Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kuchyňské rozhovory - David

17. 03. 2017
0
0
513
Autor
Gustavo

David

(23.11.2015, pondělí ráno)

(účastníci debaty - MUDr. Benda, Ing.Martinovský. Přítomna Mgr. Martinovská. Na stole čaj, Lidové noviny. Běží ranní vysílání ČT1.)

 

Televize:"David Cameron prosazuje přísnější kontrolu....."

MUDr. Benda:"No tak, jak to teda je?"

Ing.Martinovský:"Co?"

MUDr. Benda:"Pokaždé to říkají jinak."

Ing.Martinovský:"Ale co?"

MUDr. Benda:"No, jak se má správně vyslovovat Dejvid Kemeron nebo David Kameron nebo snad David Kemeron nebo Dejvid Kameron? Jednou to říkají tak a jednou tak. Hergot, tak jak to má být?

Ing.Martinovský:"Já nevím. To asi záleží..."

MUDr. Bendaskočí do řeči:"...Já to tvrdím pořád. Angličtina, to je tak divný jazyk. Nemá pravidla."

Ing.Martinovskýnervně:"Jak...nemá pravidla. Každý jazyk má pravidla."

MUDr. Benda:"Všechno píšou jinak, než to vyslovují. Jednou se to vyslovuje „a" jednou se to vyslovuje „e"

Ing.Martinovský:"Obecným pravidlem je, že se psané „a" vyslovuje „e" nebo přeněji„ej".

MUDr. Benda:"Tak proč někdy říkají David a někdy Dejvid?"

Ing.Martinovský:"No....třeba proto, že to jméno může pocházet z nějaké oblasti, kde se to nějak vyslovuje. Třeba je to jméno ze Skotska nebo třeba z Francie a pak se to vyslovuje jinak, než by to bylo gramaticky správně. To máte přece i v jiných jazycích. Třeba i v češtině. Teď nevim...." I.M.zaváhá:"Například ta manželka od Železnýho, ředitele Novy....Davouze. Taky jí nečtete „Davouze", ale Davůz nebo tak něco. Nečtete to přesně podle českých pravidel."

MUDr. Benda:"No proto, že je to cizí jméno."

Ing.Martinovský:"Přece jsem vám to teď vysvětlil. To jméno Cameron může být teoreticky kdoví odkud a proto je v angličtině taky cizí jako u nás! I když to třeba na první pohled nevypadá."

MUDr. Benda:" No nevím. Vypadá to jako anglické jméno. Stejně je to divný. Jednou „a" a jednou „e"."

Mgr.Martinovská se směje a mlčí.

Ing.Martinovský:"Já vím, o co vám jde! Vám jde o to, že chcete říct, že upadá kvalita komentátorů a hlasatelů v televizi. Každý to říká jinak, protože nemají vzdělání a tak je to teď se vším. Že ano, že mám pravdu."

MUDr.Benda se usmívá, sedne si a kousne do chleba s Lučinou:"Pojedeš dneska do toho Makra?"

Ing. Martinovský:"Jo, dejte mi seznam."

Do kuchyně přijde Anna Martinovská a chce kakao.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru