Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Dandy

Výběr: Zbora, Lyryk, a2a2a
21. 08. 2017
29
47
4502
Autor
Alenakar

 

 

 

Dandy

 

Květiny v klopách odvál čas

fiakry do tmy odhrčely

a panské vycházkové hůlky

lid vztekle rozlámal

o mozolnatá kolena

 

Namísto violy

vzlyká jen tahací harmonika

a " básník " si tyká

s kořalečnými hlasy

 

Co zbývá z krásy

když smoking je dobrý

leda tak na vlastní pohřeb  ?

 

 

 

Jízda

 

Z velkohubého romantismu

mi zbyla sirka v zubech

 

Už neposlouchám Wágnera

spíš B.B. Kinga

to koktající kvílející blues

 

Básně se valí jako auta

po čtyřproudové dálnici...

Jen žádný semafor !

Jen žádný kruhový objezd !

 

Namísto křížků u polních cest

míjím dnes vysmáté billboardy

pod jmény svatých velkoměst

odpočítávám z růženců

korálky smazané dálky

 

Modlím se čtyřmi koly

 

 

 

 


47 názorů

Alenakar
09. 02. 2023
Dát tip

AgaBeji,

já se někdy po čase skoro až divím, co jsem to tenkrát napsala. Bude to tím, že jsem vlastně tak trochu chameleon, který se přizpůsobuje atmosféře na Písmáku a který píše to, co se od něj čeká. Když byl kdysi Lyryk nejaktivnějším redaktorem a já jsem s ním vedla dialogy, psala jsem často hlavně pro něj a psala jsem asi dost jinak než dnes. (Ale třeba Silene tvrdí, že píšu pořád stejně...)   Nepíšu pro svůj deníček a pro svůj šuplíček. Jsem vlastně spíš herec, který se přizpůsobuje publiku.  Někdy ale píšu protiklad toho, co se ode mne čeká. To byl případ nedávných textů ve stylu starého Bukowského. Pár lidí to sice zaujalo, ale 15 jich nikdy nebylo, takže ty básničky vzal čert.


AgaBej
06. 02. 2023
Dát tip

Alenakar píše vážně řadu moc pěkných věcí. Tip tip tip. Ale ty recenze.....to jsou lyrické vzlyky Sapfó po láhvi absinthu. Možná proto mě oslovují :))))


Alenakar
11. 07. 2022
Dát tip

Markel,

ta druhá básnička je něco jako blues... Ještě si vzpomínám na tu náladu za volantem, když jsem to skládala v hlavě. 


Markel
08. 07. 2022
Dát tip

ach, moc a moc *


Alenakar
01. 07. 2022
Dát tip

Jene,

"klasičtí romantici" jsou angličtí básníci z konce osmnáctého století, kteří romantismus vytvořili, jako Byron, Coleridge, Wordswoth, Shelley a další. Žili ve stejné době jako Blake, kterého považovali za neškodného blázna. Nabízí se jakési srovnání Blake - van Gogh, ale Gogh byl součástí širšího hnutí modernistů, Blake byl excentrický sólista.

Všichni máme své představy o romantismu. ale romantismus jako literární směr byl přesně definovaný. Mnozí dnešní "romantici" by s těmi původními jen těžko souhlasili.


Alenakar
01. 07. 2022
Dát tip

Jene,

já ale v hloubi duše jsem dandy i "klasický" romantik. Teď právě se(inspirována nickem "Překladatel") zabývám oponentem romantiků Williamem Blakem (viz můj překlad William Blake: Tygr). Ale vyšinutá pseudomystika asi není nic pro mne. Není nad Jezerní školu. 


Alenakar
25. 10. 2021
Dát tip

Kaji,

jsi možná jediný, kdo tady na Písmáku zná Vysockého. Takže tě možná budou zajímat některá moje dílka v listopadu jím inspirovaná.


Kaj
16. 09. 2020
Dát tip

Milá Aleno,

        Achmatovová i jeí portrét jsou pro mě novinky. Možná to je tím, že mám čistě technické vzdělání a sem si chdím odpočinout od přemíry technokratizace v mém zaměstnání.

       Velmi obdivuji ruskou literaturu 19. stol. - Dostojevský, Tolstoj, Čechov, Gogol, Gončarov. Trochu jsem četl i Jesenina a Puškina. 

      Z novějších mě zaujali Nabokov, Vysocký, Okudžava a pár dalších, kteří už jsou pro mě bohužel bezejmenní. 

      Mám také velmi rád Tarkovského, Michalkova.

 

Kaji,

jsem ráda, že jsme někdy naladění na stejnou strunu. Já bych ale upřímně řečeno raději jezdila ekvipáží s kněžnou Annou Achmatovovou. Obě bychom si navzájem četli své melancholické básně, pak bych já hrála na kytaru a ona by zpívala romance.  To by se mi líbilo víc než celý BB King.

Znáš portrét Achmatovové od Petrova - Vodkina ?

 

 


Kaj
13. 08. 2020
Dát tip

Milá Aleno,

           Nyní jsem zjistil, že jsou nějaká avíza a že jedno mám od Tebe. Odpovídám až nyní. Básně se mi moc líbí. Nacházím se v nich i proto, že jsem staromilec. Ta druhá se mi líbí ještě víc, protože nabízí naději. Byť asi chatrnou, protože modlitba čtyřmi koly mi nepřipadá moc vyslyšitelná. Kdo jsem ale já, že mohu vyřkávat takové ortely?

 


Alenakar
05. 03. 2020
Dát tip

A já jsem zase ráda, že mám novou čtenářku. Moc děkuji.


Karla9
02. 03. 2020
Dát tip

Já jsem tu vlastně byla kdysi jen na návštěvě, ale v době velkého pauzírování jsem pořád trochu psala a teď jsem ráda, že je tu tvoje poezie, která je mi něčím blízká.


Alenakar
24. 02. 2020
Dát tip sveřep

sveřep,

také po letech zdravím a moc děkuji a vítám tě tady.


sveřep
22. 02. 2020
Dát tip

Ahoj, zdravím po letech a típám


Alenakar
21. 02. 2020
Dát tip

Kaji,

jsem ráda, že jsme někdy naladění na stejnou strunu. Já bych ale upřímně řečeno raději jezdila ekvipáží s kněžnou Annou Achmatovovou. Obě bychom si navzájem četli své melancholické básně, pak bych já hrála na kytaru a ona by zpívala romance.  To by se mi líbilo víc než celý BB King.

Znáš portrét Achmatovové od Petrova - Vodkina ?


Kaj
21. 02. 2020
Dát tip

Také rád poslouchám BB Kinga. Téma, problematika básně Jízda jsou mi blízké. Mám na věc podobný názor. Líbí se mi, jak je to zde zpracované.


Kaj
21. 02. 2020
Dát tip

Také rád poslouchám BB Kinga. Téma, problematika básně Jízda jsou mi blízké. Mám na věc podobný názor. Líbí se mi, jak je to zde zpracované.


Kaj
20. 02. 2020
Dát tip

Také rád poslouchám BB Kinga. Téma, problematika básně Jízda jsou mi blízké. Mám na věc podobný názor. Líbí se mi, jak je to zde zpracované.


Alenakar
20. 02. 2020
Dát tip

S těmi obrazy ses docela trefil. Kdysi mě výtvarné umění živilo. Nějakou dobu.


clovrdik
20. 02. 2020
Dát tip

opravdu příjemné čtení; četl jsem od tebe pár věcí a vždy mám pocit obrazu (a to nerozumím ani poezii, ani obrazům :-) ). TIP


Alenakar
18. 09. 2017
Dát tip

Díky za hvězdičku,gabi. Zajímalo by mě,co bys řekla na dnešního "Kapitána Achaba".


áno*


Alenakar
11. 09. 2017
Dát tip

Díky,srozumení. - Tolik hvězdiček !  - Připadám si jako ten pavouk v jednom z haiku,které jsem dnes vložila.


srozumeni
08. 09. 2017
Dát tip
*****

Alenakar
04. 09. 2017
Dát tip

Morticie,Kočkodane,

díky za chválu a koment. Jsem ráda,že básničky pořád žijí.


Kočkodan
02. 09. 2017
Dát tip
Díky za pochvalu mé půlky. Tedy myslím podílu na zmíněné korespondenci . (smajlík – víc potěšený než poděšený)

Velmi povedené obraty - a taky korespondence s ne-mozolnatým Kočkodanem pobavila.


Alenakar
01. 09. 2017
Dát tip

Lyryku,a2a2a,

moc děkuji za tip. Tři výběry - to je jízda !


Alenakar
28. 08. 2017
Dát tip

Díky,Pane Cau,uvědomuji si ale,že někdy jezdím rychleji,než je zdrávo.


Pan Cau
25. 08. 2017
Dát tip

Modlím se čtyřmi koly...to je parádní obrat. /*


Alenakar
24. 08. 2017
Dát tip

Zboro,

moc děkuji za výběr i za komentář.

 

Kvaji,

ano,trápím se koncem starých časů.V devatenáctém století totiž čtenář přímo vyžadoval, aby poezie byla krásná a básníci se snažili uspokojovat estetické potřeby svých čtenářů a dokonce si kladli lat'ku výš a výš. Neříkám,že dnes žádné estetické básně nevznikají,ale je velmi málo takových,které si dávají estetičnost jako úkol. - Nemohu si znova a znova nevšímat toho,kolik mladých se tady pokouší psát vázané verše například ve stylu E.A.Poea. To svědčí o tom,že značnou část mladých současná poezie nějak nebere,ale 19.století ano. Trochu divné na začátku 21.století !

 


Zbora
22. 08. 2017
Dát tip

Jízda je hezký civilní text, který má bezesporu schopnost chytit za srdce velkou část čtenářů. Míra sentimentu je tady myslím docela dobře vyvážená a nepůsobí příliš pateticky. S tím semaforem a kruhovým objezdem si ale co do významu možná trochu protiřečíš, protože zrovna tento text je přímočarý jen jak to jde :)

U dandyho se mi moc líbil ten závěr - ten tne.

Doporučuju pro další čtenáře.

 


kvaj
21. 08. 2017
Dát tip

Jo ještě tip.


kvaj
21. 08. 2017
Dát tip

Verše jsou to dobré, Alenko. Nějak se mi ale zdá, že se příliš trápíš soumrakem poezie a "koncem starých časů".


Alenakar
21. 08. 2017
Dát tip

Ale ano,svým způsobem máš pravdu Aleši. Je ovšem velká škoda,že Hapka už je mrtvý stejně jako Oscar Wilde. Měla jsem je oba ráda.


pod první si představuju Petra Hapku...můj nedostižný vzor...:o)


Alenakar
21. 08. 2017
Dát tip

Jistěže se vracejí některé módní trendy,ale že by se vracel do současnosti z viktoriánské Anglie muž - gentleman ? - To si tedy opravdu nemyslím. Stále hledám na ulicích nějakého Oscara Wilda,ale nikde ho nenalézám.


Diana
21. 08. 2017
Dát tip
Všímáš si, že se móda vrací? V divadle vídám sukně až na zem... Věřím, že nejsme TAK krátkozrací a umění zůstane, aspoň jak "skanzen". ***

Alenakar
21. 08. 2017
Dát tip

Chtěla jsem jen říct,že jedu pořád na plný plyn Agáto. A dokonce jedu v několika autech současně. Ale - upřímně řečeno - byla bych raději dandy třeba jako Oscar Wilde. Ten byl k zulíbání.


agáta5
21. 08. 2017
Dát tip

sirka v zubech... to je dobrý!  jeden takovej, co furt ty sirky žvejkal, jednu spolkl a nakonec z toho byl zánět, co ho skoro zabil, nebejt doktora Hause :)))

já jsem optimista, co se týče básní... je jich mraky, ale to víme jen my básníci, ostatní lidi fakt netušej :))))

tip ti dám, protože mě vždycky donutíš přemýšlet a to je fajn


Alenakar
21. 08. 2017
Dát tip

Omlouvám se. Podle samotných tvých kritik jsem mohla poznat,že máš NEmozolnatá kolena. - Ted' už to vím.


Kočkodan
21. 08. 2017
Dát tip
Spatne sis, milá Aleno, prohlédla moje koleno. Ci paní vadu zraku máte? Tam jasne stojí NEmozolnaté. (nemozolnatý smajlík)

Alenakar
21. 08. 2017
Dát tip

A od čeho máš mozolnaté koleno,Kočkodane ? - Když o tom tak přemýšlím,mohl bys být bud' hokejový brankář nebo kostelník.


Kočkodan
21. 08. 2017
Dát tip
Ani za tohle dílko te neprehnu pres nemozolnaté koleno... elkohubý smajlík) P. S. Absence nabacání nesouvisí s tvou milou reakcí na moje "Prznení". (dalsí velkohubý emotikon)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru