Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Václav Beneš Třebízský v Mariánských Lázních

15. 03. 2017
1
1
907

Václav Beneš Třebízský byl uznávaný český spisovatel a katolický kněz, který se narodil 27. února 1849 v Třebízi. Vyšší gymnázium a seminář navštěvoval Beneš Třebízský v Klementinu v Praze. Zde neúnavně studoval a věnoval se studiu dějin a slovanských jazyků a také prvním literárním pokusům. Ještě během studia vyšla roku 1871 tiskem jeho první povídka Mara Bočanová. Již v dětství onemocněl tuberkulózou. První lázeňský pobyt prodělal o prázdninách roku 1872 v Teplicích. V následujícím roce 1873 se Třebízský léčil o prázdninách po prvé v Mariánských Lázních. Přijel 5. srpna 1873 a ubytoval se v budově Starých lázní, kde bral i slatinové koupele. Po absolvování pražského bohosloveckého semináře roku 1875 byl vysvěcen na kněze, působil jako kaplan nejprve v Litni u Berouna. Od roku 1876 působil v Klecanech u Prahy, v malém městě na východ od Prahy, na pravém břehu Vltavy, kde také napsal většinu svých povídek a románů. Kromě krásné literatury sepsal i svá kázání, která vydal ve sborníčku Poměnky ve vínek božský. V roce 1883, těsně před Vánoci propukla Třebízského choroba znovu v plné síle. Po dlouho trvající dušnosti a těžkém kašli došlo k vícekráte opakovanému chrlení krve. Doktor Mrázek radil Třebízskému, aby se jel zotavit do Mariánských Lázní. Do Mariánských Lázní přijel 3. června 1884. Nejprve bydlel v hotelu Rudolfshof, v domě kde dnes sídlí hlavní pošta. Docházení k pramenům mu však činilo potíže. Odstěhoval se proto do Tepelského domu, který je dnes již zbořený. Stával původně v bloku domů, na místě dnešního staveniště Arnika.  Zde bydlel Třebízský až ve 3. patře, kam sotva vyšel. Od 12. června bydlel ve vile Sadt Moskau (dnes dům Třebízský). Dne 14.června, při náhlém ochlazení, ulehl na lůžko, když byl postižen chrlením krve, a krátce upadl do bezvědomí. Až ve čtvrtek 19. června nastalo opět zhoršení celkového stavu, ošetřoval jej profesor Basch. Václav Beneš Třebízský umírá předčasně dne 20. června 1884 v Mariánských Lázních. Katafalk s rakví byl vystaven ráno 21.června 1884 v kostele Nanebevzetí P. Marie na Goethově náměstí a pohřebního průvodu i zádušní mše se účastnilo mnoho hostů, včetně školáků se svými učiteli. Rakev byla z kostela převezena na nádraží a po železnici do Prahy. Od 22.června byla vystavena v Týnském chrámě. Dne 24. června proběhl pohřeb na Vyšehradském hřbitově. V Mariánských Lázních je mnoho památek na jeho léčebné pobyty. Ulice od divadla kolem Lesního pramene k Parkhotelu, se jmenuje Třebízského. Rovněž lázeňský dům č.p. 118, kde dokonal svůj život, nese jeho jméno. Památník Třebízského leží nedaleko Lesního pramene, v roce 1924 mu zde byla odhalena bronzová pamětní deska. Za druhé světové války byla odstraněna a obnovena až v roce 1956. 

 

                                                                                           Výsledek obrázku pro Třebízský                                                                                                                                                              

 


1 názor

Josephina
03. 04. 2017
Dát tip

Pěkně! Díky! Chystáme se do Mariánek na výlet.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru