Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Opuštěná intimita

17. 03. 2017
9
6
968
Autor
Movsar

Cestou do Brna a z Brna.

Oldův sen 

Za kolínským nádražím je kovošrot. A protože je půl jedenácté, jeřábník Olda si čerpá krátký oddych. Z okýnka věže zapaluje cigaretu, otevírá skleničku s kávou a dává se do snění. Už kolem nejsou hromady ostrých želez, co koušou, nikde žádné hrany a těžkosti, jen měkké, teplé a bělostné tělo neznámé holky. Je ale jiná než ty, co mhouří oči z plechových dvířek šatních skříní, neobyčejně obyčejná. A on ji bere do hrubých rukou, zvedá a posunuje, tiskne se k ní celý a je z té milostné záplavy docela rozechvělý. Usrkne ze skleničky a náhle i ona je rozechvělá. A už ani jeden nepatří tomuhle světu a ze všeho nejméně tomuhle kovošrotu, jsou hybateli velkého snu o lásce. ¨


Cestička k bufetu

Jsem v Brně a hledám bufet. Jeden je prý v průchodu u banky na náměstí, poradí mi v antikvariátu, kam chodí pro knížky i ústavní soudci. A tak jdu, a protože nevím přesně kam, ptám se dívenky, křehounké jako ptáčci pana Oty Janečka. Na banku, na bufet. Krčí rameny, neví. A jak prolomí něžnou křivku úst, aby to řekla, je jasné, že tahle pusinka nemůže znát jídlo bufetů a ani banku, neboť peníze jí jsou netřeba. Zastavuji tedy další kolemjdoucí, ale ani oni nevědí. Zeptám se tedy na místní způsob: „dalo by se tu něco schlamstnót?“ A ihned jsem správně nasměrován. 


Vzpomínka na Bohumila Hrabala

Do vagónu přistoupil Bohumil Hrabal. V džínách a kšiltovce, na peronu stihl o pivo víc, z Maďarska vlak dokvačil o deset minut později. A teď sice v žízni zkojen, ale hladov hledá místo. Takové, kde by neseděl zasmušile sám, ale poblíž nějaké ceckaté ženské co by se nechala cestou do těch cecků píchat sluníčkem a taky jeho pohledy co sice už nejsou žíznivé neboť vlak dokvačil o něco dýl ale přece jen v nich ještě je hlad a mohl by vtipkovat a trochu se k ní naklonit a jak by vlak sebou na vejhybce škubnul tak by do toho sluníčkem vyhřátého výstřihu mohl dopadnout tváří a pak poslouchat její láteření Co to jako pane má znamenat a on by na to Paninko to jsou vejmoly na trati no a pak by ji v jídelním voze koupil pivo a klobásu a čekal na další nepravidelnost na trati… 


Opuštěná intimita

Moravská Chrastová z vlaku vypadá, jako by ji opustili živí, a snad i sám Bůh. Zůstaly baráky, studny, plechové cedule, stráně kolem a asfaltka jak dlouhá rána napříč krátkou historií. A ve skříních vyprané a navoněné župánky a v šuplících básně. Opuštěná intimita. Malá moravská Pripjať.


6 názorů

Oldjerry
19. 03. 2017
Dát tip

Ano, velká část života se skládá z takových polyverzních mikropříběhů...*


Movsar
17. 03. 2017
Dát tip

díky, zboro. janečkovy grafiky jsou úžasné. zvlášť ty, kde je ptáček v dlaních dívenky.


Zbora
17. 03. 2017
Dát tip

Je vidět, že máš Hrabalův rukopis pečlivě načtený :)

Jedna suchá jehla s malinkým ptáčkem od Janečka mi visí v kuchyni. Koupil jsem ji kdysi v antikvariátu za pár kaček. Každý den na ni koukám, takže si tu dívku dokážu docela dobře představit...

Nejvíc se mi ale svou poetikou líbil Oldův sen.

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru