Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kolem krumlovských kádí

24. 12. 2016
18
32
3262
Autor
Gora

 

~~Kolem krumlovských kádí

 

 Plíce Vltavy vydechují páru přes ozdobnou ledovou krajku. Labutě rejdí po i proti proudu a loudí. U řeky je pod nulou a ticho.


 Blízko vody a silnice na Lipno, za mostem, stojí samoobsluha, v létě plná lodičkářů. Přistrojena do vánoční nálady, nabízí dnes pohled na prodavačky se svítícími tykadélky a čelenkami ve vlasech. Jen nápadná "Amy" s umělými řasami nemá blikadlo, je krásná sama o sobě... Jeden muž středních let se ptá na bramborový salát. Je zřejmé, že na Štědrý den bude sám.


 Prostranství před obchodem patří několik dní prodejcům ryb. Pán s vizáží Krakonoše od časného rána předvádí tanec s čeřenem kolem kádí. Druhý, mladík s mysliveckou čapkou, se ujal katovské funkce. Oba z termosek hojně popíjejí čaj s rumem.
 Taková fronta se jen tak nevidí. Hospodyně vyslaly muže s dětmi pro rybu, dědečkové se ujali vnoučat, a setkání známých s přáním hezkých Vánoc neberou konce. Kdo kupuje živou rybu, spěchá domů k vaně. Kdo zabitou, má čas na posezení s kamarádem ve Skleníku – blízké a zakouřené hospodě s dobrým pivem, a dopodrobna povyprávět, co přinesl končící rok. Setkávání se kolem kádí občas končí velmi pozdními příchody a kaprem zapomenutým pod hospodským stolem.


 Ve městě drnčí kufry Asiatů po kočičích hlavách směrem k hotýlkům a penzionům. Vánoční pobyty táhnou. Exotické drobněnky vyměnily podzimně elegantní kloboučky za kulichy s bambulemi. Svými fotoaparáty zacílily do výlohy. Kdysi ryze český, dnes mezinárodně známý Krteček má také na hlavě nasazenou pletenou čapku, jako ony... a spěchá se dál...
 ... pořídit na náměstí usměvavý snímek s punčem v ruce u dřevěných budek „tržnice“ - předvánoční atmosféra na prodej. Opojit a popojít. Pod rozvíceným stromem fotoglosátorkám statuje betlém a slámoví oslíci.


 Přičinlivý Vietnamec vykouknul ze dveří krámku do chladu ulice. Tře dlaně o sebe. Se zmrzlým nosem zabíhá do příručního skladu. Za moment je zpět s plnou náručí. Pláštěnky z venkovního věšáku nahradily pletené rukavice a šály. Obchodník vyhlíží zákazníky a mne si ruce. Vánoce jsou Vánoce, ale obchod je obchod.

 


32 názorů

Gora
15. 01. 2017
Dát tip

Aha, máš pravdu, vtipálku...teď jsem koukala, co čteš, máš tam A.Opaska...já dala kdysi tohle jméno jednomu kocourovi...podle A.O., mám to vystavené v lednu:-)


supizmus
15. 01. 2017
Dát tip

Naopak, je 11 a půl měsíce před Vánocemi! :-)


Gora
15. 01. 2017
Dát tip

Supíku, dík:-)))už je po Vánocích...bohužel


supizmus
15. 01. 2017
Dát tip

Čtu se zpožděním, ale i tak moc hřejivé, díky za to!


Gora
07. 01. 2017
Dát tip

jejdavildo, díky ti:-))


jejdavilda
07. 01. 2017
Dát tip

A to joooo. tam to znám*


Gora
06. 01. 2017
Dát tip

Jednou budeš mít na co vzpomínat, ty smolo:-))))


Hugo Ramon
06. 01. 2017
Dát tip

kecy v kleci :-)

ty máš atmošku, já jen koukám, kde nechal tesař díru a vymazávám spáry použitou smolou :-)


Gora
06. 01. 2017
Dát tip

Hugí, proti tobě mám jen povídačky naší Kačky:-), ty máš samá  tygří očka a tak, můj namazanej Krakonoš je jen slabej odvar proti tvým zážitkům...díky za čtení:-)


Hugo Ramon
06. 01. 2017
Dát tip

Asiati v Krumlově, proč ne?

Krteček a kádě - proč ne?

Ale náš strejda Krakonoš? To je troufalé :-))))


Gora
29. 12. 2016
Dát tip

Stázko, já děkuju za tvou pozornost:-)


Lakrov
28. 12. 2016
Dát tip

> ...Asiatky jsou opravdu trochu jako panenky...

Jo, vypadají tak, ale myslím, že to zdání klame a že když na to přijde, dokážou překvapit. Náštěstí v dobrém...


Gora
28. 12. 2016
Dát tip

Lakrov, děkuju, ty Asiatky jsou opravdu trochu jako panenky...nechtěla jsem přímo opěvovat Vánoce, jen zachytit, jak se tady tento čas projevuje:-)


Lakrov
28. 12. 2016
Dát tip

Líbí se mi slovní spojení ...Exotické drobněnky...  Náladou -- ač text zpočátku působí jako tuctová oslava Vánoc -- je to takové  neutrální, jen několik snímků bez projevu autorových citů, což se mi líbí také.  Tip.  


Gora
27. 12. 2016
Dát tip

BG: Český Hongkong mne pobavil:-) děkuju ...


Gora
25. 12. 2016
Dát tip

Jo: Č.Krumlov si zatím tento kolorit drží...díky za čtení:-)


Josephina
25. 12. 2016
Dát tip

ale kolem kádí je česko a živo, to ano


Josephina
25. 12. 2016
Dát tip

Stará Praha už není moc česká - stánků s českým zbožím i prodavači je pomálu, jeden musí někam na periférii, ale i tu pohledat ...


Gora
25. 12. 2016
Dát tip

blackie: díky za vánoční zastavení u mé mini:-)


"!setkání známých s přáním hezkých Vánoc ....usměvavý snímek"....*/***


Gora
25. 12. 2016
Dát tip

Kočkodane, to bys ty muže musel slyšet, jak rozverně konverzovali s okolopřihlížejícími zákazníky...byl to rum, to je téměř jisté:-)))


Gora
25. 12. 2016
Dát tip

Jardo, díky ti, tobě též hezké svátky:-)


Kočkodan
24. 12. 2016
Dát tip
Určitě je lepší se s někým sejít u kádí než před „kádím“. A mužům bych nepodsouval pití té s rumem, třeba jde o čaj urologický. :-)

Jarrda
24. 12. 2016
Dát tip

Krásné Vánoce přeji.

To je hezky vystižená atmosféra.  ...ten "ťaman" je pěkný kuliferda. Kdyby šli kolem mimozemšťani, určitě by vyměnil pláštěnky za šroubky s matičkama.  :)


Gora
24. 12. 2016
Dát tip

Evži, děkuju ti:-)


Moc hezká momentka. /T


Gora
24. 12. 2016
Dát tip

Oldjerry: děkuju:-)))


Oldjerry
24. 12. 2016
Dát tip

Je to zvláštní, že obrazy v podstatě všední - když se správně seřadí a akcentují vytvoří sváteční epopej...***


Gora
24. 12. 2016
Dát tip

Jardo, děkuju a přeju ti totéž:-)


revírník
24. 12. 2016
Dát tip

Pěkná štědrodenní náladovka z jednoho významného místa. Ať ti dobrá nálada vydrží přes celé svátky, Ireno.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru