Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Škvírou ve dveřích

29. 04. 2017
17
24
3077
Autor
Gora

dílko do jedné soutěže:-)

 

Jsou dveře a v nich mnoho různých škvír. Možnosti k pozorování života z obou stran jsou nepřeberné…

 

Chlapec si potají něco kutí v pokojíku, vyrábí lojový knot a provizorní svícen.  Úspěšně, je geniální a jmenuje se Nikola Tesla. Otec zjistil, že u petrolejky tajně čte obsáhlá díla z jeho knihovny, a svítidlo zabavil. Byl večer a chlapec věděl, že do jeho království už nikdo nezavítá. Kousky šňůry ucpal škvíru pod dveřmi a dokonce i klíčovou dírku. Může po nocích v klidu studovat a nehrozí odhalení. Inu, budoucí vynálezce.

 

Dívka sedí na židli uvnitř pokoje s nezbytným pianinem a vyšívá. Každou chvíli zavadí pohledem o prostor pode dveřmi, kde, čistě náhodou, chybí důkladný práh. Mezitím se chodbou prvorepublikové vilky po špičkách plíží starší mladík typu Kristián a vsune do mezírky obálku. A pak už střih na rozzářený obličej Adiny s krajkovým límečkem ke krku. Nejprve přivoní, ano, psaníčka se parfémovala, a vzápětí otevírá nožíkem na korespondenci. Rychlé nadšené zamrkání předlouhých řas. Otočka s dopisem v dlaních, přitisknutým k srdci. Ach!

Osud v té chvíli nabírá za pomoci dveřní škvíry zcela jiné obrátky. Bez ní by hrdinové starých filmů asi nedošli svého štěstí. On ji miluje – napsal směle, a dnes večer snad, něžně, rozechvěle, padne první políbení ručky v bílé rukavici.

 

Leží na nemocniční posteli a čeká. Mrtvice umrtvila celé tělo a smysly.  Špatně vidí a nemluví, jak tedy povědět sestře, aby nechala dveře pootevřené?

Někdy se nedovřou – omylem. Sluch je jedním z mála smyslů, který staré ženě zůstal.  Zádveřní škvíra vnesla do místnosti vibrace zvenku. Raději naslouchat hrkání vozíků po dlažbě chodby a smíchu uklízeček než stále se opakujícím zvukům v pokoji. Prosím, nezavírat.

 

Dveře šedivé, nedobytné. Tělo na těle, muži na cele: prý si zvyknem. Co dokážou vypovědět - jen oči - bez tváře, jak různě mohou hledět, vězněné ve spáře?

 

Jsou dveře a v nich mnoho různých škvír.


24 názorů

Gora
28. 05. 2017
Dát tip

Jardo, díky, bylo to soutěžní dílko na Poetovi...


Jarrda
28. 05. 2017
Dát tip

Dzravím.

Zase jedn z dalších tvých nápadů, o čem se dá pěkně psát. Taková jednoduchá škvíra v mnoha pohledech. V textu jsou krásně naznačeny a i vyjádřeny myšlenky postav, byť nemusí samy promluvit.

 


Gora
12. 05. 2017
Dát tip

Lakrove, moc děkuju, že sis přečetl miniaturku. No, byla to soutěž na Poetovi, a tyto varianty mne při zamýšlení se nad tématem Škvirou ve dveřích napadly...dík!


Lakrov
12. 05. 2017
Dát tip

Zajímavý "čtyřtet" s různými pohledy na tutéž věc. Při střihu do druhé části,  té se sedící dívkou mě napadlo, nebude-li ji někdo škvírou pozorovat,  ale to by bylo příliš laciné. Kdo je autorem se mi tentokrát odhadnou  nepovedlo. Nikdo mě nenapadal. Naprosto odlišný od tvých ostatních textů  je tento.  Tip.  


Gora
04. 05. 2017
Dát tip

Hugís, díky!


Hugo Ramon
04. 05. 2017
Dát tip

jo :-)


Gora
30. 04. 2017
Dát tip

Jiři, díky moc:-)


srozumeni
30. 04. 2017
Dát tip
Hezky vymyšlené...***

Gora
30. 04. 2017
Dát tip

Evži, díky moc..


Gora
30. 04. 2017
Dát tip

Jano, soutěž je u konce, vyhrála jsem, ale byli jen dva soutěžící, tak to bylo snadné:-( a děkuju


Gora
30. 04. 2017
Dát tip

Karle, ty mi přeješ věci - pavouk, šmankote! a děkuju:-)


Gora
30. 04. 2017
Dát tip

Kočkodane, to by byl ten vězeňský život stejně, jak se říká, navoněná bída:-) a dík


Gora
30. 04. 2017
Dát tip

jírazjezvec: děkuju ti, těší mne, že ses pobavil:-)


Držím ti palce. Ty to prostě umíš. /T


vesuvanka
29. 04. 2017
Dát tip

Moc hezky napsané, vtáhne do atmosféry.  Přeji Ti úspěch v soutěži a přidávám TIP :-)))


K3
29. 04. 2017
Dát tip

To je opravdu povedené. Má to zvláštní příjemnou náladu.

Ale ještě jedno tajemství tam je. Co je za nimi, když se otevřou? :) T.

Možná nový mexický pavouk 22cm :)


Kočkodan
29. 04. 2017
Dát tip
Já bych každému vězni přál, aby jednou dostal voňavé psaníčko od bachaře.

Gora
29. 04. 2017
Dát tip

Díky moc, Jardo:-)


revírník
29. 04. 2017
Dát tip

Hezkys to sestavila.


Gora
29. 04. 2017
Dát tip

Di, děkuju ...


Diana
29. 04. 2017
Dát tip

Zajímavé pohledy *


Gora
29. 04. 2017
Dát tip

Dodolo,díky...soutěž včera skončila:-)...dík za čtení


Dodola
29. 04. 2017
Dát tip

Ty úhly pohledu - jako by tam čtenář byl, jako by byly jeho. Přeju úspěch v soutěži


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru