Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vesnička Mimice

27. 08. 2017
24
55
4018
Autor
Gora

zápisky z přelomu měsíce září a října kdysi...

 

Rybářská vesnice Mimice je vzdálená půl hodinky cesty po magistrále od chorvatského města Omiše. Charakterizují ji  uličky strmé tak, že turistova cesta na nákup do „samoposlugy“ se stává namáhavým výstupem..

Poloprázdné regály mi připomněly něco z dávné minulosti: jeden druh pečiva, jeden druh vína, a tak dál. Tady je to přítomnost. Sezóna končí - a místní jsou skromní.

Všechno  bohatě vynahrazuje pohled dolů na pláž  -  oblázky, průzračná voda a jen pár lidí. Ze všech stran obklopují vesnici obrovské masívy skal. V Mimici není žádný hotel, jediná krátká ulice ve smyslu řadových domů stojí  blízko mola s loděmi rybářů. Suchozemcům pohled na pohupující se loďky snad nikdy nezevšední.

Dnešní nocí burácí nad bungalowem neskutečná vichřice. Pár starých houževnatých olivovníků před chatkou se ohýbá téměř k zemi. Neúprosně přichází  období podzimu. Myslím na polodivoké kočky, které přebývají v keřích zarostlé meze pod chatkami. Jsou mezi nimi i koťata.

Ráno. Oranžový kotouč v plné kráse zvěstuje po bouři klidný slunečný den.  Stará paní domácí v čisťounké šatovce nese snídani.  Byla to jen "búra", hovoří jakýmsi osobitým esperantem, a  významně poklepává na svůj hrudník.

Dnes se prý bude dobře dýchat. Horalka má kolem očí hluboké vějíře vrásek a v pohledu vyšisovanou modř. Představuju si život, který prožila, a snad ani není možné se mýlit.   

Po snídani, opřeni o zábradlí terasy s otevřeným výhledem na stříbrné skály,  vdechujeme na doporučení paní domu léčivé kapénky „búre“ od zklidněného moře. Smutek ze všeho, co opouštíme, je hmatatelný. Drobné kamenné stavbičky na pláži v noci povalila "bura". Stopy jsou zahlazeny a nové teprve nastane.

Slyšíme šramotit kočky ze svahu pod bungalowem. Shánějí něco k snědku.

Poslední turisté brzy odjedou. Horaly i kočky čeká  krušná zima.


55 názorů

Gora
24. 02. 2018
Dát tip

elfe, dík, no, já jsem ji nazvala horalkou, neboť ty hory všude kolem kromě pláže a její větrem ošlehaný obličej mi tak napověděly...ale ruku do ohně za to, zda byla horalka nebo žena rybáře, fakt nedám, je to literární fikce a ne ověřené:-)


elf
24. 02. 2018
Dát tip

Líbí se mi to, ale co dělá horalka v rybářské vesnici? Vdala se tam? není to moc jasné, já jen, že Chorvatsko hodně znám, včetně Omiše a Mimice a horalé moc na pobřeží nejsou. Nemám právo cokoliv kritizovat, ale ber to jen jako, že mě to překvapilo.


Gora
05. 09. 2017
Dát tip

Lakrove, moc dík:-)


Lakrov
05. 09. 2017
Dát tip

Hezká stránka ze subjektivně podaného cestopisu. Taková "s přesahem".  A což teprv moře na silvestra, napadá mě po znovupřečtení prologu :-)  Tip.  


Gora
04. 09. 2017
Dát tip

Hugo, díky:-)


Hugo Ramon
04. 09. 2017
Dát tip

fajn


Gora
31. 08. 2017
Dát tip

black, moc dík:-)


oblázky...obrázky......milé.......krásně se to četlo............*/***


Gora
31. 08. 2017
Dát tip

Dodolo, ta samota tam bylo, co mi nejvíc utkvělo...nikde ani noha, jen vyhřáté moře:-) - díky moc


Dodola
31. 08. 2017
Dát tip

Atmosféra přiblížená pár črtami, a jak výstižně. Taky mám ráda místa málo frekventovaná, jejichž krása stojí za objevení.


agáta5
30. 08. 2017
Dát tip

kolobajdo, ty avízáku:))))))


Gora
30. 08. 2017
Dát tip

Pavle, víc ne---kolem deseti...díky:-)


Kolobajda
30. 08. 2017
Dát tip

Taková pohodovka... a kdy to tak asi bylo??? Tipuji patnáct roků zpátky... (nebo víc?)   /**


Gora
28. 08. 2017
Dát tip

Jani, moc děkuju...no, taky je mi jich líto, mají tam dost těžký život...


vesuvanka
28. 08. 2017
Dát tip

Moc hezké a živé obrázky, namalované slovy :-))). Při čtení jsem měla pocit, jako bych tam byla :-))). Jen je mi líto horalů a koček v zimě. TIP


Gora
28. 08. 2017
Dát tip

agáto, no, byla jsem tam jednou a stačí mi:-))


agáta5
28. 08. 2017
Dát tip

jezdívala jsem do Omiše každoročně, ale horka mi už nedělají dobře, takže dávám přednost svý zahradě...  bílé skály... vždycky jsem si za nima představovala indiány... gojka mitiče hehe  


Gora
28. 08. 2017
Dát tip

KK, díky moc:-)


Dá sa to popísať hocako ale ty vieš vybrať tie správne slová.


Gora
28. 08. 2017
Dát tip

Aleno, taky jsem viděla ještěrky, ale dost malé...a možná je ty kočky chytaly:-) Díky:-)


Alenakar
28. 08. 2017
Dát tip

Připomenulo mi to dávné mé pobyty v Chorvatsku na Makarské a vycházky kolem pobřeží do blízkých vesniček a vesnic. V borovicovém lese tam ale nešramotily kočky,nýbrž obrovské,asi metr dlouhé ještěrky. Tip.


Gora
27. 08. 2017
Dát tip

Evži, nemám ráda davy, a tady bylo prázdno a čisté teplé moře:-))) Díky.


Tak nějak bych si představovala dovolenou. Pěkně napsané. /T


Gora
27. 08. 2017
Dát tip

Štírko, moc ti děkuju!


Štírka
27. 08. 2017
Dát tip

Krásně vyšívaný obrázek. Pár vět a člověk si udělal výlet. Díky


Gora
27. 08. 2017
Dát tip

Diano, díky:-)


Diana
27. 08. 2017
Dát tip

Hezké :-)*


Gora
27. 08. 2017
Dát tip

Květoni, díky. Byla jsem tam jedinkrát, se synem, i v Omiši.


Pěkné. Městečko Omiš a jeho okolí znám.


Gora
27. 08. 2017
Dát tip

Karle, díky, potěšil jsi:-)


K3
27. 08. 2017
Dát tip

Já tam nebyl, ale popsala jsi to dak, že jsem si to dokonale představil. T.


Gora
27. 08. 2017
Dát tip

Tak Ď:-)


Oldjerry
27. 08. 2017
Dát tip

Dovolím, ale jen proto, že jsi to ty... (:-D


Gora
27. 08. 2017
Dát tip

Proto mám přátele, kteří napoví:-) jsi jeden z nich:-) /jestli dovolíš:-)/


Oldjerry
27. 08. 2017
Dát tip

Goro... ale jdi, jdi: některé věci o sobě ani nevíš (:-D


Gora
27. 08. 2017
Dát tip

Oldjerry, jsem spíš realista než lyrická duše...díky ti:-)


Oldjerry
27. 08. 2017
Dát tip

To není obraz, to je fotka. Realita, žádné přikrašlování a romantika je trochu zastrčená někde vzadu.   Ale je tam...  a tady je tip: *


kvaj
27. 08. 2017
Dát tip

Ok, Irenko.


Gora
27. 08. 2017
Dát tip

Polodivochu Kočkodane, snad tvé proroctví vyjde, a moc dík!


Gora
27. 08. 2017
Dát tip

kvaji, učím se ze všech komentářů, které mi přinesou něco nového...tak propříště:-)


Kočkodan
27. 08. 2017
Dát tip
Tvoje vesnička snad bude středisková...tedy střed(isk)em zájmu čtenářstva... (polodivoký smajlík)

kvaj
27. 08. 2017
Dát tip

Překočkováno být nemůže. A vlastně ani nešlo o logiku. Dává to větší smysl jaksi vnitřní.


Gora
27. 08. 2017
Dát tip

aleši, jasně...málo turistů, teplé moře atd:-) - dík!


jo, moře po sezoně má své kouzlo...


Gora
27. 08. 2017
Dát tip

Čudlí, děkuju!


Gora
27. 08. 2017
Dát tip

Jardo, děkuju ti...kočky mám skoro ve všem, o čem píšu, tak jsem si říkala, aby nebylo moc překočkováno...ale takhle je to lepší:-)


Gora
27. 08. 2017
Dát tip

Petře, moc dík, cestování obohacuje:-)


Gora
27. 08. 2017
Dát tip

kvaji, díky, logika není mou silnou stránkou:-)


Čudla
27. 08. 2017
Dát tip

Pěkné. /*


revírník
27. 08. 2017
Dát tip

Čtu až po úpravě a myslím, že ti Jarda dobře poradil (pokud předtím chyběla ve čtvrtém odstavci zmínka o kočkách). Krásně píšeš takové malé postřehy z běžného života, Ireno. Moc se mi líbí.


Petr333
27. 08. 2017
Dát tip

Poetický cestopis mám v oblibě, posílám tip. 


kvaj
27. 08. 2017
Dát tip

Mně se to takhle líbí víc, respektive mi to dává větší smysl.


Gora
27. 08. 2017
Dát tip

Poopraveno:-)


Gora
27. 08. 2017
Dát tip

Moc dík...jdu na to...


kvaj
27. 08. 2017
Dát tip

Ano. Hezky se mi to četlo a představoval jsem si ty obrázky, které popisuješ. Šlo to dobře. Snad jen - kočky se tam objeví až skoro na konci a v závěrečné větě píšeš, že horaly i kočky čeká krušná zima. Nevím, vpasíroval bych ještě aspoň jednu kočku někam na začátek. Oprav si, prosím, nezeVšední.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru