Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kuchyňské rozhovory - Klasika

17. 03. 2017
0
0
471
Autor
Gustavo

Klasika

(17.9.2015, pondělí ráno)

(účastníci debaty - MUDr. Benda, Ing.Martinovský. Na stole čaj, jablečný koláč, Lidové noviny, běží ranní vysílání ČT1.)

 

MUDr. Benda:"To bych taky zakázal."

Ing.Martinovský:"Co byste zase zakázal?"

MUDr. Benda:"No nepředělával bych klasická díla. To je překrucování historie! To je hrozný, jak se všechno překrucuje. Pak vznikají různé patvary a klasiku už nikdo nezná."

Ing.Martinovský:"Aha, rozumím. Takže třeba když někdo udělá muzikál Hrabě Monte Christo nebo muzikál Romeo a Julie?"

MUDr. Benda:"No, třeba. To bych zakázal."

 

Z haly od počítače je slyšet smích Josefa Martinovského, t.č. v tercii.

 

Ing.Martinovský:"Ale jak zakázal, jak byste to chtěl udělat?"

MUDr. Benda:"No, že se to už nesmí dělat jinak, než tak, jak to bylo napsáno. Jak k tomu přijdou dědicové."

Ing.Martinovský:"Myslíte autorská práva? Mám dojem, že jsou dnes nastavena na 70 let. Vlastníkem práv jste dnes 70 let, takže třeba takového Čapka si dneska už může vydat, kdo chce."

MUDr. Benda:"70 let? To je hrozně málo, to má být mnohem víc."

Ing.Martinovský:"No moment a co když už žádní dědici nejsou, třeba u toho Shakespeara. To by se to pak nedalo vydat vůbec."

MUDr. Bendazaváhá:"No...pak by se to muselo hrát nebo psát tak, jak to je. Žádné změny."

Ing.Martinovský:"Ježiš...to je ....ale víte co? Když uděláte muzikál Romeo a Julie, tak na to aspoň přijdou lidi, kteří by na Shakespeara nikdy nešli."

MUDr. Benda:"Hm. A myslí si, že to je ono a ono to zatím není ono."

Ing.Martinovskýzaváhá:"No..., tak..., ale pak to třeba někoho přiměje si přečíst tu původní verzi...nebo na to půjde do divadla. Na klasické uvedení."

MUDr. Benda:"To ne, to on si řekne: „Jó, to už jsem viděl, na to už nejdu!"

 

Josef Martinovský se směje

 

Ing.Martinovský:"Takže vy byste zakázal i moderní pojetí klasického kusu..."

MUDr. Benda:"Jo! Vždyť pak je to třeba úplně jiné, než jak to ten autor napsal."

Ing.Martinovský:"Hm...a jak byste řešil, že by to představení mělo klasický text, ale odehrávalo by se to v současnosti. Třeba by byli oblečení, Romeo a Julie, do džínů a kožené bundy, ale recitovali by Shakespeara. To by mě zajímalo, jestli byste to, vy cenzore, povolil!"

MUDr. Benda zaváhá:"No... To nevím... Každopádně by se neměly dělat ty předělávky. Ať si ti autoři vymyslí něco sami, něco nového. Proč pořád předělávají tu klasiku?!"

Ing. Martinovský čeká a částečně si vychutnává dílčí vítězství a váhání svého tchána.

MUDr. Benda:"Ze strany těch dnešních autorů je to invenční nedostatečnost!"


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru