Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Z DÍLNY BOHYNĚ PELÉ

05. 01. 2017
17
21
1769
Autor
vesuvanka

Z DÍLNY BOHYNĚ PELÉ

Zdánlivě abstraktní obraz není mojí fantazií, ale zachycuje fascinující přírodní děj. Žhavá čedičová láva stéká po úbočí vulkánu a na povrchu zvolna tuhne. Trochu připomíná těsto, jež se táhne, houstne a vytváří provazce, které narážejí na překážku (starou ztuhlou lávu), hromadí se na ní, zatímco vespod dosud nevychladlá láva teče dál ze svahu.  Je to drama, které mění tvář krajiny, přitahuje geology, vulkanology, filmaře, fotografy i běžné turisty, a je inspirací i pro malíře - tolik proměn barev a tvarů během krátkého času.

Fotografie, podle níž jsem malovala obrázek, byla pořízena na Kamčatce při erupci vulkánu Ploskij Tolbačik, k níž došlo po 36 letech období klidu v listopadu 2012.

Tolbačik s nadmořskou výškou 3682 m je čedičová, převážně štítová sopka (tj. volně rozlévající lávu). Nachází se na jižním okraji vulkanického masívu známéjší Ključevské sopky, jež je nejvyšším aktivním vulkánem na euroasijském kontinentu (4750 m n.m.).

Tolbačik je tvořen dvěma vulkanickými centry, která se překrývají - starším Ostrým Tolbačikem a mladším Ploským Tolbačikem.

S provazovitou lávou (pahoehoe) se můžeme setkat i na dalších místech na Zemi (Havajské ostrovy, Galapágy, Island, Etna, Vesuv...). Nejznámější je vulkán Kilauea na ostrově Havaj, který volně rozlévá lávu a vytváří obrovská pole provazců a dalších zajímavých útvarů, a stéká do oceánu - ostrov tak narůstá.
Havajci považovali Kilaueu za sídlo bohyně vulkánů - Pelé.
Název provazovité lávy pahoehoe pochází z havajštiny a byl převzat jako geologický termín. 


21 názorů

vesuvanka
13. 01. 2017
Dát tip

Marti, díky za zastavení a milá slova. Mám radost, že se Ti text i obráze líbí :-)))


Markel
13. 01. 2017
Dát tip

jé, to je krása, napsala jsi to i namalovala nádherně, měj se, Jani, moc pěkně *


vesuvanka
10. 01. 2017
Dát tip

Zuzulínko, mám radost, že se Ti líbí. Děkuji za nahlédnutí a milá slova :-)))


Zuzulinka
10. 01. 2017
Dát tip

krásná ohnivá kresba:-)


vesuvanka
09. 01. 2017
Dát tip

Adriano, potěšila jsi mě svojí návštěvou, milými slovy i Tipem. Děkuji :-)))


Krásné a poučné, díky za avízo, T*


vesuvanka
07. 01. 2017
Dát tip

Lnice, těší mě, že se Ti obrázek líbí, děkuji  za zastavení a milou odezvu :-))) . Když se nemohu tomuto koníčku věnovat aktivně, tak alespoň malováním a psaním.


Lnice
07. 01. 2017
Dát tip
Páni, moc pěkná kresba a zajímavý koníček...koukám:))

vesuvanka
07. 01. 2017
Dát tip

over, mám radost, že e Ti obrázek líbí, díkly za zastavení a   milý komentář :-))). Pelé - to byla legenda fotbalu,. ale to už je moře let :-)))


over
06. 01. 2017
Dát tip

konečně je mi jasné, proč Pelé hrál fotbal jako bůh :) překrásný obrázek...díky vesuv*


vesuvanka
05. 01. 2017
Dát tip

Karpatský knihomoľe, Diano a Štírko, děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))

Vulkány mě zajímaly už od školních let, můj zájem o ně a o geologii nastartovala dobová černobílá pohlednice kouřícího Vesuvu. Impulsem k tvorbě byla návštěva italských vulkánů.

Diano, mám radost, že jsi se podívala na video :-)))


Štírka
05. 01. 2017
Dát tip

Děkuji za obrázek, i moc zajímavé čtení.

Máš fakt krásnou zálibu. 


Diana
05. 01. 2017
Dát tip

Díky za to video. Úžasné záběry!


Zaujímavé čítanie i téma.


vesuvanka
05. 01. 2017
Dát tip

Diano, Aleši, Goro, fialko, Jardo a Čudlo,

děkuji za zastavení a milou odezvu :-)))

Vulkány sleduji na webkamerách a různých serverech.

Stromboli jsem viděla naživo nejen kouřit, ale i krásné večerní ohňostroje (strombolské erupce). V roce 2014 chrlila Stromboli od 7. srpna do 23. října proudy lávy, které stékaly do moře. Úžasná podívaná na videu. Pro zájemce odkaz na video z 8. srpna 2014:

https://www.youtube.com/watch?v=Kv2YJqJcX0I


Čudla
05. 01. 2017
Dát tip

/*


Oldjerry
05. 01. 2017
Dát tip

Člověk - no jo... počítám se mezi lidi - se učí něco celý život. Dobré je, když je od koho se učit...*


fialka...
05. 01. 2017
Dát tip

Zajímavé čtení, pozoruhodný obraz ***


Gora
05. 01. 2017
Dát tip

Snad každý máme něco, co nás fascinuje...nádhera, ten tvůj celoživotní koníček:-)


zblízka jsem viděl jen nevinně pokuřující Stromboli...i to my stačilo, dokážu si magii toho žhavého proudu docela představit...


Diana
05. 01. 2017
Dát tip

Nádherně namalováno! To bych si příla aspoň jednou v životě vidět! ***


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru