Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Náčelník a ti ostatní

24. 03. 2017
19
36
3759
Autor
Gora

 

 

Náčelník a ti ostatní

 

Slunce zvolna šplhá do kopce nad špičky smrků. Papírna ve Větřní čechrá a pění tok Vltavy. Jako bezzubý obr ještě občas vypouští údolím nasládlé aroma celulózy a  barví  opar nad řekou na žluto.

Několik desítek zaměstnanců vešlo dovnitř areálu postranní brankou. Kavalerie autobusů u fabriky ráno o šesté a tisíce lidí na směnném provozu se staly jen vzpomínkou. Po úspěšných letech snu zakladatele Ignáce Spira o přestavbě  mlýna na nejmodernější papírnu v Evropě dochází dech.

Silnice z Větřní na Rožmberk by měla být spíše pěší zónou než výpadovkou.  Pulsuje pohybem svých lidí ve dne a o víkendech i v noci.  Jejich život začíná tam, kde se za zrezivělou ohradou hromadí hory recyklátu rozmělněného na kousíčky.  V bytových domech bez fasád, nalepených na úzké chodníky. A mezi dvěma tragickými světy jen ten plot. A na něm kocour s chundelatou srstí jako vyzvědač.

Dřevěné lávky ke vchodům a asfalt silnice pomalu ztrácejí jinovatkovou glazuru.

Muž  s dlouhými bílými vlasy nametá úspornými pohyby na lopatu vajgly ze škarpy. Metr po metru, záda vzpřímená jako Náčelník z Přeletu nad kukaččím hnízdem. Zbývá vetknout orlí pero do čelenky. Má autoritu a snaží se jít příkladem. Z okna vyhlédla jeho squaw, v ústech retko. Pohledem vyhodnotila situaci – ten její je teprve v polovině trasy. Zabouchla  oprýskaný okenní rám a osladila první z řady dnešních káv, černých jak thér. Zbývá dost času na cigaretu se snachou, dcerou a  babkou ve skromném obýváku.

Po snídani se trousí ven z baráků děti. Menší jen tak lítají kolem, po silnici, která je jediným- nebezpečným- hřištěm. Starší zamířily do bunkru. Kousek odtud stojí torzo vodárny, na kraji kopcovitého lesa. Puberťáci tady bývají bez dozoru. Obsadili betonovou zídku, pod zadkem kartony papíru, a podávají si jedinou cigaretu. Do školy chodí jen občas, když už je moc zle. Nuda, tady i ve škole. Doma taky. Věčně poslouchat, jak děda makal dvacet let ve fabrice na rotu, obřím papírenským stroji. Jak s jinýma chlapama házel o noční polena z vagónu na hromady.

 Ani ta vlečka se dřevem už dávno po kolejích nejezdí.

Do rozvalin bunkru konečně zasvítilo slunce. Zmrzlá lidská ptáčata posedávají, schoulena v zimních bundách.  Nastavila obličej  dopoledni a mlčky, s přimhouřenými víčky a cigaretou mezi prsty, vyhlížejí jiné časy. Pes Arapáš občas štěkne na projíždějící auta s lyžemi a koly na střechách.  Letošní lyžovačka na Lipně  pomalu končí. Jak blízké i vzdálené pro děti z bunkru...


36 názorů

Gora
28. 05. 2017
Dát tip

Jardo, tak mi ho ten větřínský člověk nějak připomněl, ten film a tak:-)) dík!


Jarrda
28. 05. 2017
Dát tip

Dzravím.

Zase jedna z tvých momentek. Hezké uklidňující čtení. Potěšilo mne tvé přirovnání s Kukaččím hnízdem. Mám ten román velice rád a vracím se k němu. Viděl jsem ho i v 86-tém zpracovaný Pardubickým divadlem. Rád na to vzpomínám.

 


Lakrov
21. 04. 2017
Dát tip

Když to čtu, je to jako když mám ty "blekhauzy" před očima  a začíná mi být líto, že je to tak dlouho, co jsme tam byli naposled.  Jo, má to atmosféru onoho "městečka plného indiánů",  z něhož ovšem ostatní vnímají povětšinou jen blízkost řeky  a památkové rezervace.  Tip.

 Tahle věta:  ...Snu zakladatele Ignáce Spira o přestavbě  mlýna na nejmodernější papírnu ve střední Evropě po úspěšných letech dochází dech... je dost složitá. Možná změnit slovosled; dát ...po úspěšných letech... na začátek.  


Gora
29. 03. 2017
Dát tip

Hugí, díky za smajlíka a tipíka...


Hugo Ramon
29. 03. 2017
Dát tip

:-)


Gora
27. 03. 2017
Dát tip

Petře, moc díky...potěšils mne.


Petr333
27. 03. 2017
Dát tip

To místo znám jen jako vodák sjíždějící Vltavu. A sedí mi i ten styl smířeného vypravěče, že lidé přicházejí i odcházejí, vše plyne stejně jako ta Vltava.


Gora
27. 03. 2017
Dát tip

blackie, jsem ráda, když pobavilo či oslovilo:-) a díky moc


zase jsi mě vtáhla do děje......*/**


Gora
26. 03. 2017
Dát tip

Dodolinko, díky ti...i ti nejzapomenutější k nám patří:-)


Dodola
26. 03. 2017
Dát tip

Dokážeš pěkně psát o opomenutých věcech, lidech, osudech.


Gora
26. 03. 2017
Dát tip

Alexko, mně ty kuličky taky:-) a díky


Alexka
26. 03. 2017
Dát tip

Tohle se mi celkem líbilo :-)


Gora
25. 03. 2017
Dát tip

Stázi. děkuju moc:-)


Gora
24. 03. 2017
Dát tip

Evženie, děkuju, ty to ghetto znáš? Byla tam nedávno i nějaká ministryně:-(


Gora
24. 03. 2017
Dát tip

Di, děkuju uctivě:-)


Gora
24. 03. 2017
Dát tip

Karle, děkuju, Železnou patu ještě neznám, ale dost věcí od Londona ano...výborný spisovatel:-) Díky


Gora
24. 03. 2017
Dát tip

Karpaťane, díky ti:-)


Díky tobě jsem tam zase byla. /T


K3
24. 03. 2017
Dát tip

Dokonale vykreslená atmosféra. Já teď čtu Železnou patu od J. Londona, jestli znáš, z podobného prostředí. Jakoby to tam do jejího soukolí pasovalo.


Diana
24. 03. 2017
Dát tip

Doslova sugestivní počtení. Kdyby takové fejetony tiskli v novinách, tak je zase začnu kupovat! Výborně! ****


/*/*/*


Gora
24. 03. 2017
Dát tip

zvědavče, děkuji za tvoji zvědavost a zájem:-)

co s tím- prostředí Větřní dobře znám, pět let jsem tam žila...jen vím, že nově zřízená klubovna pro mládež zeje prázdnotou:-( a  podíl v regionu celkově si vybralo několikeré prodání papírny a výrazné utlumení jejího provozu...


zvedavec
24. 03. 2017
Dát tip

zasiahla si ma, pripadá mi to perfektne napísané

a čo s tým?

Zamýšľam sa, že je škoda, že sa na toto len mlčky pozeráme a smútime - dávame tomu šancu, alebo sa nič s tým nedá urobiť? 


Gora
24. 03. 2017
Dát tip

vesuvanko Jano, děkuju:-)


vesuvanka
24. 03. 2017
Dát tip

Pěkně napsaný a hodně smutný příběh se vzpomínkou. Irčo, málo slovy dokážeš vtáhnout čtenáře do atmosféry místa i děje. TIP


Gora
24. 03. 2017
Dát tip

Pavle, ten náčelník je ještě ze staré školy- byl zvyklý pracovat, zatímco...

Moc dík.


Kolobajda
24. 03. 2017
Dát tip

Tuším, že je to náčelník nepřízpůsobilých... (nějak mě děsí, že se množí geometrickou řadou)    /**


Gora
24. 03. 2017
Dát tip

Oldjerry, udělám - ke mě vykřičníky nesednou:-) a tobě velký dík.


Oldjerry
24. 03. 2017
Dát tip

Další ze serie malých příběhů, spíš obrazů s krátkým dějem v nichž obraz má navrch.  Umění se koukat... jen místo toho vykřičníku na konci bych udělal tři tečky. No jo... co --- já? *


Gora
24. 03. 2017
Dát tip

Kočkodánku, zasmála jsem  - díky za čtení a veselý komentář ve smutné realitě:-))


Kočkodan
24. 03. 2017
Dát tip
Ten muz má dlouhé bílé vlasy, pracuje s nedopalky...nebude to Klekí-petra?

Gora
24. 03. 2017
Dát tip

Jardo, děkuju za milá slova a zdravím:-)


revírník
24. 03. 2017
Dát tip

Krásně umíš, Ireno, shrnout do miniatury tolik děje! Při tom do ní pojmeš i kus slavné historie. Tip.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru