Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bratr

13. 12. 2016
0
5
367
Autor
Zerig

Otče, snad mi nebudeš zazlívat,

já nemoh jsem mu pomoci.

Otče, já viděl bratra umírat,

tvář jeho bledla do noci.

 

Pak kohout třikrát zakokrhal,

slunce svit ozářil zemi.

Popel nad zemí poletoval

a vzduch se zdál být zamořený.

 

Otče, snad mi nebudeš zazlívat,

nic jsem pro něj neudělal.

Otče, já viděl bratra umírat,

ránu jeho nezadělal.

 

Pak kohout třikrát zakokrhal,

slunce svit ozářil zemi.

Popel nad zemí poletoval

a vzduch se zdál být zamořený.

 

Otče, snad mi nebudeš zazlívat,

vím, kdo bratra zamordoval.

Otče, já viděl bratra umírat

a vraha jeho nesledoval.

 

Pak kohout třikrát zakokrhal,

slunce svit ozářil zemi.

Popel nad zemí poletoval

a vzduch se zdál být zamořený.

 

Otče, snad mi nebudeš zazlívat,

že ruce v tvář si utírám.

Otče, já viděl bratra umírat,

Kainovu značku natírám.

 

Pak kohout třikrát zakokrhal,

slunce svit ozářil zemi.

Popel nad zemí poletoval

a vzduch se zdál být zamořený.


5 názorů

Zerig
15. 12. 2016
Dát tip

Kohoutem neodkazuji přímo na Petra, ale na jeho zradu jako symbol. Dalo by se říci, že je to psáno z pohledu Kaina (v ich formě), který otci (Bohu) postupně přiznává svou vinu a dojde až k doznání vraždy (symbolika Kainova znamení).

Nejde zde ovšem o vraždu člověka (i když to tak lze číst), ale o zabití svého já, respektive jeho části, která byla dobrá (Abelovská) a stála za to aby byla uchována. Nicméně už je pozdě a vrah (Já) si postupně uvědomuji svou vinu.PS: Která část se ti rytmicky zadrhává?


Safián
14. 12. 2016
Dát tip

Je to balada v klasické podobě, včetně refrénu a menšího důrazu na vynalézavost v rýmování. Z tohoto hlediska by také měla být posuzována. Autor se archetypu přiblížil, viz např. starou skotskou baladu "Synu Davie".  Kdyby se mu podařilo vytvořit na tomto základu skutečně současnou baladu, byl by to opravdový přínos. Hodnocení z hlediska soudobé "neduživé " poezie a jejích ideálů tu není na místě.


Luzz
13. 12. 2016
Dát tip

pro mě docela patetické... možná to dělají ty biblické odkazy, možná to je těmi obraty jako "tvář jeho bledla do noci" a podobně... z textu mám pocit, že se autor staví do sebezpytné pozice, ale nějak mu tu lítost nemůžu uvěřit... rýmy jako neudělal - nezadělal nebo zazlívat - umírat působí dost neuměle.

dále viz whitesnake a jeho rada. možná, že by bylo lepší podobné téma podat civilněji, pro mě jako pro čtenáře by to bylo uvěřitelnější.


Whitesnake
13. 12. 2016
Dát tip

líbí se mi ta nejednoznačnost vyznání... trojité kokrhání ukazuje na Petra, ich forma se obrací k Otci a odkazuje na bratra. Buď v tom máš zmatek (ještě Kain do toho), anebo jsi fíkanější, ale s dovolením bych se zatím klonil k tomu "zmatku", možná mě vyvedeš z omylu. Něco to ovšem do sebe má, s tipem pozdžím především proto, že rýmy jsou těžké a dýchavičné, leč smysl pro rytmus jakž takž máš a můžeš rozvíjet.

Rada: snaž se,aby báseň přece jen "pískala" jak velíš ty a ne naopak... biblické téma nemusí nutně nabádat k dramatické pompéznosti.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru