Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Plešivecké stráně

11. 01. 2017
30
114
5876
Autor
Gora

Český Krumlov - vrch Starý Plešivec

 

 

 

 

Ráno.

Stopy ve sněhu jako kaz na bílém koberci.

Hladová straka usedla na větvičku višně. K zemi se snáší zlatý pyl, sněhový prach podsvícený prvními paprsky, které dopadají na jižní svah. Stopy noční zvěře téměř zmizely, jen na povrchu  luštím  zápisky ptačích nohou.

Zpustlé zahrady s pláňaty, šípky a rozrostlými šeříky jsou již roky územím nikoho. Zídky, nasucho skládané, pocházejí  ještě z předválečných časů. Staly se spolehlivým úkrytem zajíců a srnek.

Zasněžené keře mi  připomínají  dřinou shrbené postavy původních obyvatel  kopce. Pro vodu museli chodit s konvemi  ke studánce v Krásném údolí. Kameny na stavbu domků a precizně skládaných tarasů tahali v nůších do vrchu, strmou uličkou (nyní  Strmá). Živobytí jim poskytovaly řemeslnické služby pro panstvo na zámku.

Korunou vrchu Plešivce je zámecká zahrada. Otáčivé hlediště se přes zimu  stává jen kulisou, odpočívající ve vzrostlých staletých kaštanech.

Svolávám zvířata z  farmy na ranní krmení. Kupodivu nepřicházejí směrem od chlívku, ale soukají se z hromady balíků slámy. Vyležela v nich  pelech, kde společně nocují. Dokonce i věčný buřič a agresor, kozel Eman, vzal zavděk teplem před půtkami. Zvířecí chování má logiku.

Dívám se, opřená o zábradlí, dolů.  Most, Vltava se zmrazky v březích,  protější kopec a svatyně na  Křížovém vrchu.

Dnes ráno bolí každé nadechnutí.

Mrzne.


114 názorů

Gora
18. 01. 2017
Dát tip

Hugí, to o těch volech jsi napsal trefně:-)))


Hugo Ramon
18. 01. 2017
Dát tip

Gori, je to hezká momentka. Když se bejk neumí na chvíli zastavit a nezištně nadechnout, stane se časem jen volem :-))) a to je škoda i pro nabubřelinky


Gora
15. 01. 2017
Dát tip

Jarrdo, díky...popravdě, jemného v celé sérii komentářů mnoho není, o to víc mne těší, žes našel i něco hezčího ...díky


Jarrda
15. 01. 2017
Dát tip

Dzravím.

Je to hezky poetické. Na začíátku mne zmátl zlatavý pyl s kombinací sněhu. Přelétl jsem to jen očima a neuvědomil si, jak je to myšleno. Po druhém čtení jsem uzřel a zalíbilo se mi. Jemné čtivé opojení. Tipuju to na tip. :))


Honzyk
15. 01. 2017
Dát tip

Movsar: nezvi me sem., pls, zcela pro me zbytecnymi avizy..:-(


Gora
14. 01. 2017
Dát tip

Dalimire, u nás zatím není. Chacha:-)


Dalimir
14. 01. 2017
Dát tip

V Plešivci na Slovensku je psychiatria Bol som tam navštíviť kamaráta Hih


Gora
14. 01. 2017
Dát tip

Karle, děkuju...tady na kopci, když se lidé potřebovali koupat nebo prát, šli také dolů do Krásného údolí a naložili na kárku konve s vodou, a to ještě tak před čtyřiceti lety. A Strmou uličkou, cca metr širokou, nahoru.  Děkuju, jestli s rodinou někdy  přijedete, uvidíš sám:-)


K3
14. 01. 2017
Dát tip

Je to hezká pohlednice. Jako když se vyloví ze starého albumu. Příjemné zastavení, jen nechápu ten humbuk kolem, jaksi už ze setrvačnosti. Ale to je v pořádku. Špatné doporučení bývá dobrá reklama. Jenom k té vodě: my jako děti jezdili pravidelně k tetě ke Mšenu. Pro pitnou vodu se chodilo cca půl kilometru z prudkého kopce do velkých mlékárenských konví a pak se to táho zpět plné do toho kopce. Na dřevěném žebřiňáčku. My, děti to měly o prázdninách na starost. Byla to dřina, ale pro nás romantika. Dík, připomělo mi to tu dobu.


Movsar
14. 01. 2017
Dát tip

podporuji jen zvířata


Marcela.K.
14. 01. 2017
Dát tip

Movsare, nemusíš mi posílat avíza od každého tvého vejšplechtu. Vím o co ti jde a už se jen opakuješ...trapně.


Movsar
14. 01. 2017
Dát tip

dělám tak charitu. třeba jsem napsal marcele, že je hloupá, když parafrázuje píseň s pohnutým příběhem, aby si zchladila žáhu, a na to ji hned dva moulové (pan cau a ještě nějaký slovák) napíšou, jak je to krásné, logické a vůbec geniální. no a ubožačka má hned radost, jak jí to jde. je to charita.


Movsar
14. 01. 2017
Dát tip

kdyby to šlo sdnadno, nebyla by to pravá cesta. každá taková musí být úzká a trnitá. ale oni projdou.


Movsar
14. 01. 2017
Dát tip

nic se nestalo. to totiž není o ní, ale o celé té ekipě, co z ní udělala frankensteina. vlastně to dělám pro její dobro. pomáhám a chráním.


Gora
14. 01. 2017
Dát tip

Idylické snad...nic netrvá věčně.

 


Movsar
14. 01. 2017
Dát tip

ach, dnes to četl dvanáctiletý kvítek. a polehl smutkem. teď krůpěje slz stékají po jeho umrlém stvolu, ještě lístky vítr rozfouká. (gora by si mohla založit živnost plačky.)


Gora
14. 01. 2017
Dát tip

Zdendo, fór víkendu, minimálně:-))

Měla jsem včas smazat ty sposťárny, dnes to bohužel četla dvanáctiletá dívka...nikdy jsem nic nesmazala /v komentářích/, tak mne to netrklo...


Gora
14. 01. 2017
Dát tip

Dalimire, díky:-)))


Dalimir
14. 01. 2017
Dát tip
Čertova kazatelna na magickém Plešivci

Lokalita: BrdyVzdálenost od Prahy: 65 km

SKI AREÁL Plešivec

100MÁME 100%ZASNĚŽOVÁNÍ
12PŘES 12KMSJEZDOVEK
10SJEZDOVEKVŠECH OBTÍŽNOSTÍ
1NEJVĚTŠÍDĚTSKÝ PARK
7GASTRO-PROVOZŮ
14580PŘEPRAVÍME 14580NÁVŠTEVNÍKŮ / HOD.
hih

Movsar
13. 01. 2017
Dát tip

nechceš buřinku na splátky?


Movsar
13. 01. 2017
Dát tip

olala, zdendo, šlapu mléko.


Gora
13. 01. 2017
Dát tip

Bigu. děkuju ti:-)


Movsar
13. 01. 2017
Dát tip

~~"neříkej mi skunku, nebo zveřejním, cos mi psala"


Movsar
13. 01. 2017
Dát tip

ad posl. věta:pozor, já to do souvislosti nedával. takže i tady výstřel vedle.


Movsar
13. 01. 2017
Dát tip

tak pokud takto, jakkoli laicky, vnímáš pojem "jiná těžká újma", tak žiješ v totálním právním bezvědomí. zkus tento test, ptej se: chtěl bych, aby byla policie zatěžována právě takovými případy? nic jiného by pak nedělala, existuje kromě formální stránky trestného činu ještě i materiální: nebezpečnost činu pro společnost. tady chybí obě stránky. tak už se na obranu gory neztrapňuj.


Honzyk
13. 01. 2017
Dát tip

:D


Movsar
13. 01. 2017
Dát tip

jsi ve své hysterii legrační, ale to už VY býváte.


Honzyk
13. 01. 2017
Dát tip

avi Movsar...


Movsar
13. 01. 2017
Dát tip

tak malá ochutnávka zdendo: byl jsem - křivě - obviněn z vydírání. aniž by si dotyčná uvědomila, že nutným znakem skutkové podstaty vydírání je pohrůžka násilí nebo jiné těžké újmy, rozhodla se mě takto obvinit. skutečně nikdy jsem nikoho k ničemu nenutil násilím nebo pohrůžkou jakékoli újmy (je předchozí zpráva o žánru dokumentu taková? myslet si to může vskutku jen idiot.) je to velmi, velmi urážející způsob, jakým se tento malý človíček rozhodl tady diktovat, co kdo udělá se svým vlastnictvím - doručenými dopisy. 


Honzyk
13. 01. 2017
Dát tip

hele, Movsar, neser uz svejma avi, jo..: A ted slova, ktery mi jdou jen tezko pres patro ..: tahni uz konecne do prdele...!


Movsar
13. 01. 2017
Dát tip

ale goro, skunk? víš, že existuje v litertuře žánr korespondence? to se pak zveřejňují dopisy, jsou to obvykle díla, třeba pěkná je fried - skácel. ale někdy to je taky pěkný dokument, taky žánr. a za skunka bys byla ty. snad přímo krysu, co tady svádí zákulisní pikle, do kterých se snaží namočit druhé, třeba mě. ale protože já to tady tak neprožívám, aspoň tipy a přízeň nen, tak jsem se nenechal. tys, vidno, dosáhla svého. jsi - krysa. a myslím, že nebudu sám, kdo tohle v archivu zpráv eviduje.  


Gora
13. 01. 2017
Dát tip

R.L. : díky za návštěvu, kolego, také mám hudební sluch


Gora
13. 01. 2017
Dát tip

Norsko1, klokan ne:-)))), spíš skunk...děkuju za účast ve výživné  diskusi


Gora
13. 01. 2017
Dát tip

Zdendo, za nejsilnější apel své přírodní mini považuji skromnou větu: i chování zvířat má svoji logiku /kozel Eman, věčný agresor, v těchto mrazivých nocích  neútočí na zbytek stáda a přidal se k nim/. Možná, že teď oceníš můj ostrovTIP,  hodný Zdendo, děkuju...


Norsko 1
13. 01. 2017
Dát tip
Jsi lživý klokan, movsare. Upozornil jsem kdysi admina na jistý plevel na hlavním seznamu, neboť jeho četnost odporuje deklarovaným pravidlům písmáku, týkající se možností zveřejňování. Udavač jsi ty

Movsar
13. 01. 2017
Dát tip

má to sound, viď že jo? básník musí mít cit, sluch pro větu. a ty ho máš, zdendo. to, že se neorientuješ ani v notoricky známých politických kauzách a situaci nevadí.  


Norsko 1
13. 01. 2017
Dát tip
Mě neurazíš, movsare. Na to nemáš

Movsar
13. 01. 2017
Dát tip

jinak všimni si, jak okamžitě vytahuje vylučování. už tu prý na mě donášel. to je taky svého druhu styl. z jaké sorty se rekrutují udavači? z té nejubožejší.


Norsko 1
13. 01. 2017
Dát tip
Movsare, sledují tě. Tady už jsi zcela zjevně překročil všechna pravidla slušnosti. Jsi zralý na ban

Movsar
13. 01. 2017
Dát tip

ty obecně nemáš na víc, tak si to přizenj. jeden coming out už máš za sebou, běž do druhého!


Honzyk
13. 01. 2017
Dát tip

-..pro tebe rozhodne ne,zpozdilce..


Lakrov
13. 01. 2017
Dát tip

Pro aleš-novák a vesuvanka: Děkuji za doplnění zeměpisných mezer. Zdá se, že ten název je nějak chytlavý :-)


Movsar
13. 01. 2017
Dát tip

jojo, tohle jsem slyšel tady už hodněkrát. je to skoro jak na novinkách. to nemáš na víc?


Honzyk
13. 01. 2017
Dát tip

Movsar : chovas se jak idiot...


Gora
12. 01. 2017
Dát tip

Evženie, děkuji:-)


Gora
12. 01. 2017
Dát tip

Aleši a vesuvanko, díky za doplnění informací - místopisných...


Nejenom, že vykouzlíš kouzelnou chvíli, ale dokáži se tam díky tobě i přenést. /T


vesuvanka
12. 01. 2017
Dát tip

Lakrov, Aleši a Goro, další Plešivec je v Českém středohoří, poblíž Litoměřic.


Gora
12. 01. 2017
Dát tip

Jo: díky za čtení, v této mini píšu o svém bydlišti, o vztahu k němu i k minulosti, a o svých zvířatech, propojování mne míjí. Díky.


Josephina
12. 01. 2017
Dát tip

Je to hezký obrázek jihočeské krajiny s odkazy do historie; není to sice literatura s tolik proklamovaným propojováním vysoké a nízké literatury, ale je to jen miniaturka přírodně lyrická (čtenáři často přehlížejí autorem uvedenou kategorii), zažívám obdobné výhledy při toulkách krajinou a tvůj přípis mě potěšil. K Movsarovi -  asi mu jednak nejspíš chybí chápající babička, ale je i ryze městský moderní muž kafkovského typu, který touží po vybočení z harmonie i v literatuře, má vysoké nároky, na vše a vždy, chtěl by stále něco originálního, a netuší, že se tím taky stává omezeným konzumentem literatury.


Lakrov: Plešivců je v Česku víc...sám znám osobně dva, jeden v Jincích (Brdy) a jeden v Abertamech (Krušné hory)


Gora
12. 01. 2017
Dát tip

vesuvanko, díky:-)


vesuvanka
12. 01. 2017
Dát tip

Moc hezký obrázek zimního rána namalovaný slovy  :-))) TIP


Gora
12. 01. 2017
Dát tip

Fialko, moc děkuju...


fialka...
12. 01. 2017
Dát tip

V krátké mini se Ti podařilo skloubit historii s přítomným prožitkem. Český Krumlov má úžasnou atmosféru nejen v létě. Moc pěkné...


Lakrov
12. 01. 2017
Dát tip

Rozmrzej rychle, než přijde jaro, protože pak už bude pozdě psát o zimě...


Gora
12. 01. 2017
Dát tip

Lakrove, děkuji, někdy napíšu víc:-)- až rozmrznu...


Lakrov
12. 01. 2017
Dát tip

Jméno Plešivec znám z úplně jiného kraje, takže mě jeho počáteční spojení  s Českým Krumlovem překvapuje. Hezky zachycená nálada místa i zimního rána.  Možná až moc krátce.  Tip.  


Gora
12. 01. 2017
Dát tip

Honzyku, moc díky.


Gora
12. 01. 2017
Dát tip

Di, děkuju a pěkný den přeju:-)


Gora
12. 01. 2017
Dát tip

agáto, někdo má sebevědomí na rozdávání a cílí neomylně na toho, kdo ne...díky moc za hezká slova:-)


Gora
12. 01. 2017
Dát tip

Hugí, správně čteš...to pak bolí i nadechnutí...dík...


Gora
12. 01. 2017
Dát tip

Jardo, děkuju, tak to je fajn, že se líbí:-)


Honzyk
12. 01. 2017
Dát tip

*


Diana
12. 01. 2017
Dát tip

Jako Oldjerry. Lépe bych to nevyjádřila. Pohodová nálada *****


agáta5
12. 01. 2017
Dát tip

je zvláštní jak někoho normální lidský text rozžhaví doběla... zůstává mi rozum stát.. jakoby je vzrušovalo jen zlo a zesměšńování...

tvoje miniatura je skvělá,  dobře napsaná... a  že není pobuřující, vtipná nebo k nasrání? To skvěle zastoupí někdo jinej. ty piš jak umíš, většina lidí, která tě čte, jdou za tím klidem, který trousíš. myslím, že jsi ušla kus cesty a kdo to zesměšňuje má se sebou těžkej problém. 

 


Hugo Ramon
12. 01. 2017
Dát tip

Fakt mrzne :-)


revírník
12. 01. 2017
Dát tip

Už večers mně rychlým přečtením zvedla náladu, teď ráno jsem si jí v klidu vychutnal.


Gora
11. 01. 2017
Dát tip

Šmodrcho, mám radost, že se ti líbilo....a to ticho jsem fakt zaslechla cinknout, ale dám to pryč, díky , kolego, za radu, a dobrou:-)


Šmodrcha
11. 01. 2017
Dát tip
Mám jedinou malinkatou výhradu: Může ticho cinknout ozvěnou? Je to takové klišé, které se nehodí k ostatnímu textu. Jinak - skvělé!

Gora
11. 01. 2017
Dát tip

Místo morseovky máš kulturní vložku s kozlíkem, no:-) a k tomu nevyžádaný  smajlík, díky ti


Kočkodan
11. 01. 2017
Dát tip
Pro ostatní bude můj komentář podivný – já jsem se těšil na morseovku... (úsměv)

Gora
11. 01. 2017
Dát tip

Čudlo, děkuju...


Čudla
11. 01. 2017
Dát tip

Pěkné /*


Gora
11. 01. 2017
Dát tip

díky, Marcelo, nenechám...


Marcela.K.
11. 01. 2017
Dát tip

Na tvých textech se mi líbí to, že mě baví je číst od začátku až do konce, i když jsou třeba jen popisem zimního rána. Někomu se mohou zdát  příliš jednoduché, ale v jednoduchosti je právě ta jejich síla. K té člověk dojde časem...ne každý, ale díky za ty, co umí najít krásu a kouzlo ve všedních dnech.

Piš a nenech se otrávit rádoby "odbornými" komentáři lidí, kteří si nevidí na špičku nosu.


Gora
11. 01. 2017
Dát tip

zdá se, že vypadáváš z role toho hodného:-(((((((((((((((((((


Movsar
11. 01. 2017
Dát tip

nezapomeň vždycky přiťukat smajlíka. měla bys je dělat i do těch idiotských textů, abys sdělila něco podstatného.


Gora
11. 01. 2017
Dát tip

to je od tebe vážně milé:-)


Movsar
11. 01. 2017
Dát tip

inu, rozhodl jsem se tady dělat to, po čem se tady volá: víc číst texty druhých a komentovat.


Gora
11. 01. 2017
Dát tip

inu, každému, co jeho jest:-), nikdo tě nenutí opotřebovávat atlas či jiný obratel:-)


Movsar
11. 01. 2017
Dát tip

tak pokud mou pozornost chápeš v pozitivním ohledu, tak jsi ještě hloupější, než se zdáš. pozornost tady získáváš dvojího druhu: pozornost těch, kterým jsi natlačila tolik lichotek, že propadli domnění dluhu; a pak pozornost těch, kteří kroutí hlavou nad těmi pitomostmi.


Gora
11. 01. 2017
Dát tip

Ano, připadám si vtipná. Děkuju za trvalou pozornost:-)


Movsar
11. 01. 2017
Dát tip

a připadáš si alespoň vtipná? mluvit k tobě s jistou nadsázkou, v abstrakci, nemá smysl: ve svém tragickém sebepojetí všechno považuješ za útok a zlo. a protože nic jiného nesvedeš, pokusíš se bránit obrácením ironie proti sobě. vtipné to není, trefné už vůbec ne. je to trapné.  


Gora
11. 01. 2017
Dát tip

blackie..Neumětelové zažili, že se v nikoho nemusím převtělovat...prostě je to tak:-) a tobě díky moc:-)


Hezky vymalovaný obrázek.....jako bych tam byla s Tebou.....*/***


nebo dokonce babička čtenářky?


Gora
11. 01. 2017
Dát tip

Jsem božena němcová...


Movsar
11. 01. 2017
Dát tip

je to takový hybrid: sebevtělení do sv. františka, nemotorný bedekr se selankovitou korunkou adorace zámecké dobré paní kněžny. jsi čtenářka babičky?


Gora
11. 01. 2017
Dát tip

Díky ti:-)


Pekný svet Gora.


Gora
11. 01. 2017
Dát tip

Aleši, děkuju...můj svět...


od přírodní lyriky k životu na farmě...všechno souvisí se vším.


Gora
11. 01. 2017
Dát tip

Oldjerry. děkuju:-)


Oldjerry
11. 01. 2017
Dát tip

Realistický obrázek s elegancí romantické všednosti modulované  prvním sněhem. Hned má všecko trochu jiný rozměr, deformovaný zimou... je to jedlé *


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru