Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Tři /Črty II./

05. 03. 2017
24
60
4735
Autor
Gora

 

Vilová čtvrť v Českém Krumlově - Horní Brána. A branka s kováním půloblouků ve tvaru slunce otevřená  průhledům nedělního odpoledne.
Labrador se snaží   nadzvednout mohutné tělo. Zakolísá a nejistě dosedá  pod větve jabloně, čumákem k nebi. Kdo ví pokolikáté pozoruje mraky. Má rád, když letí rychle oblohou, jako štěně je chtěl pochytat. Naslouchá ozvěně vytí cirkulárky nebo prvnímu ptačímu zpěvu. Hlídá. Prošedivělou bradu opírá  o přední tlapy. Také dnes, ačkoliv smí s ohledem na věk odpočívat v pohodlném pelechu na chodbě vilky, došel na zahradu.
Zdánlivě netečná, žlutě zabarvená, vypelichaná hrouda. Slechy  jsou ale ve střehu.
Na špalku u dřevníku drží  pózu egyptské sošky kocour. Nastavuje kožich březnovému slunci. Víčka  se teplem labužnicky přivírají přes smaragdy zornic. Oči mezírkami sledují dění kolem domu.
Z ničeho nic se otevřely dveře a ven vyběhl malý ratlík. Vyspaný dorůžova překypuje energií. Letí ke starému psovi. Netroufne si  dorážet, tak jen sprintuje kolem. Štěněti patří celý dvorek i zahrada. Je snad všude. Pro své hry vzalo zavděk i loňským šustím pod jabloní. Nese v tlamce kořist v podobě uloveného listu.
Kocour udiveně seskočil, tolik ruchů naráz! Psík si ho teprve teď všiml, bojovně vztyčil ocas a předstírá útok. Černá koule se mrštně vyšvihla na větev jabloňové rozhledny. Mrňous krouží kolem kmene, chce si hrát, avšak kocour si ho ostentativně nevšímá. Olizuje se růžovým jazykem v koruně stromu, dokud  kožich nevypadá jako lesklý antracit.
Sešplhal z jabloně a znuděně, co tlapka tlapku mine, kráčí promenádou středem pěšiny vysypané kamínky. Jestli mohou mít kocouři gen frajeřiny, tak tomuhle nechybí.
Labrador zvedl hlavu a provází jej pohledem. Minipes zabrzdil kousek od kocoura. Ten prošel, aniž by zrychlil. Elegantně se prosmýknul škvírou mezi dvěma pruty slunečních paprsků kovové branky. Znamená pro něj vstup do jiného světa.Venku, na chodníku, švihnul chvostem na pozdrav.
Nazdar, hoši, vrátím se až ráno.


60 názorů

Gora
28. 05. 2017
Dát tip

Jardo, díky, a jsem moc ráda, že již zas můžeš být tady, na Písmáku:-)


Jarrda
28. 05. 2017
Dát tip

Dzravím

Další jedna z tvých momentek a tentokrát zvířecí. Jako bych to viděl. 


Gora
16. 03. 2017
Dát tip

No, jo, když můžu, pohladím je...díkes moc


Gogin
16. 03. 2017
Dát tip

vlastně škoda, že si to pejsi a kočky nemůžou přečíst :)


Gora
14. 03. 2017
Dát tip

Můj ty světe, někdo si to umí - přes Písmáky - zařídit:-) Tiše závidím. Napiš mini o jízdě limuzínou, prosím:-)


Zbora
14. 03. 2017
Dát tip

Ano, ale jak se říká: holá huba, líné neštěstí! Za peníze, které se sešly od Písmáků jsem si mohl dovolit koupit doživotní permanentku do lóže a ještě na každý koncert jezdím limuzínou, v níž popíjím pravé šampaňské a po koncertě si mohu vždy dovolit pozvat sólistu do restaurace U malířů.


Gora
14. 03. 2017
Dát tip

Jdu opravit. Proč nečteš Zboru, jeho dvě mini z poslední doby se mi zdají dost dobrý:-)


Gora
14. 03. 2017
Dát tip

Zdendo, hm...zas máš v těch detailech pravdu, já už se picnu.Torpédo a mraky odstraním. To ostatní. Je to mini, koukni třeba na Zboru, kolik má ve svých mini vět - je taky lenivej??

Díky:-)


Gora
09. 03. 2017
Dát tip

Díky za hezká slova, Aleno z říše divů:-)))


Gora
09. 03. 2017
Dát tip

Hugo, díkes:-)))


Alenakar
09. 03. 2017
Dát tip

Moc se mi líbí,s jakým zaujetím a do jakých podrobností pozoruješ skutečnost a s jakým opravdovým zaujetím o tom píšeš. Tak nějak bych chtěla umět psát haiku. Tip.


Hugo Ramon
09. 03. 2017
Dát tip

Pěnkné Gori :-)


Gora
08. 03. 2017
Dát tip

Lakrove, děkuji:-)


Lakrov
08. 03. 2017
Dát tip

> ...měla jsem tady několik cílů...

Myslím, že vyšly všechny (cíle), včetně té "mezidruhové komunikace".


Gora
07. 03. 2017
Dát tip

Díky.


Zbora
07. 03. 2017
Dát tip

Tak nějak tímhle směrem: http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=460439 :)


Gora
07. 03. 2017
Dát tip

To by mne zajímalo, jak píšeš teď:-)


Zbora
07. 03. 2017
Dát tip

Zmínka o mládí se čtyřicítkou na krku mě potěšila. Ale jo, máš pravdu, jsem vlastně mladý, huráá! :)

Ta miniatura je určitě víc než deset let stará (mladá). Nové texty sem moc nedávám. Nechávám je zrát :)


Gora
07. 03. 2017
Dát tip

No, ty už jsi na dohled...tiše závidím tvou poslední mini...a nejen:-) Vzhledem k mládí máš dobré šance.


Zbora
07. 03. 2017
Dát tip

To taknějak nám všem :)


Gora
07. 03. 2017
Dát tip

Jasně, do Čapka mi ještě malinko schází. Díky moc.


Zbora
07. 03. 2017
Dát tip

Napsané je to hezky. Na čtenáře dýchne konkrétní atmosféra. A líbí se mi, že se nespokojíš jen s prostým popisem ,ale snažíš se ho skutečně literárně vyšperkovat. Je tam metafora, personifikace, přirovnání. Všechny tyhle poetické vložky hodně pomůžou přesnému vykreslení nálady a udělají text zajímavějším i pro náročnějšího čtenáře. Fajn je také jak třeba pokaždé dáváš ratlíkovi jiná jména (která ale vždy sednou a nikdo nemůže být na pochybách o kteréhože ze tří hrdinů se jedná) a neomezíš se na prosté papouškování jednoho výrazu. Hezké. A přepisování je skvělá metoda, jak s textem pracovat a zároveň se učit a tříbit si styl. Nejhloupější je, když člověk nadatluje text do mobilu a hned ho uveřejní. To zvládnou bez ztráty věnečku jenom největší machři :)


Gora
07. 03. 2017
Dát tip

Lakrove, měla jsem tady několik cílů: vytěžit z minima maximum, zdůraznit rozdíly : mládí - stáří, věrnost - svoboda, přátelství - komunikace odlišných:-), a snad se mi něco z toho povedlo. Moc ti děkuju:-)


Gora
07. 03. 2017
Dát tip

Zboro, děkuju. Minimálně třikrát jsem to celé přepisovala, a ještě tomu dle mne něco chybí. Ale nevzdávám to:-)


Lakrov
07. 03. 2017
Dát tip

Hezky zachycený jak ten "okamžik", čítající možná jen pár desítek vteřin,  tak onen propastný rozdíl mezi věrností psů a volností koček.  Tohle slovní spojení se mi líbí: ...co tlapka tlapku mine...  a i když koukám, že není originální, oceňuji je.  Tip.  


Zbora
07. 03. 2017
Dát tip

Milé. Čekal jsem nějaké vyústění na závěr, ale chápu, že o něj tady nejde tolik jako o popis samotný.


Gora
07. 03. 2017
Dát tip

revírníku, díky moc...a na revanš...já zas ty tvé obrazy z lesa:-)


revírník
07. 03. 2017
Dát tip

Obdivuju tvé krátké postřehy.


Gora
07. 03. 2017
Dát tip

Kolobajdo, je to prostě frajer, no:-))) a díky!


Kolobajda
07. 03. 2017
Dát tip

"...nazdar hoši, vrátím se až ráno."    Zdá se, že kocour je ve formě  : -)  /**


Gora
06. 03. 2017
Dát tip

Chachá...dobrý:-)))


Že bys mě přivolala? A já příběhla jak psík na klacík? ;)


Gora
06. 03. 2017
Dát tip

Díky...je zvláštní, že ten den, co jsem si na tebe vzpoměla, ses v noci vynořila s básní:-) telepatie, asi...


Víš, že mám pro tvoje psaní slabost. *


Gora
06. 03. 2017
Dát tip

blackie, díky ti:-)))


Goro....krásně napsané...úplně to vidím.........................*/***


Gora
05. 03. 2017
Dát tip

Evži, díky...pozdravuj všechny:-)


Naši kluci si také vyhřívají kožíšky. Ale ten malý psík velkému kamarádovi klidně skáče po zádech i po hlavě.  Jaro je za dveřmi. :-) /T


Gora
05. 03. 2017
Dát tip

Oldjerry, to byla jen řečnická otázka:-) a ještě jednou díky.


Oldjerry
05. 03. 2017
Dát tip

Volovina může být leccos. V tomto případě je to nepatrná, skoro nepovšimnutelná  událost, z níž uděláš krátký příběh, to jest  miniaturu, která i přes tu krátkost má děj.  To tě ale mohlo napadnout i bez té otázky: já bych za skutečnou »volovinu« nedával tip... (:-D


Gora
05. 03. 2017
Dát tip

Kočkodane, pokud by to byly črty z exotické země, tak snad...tady u nás holt čokl a číča:-) a díky za komentář, věrný čtenáři:-)


Kočkodan
05. 03. 2017
Dát tip
Goro, není to špatné dílko,i když si myslím, že s běžnějšími zástupci domácí fauny jako například se staršímkudu, černou mambou a maličkým potkánkem by bylo vše ještě uvěřitelnější...

Gora
05. 03. 2017
Dát tip

Oldjerry, jak, z voloviny???

No, přece všichni jsme potřební - starý pes, mladý pes, i bohém kocour, že? Proč o tom nenapsat.

Díky, barde:-))), mám radost.


Oldjerry
05. 03. 2017
Dát tip

Mám rád spojení umět koukat, vidět a umět psát. Ty každé voloviny uděláš »záležitost« **


Gora
05. 03. 2017
Dát tip

Karle, já dík:-))


K3
05. 03. 2017
Dát tip

Hezký pohled, dík.


Gora
05. 03. 2017
Dát tip

KK: Peter, dík:-)


vesuvanka
05. 03. 2017
Dát tip

Irčo, díky. I Tobě pěknou neděli :-)))


rád som si to prečítal


Gora
05. 03. 2017
Dát tip

Di, děkuji, směju se tady tvé kocouří charakteristice:-)) frajer je prostě frajer:-)


Diana
05. 03. 2017
Dát tip

Stejný dojem jako Vesuvanka. Zvířata jsou nedocenitelný dar pro naši pohodu, úsměvy, pochopení. Jsou člověku podobnější, než si dokážeme připustit. Kolik jen znám frajerských kocourů! - těch i oněch ;-)))****


Gora
05. 03. 2017
Dát tip

Stázi, mám ráda zvířata...proto:-) a díky ti!


Gora
05. 03. 2017
Dát tip

Čudlo, díky:-))


Gora
05. 03. 2017
Dát tip

Vesuvanko, děkuji za vlídný komentář, a pěknou neděli:-)


Čudla
05. 03. 2017
Dát tip

/*


vesuvanka
05. 03. 2017
Dát tip

Irčo, máš skvělý pozorovací talent, který dokážeš "přetavit" do hezkého, čtivého díla, jež mě vtáhlo mě do atmosféry. Měla jsem pocit, jako když to sleduji naživo.  Psy a kočky (i další zvířata) miluji. Díky za příjemný zážitek :-))). TIP


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru