Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kuchyňské rozhovory - Hradby

15. 03. 2017
0
0
481
Autor
Gustavo

Hradby

(8.3.2015, neděle ráno)

(účastníci debaty - MUDr. Benda, Ing. Martinovský. Na stole snídaně,kafe,  jogurt s ořechy, rozinkami a medem.  Hraje rádio.)

 

Rádio: „...a tak bylo rozhodnuto a roku 1868 se začalo s bouráním pražských hradeb, nejdříve v oblasti Nového Města, Na Poříčí, další část byla zbourána v osmdesátých a devadesátých letech devatenáctého století a částečně ještě také za první republiky v roce 1920..."

Ing. Martinovský:"To je barbarství."

MUDr.Benda:"Co?"

Ing. Martinovský:"No to bourání hradeb, to je barbarství".

MUDr.Benda:„To ale jinak nešlo."

Ing. Martinovský:„Jak nešlo, zbourají se hradby, které tady byly několik stolení. Staré musí ustoupit novému! Komunistický heslo!"

MUDr.Benda:„No, né, to jinak nešlo."

Ing. Martinovský:"Jak nešlo...?!"

MUDr.Benda:"Vždyť to bránilo rozvoji města. Ty lidi tam neměli jak chodit a jezdit se tam nedalo. Ani ty formanské vozy..."

Ing. Martinovský nervně:"Jo, bránilo to rozvoji města! A proto museli zbourat staré hradby!"

MUDr.Bendavrtí hlavou:"A jak by se to město rozvíjelo?"

Ing. Martinovský:"Za hradbami, tak jako jinde, třeba Dubrovník".

MUDr.Benda:"Ále prosimtě Dubrovník, tam žije pár tisíc lidí..."

Ing. Martinovský:„No a co, to je jedno, já mluvím o hradbách a historický centrum Prahy taky není extra velký. Stačilo probourat ty hradby, kde bylo potřeba..."

MUDr.Benda:"...nebyla by žádná Národní, Na Poříčí...."

Ing. Martinovský:"....ale byla, ale nemuseli to zbourat celý!"

MUDr.Benda:"No, to by pak ale museli zbourat ty nejcennější domy"

Ing. Martinovský nechápavě kouká:„Ale já mluvím o hradbách."

MUDr.Benda:„Stejně to nebylo nijak estetické..."

Ing. Martinovský:"Hm, tak to jste dobrej a co když vám řeknu, že se mi nelíbí Vyšehrad,. Že se mi nelíbí a taky by se měl zbourat, protože není hezký. A postavíme tam něco nového. Staré musí ustoupit novému! Takhle podobně to bylo se židovským městem. Taky ho zbourali."

MUDr.Benda: „Prosimtě, to byla hrůza, myši tam byly a slepený z plechů a podřadného dřeva...To bylo něco jiného, to byla nutnost."

Ing. Martinovský:"Jo, postavíme tam novou ulici, Pařížskou!"

MUDr.Benda: „Kvůli tomu sem ty lidi jezdí."

Ing. Martinovský:"No to možná ano, ale takových ulic je ...v Paříži, ve Vídni, všude. Ale takové židovské město, to nikde není, to nikde nemají. Víte, co by to dneska bylo?!"

MUDr.Benda:"...překližka, plechy, vepřovice...kanalizace tam nebyla, hrůza!"

Ing. Martinovský nechápavě kouká:„Jo, takhle to přesně říkali a pak to zbourali. Kanalizace by se tam dala určitě nějak dodělat a mohli nechat aspoň něco. Takhle tam není nic."

MUDr.Benda:„Je tam krásná ulice."

Ing. Martinovský nervně:"Ty jsou i na Vinohradech... To je jako kdybyste řekl, že Zlatá ulička, to je malý, že to je hrůza, kdo by v tom chtěl bydlet. To tam radši postavíme něco nového, třeba paneláček, bude kanalizace..."

MUDr.Benda:„Tam lidi bydleli a dlouho..."

Ing. Martinovský zvyšuje hlas:"...a v židovském městě nebydleli...?"

MUDr.Benda:„Ale jo, ale to je jako kdybys chtěl zachovat cikánský osady. Plechy, prkna..."

Ing. Martinovský: „To se asi nedá takhle srovnávat. Nemůžete se na to dívat, že to nevyhovuje dnešním podmínkám bydlení. Byly by tam dnes galerie, krámky, penziony... To by bylo něco unikátního. Nojo, staré musí ustoupit novému!"

MUDr.Benda:"Museli to zbourat, ty hradby.  Jak by tam ty lidi chodili?"

Ing. Martinovský oči v sloup:„A oni tam předtím nechodili?"

MUDr.Benda:"Byly potřeba nové komunikace, jako ve Vídni, ten okruh je taky v místě hradeb."

Ing. Martinovský:"No, tak já bych ten okruh udělal za hradbami. Komunikace...jo a pak komunisti postavili magistrálu!"

MUDr.Benda:„To je něco jiného."

Ing. Martinovskýnervně:"To je úplně to samé!!"

MUDr.Benda:„To je průjezd skrz město."

Ing. Martinovský:"Co je na tom jiného? To je to samé!"

 

MUDr.Bendanesouhlasně hledí z okna a zároveň se usmívá. Pak se napije kafe.

Ing. Martinovský si čte přílohu Lidových novin a jí jogurt.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru