Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kuchyňské rozhovory - Poválečné uspořádání

15. 03. 2017
0
0
578
Autor
Gustavo

Poválečné uspořádání

(23.4.2015, čtvrtek odpoledne)

(účastníci debaty - MUDr. Benda, Ing. Martinovský. Kafe na stole.)

 

MUDr.Benda:„Co mohli to prohráli."

Ing. Martinovský:"Kdo co prohrál?"

MUDr.Benda: „No Američani!"

Ing. Martinovský:„Počkejte, Američani snad spíš vyhrávali ne?"

MUDr.Benda:„Diplomacii mají úplně na nic a vždycky měli."

Ing. Martinovský:"Kdy třeba? Aha vy myslíte, jak jsme se bavili o konci druhé světové, že ano?"

MUDr.Benda:„Steinhardt."

Ing. Martinovský:„To byl kdo?"

MUDr.Benda:„ No přece americký velvyslanec po válce!"

Ing. Martinovský:"Aha, vy si to pamatujete? On měl německý jméno, to je dobrý...".

MUDr.Benda:„No, a tenhle Steinhardt tady vůbec nebyl. Pořád nějaké hony, lišky střílel. Pořád někde byl. A taky byl pořád nemocnej. Žlučník a tak něco. Pořád byl někde pryč. A Zorin zatím pracoval."

Ing. Martinovský:„Zorin, to je pravda, cokoli vidím z té doby, tak je tam. Zorin. Byl tady pořád..."

MUDr.Benda:„Jo, a taky to tak proto dopadlo. Americká administrativa to tady nechala být. Furt ten Steinhardt byl někde pryč a tady Zorin učil komunisty."

Ing. Martinovský:"Hm, na tom něco bude. Ale to už bylo dávno rozhodnuté, ne? Rozdělení Evropy dle sfér vlivu už bylo přece domluveno před koncem války. Prý v Jaltě, ale pak jsem slyšel, že nejen tam..."

MUDr.Benda:„V Jaltě ne, to bylo dřív a taky jsem četl a viděl fotku, jak Churchill dává Rusům na nějakym toaletním papíře, na nějakým cáru, jak by si představoval poválečné rozdělení. Na procenta v každé zemi."

Ing. Martinovský:"Takhle se to dělalo? To je divný. A to jde? To je přece blbost. Jak si chcete vliv v zemi rozdělit po procentech...?"

MUDr.Benda:„No jasně, že je to blbost. Tady je vidět ta západní diplomacie. Nic nedohodne a vždycky prohraje."

Ing. Martinovský:"Takže oni třeba řekli, že chtějí třeba v Polsku deset procent?"

MUDr.Benda:„Třeba... a v Československu to bylo padesát na padesát."

Ing. Martinovský:"No, podívejte se na to nezaujatě. Kdybyste dobyl půlku Evropy, tak máte nárok mít tam nějaký vliv. Bohužel to tak je. Vezměte si, že jste nějakej generál, dobydete nějakou zemi a pak za vámi přijdou vaši spojenci a řeknou, že by tu zemi chtěli oni. To bohužel nejde a zdá se mi, že to poválečné rozdělení Evropy tak nějak odpovídá tomu, kam kdo došel. Je samozřejmě bohužel fakt, že Američani mohli dojít dál a tady to mohlo dopadnout jinak. Byli tady o tři dny dřív..... By došli do Brna, kdyby chtěli."

MUDr.Benda:„Patton chtěl. Ten kdyby byl prezident, tak by to dopadlo jinak."

Ing. Martinovský:"Takže u nás to bylo padesát na padesát.. To se s tím po válce ještě mohlo dát něco dělat. Pokud vím, Vídeň taky osvobodila Rudá armáda a vyklouzli z toho."

MUDr.Benda:„No, tady jsme neměli žádný diplomaty. Vídeň zachránil největší diplomat všech dob."

Ing. Martinovský:"Kdo?"

MUDr.Benda:„Adenauer. Jel v roce padesát pět do Moskvy a jeli z Vídně domů."

Ing. Martinovský:"Kdo?"

MUDr.Benda:„Rudá armáda. Deset let tam ještě byli"

Ing. Martinovský:" To je dost dlouho. A že se tak bral za Rakousko?"

MUDr.Benda:„...asi nechtěl ty Rusáky mít hned za hranicemi v Rakousku. A taky z Ruska pustili zbytky zajatců od Stalingradu. Asi pět tisíc jich zbylo. Ze sta tisíc, který zajali. Pracovali tam."

Ing. Martinovský:"Jsem si nějak myslel, že je buď zabili a nebo hned po válce vrátili."

MUDr.Benda:„Ne, nechali si je tam na práci. A navíc si odvezli další lidi odsud."

Ing. Martinovský:"Cože? Jako koho?"

MUDr.Benda:„Ruské emigranty, kteří sem utekli, vzali je a odvezli je zpátky. Hned devátého května začala KGB pracovat...To je stejné jako gestapo. Ti taky začali hned 15. března, to je úplně stejné."

Ing. Martinovský:"Tak to je síla. Vezměte si, že utečete před Leninem, Stalinem, žijete docela v pohodě za první republiky tady u nás a pak vás odvezou zpátky."

MUDr.Benda:„M.B."Jo, i občanství měli. Několik tisíc lidí to bylo."

Ing. Martinovský:"To bylo asi rozčarováni. A hned po válce. Ještě zpátky k tomu poválečnému rozdělení. Takže tady se s tím mohlo ještě něco dělat?"

MUDr.Benda:„Asi ne. Vždyť tady se učila ruština hned od pětačtyřicátého. Bylo stejně hodin jako němčiny."

Ing. Martinovský:"Proč se učila ruština? Jsem si myslel, že se třeba učila angličtina... za druhé republiky."

MUDr.Benda:„Myslíš za třetí republiky...Druhá byla po Mnichovu."

Ing. Martinovský:"...jo, aha, ten půlrok, máte pravdu."

MUDr.Benda:„Kdepak, ruština se učila, tady to bylo od začátku komunistický."

Ing. Martinovský:"Tak to bylo v hajzlu od začátku..."

MUDr.Benda:„Jo." pokývá hlavou a napije se kafe.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru