Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jedna z nich

25. 09. 2017
6
18
1440

Jedna z nich

november 2016

Pripravujem dcéru na pobyt v stacionári, nech nie je prekvapená, prípadne urazená.

„Vieš, sú tam aj mentálne postihnutí. Je to také vzájomne obohacujúce spolužitie. Od teba sa môžu niečo naučiť, oni zasa pomôžu tebe, keď nedočiahneš, alebo budeš mať problém s presunom.“

Počúva, neprotestuje.

Po prvom dni je nadšená. Celou cestou mi rozpráva, ako ju všetci pekne prijali. Sociálne sestry, aj dievčatá. Len chalani boli akísi nesmelí, nezhovorčiví. Jednému sa aj prihovorila a vôbec nereagoval. Na desiatu mali tvaroh s mandarínkami, ananásom a piškótami, pripravovali si ju sami v kuchynke. Obed im doviezli a tí, čo mali službu, nakladali na taniere, obsluhovali.

Na vozíku sú traja, dvaja chalani a ona. Peťo je po autonehode, zle rozpráva, Táňa jej chvíľu tlmočila, ale neskôr už nemala problém. Väčšinu času boli spolu, zahľadeli sa do očí, položil jej svoju ruku na ponúknutú dlaň, aj keď prsty nedokázal vystrieť. Nechcelo sa im rozlúčiť, keď po neho prišli. Rozpráva o ňom - môj Peťo, konečne našla muža svojho života. Po prvom dni je to prehnané, patetické, ale nechám ju v tom.

Je tam divadelný krúžok! Zaspievala pesničku a okamžite ju zaradili do vianočného programu, premiéra bude v decembri.

„K takejto výbornej speváčke som prišla ako slepé kura k zrnu!“ lúčila sa s ňou vedúca divadielka.

Ďalší deň ju učia prišívať gombík, poverujú učením angličtiny. Začínajú od základov, učia sa farby, čísla, Petra z angličtiny maturovala, využijú jej znalosti.

Veronika jej vymasírovala tvár a zátylok, Radko šiju a chrbát.

Niektoré dievčatá vyšívajú, mladý muž, čo ju ignoroval, je autista, nekomunikuje, iba si kreslí a rád fotí. Postupne sa oboznamuje s kolektívom, kto čo ako.

Po víkende sa nevie dočkať rána. Cestujeme autobusom: „Cítim sa tam ako v siedmom nebi. Vždy som túžila hrať a spievať, začínajú sa mi plniť sny.“

Viem, že zázraky sa nedejú zo dňa na deň. Počítam, že zlé nálady sa budú vracať, ale čas, ktorý trávi zmysluplne mimo domova, priniesol pozitívnu zmenu už po prvých dňoch.

Večer sa ku mne pritúli ako kedysi: „Mami, ja ťa potrebujem. Neviem si predstaviť, že by som odišla žiť do iného mesta.“

 

„Peti, zajtra prebehnem k doktorke, potrebujeme vyplniť tlačivo k žiadosti do stacionára. Výšku a váhu nahlásim, ráno sa vycikáš do fľašky, aktuálne vyšetrenia od odborných lekárov zoberiem so sebou.“

„Ja by som potrebovala dôkladné vyšetrenie, necítim sa dobre,“ protestuje.

„Čo konkrétne máš na mysli?“

Nevšimla som si, že by mala nejaké zdravotné problémy.

„Tebe to hovoriť nebudem, ty ma máš za hypochondra!“ zvyšuje hlas. „Pôjdem s asistentkou Katkou.“

„Petra, nebudeme predsa platiť asistentku, aby išla za tebou cez celé mesto a potom k obvodnej. Ja to mám na skok, zaveziem ťa a môžem počkať v čakárni, ak si neželáš moju prítomnosť.“

Neochotne súhlasí.

 

 


18 názorů

8hanka
28. 09. 2017
Dát tip

Aleši, ten príbeh je dávno preč....teraz len  kolegyniam pri odchode z práce  poviem - bola som tu a zase prídem...žiadna romantika, skôr čierny humor:)


8h: jé, těšil jsem se, že nabídneš nějaký svůj příběh, jak si k tomu heslu došla ty...:o)


8hanka
27. 09. 2017
Dát tip

tak zase nic originalne, ach jaj, starnem:(

Musim si knizku precitat znova, Břéťu som mala rada...až na ten koniec...


ja som ju čítala tak dávno, že si ju budem musieť znova, mámmv hlave iba "bielo"


8hanka: "byl jsem tu a zase přijdu" - jsem okoukal v knížce Mladý muž a bílá velryba (Vladimír Páral), co vyšla v roce 1973...já ji teda četl tak o deset let později poprvé...:o)

tam to jeden z hrdinů dost často používal...:o)


8hanka
26. 09. 2017
Dát tip

hav, hav:)


srozumeni, ešte bude všelijako, áno, dozvieš sa


srozumeni
26. 09. 2017
Dát tip
Tak jen doufám, že tahle harmonie trvá i v roce 2017. Ale však se to dovím v dalších pokračováních...***

ako ste sa mi tu pekne pobratali česko-slovensko-nemecky, havne, že si rozumieme

 


8hanka
25. 09. 2017
Dát tip

 

tu sa dejú zázraky, z nemčiny neviem ani mäkké f a zrazu...ale

"bola som tu a zase prídem..". je moje know-how:)

Inak A-ha môžem i ja, mimochodom, tiež mi čmajzli do näzvu kúsok mena:)

Tu sa už nič negarantujeeee, chlapci naši:)

 


Kočkodan
25. 09. 2017
Dát tip
Aleši, já jsem hlavně rád, že Hanka zmínila název jedné z mých velmi oblíbených hudebních skupin. Norské A-ha jsem zrovna dneska poslouchal. S muzikou na věčné časy a nikdy jinak!

aha ich - dokonce i němčina...:o) to bude Kočkodan rád...:o)


8hanka
25. 09. 2017
Dát tip

aha ich:)

*****


ste podarení s tou vašou slovenčinou :) sympatické, Ľuboško


Kočkodan
25. 09. 2017
Dát tip
Ani ja nehovorím, abys čo možno najskôr prestala písať. :-)

ste milí, dík!


Gora
25. 09. 2017
Dát tip

bola sem tu taktiež...a písaj, hej :-)


byl jsem tu... a zas přijdu...piš :o)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru