. Jen můj subjektivní pohled.

mrazivý den

je ideální na procházku

městem co už není

 

jdeš po ledové pláni Jezera

a pod tebou

zaniklé domy

tramvajové koleje

divadlo

lázně

 

proměnili město na uhlí

uhlí prohnali komínem

jen nepatrný rozdíl

ve srovnání s vypálením Lidic

 

a na břehu

jako varovný prst

věž

kostela na kolečkách

 

 

 


IQ nick
07. 12. 2016
Dát tip
Líbí velice b:-)

Norsko 1
07. 12. 2016
Dát tip
Slušné. V místním muzeu člověk vidí a cítí, jak to město vypadalo před uhlím

over
06. 12. 2016
Dát tip

nějak mi ten nepatrný rozdíl připadal nepatřičný...ale...je to vlastně vykřičník, na kterém tvé dílo stojí...ano, souhlas a TIP


snake_01
06. 12. 2016
Dát tip

Paralela s Lidicemi mi přijde trefná, ostatně v básni se nemluví o lidech, ale o VYPÁLENÍ Lidic a o PROHNÁNÍ KOMÍNEM, takže je to svého druhu jazykový "humor" - a dobrý. Text velmi dobrý T.


Měl by to být varovně vztyčený prst. Obě místa mají za sebou zkázu. /T


4U
06. 12. 2016
Dát tip

líbí *


Diana
06. 12. 2016
Dát tip

Také jsem to viděla. Je to hrůza! Výborně napsáno!****


Čudla
06. 12. 2016
Dát tip

/*


srozumeni
06. 12. 2016
Dát tip
***

Whitesnake
06. 12. 2016
Dát tip

líbí se i návaznost na "jedno velké stěhování" tamního "monastýru" :-)

 

Chytrost, zábavnost, inteligenci i "hráčskou vášeň" dáváš bezu problémů do zástavy i větším celkům.


srovnání je křiklavé záměrně. V Mostě jsem se narodil, původní město trochu pamatuju...


agáta5
06. 12. 2016
Dát tip

jj, nešťastné spojení s Lidicemi, měl bys to upravit nějak přijatelněji... chápu, jak jsi to myslel, ale ve vyznění básně to je nešťastně formulované


agáta5
06. 12. 2016
Dát tip

Aleši - z práce, z okna... od nás je vidět akorát na šachtu :)))


Kočkodan
06. 12. 2016
Dát tip
Jsem pochopitelne rád, ze moje rodiste nic podobného nepotkalo.

Gora
06. 12. 2016
Dát tip

Vím, jak to myslíš.


agáto, kostel je vidět až od vás? to by mě nenapadlo...:o) ne kvůli dálce, ale kvůli Hněvínu...:o)

nejspíš je to zrovna v údolí mezi Hněvínem a Resslem? :o)


z původního Mostu bylo "odsunuto" kolem 4000 rodin...ano, ti lidé dostali krásné nově postavené panelákové byty...paralela s Lidicemi slouží jen pro zdůraznění zrůdnosti toho, jak bezohledně dokázali komunisti zlikvidovat historické město. Utrpení Lidic nijak nezlehčuji...


agáta5
06. 12. 2016
Dát tip

koukám na něho, na ten náš kostel :)


na místě původních Lidic je aspoň památník.

na místě původního Mostu je jezero...


Zuzulinka
06. 12. 2016
Dát tip

Alešku... je tu celé území nikoho...s křivými kostely, domy propadlými....jezery s kaly... celé pláně, kam se naváží bordel z dolů... to by ses asi hodně divil... :)

 


u vás se těží v zemi, tak domy nepadají tolik...ale tady se těžilo povrchově.


Zuzulinka
06. 12. 2016
Dát tip

u nás na severu Moravy, nápodobně...


Janina6
06. 12. 2016
Dát tip

Nádherné. Až mě z toho taky zamrazilo. Jako čtenářka zvyklá u tebe převážně na humor jsem "zasažená" o to silněji.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru