Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Továrna IV

Výběr: a2a2a, Zbora
05. 10. 2017
11
25
1462
Autor
Umbratica

 

 

 

Továrna  IV

 

Továrně vládne prach

když průvan - poslední úderník

z betonu podlahy tisíckrát zvedá

zatoulaný list břízy

 

V oknech se zrcadlí

silniční obchvat a déšt'

blýskavé kapoty a mokrá kola

jakoby kdosi promítal na sklo

plechový večerníček

 

Šarlat svíd objímá březovou žlut'

leč s úbytkem barev

to žhavé objetí povoluje

 

Severák lomcuje řetězem v bráně

nikdo ho ale nevpouští dál

 

Až zmizí obrysy

zbudou jen kapky a reflektory

a postmoderní šapitó

vyplní artistní světelná show

úchvatnou monstrózní performancí

 

 

 

 


25 názorů

Umbratica
09. 10. 2017
Dát tip

Ano - ten Hrabě to vystihl úplně přesně. Myslím si,že opuštěné staré továrny jsou něco jako chrámy zaniklé víry. At' už to jsou fabriky z 19.stol.kdy se věřilo v pokrok a rozum,nebo at' jde o továrny komunistické,kdy se věřilo vlastně pořád v totéž - v radostné zítřky. Tentokrát ale bez zlých továrníků.


Dodola
09. 10. 2017
Dát tip

Tak jsem se zas něco dověděla. Netušila jsem, že existuje nějaká Industria. A tím svým přirovnáním jsi mi připomněla jednu báseň Václava Hraběte o historické budově pražského hlavního nádraží, kde by podle něj "měly být, jako v každé katedrále, instalovány varhany". Když jsem tam po letech znovu zavítala, pochopila jsem proč.


Umbratica
09. 10. 2017
Dát tip

Zboro,

moc děkuji za výběr. - Moje předchozí dílka Továrna I a Továrna III byla více zaměřená na "lidský faktor" a minulou éru pracovního patosu. - U čtverky jsem měla spíš obavu,že ohlas mít nebude,protože je tak nějak odlidštěná. Opírá se jen o fotky Václava Jiráska a současný trend vidět v průmyslových stavbách nezamýšlenou,bezděčnou estetiku. 


Umbratica
09. 10. 2017
Dát tip

Diano,Lnice,Čudlo,

díky za tip a jsem potěšená tím,že se může líbit i takovéto chladné industriální dílko.


Umbratica
09. 10. 2017
Dát tip

a2a2a,

moc děkuji za výběr a kladnou kritiku. Ten "úderník" - pouze pomyslný chaplinovský dělník,který tisíckrát zvedá z podlahy list, spojuje Tov IV s mými předchozími dílky Tov I a Tov III.


Umbratica
09. 10. 2017
Dát tip

Dodolko,

velmi dobře ti rozumím. Občas se ráda rouhám a tak říkám,že Jiráskova Vaňkovka je srovnatelná s chrámem sv. Víta od Josefa Sudka.


Zbora
06. 10. 2017
Dát tip

Velmi sugestivně podáno.


Čudla
05. 10. 2017
Dát tip

Ano /-*


Lnice
05. 10. 2017
Dát tip

* nejvíc první sloka


Indianska
05. 10. 2017
Dát tip

To mě uhranulo.


Diana
05. 10. 2017
Dát tip

Velmi dobře vyjadřuje opuštěný, rozpadající se objekt.****


a2a2a
05. 10. 2017
Dát tip

 Není zase tak jednoduché vykreslit náladu okolo takových záležitostí, jako je továrna  na konci své životnosti. Snad bych vyměnil v první sloce slova úderník, tak trochu mi nesedí k  listu břízy. Ale znovu oceňuji splývavý verš a celkovou nenásilně vemlouvavou atmosféru textu navzdory nostalgickému tónu.


Dodola
05. 10. 2017
Dát tip

Industriální poetika, fakt fascinující. Kdysi vyšla kniha fotografií o Ostravě, apokalyptické obrazy hald, vytěžených měsíčních krajin, smogu nad střechami a věžemi, opuštěných polorozpadlých továrních hal, cikánských čtvrtí. Míst, o kterých jsem vůbec netušila, že existují. Ta kniha měla být obžalobou, ale byla fantastická, přeneseně i doslova.


Umbratica
05. 10. 2017
Dát tip

Kočkodane,

musím jít s dobou,nemohu přece pořád psát v alexandrínu. A pak - celý můj pobyt na Písmáku je vlastně svým způsobem taky jedna velká performance.


Kočkodan
05. 10. 2017
Dát tip
Nejvíc mne zaujal ten poslední rádek ve staroslovenstine. Ted vázne - dílko se mi líbí celé, ale muj nejvetsí favorit je ten úderník s vetry. No, zase jsem si neodpustil pokus o humor. Pravdou vsak zustává, ze to zmínené místecko je pro mne nej.

vďaka, um, mrknem


Umbratica
05. 10. 2017
Dát tip

Ano,i videoklip ze staré opuštěné továrny by mohl být zajímavý. - V současné fotografii se ve starých opuštěných továrnách fotí taky akty. Nikdy jsem tak úplně nepochopila význam toho počínání. Asi to vytváří jakýsi pozoruhodný kontrast. - Někdy to vypadá podivuhodně esteticky.


Umbratica
05. 10. 2017
Dát tip

Víš,gabi, trochu jsem se dřív zabývala výtvarnou fotografií. Docela významnému směru v současné fotografii se říká Industrial. Jsou to fotky starých opuštěných továren bez strojů a lidí. Nejkrásnější fotky v tomto oboru fotí i můj nejoblíbenější současný fotograf Václav Jirásek. Nevím jestli ho znáš. Kdyby ne,má na internetu krásný profil.

Právě fotky Václava Jiráska mě inspirovaly k téhle básničce.


v tomto prípade by bolo asi výstižnejšie - videoklip, než obraz


netušila som, že odhalím preklep, myslela som, že neznáme české slovo

svída - svíb - ker, tak som zasa o niečo múdrejšia

a teraz k básni - sú básníci, ktorý slovami dokážu maľovať, ty si jedna z nich - obraz, ktorý možno zarámovať *


Umbratica
05. 10. 2017
Dát tip

Díky,Yane,

a za to ,že jsi na mě tak hodný,mám pro tebe možná dobrou zprávu. Řekla jsem si,že aspoň jednu vázanou básničku si můžu dovolit. A tak jsem si trufla na anglický sonet z venkovského prostředí. Jmenuje se to "Vyhnálovské blesky". Do konce měsíce to dám na panel.

 

Goro,

o tom jako by ještě popřemýšlím. Jinak jsem ráda,že zaujalo.


Gora
05. 10. 2017
Dát tip

Dala bych jako by zvlášť...

Sugestivní:-)


Yan73
05. 10. 2017
Dát tip

Líbí, dávám tip. Ahoj Y.


Umbratica
05. 10. 2017
Dát tip

Máš dobré oči,gabi. Díky.


mám problém s - Šartat svíd

pomôžte, prosím


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru