Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Nemáte účet? Založte si!
Zapomenuté heslo

Novinky (1. 8. 2019)

+11 neviditelných
Neplavci v řeči. Na dně propasti
datum / id22.01.2017 / 475924Vytisknout |
autorMovsar
kategorieÚvahy
zobrazeno821x
počet tipů0
v oblíbených0x
zařazeno do klubůDílo není v žádném klubu.
Prolog

"Moderní básník totiž v radosti své žaluplné síly neustále stojí na hraně propasti solipsismu, z níž právě vyšel.“ H. Bloom, Úzkost z ovlivnění 

Neplavci v řeči. Na dně propasti

Není divu, že dlouhá tisíciletí, v nichž se člověk s láskou dotýkal umění, musela dospět k bodu, kdy ten samý člověk nabyl přesvědčení, že už se dost nadotýkal a dále že musí rázně trhnout oponou. Přistoupil tedy k umění se zcela novým pohledem: dost bylo historie, tradice i lásky, nyní tu stojím já – prorok, zakládající postava a vševládce nad novou epochou.

Zmíněná tendence k obratu se neobjevila až nyní, její původ byl chystán dlouho a na svět přišla v polovině 20. století. S postavami, které se nestyděly do galerií umístit takové věci jako sítotisky plechovek od omáčky, jutové pytle nebo prostě jen černý čtverec se sáhodlouhým textem „na vysvětlenou“.

To, co se opustilo jako první, bylo řemeslo. Umělcům už nepřišlo podstatné učit se mu, protože jejich hlavy hořely pro jinou věc: nápady; navíc mnohé z nich jsou natolik časově náročné, že je zhola nemožné věnovat se ještě něčemu jinému – vždyť si zkuste obalit plachtou ostrovy v Atlantickém oceánu (Christo a Jean-Claude, Surrounded Islands). To, co se opustilo vzápětí, byla jakákoli vazba na sémantický řád. Takovým směrem se sice vydali už abstrakcionisté, ovšem se vším všudy, tedy i s nárokem na společenskou výpověď, zatímco postmoderní umělci naopak silně lpěli na své společenské či přímo politické výpovědi, na „sdělení lidského“. Namísto sdělení se propadli do tenat schizofrenického blábolení. A kromě rezignace na řemeslo a vazbu k společnému světu spojuje je jedno: touha být na scéně.

Úvodní citát z vlivné knihy literárního vědce Haralda Blooma ukazuje na ryze moderní prostor: „propast solipsismu“. Jenže podstatné na té větě je detail, kterým Bloom upozorňuje, že básník je ten, kdo zůstává na hraně propasti, ne ten, kdo se do ní svou nemotornou chůzí zřítil a teď ze tmy „básní“. Připomeňme ještě jinou maximu, totiž Nietzscheovo: „Třeba mít křídla, když miluješ propast.“ 

Pročítat současnou poezii je jako nahlížet na trudnou scénu jedné velké „propasti solipsismu“, z jejíhož dna se ozývá zoufalé volání rozervanců. 

Sdílejte dílo:



Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

23.01.2017 15:27:34dát kritice tipMovsar

co znamená, že hodnocení nemá žádný základ? pokud to chápu správně, podle tebe nekoresponduje se skutečností. viděls někdy vedle sebe dva obrazy výrazně odlišné řemeslné kvality? i mezi výtvarníky nejvyšší třídy jsou často výrazné rozdíly. tak třeba o kupkovi bylo známo, že je fenomenální kreslíř, zatímco třeba ericu fischlovi se vytýká, že kreslit moc neumí. na acu jsou různé ateliery a na nich různí řemeslníci. současným výtvarníků řemeslo chybí. a jak chybí i současným slovotvůrcům, je znát na pultech, případně tady.  

23.01.2017 12:00:53dát kritice tipdark matters
redaktor poezie

napr. táto blbosť mi udrela do očí: "To, co se opustilo jako první, bylo řemeslo. Umělcům už nepřišlo podstatné učit se mu". - toto hodnotenie vo vzťahu k výtvarníkom nemá žiadny základ. každý, kto sa venuje výtvarným odborom, začína tým, že zvládne remeslo. potom sa stavia na tom remesle a pokračuje sa ďalej. 

23.01.2017 11:15:00dát kritice tipAššurballit

samozrejme ze sa neznesu. ---  ultrakonzrevativna sa mi javi prave pre tu tvoju lacnu moralizujucu psychologizaciu /tuzba byt na scene/ danu do manipulativneho kontextu s rezignaciou na remeslo atd --- k tomu krasna moralitka o stave sucasnej ceskej poezie o ktorej aj v kontexte s minulymi prispevkami nevies skoro nic:-)

23.01.2017 10:39:43dát kritice tipMovsar

všechny tebou zmíněné přívlastky se nesnesou, některé si i výrazně odporují. tady platí dvakrát měř!

23.01.2017 10:13:22dát kritice tipAššurballit

budem rad ked mi zasa raz nieco venujes.:-). --- psychologizovanim by jeden nemal moc prace to je pravda - pretoze je to najjednoduchsi postup ako nieco zhodit --- proti nej stoji konzervativna liberalna marxisticka a slnieckarska retorika /v lubovolnom poradi/ :-)

 

 

 

23.01.2017 09:55:46dát kritice tipMovsar

no když tak sleduju, jak se plácáš v řeči i ty, asi ti budu muset taky něco věnovat. přemíra rozhořčených adjektiv a nakonec i vulgarita (jakkoli krajově podmíněná a s ohledem na to tolerovatelná) svědčí o tom, že s psychologizováním by tady jeden ani neměl mít moc práce. "ultrakonzervativní rétorika" je výraz nevhodný, a nejen proto, že se týká vkusu. co stojí proti ní?  

23.01.2017 09:26:43dát kritice tipAššurballit

do historie by si mohol ist este hlbsie ako do poloviny 20. storocia. a inak smerujes stale k vacsim picovinam. taky tradicny mix ultrakonzervativnej retoriky podciarknuta lacnym psychologizovanim. to uz nie je ani provokacia-  len nuda.

22.01.2017 14:18:30dát kritice tipMovsar

máš volné pole působnosti. na zprávy se nevymlouvej, žádnou jsi mi nikdy nepsal.

22.01.2017 13:34:42dát kritice tipNorsko
Ve zprávách ti to nestačí, bože, jaký ty jsi zbabělec. Odblokuj Norsko1
22.01.2017 12:51:48dát kritice tipMovsar

no tak už tedy chytej: k věci!

22.01.2017 12:47:27dát kritice tipNorsko
Běž někam mezi lidi, jsi plný zloby a nebezpečného pocitu vlastní domnělé geniality. Už teď se ti to vrací jako boomerang. Chytnu tě, kdy budu chtít
22.01.2017 12:37:50dát kritice tipMovsar

vždyť si taky něco napiš, jsi na literárním místě. tyhle tvé příspěvky patří spíš do "diskusního fóra" na novinkách.  

22.01.2017 12:32:54dát kritice tipNorsko
Màm takovej pocit, že v blábolení jsi ty naprosto nepřekonatelný. Co tu pořád děláš? Jak je to možné?

Movsarovo ?


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.